Sairaanhoitajan palkka 3047 €/kk ja ylikin
Tämäkin vain keskiarvopalkka, eli joukossa on vielä paremmin tienaavia sairaanhoitajia. Lähihoitajakaan ei kauas jää, kun keskiarvoliksa on 2772, heidänkin joukossaan on reippaasti yli kolmen tonnin kuussa tienaavia. Iltalehdessä tämä tieto tänään.
Vielä kehdataan valittaa huonoa palkkaa. Vanhustenhoitajat, kodinhoitajat ym. jäävät useita satoja euroja jälkeen näistä palkoista. Ei mikään ihme, että Suomessa on valtava kestävyysvaje ja eletään velaksi, kun julkinen puoli maksaa tämmöisiä liksoja.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja ja teen pelkästään yö vuoroja palkka 3500e
Sukulaisella myös vastaava palkka hoitajana. On ikänsä tehnyt pelkkää yövuoroa, vuositulot yli 40 000€.
Voisi varmaan rinnastaa lähihoitajaan, silloin aikoinaan ei toki sitä koulutusta ollut olemassakaan.
Mutta hän ei tosiaan väitä, että hoitoalalla on huono palkka vaan ihan rehellisesti kertoo mitä tienaa.
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta työkokemusta, peruspalkka kunnalla 2525 e. Teen töitä joka toisen viikonlopun joten vuorolisiä tulee joku satanen päälle. En todellakaan avusta lääkäriä, vaan pidän itsenäistä vastaanottoa päivystyksellisille mielenterveys- ja päihdepotilaille. Toimin konsultoivana hoitajana, eli mulle soitetaan sairaalan muilta osastoilta ja poleilta, myös poliisi kysyy usein mielipidettä. En mielestäni saa yhtään liian isoa palkkaa ko. hommasta.
Oletko kuullut ihmisestä, joka omasta mielestään saa liian isoa palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetys-I kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei todellakaan ole peruspalkka, vaan lisien jälkeen tuleva palkka. Aina tulee verrata peruspalkkoja.
Kummalla palkalla sinä maksat laskusi, sillä jonka saat oikeasti käteen vai sillä joka on joku laskennallinen peruspalkkasi?
Tottakai pitää verrata todellisuudessa tilille kolahtavia palkkoja. Jos alalla lisät ovat huomattava osa suurimman osan ansioita, ne on tietenkin huomioitava kun puhutaan palkkatasosta.
Mutta kun palkka lisineen ei ole vertailukelpoinen. Kaikki sairaanhoitajat ja lähihoitajat eivät saa lisiä. Ei voi sanoa, että sairaanhoitajat tienaa 3500€ kuukaudessa, kun kaikki eivät tienaa edes 2500 euroa.
Jos mediaanipalkka on kolmisen tonnia, puolet siitä ammattiryhmästä saa siitä korkeampaa palkkaa. Ettei vain olisi neljän tonnin kuukausipalkkaisia hoitajiakin runsain määrin. Sitten ihmetellään miksi ei ole rahaa palkata lääkäreitä.
Tämä on ihan totta. Aina vain ruikutetaan siitä huonosta palkasta. Kovasti hiljaa ovat ne hoitajat, joilla palkka on yli 3000 tai jopa 4000 euroa. Ja näitä on!
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta työkokemusta, peruspalkka kunnalla 2525 e. Teen töitä joka toisen viikonlopun joten vuorolisiä tulee joku satanen päälle. En todellakaan avusta lääkäriä, vaan pidän itsenäistä vastaanottoa päivystyksellisille mielenterveys- ja päihdepotilaille. Toimin konsultoivana hoitajana, eli mulle soitetaan sairaalan muilta osastoilta ja poleilta, myös poliisi kysyy usein mielipidettä. En mielestäni saa yhtään liian isoa palkkaa ko. hommasta.
Miksi pitää parin vuoden koulutuksella kerjätä itselleen selkeästi lääkärin ammattitaitoon ja koulutukseen kuuluvia tehtäviä? Hoitajat vaativat itselleen reseptinkirjoitusoikeuden, jota lääkäriliitto voimakkaasti vastusti. Tuosta tulee liki tonnin palkanlisä vielä kuukausittain.
Surkea palkkahan tuo on vastuullisesta vuorotyöstä. Itse tienaan melkein saman helposta päivätyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sairaanhoitajaa paikalla, pitääkö paikkansa?
Kyllä tuo palkka voi pitää paikkansa yksityisellä sektorilla ja joskus vielä enemmän, jos sh on sitoutunut vaihteleviin työvuoroihin ja työpisteisiin, jossakin hornantuutissa ja tekee päivän pari, kun työvoiman tarve vaihtelee. Mutta yhtälailla työntekijällä on kuluja esim. matkat tai pitää olla hälytysvalmiudessa 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Palkkavertailussa pitää puhua peruspalkasta. Olen sh ja minulla peruspalkka on n. 2300€. Lisät maksetaan, kun teen 3 vuorotyötä. Niitä ei huomioida palkkavertailussa. Ne on syystä maksettavia lisiä, joina aikoina muut ihmiset on vapaalla. Kyllähän se palkka lisien kanssa ihan hyvä on. Kaikki eivät kuitenkaan lisiä saa, ja lisien eteen tehtävä työ kuormittaa. Kaikki eivät vuorotyöhön edes pysty.
Ai ne lisät ovat jotain leikkirahaa vai?!?
Ihan samaa käypää valuuttaa ne ovat ja voit ostaa niillä erilaisia hyödykkeitä. Ja ihan samalla tavalla ne ovat kulu työnantajalle (ja meille veronmaksajille).
Että eipäs nyt vääristetä tätä keskustelua!
Ei todella ole kummoinen palkka, kun on vuorotyö ja vastuullinen tehtävä.
Olen kirjanpitäjä ja teen töitä 8-16 ja palkka 3100€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo palkka voi pitää paikkansa yksityisellä sektorilla ja joskus vielä enemmän, jos sh on sitoutunut vaihteleviin työvuoroihin ja työpisteisiin, jossakin hornantuutissa ja tekee päivän pari, kun työvoiman tarve vaihtelee. Mutta yhtälailla työntekijällä on kuluja esim. matkat tai pitää olla hälytysvalmiudessa 24/7.
Myös kaupungin palkkalistoilla, ei pelkästään yksityisellä. Olen nähnyt sukulaiseni verotiedot, ihan itse näytti mitä hoitaja tienaa (vuorotyöllä). Eli totta on.
Minäpä kerron teille:
Peruspalkka 2646
ikälistä noin 210
Kielilisä 20
henkilökohtaiset lisät yt 110
Vuorolisät ( ei siis varsinaista palkan osa) noin 1000e kuussa
1.1 -30.4 18553, 90 verotettavat tulot yhteensä
noin 4200 € on minun keskikuukausi- ansiot, nyt on ollut hieman enemmän alkuvuodesta, niin paljon pyhiä ja olen tenyt 6 ylimääräistä vuoroa.
Tarvittaessa laitan palkkakuitin kuvan.
Palkka ei kuitenkaan vastaa sitä, miten vaativaa minun yksikössä työ on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkavertailussa pitää puhua peruspalkasta. Olen sh ja minulla peruspalkka on n. 2300€. Lisät maksetaan, kun teen 3 vuorotyötä. Niitä ei huomioida palkkavertailussa. Ne on syystä maksettavia lisiä, joina aikoina muut ihmiset on vapaalla. Kyllähän se palkka lisien kanssa ihan hyvä on. Kaikki eivät kuitenkaan lisiä saa, ja lisien eteen tehtävä työ kuormittaa. Kaikki eivät vuorotyöhön edes pysty.
Ai ne lisät ovat jotain leikkirahaa vai?!?
Ihan samaa käypää valuuttaa ne ovat ja voit ostaa niillä erilaisia hyödykkeitä. Ja ihan samalla tavalla ne ovat kulu työnantajalle (ja meille veronmaksajille).
Että eipäs nyt vääristetä tätä keskustelua!
Tottakai ovat rahaa ja noilla lisillä voin ostaa maksaa jotain sellaista mitä en saisi, jos tekisin kevyempää päivävuoroa ilman lisiä. Kaikki eivät lisiä saa.
Minulla kokonaispalkka on tuo 2490 e. Verot pois niin käteen jää se 1800. Ei tule muita lisiä. T. Sh.
Ja todella jos haluat tehdä vain öitä ja viikonloppuja niin sitten tulee lisiä. Hyvästi muu elämä.
En tiedä mistä ne nuo tilastot repivät. Oman alan väitetty keskiarvo on aina enemmän kuin tes täysillä ikälisillä. Merkittävä osa porukasta tekee 9-17 ja loputkin saavat vuorolisiä ehkä max satasen. Todella paljon on myös lyhennettyä päivää tekeviä pienten lasten vanhempia. Joten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kaupungin palkkalistoilla, ei pelkästään yksityisellä. Olen nähnyt sukulaiseni verotiedot, ihan itse näytti mitä hoitaja tienaa (vuorotyöllä). Eli totta on.
Mutta silti se on huono palkka, kun huomioi kolmivuorotyön, työn vaativuuden ja ammattitaidon ja osaamisen. Palkka pitäisi olla lähempänä 4000€, kun huomioi muiden palkkatason.
Esim. kirjanpitäjän, palkanlaskijan, kirvesmiehen tai vaikkapa lääkärin. Lähipiirissäni on lääkäri ja hän tienaa yli 8000-9000€ yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silti se on huono palkka, kun huomioi kolmivuorotyön, työn vaativuuden ja ammattitaidon ja osaamisen. Palkka pitäisi olla lähempänä 4000€, kun huomioi muiden palkkatason.
Esim. kirjanpitäjän, palkanlaskijan, kirvesmiehen tai vaikkapa lääkärin. Lähipiirissäni on lääkäri ja hän tienaa yli 8000-9000€ yksityisellä.
Miksi verrata puolta lyhemmällä ja helpommalla koulutuksella työskentelevää hoitsua lääkäriin? Lentäjäkin saa enemmän kuin lapimies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon hän on tehnyt ylimääräisiä työvuoroja eli ylitöitä?
Mun naapurissa asuu sh ja melko usein hän joutuu tekemään kaksi työvuoroa putkeen, kun eivät saa sijaisia, eikä potilaita voi jättää oman onnensa nojaan, jos joku hoitaja tai hänen lapsi sairastuu.
Olen sairaanhoitaja päivätyössä ja palkka on 2400-2600 riippuen että tuleeko määräyskirja yliopiston vai sairaalan kautta. Työ on virka-aikana, joten mitään lisiä ei tule. Työkokemusta 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä tiedä verotidoista miten palkkasumma on kertynyt, eli onko siinä mukana kuinka paljon ylitöitä tai jopa toiselle työnatajalle tehtyjä lisätöitä.
Kyllä minullakin on ollut työkavereita jotka ovat tienanneet jopa yli 40 tuhatta vuodessa, mutta he ovat olleet vapaa-aikana töissä yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. kirjanpitäjän, palkanlaskijan, kirvesmiehen tai vaikkapa lääkärin. Lähipiirissäni on lääkäri ja hän tienaa yli 8000-9000€ yksityisellä.Miksi verrata puolta lyhemmällä ja helpommalla koulutuksella työskentelevää hoitsua lääkäriin? Lentäjäkin saa enemmän kuin lapimies.
Jos on puolta lyhyempi koulutus, niin silloin jos verrataan palkkoja, sh pitäisi tienata 4000-4500€, jos lääkärin palkka on 8000-9000€.
t. se kirjanpitäjä, jonka palkka on 3100€.
Kumpi sinut leikkaa? Lääkäri vai hoitaja? Noista palkoista nipistämällä (nipistämisen varaa on) palkattaisiin monta monta uutta lääkäriä myös sinne ihan syrjäkylille. Lääkäri on pitkällä koulutuksellaan palkkansa ansainnut.