5-6 -luokan matikankirjat 80-luvulla,muistaako kukaan?
Niissä seikkaili avaruusolennot Tau ja Pii, sekä koirat Diogenes ja Jere. Näiden lisäksi oli tyttö ja poika, mutta mitkä heidän nimensä oli?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Poika oli Janne, tyttöä en suoralta kädeltä muista mutta joku tavallinen nimi se oli. Ehkä Tiina?
Oikeasti? Sellainen hämärä muistikuva mullakin oli, että olis ollut Janne, mutta järkeilin, et olisin kyllä muistanut, jos olis ollut pikkuveljeni kaima 😅 Mutta ehkä sit vaa en.
Mikä sen saksankirjan nimi olikaan, mistä pystyi imuroimaan joka toiseen paikkaan sopivia hersyviä tokaisuja:
das gelbe blinklicht - keltainen vilkkuvalo
Versicherungsgesellschaft - vakuutusyhtiö
Mutta hei, nyt kumartakaa!
Minä olen tavannut englannin kirjojen tekijän Paul Westlaken.
(Hän tuli luokkaamme pitämään yhden englannin oppitunnin.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en muista. Mutta entäs enkun OK english? Tai ruotsin Medvind?
Meillä oli Medvind vasta lukiossa, yläasteella taisi olla Nya vindar.
Ala-asteella ekassa enkun kirjassa oli muistaakseni Brownin perhe, ja heillä kissa... mikähän sen nimi oli.. Silky? Silver? Sheila? Äh, en muista. Kirja oli kuitenkin söpö!Joskus tunneilla katsottiin videolta Englannin opetuksen tv-sarjaa Take It Easy. Siinä esiintyi itse Pirkka Pekka Petelius.
Silky (en olis muistanut koko kirjaa kyllä ilman tuota kuvausta)
Spot oli koiran nimi niissä enkun kirjoissa..?
Vierailija kirjoitti:
Spot oli koiran nimi niissä enkun kirjoissa..?
Ja pojat Bill ja Jack!
Spot is in the box
Spot is on the box
Spot is behind the box
etc
Hurjastelevan nuorisojengin auton radiosta kuului "vrålande popmusik".
Ensimmäisellä ruotsintunnilla loman jälkeen piti kirjoittaa aine otsikolla "Mitt sommarlov."
Vierailija kirjoitti:
No en muista. Mutta entäs enkun OK english? Tai ruotsin Medvind?
Aloittajan kuvaamista matikankirjoista ei ole mitään haisua, mutta tuo OK English oli mulla ala-asteella. Vuonna 1986 olen mennyt ensimmäiselle luokalle. Niin ja Aapiskukko, jossa seikkailivat tosiaan Simo-siili ja Heikki-Jänis. Yläasteella oli ruotsinkirjoina Nya Vindar. Siinä oli se kova biisi, jonka joku taisikin mainita jo: "sommaren är här jee jee".
Mä olen käynyt aikuislukion ja mua on jäänyt haittaamaan, kun en mistään löydä yhtä biisiä, joka oli siinä kirjassa... Galleri oli kirjasarja, mutta en muista kurssia, enkä sitäkään, että saattoiko se olla siinä kielioppikirjassa se biisi. Kappale oli siis ihan tosi hyvä ja tunnetun esittäjän kappale, eikä mikään tuollainen ränkytys, kuin Kuumien Pottujen kesäjollotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista, mutta mulla on kirjat tallella vanhemmillani. Voin tsekata ne, kun menen vkl käymään ja viestittää tähän ketjuun, jos kyse on saman kustantajan kirjoista. Voi siis olla erit mulla; ei mitään mielikuvaa. Kasarin lopulla olin vitoskutosella.
Kiitos! -ap
Ok, katsoin nyt:
Janne ja Katja,
Tau ja Pii,
Diogenes ja Jedi
Tästä käy vielä paremmin ilmi + kaikkien kuvat:
Stycke ett
I parken
Titta på bilderna och svara på frågorna.