Kerätään tänne parhaita klassisen musiikin teoksia
Mendelssohnin 4. sinfonia "Italialainen", josta erityisesti osat Allegro vivace Con moto moderato Saltarello: Presto
Mendelssohnin 5. sinfonia "Uskonpuhdistus" ja tästä osa Allegro vivace.Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chopinin Vallankumousetydi, tässä ihan hieno tulkinta:
Jos haluat nauttia Richteristä, kuuntele Bachia. Muuten on aika kyseenalaista.
Voitko vähän perustella.
No kellä on korvat, kuulkoon. Richter taitaa Bachin hyvin, mutta noin muuten on aika tahditonta räiskimistä koko jätkän meininki. Siis teknisesti toki täysin pystyvä kaveri, tuskin muuten olisi niin iso nimi.
Tuo on lempikappaleeni.
Nokkelimmat pokkelimmat varmasti osaavat vertailla eri versioita, mitä löytyy.
Mistä pidät? Mahdollisimman nopeasta vai musikaalisesta? Chopinin etydit nyt helposti ovat pianistille sellianen efektih*ora.
Sulla on vähän turhan kyyninen suhtautuminen. Tai sitten vain snobi. Kuten sanoin, kyseessä lempikappaleeni. Olen oikeastaan tottunut hitaampaan versioon, joten Richterin versiossa taas miellyttävää potkua. Populaarit klassiset kappaleet miellyttävät yleisesti.
Ai kyyninen oikein. Oletko itse joutunut soittamaan nuo etydit läpi?
En, olen vain urpå, joka tietää nipullisen klassisia kappaleita. Ja nekin kuuntelun kautta.
No sitten kannattaa ehkä pitää se urpå lååta soukemmalla ja jutella asioista ensin itse muusikoiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko vähän perustella.
No kellä on korvat, kuulkoon. Richter taitaa Bachin hyvin, mutta noin muuten on aika tahditonta räiskimistä koko jätkän meininki. Siis teknisesti toki täysin pystyvä kaveri, tuskin muuten olisi niin iso nimi.
Tuo on lempikappaleeni.
Mistä pidät? Mahdollisimman nopeasta vai musikaalisesta? Chopinin etydit nyt helposti ovat pianistille sellianen efektih*ora.
Sulla on vähän turhan kyyninen suhtautuminen. Tai sitten vain snobi. Kuten sanoin, kyseessä lempikappaleeni. Olen oikeastaan tottunut hitaampaan versioon, joten Richterin versiossa taas miellyttävää potkua. Populaarit klassiset kappaleet miellyttävät yleisesti.
En, olen vain urpå, joka tietää nipullisen klassisia kappaleita. Ja nekin kuuntelun kautta.
No sitten kannattaa ehkä pitää se urpå lååta soukemmalla ja jutella asioista ensin itse muusikoiden kanssa.
Anteeksi. Luulin, että tämä on se keskustelupalsta, jolla kaikki kertovat mielipiteensä taustoista riippumatta.:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko vähän perustella.
Tuo on lempikappaleeni.
Anteeksi. Luulin, että tämä on se keskustelupalsta, jolla kaikki kertovat mielipiteensä taustoista riippumatta.:)
Kyllä! Ja palsta jolla taustan puute myös suoraan kostautuu. Reilu peli.
Easy-listeningia klassiseen tottumattomille:
Kurtágin transkriptio Bachin kappaleesta "Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit"
Silotin versio Bachin preludista h-mollissa:
Vierailija kirjoitti:
Easy-listeningia klassiseen tottumattomille:
Kurtágin transkriptio Bachin kappaleesta "Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit"
Silotin versio Bachin preludista h-mollissa:
Ei huono. Ekan klipin kakkospiano ymmärtää parhaiten tyylin. Kaksi muuta soittavat hyvin mutta jossain muussa tyylissä.
Englundilla on aivan yllättäviä teoksia, jäänyt Sibben varjoon.
Maurice Ravel :Bolero
Tää on mun lempikappaleita
Sibeliuksen Finlandian
ja Edvard Griegin musiikki
En voi uskoa, että yp nosti tämän ketjun, jossa klassisen musiikin snobi(t) tulevat polkemaan tavisten löytämiä tulkintoja kappaleista. Ja pätemään.
Vierailija kirjoitti:
Mozart Requiem.
Mussorgsky Näyttelykuvia.
https://www.youtube.com/watch?v=sPlhKP0nZII
Tätäkö tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
En voi uskoa, että yp nosti tämän ketjun, jossa klassisen musiikin snobi(t) tulevat polkemaan tavisten löytämiä tulkintoja kappaleista. Ja pätemään.
Miten ylläpito tämän nosti?
Hyviä teoksia mainittu! Näistä on hyvä aloittaa klassisen kuuntelu ja vaikka kokenut kuuntelija olenkin, ei ole tarve päteä. Kyllä näitä kuuntelee klassisen vakavat harrastajatkin.
Lisätään vielä: Mozart, sinfoniat 40 & 41. Sibelius, sinfoniat 1, 2 ja 5.
Beethoven, sinfoniat 5 ja 6
Vierailija kirjoitti:
Sibelius: Historialliset kuvat III Festivo
Erinomainen valinta! Jos tuo nappaa, kannattaa kuunnella Historiallisia kuvia -sarjat kokonaan (myös se vähemmän tunnettu kakkossarja) ja Lemminkäinen perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sibelius: Historialliset kuvat III Festivo
Erinomainen valinta! Jos tuo nappaa, kannattaa kuunnella Historiallisia kuvia -sarjat kokonaan (myös se vähemmän tunnettu kakkossarja) ja Lemminkäinen perään.
En tiedä oliko tämä vastaus alkuperäiselle kirjoittajalle eli minulle, mutta kuunneltu on muutkin osat mutta Festivo ehdoton suosikki.
Khachaturian - Adagio of Spartacus and Phrygia
Nämä eivät missään nimessä ole tunnettuja, vaan melko erikoista kautta löydetty, mutta melodiat ovat todella koukuttavia. Kyseiset kappaleet ovat hollantilaisen Jan Stoeckartin Julius Steffaron nimellä sävellettyjä.
Air of spring
https://www.dewolfemusic.com/search.php?id=14785017&code=v6cVNz
High spirits
https://www.dewolfemusic.com/search.php?id=14785043&code=exqgSm
Classical image
https://www.dewolfemusic.com/search.php?id=14785101&code=C3nJ4r
Country cantabile
https://www.dewolfemusic.com/search.php?id=14785122&code=0fbitU
Garden party
https://www.dewolfemusic.com/search.php?id=14785081&code=4g1S98
Kesäyön unelmasta Keijujen marssi
Beethovenin kuudes sinfonia: Pastoral
Stravinskyn Kevätuhri on yksinkertaisesti hieno!
Miettikääpä millaista rohkeutta ja asennetta tämä on vaatinut vuonna 1913: https://youtu.be/1DSDWvTys8w
Wikipedia: Baletin kantaesitys oli skandaali, musiikin historian pahamaineisimpia ensi-iltoja. Yleisön äänekäs buuaus häiritsi esitystä, osa katsojista poistui teatterista kesken sen, ja kriitikot haukkuivat sen lyttyyn. Musiikin ohella nimenomaan Nižinskin koreografia herätti tunteita. Teoksen kannattajat ja vastustajat aloittivat lähes mellakan.