Elidel voide. Onko täällä voidetta käyttäneitä?
Ehdin käyttää ko. voidetta kolme kertaa, kun huomasin pakkausselosteesta, että tämä voide saattaa aiheuttaa lymfoomaa tai ihosyöpää.
Googlettelin asiasta ja tekstiä löytyy vaikka miten paljon. Ihmettelen suuresti miten tällaista asiaa ei apteekissa kerrottu tai lääkäri asiasta maininnut!
Kommentit (5)
Olen käyttänyt seborroisen ihon aiheuttamaan punotukseen. Jouduin lopettamaan voiteen käytön kun naama punotti entistä enemmän sen kanssa. Käsitin tuolloin että voiteen käyttäminen niin että menet sen laittamisen jälkeen oleilemaan auringonpaisteeseen, olisi syöpäriski. Itse käytin voidetta talviaikaan. Ehkä en laittaisi kesällä...
Multa ihotautilääkäri kielsi tuon ja Protopicin käytön, koska olin lapsena jo pidemmän aikaa joutunut syömään lääkettä, joka altistaa ihosyövälle. Protopiciä mulle oli toinen lääkäri samassa sairaalassa määrännyt ja ohjeistanut, että ne ihoalueet, joille voidetta laitetaan, on suojattava todella hyvin auringolta. Muutaman kuukauden ehdin käyttää ennen kuin tieto kulki tuolle tutulle lääkärille ja hän katkaisi hoidon. En usko, että muutama kerta on syöpäriskiäsi nostanut, mutta en välttämättä jatkaisi käyttöä varsinkaan jos sulla on muita altistavia tekijöitä, sen verran vakava oli lääkärini asian suhteen.
Kiitos vastauksista. En tiedä onko itselläni näille syöville altistavia tekijöitä, mutta en todellakaan olisi käyttänyt voidetta jos olisin syöpäriskistä tiennyt.
Nyt muistin (olen tuo seboihoon Elideliä ihot.lääkäriltä saanut). Minulle apteekissa proviisori kertoi että iho on tärkeä suojata auringolta, vaikka talviaika olikin. Antoi vielä mukaan jonkin näytteen korkeakertoimisisesta aurinkovoiteesta. Eli ilmeisesti tällä todella joku riski on... Ehdin käyttää voidetta ehkä pari viikkoa.
Kenelläkään kokemuksia?