Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IVF/ICSI/PA viikolla 25?

22.05.2006 |

Hei,

löytyisikö seuraa hoitotaipaleelle? Meillä suunniteltu IVF viikolle 25. Torstaina aloitan sumuttelut. Lääkäri sitten taas 6.6.

Taustalla 4 inssiä, 1 ovulaation induktio (hoito keskeytyi) sekä 11/05 1 IVF eri hoitopaikassa (yksityisellä kun odoteltiin tässa julkisen jonossa). IVF:stä plussaa, josta km (sikiö todettiin kuitenkin menehtyneeksi np-ultrassa rv 13, vastasi kooltaan 11+ jotain). Tuo ensimmäinen ivf oli lyhyellä kaavalla ja muniksia saatiin vain 5 josta 2 kunnolla hedelmöittynyttä ja molemmat siirrettiin eli pakkaseen ei jäänyt yhtään.

Koska sumuja ei silloin ollut niin nyt vähän jännittää nuo sivuoireet mitä niistä tulee. Ja odotukset on tosi ristiriitaiset, toisaalta tuo 1. IVF plussa antaa toivoa, toisaalta taas pelkään tosi paljon pettymystä. Jotenkin olen myös varma että jos siirretään vain yksi alkio niin ei siitä mitään kuitenkaan tule... No, jos nyt mennään päivä kerrallaan ja toivotaan että saisi edes sen yhden kelvollisen alkion.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein lämpöiset onnittelut! Toivottavasti kaikki on hyvin ja raskaus jatkuu hienosti?

Täällä on palailtu lomilta sorvin ääreen ja nyt on jo toinen kierto epäonnisen ivf:n jälkeen, kp2. Toiveena olisi että kahden viikon päästä päästäisiin PASiin, meillehän jäi kaksi pakkaseen. Ensi viikolla on ultra, tosin kovasti tässä pelkään että viikonloppu tulee sotkemaan eikä PASiin päästä. En tajua miksi ei voida tehdä lääkkeellistä, voisi ajoittaa paremmin...

Mitenkäs Sazilla suunnitelmat jatkosta?

Vierailija
42/62 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Ikävästi päättyi se meidän haamumme - pp 14 testi näytti negaa, joten kai ollut kemiallinen raskaus...

Mutta uusia tuulia puhaltaa :)!! Nyt mahassa köllii taas kaksi uutta pas-pienoista. Kävimme tänään siirrossa, joten saa nähdä miten näiden kanssa käy :) :)!

Positiivinen mieli meillä kuitenkin on, täytyy luottaa, että joskus se vauvakin meille suodaan!!

Me olemme hoidossa yksityisellä, siirto tehtiin luonnolliseen kiertoon. Oletko Sonjaemma julkisella vai miten viikonloppu voi hoidot pilata???

Minulla ovulaatio sattui lauantaina ja lääkäri sanoi, että siirto tehdään 2-4 päivää ovulaatiosta...Eli jos ovuloit to siirto viim. ma...eikait viikonloppu voi sitä tehdä ongelmaksi???????

Kun minä siis ovuloin lauantaina, alkiot sulatettiin ja siirrettiin nyt tänään...Sanoivat, että PAS-siirroissa on pelivaraa!! :) :) Olisivat voineet laittaa sen jo ma, mut meille sopi tää päivä paremmin ja he sanoivat, että ei ole ongelma siirtää tänään :) :)!!

On muuten pakko olla innoissaan kun meillä alkiot selviävät niin hienosti sulatuksesta...Tänään sulatettiin yksi olki, jossa oli kaksi alkiota...Molemmat selvisivät... :) :)

Meillä on pakkasessa vielä kaksi olkea, toisessa yksi alkio ja toisessa kaksi...Pakko pitää toivoa yllä, että jostakin näistä napsahtaa meillekin oma nyytti :)!!! PAS-siirroissa on niin ihana kun saa ilman kipua nauttia raskaudesta - sillä taas sitä raskaana ollaan, ainakin kaksi viikkoa jolloin teen testin :) :)!!

Tulipa sekavaa, mutta kerropa tarkemmin mitä tarkoitit tuolla viikonlopun hommalla...KIITTI! :) :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahoittelut annme että hoito ei tuottanutkaan tulosta. Mutta onneksi pääsitte heti jatkamaan kun pakkasessa on vielä ja kaikken lisäksi hyviä alkioita tuntuvat olevan! Pidetään kovasti peukkuja!!!!

Niin, kun en ole PASsissa ennen ollut niin olen tässä vähän öönä. Kun soittelin maanantaina kp1 klinikalle niin se hoitaja sanoi vain jotain että sitten jos ovulaatio on viikonloppuna niin sitten ehkä joudutaan siirtämään seuraavaan kiertoon. Me ollaan " yksityisellä julkisella" eli maksusitoumuksella VL:llä kun naikkarilta päästiin onneksi sinne kun yrittävät purkaa jonoja.

Sitä minä olenkin tässä ihmetellyt nyt, tarkoittikohan se hoitaja että jos bongaan lh-tason nousun lauantaina niin on maanantaina myöhäistä soitella ja alkaa sulatukseen? Minä olen nyt stressannut jonkin verran tämän kanssa kun olen yrittänyt laskeskella miten se homma hoituu mahdollisesti.

Toinen mietinnän aihe on se kun VL:llä eivät kai siirrä kuin yhden aina kerrallaan. Meillähän on pakkasessa vain ne kaksi ja jos molemmat selviävät sulatuksesta niin itse toivoisin että molemmat myös siirretään. Jotenkin ajattelen että kahdella on paremmat mahikset että edes toinen kiinnittyy. Ja jos yksi siirretään ja toinen pakastetaan uusiksi niin pelottaa että menee molemmat " hukkaan" , jos ei yhdellä onnistu.

Vierailija
44/62 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kyllä tuntuu tosi ihmeelliselle nämä julkisen puolen touhut...onkohan niin, että ne yrittävät saada " aikaa pelattua" PAS-siirroissakin väittäessään, että ovulaation tullessa viikonlopulle ei ehditä sulattaa tai siirtää?? Pakastealkion voi nimittäin sulattaa ja siirtää samana päivänä!!Meille tehtiin niin! Eli vaikka ovulaatio olisi la, voivat sulattaa vaikka ma tai ti ja siirto olisi sitten esim. tiistaina...tai mahdollista vielä keskiviikkonakin...Pane ne tiukille ja vaadi perustelut miksi ei onnistu!!!!!En tiedä onko heillä sitten joku varaussysteemi, ettei onnistu enää laittaa uutta siirtoa jos päivät on buukattu täyteen aiemmin...

Me muuten siirryimme yksityiselle, vaikka olimme samoin " julkisella yksityisellä" alunperin...Takkusi homma niin paljon julkisella, ei saanut hoitajia kiinni, ei kiireetöntä palvelua jne...PAS-siirto yksityisellä maksaa vajaa 400e, joten se me ollaan oltu valmiita maksamaan kunnon hoidosta!!

Meille on siirretty kaksi alkiota kerralla kaksi kertaa. Kyllä sinä luultavimmin saat puhumalla lääkärin kannallesi siirtämään kaksi alkiota :) :)! Meilläkin VL:n lääkäri sanoi, et toivottavasti kiinittyy vain yksi alkio :) kun siirsivät kaksi...Uskon vahvasti siihen, että jos teillä molemmat alkiot selviävät sulatuksesta ja pidät kiinni halustanne siirtää kaksi, se onnistuu!!Ainakin meillä kävi niin, vaikka hoitaja sanoi, että kannattaa miettiä :) . Lääkäri kysyi, ollaanko valmiita ottamaan kaksi vauvaa kerralla jos niin käy - me sanottiin että varmasti :) :)!

Parempi niin kuin ei yhtään!:)

Mutta tulipa sepostus. Ilmoittele miten teillä käy ja TOIVOTAAN TOIVOTAAN TOIVOTAAN, että kaikki menee hyvin meillä molemmilla!

Muuten se on tosi rankkaa kun joutuu miettiin pääseekö PAS-siirtoon silloin kun haluaa, meillä tämä rankka epätoivoinen miettiminen loppui siihen kun siirryimme yksityiselle! On nämä hoidot sen verran rankkoja henkisesti, ettei halua kyllä yhtään miettiä " ylimääräistä" ...

Tsemppiä teille!

T.Annme pp1

Vierailija
45/62 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin mietin jo vainoharhaisena että yrittääkö ne tässä aikaa pelata. Toisaalta ei kai niillä pärähdä monitooriin iso punainen huutomerkki " Maksusitoumuspotilas" , joka kerta kun soittaa... Nehän VL.llä rahastaa kuitenkin HUSia/NKLää hoidosta joten luulisi saavan saman kohtelun kuin " normaali" yksityinen. Meillehän tehtiin ensimmäinen ivf ihan oikeasti yksityisellä diacorissa ja palvelu oli hyvää, ajat joustavia jne. Ultrat järjestyi jopa kerran aamu 7 ja kerran sunnuntaina! Julkisen touhuihin olinkin jo ihan kypsä joten olin oikeastaan lopulta iloinenkin kun NKL siirsi meidän väestöliitolle.

Mutta kaipa tuo VL on jotain yksityisen ja julkisen väliltä. Jos ei tässä tärppää niin käytetään nuo julkisen maksamat hoidot loppuun VL:llä ja sitten menen varmaan takaisin diacorille.

Kun tietäisi, että kierto toimii kuin kello, niin ei tarvitsisi stressata. Mutta mulla kun se saattaa heittää viikonkin verran. Mutta seuraavan kerran kun joku kysyy että mikä minun kierto on niin tekee mieli vastata että jos vaivautuisitte niitä papereita lukemaan niin huomaisitte että sen on epäsäännöllinen.

Itse olen ihan samaa mieltä, meille on kaksikin tervetullutta, vaikka onhan se kaksoisraskaus rankempaa ja riskit isommat. Mutta mielummin otan sen riskin. Eka ivf.ssä tosiaan siirrettiin kaksi (ei saatu kuin kaksi hyvää) ja yksi lähti kehittymään. ja nyt kun tuoresiirto hienolla alkiolla ei onnistunut niin jotenkin sitä tietysti itse miettii että kahdella näyttäisi olevan tässä tapauksessa paremmat mahikset.

Vierailija
46/62 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin palataan taas normaaliin arkirutiiniin. Olen pahoillani annme, että saitte sitten kuitenkin negan. Teillähän näyttää olevan touhut taas jo aivan käynnissä - hienoa! Minä odottelen niitä toisia kuukautisia ja menossa on kp 32 ja mitään ei kuulu. Raskaana en ole, koska senkin jo ehdin testailla hölmöyksissäni. Jotenkin ei jaksa innostaa se sulatus, istutus ja odotus -rumba. Täytyy vähän tsemppailla itseään! Tsempit myös teille!!!

Vierailija
47/62 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! En varsinaisesti kuulu tähän ketjuun, mutta suunnitelmissa myöskin pas, joka meni tässä kuussa mönkään, kun ovis ei tullut silloin kun olis pitänyt. Olen myöskin VL:ssä ja ihmettelin tosiaan, kuinka se siirto on niin päivän päälle tarkkaa ja toivon tosiaan, että jos kaksi sulatetaan niin myös kaksi siirretään.

Nyt pelottaa, jos ensi kuussakin menee hoito mönkään tuon ajoituksen kanssa. Ja mulla usein ovis on just viikonloppuna.

Vierailija
48/62 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna, kysyitkö syytä VL:llä? Minulle sanottiin puhelimessa että jos tämä menee viikonlopun takia pieleen niin sitten seuraavaa kai yritetään lääkkellisenä (kun halusin lääkkeet jo tähän kiertoon, en tosin lääkäriä tavannut vaan hoitajalle puhelimessa). No, minulla on nyt ultra sitten keskiviikkona niin täytypä tentata lääkäriä. Saa myös kirjoittaa valmiiksi varulta reseptin, eipähän tarvitse erikseen siellä sitten juosta hakemassa jos epäonnistuu.

Sanottiinko sinulle mitään kahden alkion siirtämisestä?

Sazille tsemppiä!

Annmelle peukkuja! Mitenkäs piina jaksaa? Oletko muuten tehnyt tai elänyt tällä kertaa jotenkin erilailla kun aiemmin? Minä aloitin taas greippimehun, join sitä silloinkin kun plussasin ensimmäisestä ivf.stä. Eipähän siitä haittaakaan ole, vaikka en nyt tiedä onko siitä varsinaisesti hyötyäkään mutta ehkä se toimii sitten vaikka plasebona ;)

Vierailija
49/62 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin ehkä sekavasti, laitoinkin kyselyä tuonne ketjuun passin ajoituksesta. Mulla kp 10 oli tosi pieni folikkeli ja lääkäri sanoi, että jos ovis ei tule tiistaihin mennessä niin sitten menee hukkaan, koska VL oli vielä lauantain kiinni. No ei tullut sitten, mutta tunsin kuitenkin lauantaina oviksen, mutta en alkanut enää soittamaan VL:lle kun olin lopettanut jo tikuttamisen. Mulla ei ovis ole ikinä tullut noin myöhään, kuten kp 18.

Mutta hyvä kuulla, että ajoitukseen voi vaikuttaa lääkkeillä. Eli tuolla Milka mulle vastailikin, että jos ovis osuu torstaille, niin silloin kierto menis hukkaan. Ei kai sitten kuitenkaan viikonloppuna, en tiedä.

Vierailija
50/62 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin kahden alkion siirrosta, että eivät lähde mulle siirtämään ainakaan vielä, koska alkoita on niin paljon pakkasessa. Mutta jos oikein vaatii, niin kyllä jotkut lääkärit siirtävät (olen kuullut). Mun omalääkäri on tuon asian kanssa tosi nihkee.

Vierailija
51/62 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomasinkin Johanna tuon kysymyksesi pasin ajoituksesta. Minä olen myös ymmärtänyt että on VL:llä tosi nihkeää tuon kahden siiron kanssa mutta jos luit tuolta aiempaa, niin meillä on vain ne kaksi pakkasessa yhdessä oljessa. Ihan senkin takia että jos sattuu molemmat selviämään sulatuksesta niin en halua toista hukkaan saati uudelleen pakastettua, kun ei sitten tiedä selviääkö siitä. On niin vähissä nämä alkiot...Ei kai sitten auta kuin olla tiukkana ja vaatia vastauksia.

Vierailija
52/62 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips kaikki piinissiskot!

Täällä taas testailtiin luvattoman aikaisin :).

Pp10 ja heikko viiva napsahti testiin...Kyseessä herkkä testi 10ml...

Pelottaa ja jännittää mitä jatkossa...Viimeksi viivaa ei näkynyt kun testasin pp14...

HUH,HUH!!

Kaksi kaveria kyydissä, oireita ei juurikaan ollut...

Aiemmista poiketen nyt ei ole ollut OLLENKAAN menkkatuntemuksia...

Rinnat ainoastaan raskaat ja herkemmät kuin tavallisesti sekä pientä pahoinvointia ja alamahan vihlailuja aina välillä...Närästyskin eka kertaa mukana kuvioissa...

Pelonsekaisin tunnelmin edetään...Ei kyllä uskalla lippua heilutella kun ei voi tietää miten se viiva vielä siitä muuttuu...Mutta kunpa nyt onistuis!!!!! Olisihan se hurjaa näin monen lapsettomuusvuoden jälkeen!!!!

Mutta miten teillä??

Mikä tilanne?

Kertokaahan, päästään piinaileen yhdessä!!!!

Rt. Himpun verran sekaisin oleva Annme

Vierailija
53/62 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä piinailussa söin multivitamiinia, jossa on mukana foolihappolisä...Sanoivat lääkärillä, et sitä foolihappoa kannattaa syödä...Jotenkin kuulemma on todistettu sillä olevan vaikutusta (positiivista) raskautumiseen :)!!Tarkkaa tietoa miksi foolihappo vaikuttaa positiivisesti, en ole saanut...

Oletteko bonganneet jo oviksen???

Ja kerrotteko mulle heikkohermoiselle MITÄ OIREITA teillä oli pos. testin tehdessänne ollut???????????????

KIITOS!!!!!

Vierailija
54/62 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jihuuuuuu!

Nyt napasahti pp12 oikein vahva viiva testiin HETI kun sen testin tein...Eli alkaa jo jännittää ihan kunnolla!!!

Toivottavasti viiva pysyy yhtä tummana pp16 kun on sitten virallinen testipäivä!!

mutta miten teillä menee???

Kuulumisia????????

Vierailija
55/62 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan nyt että vahvat viivat pysyy ja kaikki menee hienosti!

Meillä meni päin prinkkalaa, oviksen bongasin perjantaina ja tänään piti olla pas. Mutta kumpikaan alkioista (ja piti muka olla kauniita ensiluokkaisia) ei selvinnyt sulatuksesta. Joten uusi hoitokierros sumuineen, piikkeineen ja punktioineen edessä. Sain ajan heti keskiviikolle joten toivottavasti voin aloittaa sumut jo tässä kierrossa. Jos niin hyvin kävisi että saataisiin tällä kertaa yli 3 alkiota niin aion vaatia heti tuoresiirrosta kahden alkion siirtoa. Nyt meni kaikki kolme hukkaan. No, kun nyt pääsisi edes sinne asti, kun ei nuo saaliit ole olleet kummoisia (ensimmäisestä lyheyn kaavan ivf:stä 2, toisesta pitkän kaavan hoidosta 3 alkiota).

Nyt meni hyvä luonnollinen oviskin hukkaan kun ei uskallettu luomuilla jos ollut 2 alkion siirto edessä (jos siis olisi selvinneet hengissä). Mutta turhaa kai pantattiin kun eipä meille luomusti taida jokatapauksessa lasta tulla. Eikä kyllä nuo hoidotkaan tunnu ihmeesti tepsivän. Ja sen kerran kun tulee raskaaksi niin eiköhän sekin mene kesken. Aika maassa fiilikset nyt, mutta ehkä toivo alkaa taas kasvaa kun päästään uuteen yritykseen.

Vierailija
56/62 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, voimia teille kummallekin...Se on aina niin tuurissaan miten alkiot selviävät sulatuksesta...

Toivottavasti pääsette nyt heti sitten uuteen koitokseen. Minä kyllä sijassasi vaatisin myös kahden alkion siirtoa. Kyllä ne siihen alkavat kun vaaditte.

Uskotaan, että te nyt seuraavasta onnistutte!!

Minun piti kyllä tänäkin aamuna tehdä uusi testi, tuntuu niin epätodennäköiseltä, että olisi raskaana. Onneksi viiva oli pysynyt hyvin vahvana ja se tuli heti kun testin tein...Eli kai tässä nyt sitten raskaana ollaan...huomenna vielä testaan kun on pp14...

Toivotaan, että hyppäät matkaan mukaan nyt seuraavasta koitoksestanne, eihän siihen kuitenkaan niin pitkä aika ole...

Itsekin vielä pelkään pahinta...

Vierailija
57/62 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun kurjaa sonjaemma, että alkiot eivät selvinneet sulatuksesta. Mä vaan odottelen täällä seuraavia menkkoja, kierto ei oo tasaantunut ekan ivf:n jälkeen. Kirjoittelitkin tuosta passin ajoituksesta mulle siihen toiseen ketjuun. Lääkärit siellä VL:llä tuntuvat olevan nihkeitä siirtämään kaksi alkiota, mikä on tosi tyhmää mun mielestä. Mahdollisuudet eivä kuulemma siitä parane, mitä en ymmärrä.

Kyllä se plussa sieltä vielä tulee, no vaikea kyllä uskoa sen osuvan omalle kohdalle.

Vierailija
58/62 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä menee?? Joko olette päässeet etenemään? Voimia teille ihan hirvästi, ja muistakaa, että joku päivä voitte olla se, joka onnesta ymmyrkäisenä tuijottaa kahta vivaa!! Uskotaan, että se päivä tulee!! Mitään ei olla vielä menetetty!!!

Minä vielä ainakin olen raskaana...menossa pp15 ja testasin taas plussan...huomenna vasta virallinen testipäivä, joten en uskalla sydämen pohjasta asti olla mukana tässä hommassa ennen sitä...Olen kyllä uhkarohkeillut ja avannut pinon huhtikuisille tuolla plussanneissa, mutta mahtuu sinne kaksi :) toukokuistakin sitten piinailemaan meidän muiden kanssa!!!!

Ilmoitelkaahan kuulumisia!

T.Annme

Vierailija
59/62 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos myötätunnosta ja hurjat onnittelut plussasta. Mä odottelen edelleen menkkoja alkavaksi ja aion kysyä siitä lääkkeellistä passista. En haluis, että seuraavakin kuukausi menee " hukkaan" . Niin millainen hoitohistoria sinulla olikaan ennen tätä ekaa plussaa?

Vierailija
60/62 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kävi nyt sitten kivasti eli hoito voidaan aloittaa jo tästä kierrosta eli ensi maanantaina aloitan sumut ja punktio+siirto sitten ajoitetaan viikolle 38. Lohduttaa kun on nyt aikataulu tiedossa ja ultrat varattu jne. Hieman nostettiin gonal-annostusta, oli taas eri lääkäri ja hän arveli että minulla on sen tyyppiset munasarjat että ne ei ilmeisesti tuotakaan suuria määriä. Toivotaan että saataisiin nyt kuitenkin enemmän. Jos tulisi enemmän niin voitaisiin miettiä pitkää viljelyä, mutta näillä määrillä kuulema ei kannata. Mutta kun sanoin että jos alkioita on vain 2 tai sitten enemmän kuin kolme, niin toivoisin kahden siirtoa. Kun nyt voisi näyttää siltä että ne ei oikein pakastusta kestä. Ja silloin eka kerralla kun siirrettiin kaksi niin raskaus alkoi ja yksi vain jatkoi kehittymistä. Tämä VL:n lääkäri suhtautui ihan positiivisesti tuohon 2 alkion siirtoon kun latelin näitä perusteluja (+olen perusterve) eli ei tyrmännyt sitä heti kättelyssä. Mutta katsotaan nyt miten hoito etenee ja tepsii ja että siirtoon asti ylipäätään päästään. Tässä kun nyt on oppinut ottamaan askeleen kerrallaan ja seuraava askel on sumut ja sitten nollaultra.

Hyvä merkki on kuulema se että raskaus on kerran alkanut ja edennyt niinkin pitkälle (sikiö todettiin kuolleeksi rv 13 np-ultrassa), ei ei lääkärin mukaan kannata vielä toivoa menettää.

Hienoa kuulla annme, että tähän asti on sujunut mukavasti. Pidetään ihan hirveästi peukkuja. Oliko sinulla tänään veritesti? Me koitetaan tulla perässä sinne odottajiin =).

Johanna: Toivotaan että ne menkat alkaisi ja pääsisitte seuraavaan vaiheeseen. Muuten, kun ilmoittauduin silloin PASiin ja kyselin siitä lääkkeellisestä niin silloin ne sanoi että lääkkeet pitää aloittaa kp2. Eli jos haluat lääkkeellisen niin kannattaisi ottaa yhteyttä klinikalle jo aiemmin, tosin tietysti vielä kp1 ehtii saada just ja just reseptin (itsekin ehdotin että jos laittaisivat puhelinresptin apteekkiin niin ei tarvitse edelleen hakea). Joten soittele ihmeessä, jos vaikka sattuu perjantaille kp1 niin voi olla että et saa enää reseptiä viikonlopuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme