Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahvi ja uni - miksi kahvia käyttävät ihmiset ovat väsyneitä?

Vierailija
01.05.2019 |

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1087079207000937

On kokoajan lisääntyvää todistusaineistoa siitä, että enemmän kofeiinia käyttävät ihmiset kokevat runsaasti päiväaikaista väsymystä. Tämä selittyy joko kofeiinin aiheuttamalla unihäiriöllä tai kofeiinin vieroitusoireilla. Yhteys on kuitenkin selvä - mitä enemmän ihminen käyttää päivittäin kofeiinia, sitä väsyneempi hän on.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Caffeine is one of the most widely consumed psychoactive substances and it has profound effects on sleep and wake function. Laboratory studies have documented its sleep-disruptive effects. It clearly enhances alertness and performance in studies with explicit sleep deprivation, restriction, or circadian sleep schedule reversals. But, under conditions of habitual sleep the evidence indicates that caffeine, rather then enhancing performance, is merely restoring performance degraded by sleepiness. The sleepiness and degraded function may be due to basal sleep insufficiency, circadian sleep schedule reversals, rebound sleepiness, and/or a withdrawal syndrome after the acute, over-night, caffeine discontinuation typical of most studies. Studies have shown that caffeine dependence develops at relatively low daily doses and after short periods of regular daily use. Large sample and population-based studies indicate that regular daily dietary caffeine intake is associated with disturbed sleep and associated daytime sleepiness. Further, children and adolescents, while reporting lower daily, weight-corrected caffeine intake, similarly experience sleep disturbance and daytime sleepiness associated with their caffeine use. The risks to sleep and alertness of regular caffeine use are greatly underestimated by both the general population and physicians.

Vierailija
2/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mitä väsyneempi ihminen on sitä enemmän hän käyttää kofeiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvin juominen kannattaa vaan lopettaa. On omakohtaista kokemusta tästä. Se on voimakas stimulantti, ja ihmiset eivät vaan huomaa sitä, koska ovat niin koukussa että ovat käyttäneet sitä päivittäin jo niin monia vuosia. Eivätkä pysty lopettamaan sen juomista.

Kokeilkaa lopettaa ja katsokaa mikä olo tulee.

Vierailija
4/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai mitä väsyneempi ihminen on sitä enemmän hän käyttää kofeiinia.

Syyseuraussuhde on osoitettu päinvastaiseksi.

Vierailija
5/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi on aika myrkkyä ja koukuttavaa. Olen lopettanut kahvinjuonnin kolmesti ja aloittanut aina uudelleen. Mä vain rakastan esim. viikonloppuaamuina lukea uutiset sängyssä kahvikupin kanssa. Tee ei ole yhtään niin hyvää... Mitä sitä sitten joisi?

Vierailija
6/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokaa kofeiinitonta kahvia. Sitä ei kukaan jaksa kauaa juoda. Tämä johtuu siitä, ettei kahvi maistumalla maistu hyvältä, vaan siitä, että kahvi "maistuu hyvältä" koska kofeiini aiheuttaa euforiaa.

Although the maximum daily consumption of caffeine varies with consideration of couple of aspects such as gender, age, race, physical activity and smoking,[4] excessive ingestion of caffeine can lead to a state of intoxication. This period of intoxication is characterized by restlessness, agitation, excitement, rambling thought or speech, and even insomnia. Even doses of caffeine relating to just one cup of coffee can increase sleep latency and decrease the quality of sleep especially in non-REM deep sleep. A dose of caffeine taken in the morning can have these effects the following night, so one of the main practices of sleep hygiene a person can do is to cease the consumption of caffeine.[5]

Vierailija
7/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jaksan juoda kofeiinitonta kahvia, koska löysin merkin joka itse asiassa maistuu kahvilta. On myös tosi hyvä olo, kun on paljon rauhallisempi olo eikä kahvista tule minkäänlaista vaikutusta. Kannattaa kokeilla.

Vierailija
8/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vuorotöitä, en voi lopettaa kahvin juontia.

Vierailija
9/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juokaa kofeiinitonta kahvia. Sitä ei kukaan jaksa kauaa juoda. Tämä johtuu siitä, ettei kahvi maistumalla maistu hyvältä, vaan siitä, että kahvi "maistuu hyvältä" koska kofeiini aiheuttaa euforiaa.

Although the maximum daily consumption of caffeine varies with consideration of couple of aspects such as gender, age, race, physical activity and smoking,[4] excessive ingestion of caffeine can lead to a state of intoxication. This period of intoxication is characterized by restlessness, agitation, excitement, rambling thought or speech, and even insomnia. Even doses of caffeine relating to just one cup of coffee can increase sleep latency and decrease the quality of sleep especially in non-REM deep sleep. A dose of caffeine taken in the morning can have these effects the following night, so one of the main practices of sleep hygiene a person can do is to cease the consumption of caffeine.[5]

Minä juon kofeiinitonta, koska pidän kahvin mausta, mutta en kofeiinillisen kahvin vaikutuksesta.

Vierailija
10/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen vuorotöitä, en voi lopettaa kahvin juontia.

Ei ole este. Minäkin teen vuorotyötä enkä ole koskaan juonut kahvia. Ei kahvi ole välttämätöntä yhtään kenellekään. 

Vierailija
11/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa vain. Kahvin vaikutus ei tunnu juodessa, vaan vähän myöhemmin. Sitä paitsi monet niistä, joiden mielestä kahvi maistuu hyvältä, pitävät kahvista vain mustana tai vain maidon kanssa.

Vierailija
12/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yleistät? En ole väsynyt ja 2-3 kuppia päivässä on ok määrä.

Vierailija
13/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvista en luovu koskaan. Turha siitä lässyttää jos käytät alkoholia. Kahvi paljon pienempi paha.

Mikään ei ole ihanampaa kuin kahvi aamulla kun herää.

Vierailija
14/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvilla on tutkitusti myös hyvä terveysvaikutuksia. Pitää käyttää kohtuullisesti. Mikä tahansa elintarvike on haitallinen, jos sitä käyttää liikaa. Syö vaikka 5 pakettia päivässä ruisleipää ja rupea ihmettelemään, kun maha on koko ajan kipeänä.

Vierailija
15/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on se, että ihminen ei huomaa miten vahvat kahvin vaikutukset ovat, ennen kuin lopettaa kahvin käytön kokonaan. Harvat ovat valmiita luopumaan kahvista, koska se koukutus on niin kova. 

Vierailija
16/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää itse, miksi vastustatte niin kovasti kahvin juonnin lopettamista?

Jännä reaktio..

Vierailija
17/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvilla on tutkitusti myös hyvä terveysvaikutuksia. Pitää käyttää kohtuullisesti. Mikä tahansa elintarvike on haitallinen, jos sitä käyttää liikaa. Syö vaikka 5 pakettia päivässä ruisleipää ja rupea ihmettelemään, kun maha on koko ajan kipeänä.

No jaa, enpä tiedä. Jos et pysty heräämään ilman kahvia, ja joisit vaan sen yhden kupillisen päivässä, olet silti koukussa siihen. Ja pahat päänsäryt alkaa heti kun lopetat aamukahvin. Eli se on aika sama mikä se määrä on, mun mielestä.. Mutta pointti on, että kun olet koukussa, olet koukussa. Ei siihen selittelyt auta. Ja millaisella tuulella olet, kun et saa aamukahvia? Niin. Koukku mikä koukku. Melkein sama kuin puhuttaisi huumeriippuvuudesta, mutta kahvia ei vaan (vielä) pidetä huumausaineena. Mun mielestä se on sellainen. Ja sinä et huomaa kahvin vaikutusta nukkumisen laatuun, ennen kuin lopetat sen kokonaan. Sitten yhtäkkiä tajuat, miten voimakas vaikutus kahvilla on. Se vaikuttaa kaikkeen; nukkumiseen, mielialaan jne.

Vierailija
18/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jaksan juoda kofeiinitonta kahvia, koska löysin merkin joka itse asiassa maistuu kahvilta. On myös tosi hyvä olo, kun on paljon rauhallisempi olo eikä kahvista tule minkäänlaista vaikutusta. Kannattaa kokeilla.

Mikä merkki?

Vierailija
19/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvista en luovu koskaan. Turha siitä lässyttää jos käytät alkoholia. Kahvi paljon pienempi paha.

Mikään ei ole ihanampaa kuin kahvi aamulla kun herää.

Ilman kahvia ei oikeasti herää. Sitä vaan on kuin jokin zombie eikä mistään tule mitään. Ei kiinosta p askan vertaa vaikka olen riippuvainen kahvista, siis aamukahvista. Kaikki on riippuvaisia jostakin. Kuka karkista, kuka suklaasta, kuka urheilusta, alkoholista, tupakasta jne. 

En usko että haluan edes elää jos en saa aamukahvia. Aloitin aamukahvin poikkeksellisen nuorena, tarhassa ollessa. Kiukuttelin niin paljon että sain periksi ja siitä asti olen juonut aamukahvin. Mustana ja ihan vähän sokeria. Vttu vaikka varastan jos en muuten saa.

Vierailija
20/36 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ollut hyötyä tästä viestistä kun et kerro muille mitä kofeiinitonta kahvia juot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan