Kahvi ja uni - miksi kahvia käyttävät ihmiset ovat väsyneitä?
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1087079207000937
On kokoajan lisääntyvää todistusaineistoa siitä, että enemmän kofeiinia käyttävät ihmiset kokevat runsaasti päiväaikaista väsymystä. Tämä selittyy joko kofeiinin aiheuttamalla unihäiriöllä tai kofeiinin vieroitusoireilla. Yhteys on kuitenkin selvä - mitä enemmän ihminen käyttää päivittäin kofeiinia, sitä väsyneempi hän on.
Kommentit (36)
Mä olen tosiaan kofeiininarkki. Mutta onneks sentään olen tajunnut pysytellä irti kaikista muista koukuttavista aineista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jaksan juoda kofeiinitonta kahvia, koska löysin merkin joka itse asiassa maistuu kahvilta. On myös tosi hyvä olo, kun on paljon rauhallisempi olo eikä kahvista tule minkäänlaista vaikutusta. Kannattaa kokeilla.
Eipä ollut hyötyä tästä viestistä kun et kerro muille mitä kofeiinitonta kahvia juot.
Nespresso. Niiden kofeiinittomista kahveista kofeiini poistetaan vedellä, eikä kemikaaleilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvista en luovu koskaan. Turha siitä lässyttää jos käytät alkoholia. Kahvi paljon pienempi paha.
Mikään ei ole ihanampaa kuin kahvi aamulla kun herää.Ilman kahvia ei oikeasti herää. Sitä vaan on kuin jokin zombie eikä mistään tule mitään. Ei kiinosta p askan vertaa vaikka olen riippuvainen kahvista, siis aamukahvista. Kaikki on riippuvaisia jostakin. Kuka karkista, kuka suklaasta, kuka urheilusta, alkoholista, tupakasta jne.
En usko että haluan edes elää jos en saa aamukahvia. Aloitin aamukahvin poikkeksellisen nuorena, tarhassa ollessa. Kiukuttelin niin paljon että sain periksi ja siitä asti olen juonut aamukahvin. Mustana ja ihan vähän sokeria. Vttu vaikka varastan jos en muuten saa.
Tsemppiä sulle, jos toi on sun asenne. Mutta siinä olet väärässä, että kaikki on koukussa johonkin. Ei todellakaan ole, Monille terveysintoilijoille on tärkeää, että ei ole koukussa mihinkään ja keho on puhdas. Ilman kahvia kyllä herää, mutta niin kauan kun olet koukussa luulet tietenkin että ei herää ja olo on kuin zombiella.Sitten kun kahvi oikeasti poistuu kokonaan kehostasi (tähän menee päiviä tai viikkoja), niin olo on paljon parempi. Ja aivan normaalisti pystyy heräämään ilman kahvia. Sä vaan valitset helpon tien, se on sun valinta. Itse en halua olla koukussa kahviin, enkä tykkää sen vaikutuksista pidemmän päälle. En myöskään halua että mun tunnetilat on siitä kiinni, saanko kahvia vai en. Ihan sama kuin olisi riippuvainen jostain huumeesta. Hyvä olo tulee vaan sillä huumeella. Voit puolustella niin paljon kuin haluat, mutta totuus on se, että ihminen voi paremmin ilman riippuvuuksia. Suurin osa ihmisistä on koukussa kahviin, tajuamatta sitä että se on ihan oikea riippuvuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvista en luovu koskaan. Turha siitä lässyttää jos käytät alkoholia. Kahvi paljon pienempi paha.
Mikään ei ole ihanampaa kuin kahvi aamulla kun herää.Ilman kahvia ei oikeasti herää. Sitä vaan on kuin jokin zombie eikä mistään tule mitään. Ei kiinosta p askan vertaa vaikka olen riippuvainen kahvista, siis aamukahvista. Kaikki on riippuvaisia jostakin. Kuka karkista, kuka suklaasta, kuka urheilusta, alkoholista, tupakasta jne.
En usko että haluan edes elää jos en saa aamukahvia. Aloitin aamukahvin poikkeksellisen nuorena, tarhassa ollessa. Kiukuttelin niin paljon että sain periksi ja siitä asti olen juonut aamukahvin. Mustana ja ihan vähän sokeria. Vttu vaikka varastan jos en muuten saa.
Tsemppiä sulle, jos toi on sun asenne. Mutta siinä olet väärässä, että kaikki on koukussa johonkin. Ei todellakaan ole, Monille terveysintoilijoille on tärkeää, että ei ole koukussa mihinkään ja keho on puhdas. Ilman kahvia kyllä herää, mutta niin kauan kun olet koukussa luulet tietenkin että ei herää ja olo on kuin zombiella.Sitten kun kahvi oikeasti poistuu kokonaan kehostasi (tähän menee päiviä tai viikkoja), niin olo on paljon parempi. Ja aivan normaalisti pystyy heräämään ilman kahvia. Sä vaan valitset helpon tien, se on sun valinta. Itse en halua olla koukussa kahviin, enkä tykkää sen vaikutuksista pidemmän päälle. En myöskään halua että mun tunnetilat on siitä kiinni, saanko kahvia vai en. Ihan sama kuin olisi riippuvainen jostain huumeesta. Hyvä olo tulee vaan sillä huumeella. Voit puolustella niin paljon kuin haluat, mutta totuus on se, että ihminen voi paremmin ilman riippuvuuksia. Suurin osa ihmisistä on koukussa kahviin, tajuamatta sitä että se on ihan oikea riippuvuus.
Asia on kuten sanoin ja vielä enemmän. Ei kiinosta vaikka tulisi miljoona alapeukkua. Aamukahvistani en luovu ilman tappelua. Siinä on sitten parempi toisen osapuolen käyttää joukon ylivoimaa. Jos perk... multa yritetään aamukahvi riistää niin suosittelen ampumaan suoraan päähän. Niin ettei jää turhaan kitumaan.
Tajuan ihan hyvin että olen koukussa aamukahviini, mitä sitten? Onko se jotenkin sulta pois? En tajua tuota vimmaa puuttua toisten elämään silloin kun siitä ei ole suoraa haittaa.
Olin äsken 9 viikkoa kokonaan ilman kahvia. Elämä alkoi hymyilemään siinä viikkojen 4 ja 5 jälkeen. Miksi sitten aloitin noin viikko sitten taas juomaan sitä? En tiedä!!! Taino, yksi syy oli se että kuntosalilla ei kulkenut treeni ilman kahvia. Ja vaikka ilman kahvia olo on tasaisempi pitkin päivää, niin joskus sitä vaan on väsynyt ja kaipaa boostia. Nyt olen taas matkalla kohti pahaa koukku. Suosittelen kyllä lopettamista/kunnon taukoa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on kuten sanoin ja vielä enemmän. Ei kiinosta vaikka tulisi miljoona alapeukkua. Aamukahvistani en luovu ilman tappelua. Siinä on sitten parempi toisen osapuolen käyttää joukon ylivoimaa. Jos perk... multa yritetään aamukahvi riistää niin suosittelen ampumaan suoraan päähän. Niin ettei jää turhaan kitumaan.
Tajuan ihan hyvin että olen koukussa aamukahviini, mitä sitten? Onko se jotenkin sulta pois? En tajua tuota vimmaa puuttua toisten elämään silloin kun siitä ei ole suoraa haittaa.
Onko tuollainen aggressio sun mielestä normaalia? Tee mitä haluat, aivan sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen vuorotöitä, en voi lopettaa kahvin juontia.
Ei ole este. Minäkin teen vuorotyötä enkä ole koskaan juonut kahvia. Ei kahvi ole välttämätöntä yhtään kenellekään.
No sitten joutuu juomaan energiajuomia tai syömään kofeiinitabletteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole este. Minäkin teen vuorotyötä enkä ole koskaan juonut kahvia. Ei kahvi ole välttämätöntä yhtään kenellekään.
Kuka on aivopessyt sut ajattelemaan noin? Tosi epäterve ajattelutapa. Vedä samantien lääkkeita ja huumeita. Eihän ilman niitä voi elää, tai ainakaan pysty tekemään töitä.
Jos mun ainut päihde on kahvi niin saa olla. Aion juoda kahvia hautaan saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollainen aggressio sun mielestä normaalia? Tee mitä haluat, aivan sama.
Ne on hyvin harvassa sellaiset asiat mistä hermostun. Naapurit voi porata. Lapset saa pitää meteliä sisällä tai ulkona. Ei tunnu yhtään missään. Aamukahvini eteen ei kestä tulla ellet ole vähintään mike tyson. Silloinkin kokeilisin koska mielummin tyrmäys jos ei saa sitä kahvia.
En käsitä koko vinkumista siitä kun juo kahvia? Mitä se muille oikeasti kuuluu? Vinkusitte vaikka rattijuopoista tai sutkeista politikoista mistä on haittaa muillekkin. Jotain tolkkua tuohon muiden elämään puuttumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on aivopessyt sut ajattelemaan noin? Tosi epäterve ajattelutapa. Vedä samantien lääkkeita ja huumeita. Eihän ilman niitä voi elää, tai ainakaan pysty tekemään töitä.
No just joo. Nytkö kahvia verrataan jo huumeisiin. Jos ei saa riittävää kahvimäärää niin oikeasti ei töiden tekemisestä mitään tule. Tulee päänsärkyä, on todella väsynyt ja huono olo jos kahvia ei saa ajoissa.
Mä aloin heräämään pirteänä kun lopetin kofeiinin käytön. Muutama viikko kesti tottua. Yöunen laatu parani, aamulla olinkin toimintakykyinen ilman kahvia.
Kahvia ei ole käytetty riittävästi. Paketti päivässä, niin eiköhän ala virkistymään.
En juo kahvia mutta silti olen väsynyt. Juu väsymys johtuu hankalasta sairaudesta ja sen hoitamisesta, ei niinkään unen puutteesta. Kahville olen yliherkkä, jos sitä erehdyn juomaan olen todella piristynyt ja levoton, unta ei todellakaan tule.