Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mites olisi, jos ilmastolakoissa olleet teinit saisivat esim. uuden älypuhelimen puolta pidemmin väliajoin kuin aikaisemmin?

Vierailija
01.05.2019 |

Eikö tämä olisi konkreettisin tapa muistuttaa osallistumisesta tärkeään asiaan?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mmmmm.... ei yhtään hullumpi idea, paitsi että en usko, että nykyajan älypuhelimet kestävät kuutta vuotta. Meillä siis vaihtuu puhelin noin kolmen vuoden välein, jos ei mene rikki aikaisemmin. Mutta ei yhtään hullumpi idea ajatuksen tasolla. 

Eihän sen tarvitse puhelin olla, voihan se olla jotain muutakin. Mutta viesti olisi siis sama.

No otsikossa mainittiin älypuhelimet. Läppärit käytetään meillä ihan loppuun - olisiko neljä-viisi vuotta per kikotin. Tämä ei ole ollut  meiltä mikään tietoinen ilmastoratkaisu, onpahan vaan sellainen tapa, että turhan takia ei laitteita vaihdella, jos ne pelittävät. Mikä tietysti ei ole kaikkien ratkaisu, mutta voisi olla ihan hyvä. 

Esim. älypuhelimet. Otsikossa.

Juuri niin. Eli ne mainittiin. Ja siihen osaan vastasin. Onko tässä nyt joku ongelma mielestäsi? 

Esim. tarkoittaa esimerkiksi. Eli voi siis olla jotain muutakin.

Oletko päässyt peruskoulusta läpi?

Vierailija
42/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät pystyisi tuollaiseen tekoon. Hehän olivat sitä mieltä, että yksilötasolla ei tarvitse tehdä mitään vaan se pitää hoitaa lainsäädännön kautta

Eli tehdään laki, että ilmastolakkoihin osallistuneet nuoret saavat uuden kännykän harvemmin?

Entäs vaatteet sitten? Nykyinen H&M:n kertakäyttörättikulttuuri on aika kamala. Vaatteet siis kirppareilta tai päälle jotain Marimekon kaapuja, jotka luulisi kestävän pidempään. (en tiedä kestävätkö todellisuudessa)

Nuoret käyttävät paljon kirppiksiä. M vaatteet eivät kestä pidempään, näin sivuhuomautuksena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikeastaan tajua tuota ilmastolakkoa. Jonkun muun siis pitäisi tehdä asialle jotain ja itse seisoskellaan jossain lakossa?

Jos tiedät paremman tavan vaikuttaa lainsäätäjään, niin kerro ihmeessä.

Itse asiassa en tiedä yhtään enää tehottomampaa tapaa. Esim EVM:iin liittymistä vastustettiin eduskuntatalon edessä aikoinaan ja nyt ollaan EVM:ssa ikuisesti.

Kysymys kuuluikin, tiedätkö parempaa (tehokkaampaa) tapaa.

Vierailija
44/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät pystyisi tuollaiseen tekoon. Hehän olivat sitä mieltä, että yksilötasolla ei tarvitse tehdä mitään vaan se pitää hoitaa lainsäädännön kautta

Eli tehdään laki, että ilmastolakkoihin osallistuneet nuoret saavat uuden kännykän harvemmin?

Entäs vaatteet sitten? Nykyinen H&M:n kertakäyttörättikulttuuri on aika kamala. Vaatteet siis kirppareilta tai päälle jotain Marimekon kaapuja, jotka luulisi kestävän pidempään. (en tiedä kestävätkö todellisuudessa)

Nuoret käyttävät paljon kirppiksiä. M vaatteet eivät kestä pidempään, näin sivuhuomautuksena.

Minä olen koululla töissä ja kyllä siellä nuorilla näyttää olevan juuri H&M: vaatteita jne. Tuo Marimekko oli vaan esimerkkinä. 

Vierailija
45/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin meillä on omakohtaista kokemusta, että nuoret on vähentäneet kulutusta, ja ovat valmiina luopumaan ns saavutetuista eduista. Vaatteita eivät enää osta uutena, jollei niiden alkuperä on todistetusti selvillä, uutta elektroniikkaa eivät kaipaa, ja suosivat julkista liikennettä, vaikka se on täällä hankalampaa kuin isoissa kaupungeissa. Tai kulkevat mielummin pyörällä, aina kun se on mahdollista.

Eivät enää halua lomamatkoille ulkomaille, jos matka tehdään lentokoneella. Tässä muutama esimerkki meiltä. Muutos on tapahtunut tässä vuoden sisällä, ja heidän kaveripiirissään on paljon samankaltaista ajattelua. Nuoret on ihan aidosti valmiina tekemään jotain, eikä vain noukkimaan parhaita paloja.

Vanhempana olin aluksi ehkä vähän hämilläni, mutta nyt tunnen ylpeyttä heidän toiminnastaan. Pojasta on polvi parantunut.

Nuoret näyttävät minullekin esimerkkiä. Itselleni kulutuksen vähentäminen on ollut paljon tuskaisempaa.

Vierailija
46/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mmmmm.... ei yhtään hullumpi idea, paitsi että en usko, että nykyajan älypuhelimet kestävät kuutta vuotta. Meillä siis vaihtuu puhelin noin kolmen vuoden välein, jos ei mene rikki aikaisemmin. Mutta ei yhtään hullumpi idea ajatuksen tasolla. 

Kolmesta vuodesta puolta pidempi olisi 4,5 vuotta...

Vierailija
47/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun pihoilla ja koulumatkoilla roskia maassa, karkkipusseja, energiajuomia, purkkaa, nuuskarasioita, pullonkorkkeja, jos ei välillä siivottaisi, olisi kurjan näköistä.

Kuka roskaa?

Vierailija
48/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri hiljattain tv:stä, kuinka jo Kiinassakin nuoret on heränneet ilmastonmuutokseen. Sielläkin, vastoin valtiovallan hyväksyntää, nuoriso on alkanut kritisoimaan nykyistä kulutuksen meininkiä. Toiminnan tasolla pikkuhiljaa koulutetut nuoret kiinalaiset ostavat tavaraa vain tarpeeseen, ja haluavat sielläkin tietää tuotteiden alkuperän ja olosuhteet. Suosivat myös julkista liikennettä oman auton sijaan, vaikka siihen olisi varaa. Aikovat vähentää lentämistä, ja suosia lähimatkailua enemmän.

Valtavan suuressa kansassa muutokset näkyvät viiveellä, mutta sielläkin on asiaan herätty, ja toiminnan tasolla tämä tulee jossain vaiheessa näkymään.

Vierailija
49/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikeastaan tajua tuota ilmastolakkoa. Jonkun muun siis pitäisi tehdä asialle jotain ja itse seisoskellaan jossain lakossa?

Itse asiassa en tiedä yhtään enää tehottomampaa tapaa. Esim EVM:iin liittymistä vastustettiin eduskuntatalon edessä aikoinaan ja nyt ollaan EVM:ssa ikuisesti.

Ei jonnet ja jannit muista noita aikoja... Ja EVM:n ei voi yksilö omilla teoillaan vaikuttaa, ilmastonmuutokseen voi.

Vierailija
50/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ennen - 90-luvun lamaa todella elettiin kuin ilmastoystävällisessä maassa. Syötiin suht lähiruokaa, säästettiin vedessä ja lämmityksessä. Lisäksi elettiin vain sen mukaan, mitä oli oikeasti rahaa. Eli mihin se palkka riitti. Ei eletty luotolle.

Vierailija
51/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri hiljattain tv:stä, kuinka jo Kiinassakin nuoret on heränneet ilmastonmuutokseen. Sielläkin, vastoin valtiovallan hyväksyntää, nuoriso on alkanut kritisoimaan nykyistä kulutuksen meininkiä. Toiminnan tasolla pikkuhiljaa koulutetut nuoret kiinalaiset ostavat tavaraa vain tarpeeseen, ja haluavat sielläkin tietää tuotteiden alkuperän ja olosuhteet. Suosivat myös julkista liikennettä oman auton sijaan, vaikka siihen olisi varaa. Aikovat vähentää lentämistä, ja suosia lähimatkailua enemmän.

Valtavan suuressa kansassa muutokset näkyvät viiveellä, mutta sielläkin on asiaan herätty, ja toiminnan tasolla tämä tulee jossain vaiheessa näkymään.

Nuorison herääminen on tietty hyvä asia, mutta Kiinassa asuneena voin sanoa että kiinalaiset ovat aivan hiton vanhanaikaisia ja kulutussuuntautuneita. Heille on kunnia-asia että rahaa menee paljon kulutukseen. Esim. punaviinipullossa on hintalappu vielä illallispöydässäkin että vieraat näkisivät viinin olevan kallista kun eivät viinin mausta muuten niin ymmärrä. Lentomatkailukin tulee vielä jonkin aikaa kasvamaan räjähdysmäisesti kun jokaisen täytyy päästä ainakin kerran siellä Pariisissa yms. turistirysissä käymään. Ennen kiinalaista uutta vuotta ostetaan uudet vaatekerrat, uusia kodinkoneita, ja paljon muutakin uutta krääsää koska se tuo "hyvää onnea" uudelle vuodelle.

Näiden asioiden muuttuminen kestää niin kauan että me emme sitä vaikutusta ehdi vielä näkemään.

Vierailija
52/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jonnet ja jannit muista noita aikoja... Ja EVM:n ei voi yksilö omilla teoillaan vaikuttaa, ilmastonmuutokseen voi.

No eikäs tämä ole juuri se pointti? Jos kerrankin voi itse vaikuttaa johonkin niin sitten ei tarvitse seistä ilmastolakoissa vaan vaikuttaa omilla valinnoillaan?

Vierailija
53/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikäs tämä ole juuri se pointti? Jos kerrankin voi itse vaikuttaa johonkin niin sitten ei tarvitse seistä ilmastolakoissa vaan vaikuttaa omilla valinnoillaan?

Tarvitaan myös lainsäädännöllisiä toimia.

Vierailija
54/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorison herääminen on tietty hyvä asia, mutta Kiinassa asuneena voin sanoa että kiinalaiset ovat aivan hiton vanhanaikaisia ja kulutussuuntautuneita. Heille on kunnia-asia että rahaa menee paljon kulutukseen. Esim. punaviinipullossa on hintalappu vielä illallispöydässäkin että vieraat näkisivät viinin olevan kallista kun eivät viinin mausta muuten niin ymmärrä. Lentomatkailukin tulee vielä jonkin aikaa kasvamaan räjähdysmäisesti kun jokaisen täytyy päästä ainakin kerran siellä Pariisissa yms. turistirysissä käymään. Ennen kiinalaista uutta vuotta ostetaan uudet vaatekerrat, uusia kodinkoneita, ja paljon muutakin uutta krääsää koska se tuo "hyvää onnea" uudelle vuodelle.

Näiden asioiden muuttuminen kestää niin kauan että me emme sitä vaikutusta ehdi vielä näkemään.

Juuri tänään luin, miten kiinalainen nuoriso on alkanut tiedostaa nämä asiat. Lue enemmän, luulet vähemmän.

Vierailija
55/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tänään luin, miten kiinalainen nuoriso on alkanut tiedostaa nämä asiat. Lue enemmän, luulet vähemmän.

Ajattele enemmän, niin luulet vähemmän. Laske nyt aluksi kuinka pienen prosenttiosuuden nuoriso muodostaa tuossa kansassa, ja siitä pois se prosenttiosuus jotka eivät ole edelläkävijöitä. Kiinassa on uskomattoman vanhakantainen yhteiskunta, esim. vanhemmille ja isovanhemmille kuuluu ostaa lahjoja, koska heidän mielestään se merkitsee välittämistä. Toki vanhukset kuolevat pois aikanaan ja ajat muuttuvat, mutta kuten sanoin sen kestää kauan.

Mutta onhan se hyvä että luet artikkelin niin tiedät enemmän kuin ne jotka oikeasti näkevät sen elämän siellä. :D

Vierailija
56/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitaan myös lainsäädännöllisiä toimia.

Nopeampi on vaikuttaa omilla toimillaan.

Vierailija
57/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voisi vaikuttaa sekä omilla kulutusvalinnoillaan että osallistumalla ilmastolakkoon?

Vierailija
58/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ihmettelen joidenkin asenteita tätä ilmastolakkoa kohtaan. Sanotaanko silloinkin, jos lakkoillaan huonon vanhustenhoidon tai lasten päivähoidon takia, että tee ite äläkä siinä lakkoile? Kun ei töihin menemättömyys lapsia tai vanhuksia auta, tekisit mieluummin vaikka vapaaehtoistyötä.

Jotkut varmaan sanovatkin, mutta muut ymmärtävät, että lakoilla/mielenilmauksilla voidaan saada muutkin ihmiset (myös vallanpitäjät) heräämään ongelmaan.

Vierailija
59/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää nämä ihmiset, jotka olettavat, että suurin osa akateemisista perheistä välittää ilmastosta. Itse kasvanut vauraassa ja poliittisesti aktiivisessa perheessä, jossa luettiin yhdessä Dostojevskiä ja Minna Canthia, mutta minkäänlaisesta kierrätyksestä ei ollut puhetta. Itse parikymppisenä urbaanina kalliolaisena en kierrätä ollenkaan, vaatteet ostan juuri sieltä HM:stä, käyn usein ulkomailla lentäen ja yliopistolle ajan omalla autolla julkisten sijaan. Eivät kaikki halua rajoittaa elämäänsä minkään ilmastonmiitoksen takia. Suosittelen samaa!

Vierailija
60/62 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

34859 kirjoitti:

Ärsyttää nämä ihmiset, jotka olettavat, että suurin osa akateemisista perheistä välittää ilmastosta. Itse kasvanut vauraassa ja poliittisesti aktiivisessa perheessä, jossa luettiin yhdessä Dostojevskiä ja Minna Canthia, mutta minkäänlaisesta kierrätyksestä ei ollut puhetta. Itse parikymppisenä urbaanina kalliolaisena en kierrätä ollenkaan, vaatteet ostan juuri sieltä HM:stä, käyn usein ulkomailla lentäen ja yliopistolle ajan omalla autolla julkisten sijaan. Eivät kaikki halua rajoittaa elämäänsä minkään ilmastonmiitoksen takia. Suosittelen samaa!

Sun kannattaa ottaa tuosta kaikki irti nyt, sillä ihmisten käyttäytymiseen ja elintapoihin tullaan puuttumaan pakkokeinoin lähivuosien aikana. Juurikin siksi, että pelkästään vapaaehtoisuudella ei muutosta saada aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi