Mites olisi, jos ilmastolakoissa olleet teinit saisivat esim. uuden älypuhelimen puolta pidemmin väliajoin kuin aikaisemmin?
Eikö tämä olisi konkreettisin tapa muistuttaa osallistumisesta tärkeään asiaan?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Nämä nuoret sen maan perivät, jonka me vanhemmat olemme pilanneet.
He kävelevät ja pyöräilevät jo, ei heillä ole autoja. Ja suurin osa heistä ei syö lihaa. He lajittelevat jätteensä ja kierrättävät. Mutta sen varaan tätä maailmaa ei voi jättää. Tarvitaan lait myös.En ymmärrä tätä ketjua, ellei tämä ole yhden päästään pipin syrjäytyneen sössöä kaikki. Kommentit samasta muotista.
Puuta heinää ja valetta, osattomuutta ja vihaa. Kuule, kukaan ei leiki kanssasi niin kauan kun heittelet pazkaa ympärillesi. Ihan itse sinä itsesi syrjäytät.
Et ymmärrä tätä ketjua koska et ymmärrä muita ihmisiä. Luulet että kommentit ovat "pazkaa" mutta katso yläpeukkujen määrä. Viestisi on muutenkin hyökkäävä, toivottavasti mielenterveytesi on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoilta? Eli useammin? Eikö tuplasti pidemmin väliajoin olisi ekologisempaa?
Puolta harvemmin ei tarkoita entistä useammin.
Oikea termi olisi kaksi kertaa harvemmin, mutta se on tietty pidempi kirjoittaa.
Olis istten kirjoittanut puolta harvemmin, paitsi ap kirjoitti puolta pidemmin.
Puolta pidemmin väliajoin. Ihan sama asia.
Hauska miten huomio halutaan kääntää itse asiasta epäolennaisuuksiin.
Mä en oikeastaan tajua tuota ilmastolakkoa. Jonkun muun siis pitäisi tehdä asialle jotain ja itse seisoskellaan jossain lakossa?
Minä olen alusta asti kuluttanut kaikki puhelimet ja kaikki tietokoneet loppuun asti. Täytyy sanoa, että käytettyjen puhelimien määrä on silti hurja. Onneksi puhelimen osia voidaan kierrättää ja keräyksiä järjestetään aika ajoin.
AP:n ajatus kuuluu normaalina osana ekoihmisten ideologiaan sillä erotuksella, että me ekot todella käytetään tuotteet niin loppuun asti, että ne lakkaavat toimimasta. Ekonuorelle ihan normaali käytäntö.
Nuoret nimenomaan ovat vähentäneet kulutustaan rajusti. Onko päivän trendi mennyt ap:lta ohi, vai levittääkö hän tahallaan väärää tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikeastaan tajua tuota ilmastolakkoa. Jonkun muun siis pitäisi tehdä asialle jotain ja itse seisoskellaan jossain lakossa?
Jos tiedät paremman tavan vaikuttaa lainsäätäjään, niin kerro ihmeessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä, jos te, jotka irvailette tulevaisuudestaan huolissaan olevia teinejä, tekisitte itsekin jotain hyödyllistä sen sijaan, että keskitytte niin kovasti tähän asiaan? Eikö se ole ihan loogista, että nuoret ihmiset ovat huolissaan siitä, millainen tulevaisuus heillä on?
Mistä luulet ettei kukaan ole tehnyt mitään hyödyllistä?
No, jos katsoo mitä meidän sukupolvemme (50+) ja sitä edeltävä ovat saaneet aikaan, niin eipä me kovin kummoisia olla taidettu tehdä.
Paitsi pahaa...
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä, jos te, jotka irvailette tulevaisuudestaan huolissaan olevia teinejä, tekisitte itsekin jotain hyödyllistä sen sijaan, että keskitytte niin kovasti tähän asiaan? Eikö se ole ihan loogista, että nuoret ihmiset ovat huolissaan siitä, millainen tulevaisuus heillä on?
No jos nuoret ovat huolissaan niin eikö heidän siis kannattaisi oikeasti tehdä jotain eikä seistä ilmastolakoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mmmmm.... ei yhtään hullumpi idea, paitsi että en usko, että nykyajan älypuhelimet kestävät kuutta vuotta. Meillä siis vaihtuu puhelin noin kolmen vuoden välein, jos ei mene rikki aikaisemmin. Mutta ei yhtään hullumpi idea ajatuksen tasolla.
Eihän sen tarvitse puhelin olla, voihan se olla jotain muutakin. Mutta viesti olisi siis sama.
No otsikossa mainittiin älypuhelimet. Läppärit käytetään meillä ihan loppuun - olisiko neljä-viisi vuotta per kikotin. Tämä ei ole ollut meiltä mikään tietoinen ilmastoratkaisu, onpahan vaan sellainen tapa, että turhan takia ei laitteita vaihdella, jos ne pelittävät. Mikä tietysti ei ole kaikkien ratkaisu, mutta voisi olla ihan hyvä.
Esim. älypuhelimet. Otsikossa.
Juuri niin. Eli ne mainittiin. Ja siihen osaan vastasin. Onko tässä nyt joku ongelma mielestäsi?
Ärsyttää, että tämän sukupolven pitäisi kantaa vastuu kaikesta, kun edelliset ovat vaan rällänneet menemään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos nuoret ovat huolissaan niin eikö heidän siis kannattaisi oikeasti tehdä jotain eikä seistä ilmastolakoissa?
Me keski-ikäiset istutaan puikoissa vielä hyvän aikaa. Päättämässä, ostamassa ja tuottamassa, rahoittamassa nuorten elämää - nuorten keinot oikeasti vaikuttaa asioihin teoilla ovat hieman rajalliset.
Luulen, etteivät he ole alkujaankaan niitä, jotka pudottelivat säännöllisesti kännyköitään parvekkeelta saadakseen uusimman ja hienoimman mallin. He ovat ehkä kasvaneetkin hieman eri ilmastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehän tekevät: pyrkivät vaikuttamaan lainsäätäjiin ja tuomaan tietoisuutta olemalla ilmastolakossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä luulet ettei kukaan ole tehnyt mitään hyödyllistä?
No, jos katsoo mitä meidän sukupolvemme (50+) ja sitä edeltävä ovat saaneet aikaan, niin eipä me kovin kummoisia olla taidettu tehdä.
Älä yleistä. Mä olen viisikymppinen ja luopunut jo autosta. Tietokone ja puhelinkin ovat todella vanhoja.
Nykynuori tulee kuluttamaan kymmenkertaisen määrän älypuhelimia minun elämääni verrattuna.[/quote]
Kukas tässä nyt yleistää? :D Ei tätä sotkua ja saastemäärää ole yksi tai kaksi ihmistä saanut aikaan. Ja nythän nuoret ovat asiaan heränneet, mutta kun me keski-ikäiset edelleen teemme suurimman osan poliittisista päätöksistä, niin protestointi ja toimien vaatiminen taitaa olla ihan hyvä keino. Ei ainoa eikä välttämättä tehokkain, mutta yksi.
Kyllä ainakin meillä on omakohtaista kokemusta, että nuoret on vähentäneet kulutusta, ja ovat valmiina luopumaan ns saavutetuista eduista. Vaatteita eivät enää osta uutena, jollei niiden alkuperä on todistetusti selvillä, uutta elektroniikkaa eivät kaipaa, ja suosivat julkista liikennettä, vaikka se on täällä hankalampaa kuin isoissa kaupungeissa. Tai kulkevat mielummin pyörällä, aina kun se on mahdollista.
Eivät enää halua lomamatkoille ulkomaille, jos matka tehdään lentokoneella. Tässä muutama esimerkki meiltä. Muutos on tapahtunut tässä vuoden sisällä, ja heidän kaveripiirissään on paljon samankaltaista ajattelua. Nuoret on ihan aidosti valmiina tekemään jotain, eikä vain noukkimaan parhaita paloja.
Vanhempana olin aluksi ehkä vähän hämilläni, mutta nyt tunnen ylpeyttä heidän toiminnastaan. Pojasta on polvi parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä teinit on jo nyt joutuneet osallistumaan ilmastotalkoisiin konkreettisesti eli todellakin kulutus minimiin. Suihkussa maksimiaika on 10 minuuttia ja jos siellä vesi lorisee pitempään, mennään hakkaamaan oveen ja kysytään, että kiinnostaako ne ilmastotalkoot oikeasti vai ainoastaan isän autonkäytön osalta. Ruoka on (kaikilla, ei vain teinellä) lähiruokaa eli hyvästi avocado, soija, tofu, taatelit jne. ja tilalle juureksia, marjoja ja spelttiä. Ruokahävikki nollataan, joten eilisen tähteitä kierrätetään seuraaviin ruokiin. Vaatteita ostetaan todella harkiten ja teineille on opetettu korjaaminen. Uusia tavaroita ostetaan vain entisen mentyä rikki, ei uutta puhelinta siksi, että saisi paremman kameran. Koiraa meille ei tule, vaikka sitä on pyydetty, mutta kotieläin on ilmastosyöppö.
Teinit protestoivat, mutta minä kannan heidän eteensä kuvia kylteistä, joita ovat kantaneet ja kysyn, että tekö ette sitten omassa elämässä ole tätä mieltä, vain muiden täytyy muuttaa elämäänsä.
Hyvä. Tuollaisia ihmisiä pitäisi olla enemmänkin.
Helppoa meille aikuisille, me olemme aina eläneet tällä tavalla eli kuten lapsuudessa opittiin. Sitten tulivat nämä "muotihömpötykset", joiden mukaan ruoka pitää tuoda muualta ja vaatteet on kertakäyttöisiä. Meillä oli kangaskassit käytössä jo 80-luvulla, miksi ne olisi vaihdettu muovisiin tässä välillä. Harva nuori vain tajuaa sitä, että heille ilmastoystävällinen tapa elää on meille paluu menneeseen. Tämä me osataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät pystyisi tuollaiseen tekoon. Hehän olivat sitä mieltä, että yksilötasolla ei tarvitse tehdä mitään vaan se pitää hoitaa lainsäädännön kautta
Eli tehdään laki, että ilmastolakkoihin osallistuneet nuoret saavat uuden kännykän harvemmin?
Entäs vaatteet sitten? Nykyinen H&M:n kertakäyttörättikulttuuri on aika kamala. Vaatteet siis kirppareilta tai päälle jotain Marimekon kaapuja, jotka luulisi kestävän pidempään. (en tiedä kestävätkö todellisuudessa)
Mitähän varten keskustelijat olettavat ilmastolakkoilijoiden olevan samoja teinejä, jotka kuluttavat yhtä huoletta kuin vanhempansa? Teinit eivät ole homogeeninen aivoton massa vaan ihanan monipuolinen joukko persoonia.
Nuorten kyky vaikuttaa omaan kulutukseensa ei myöskään ole sama kuin aikuisten. Jokainen kotona asuva nuori on riippuvainen vanhempiensa tekemistä kulutusvalinnoista. Jossain määrin niistä voi keskustella ja esittää toiveita, mutta niin kauan kuin vanhempi maksaa vanhempi myös tekee lopullisen päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedät paremman tavan vaikuttaa lainsäätäjään, niin kerro ihmeessä.
Itse asiassa en tiedä yhtään enää tehottomampaa tapaa. Esim EVM:iin liittymistä vastustettiin eduskuntatalon edessä aikoinaan ja nyt ollaan EVM:ssa ikuisesti.
Olis istten kirjoittanut puolta harvemmin, paitsi ap kirjoitti puolta pidemmin.