En päässyt vastasyntyneen kanssa anopin 60-v.päiville ja nyt anoppi boikotoi ristiäisiä
Kommentit (387)
Minulla oli helppo synnytys esikoisen kohdalla. Siitä huolimatta en olisi todellakaan halunnut ensimmäisten viikkojen kohdalla lähteä mihinkään isoon sukujuhlaan.
Vauvan hoito ei sujunut vielä rutiinilla vaan oli hyvä olla pääosin omassa rauhassa. Minä vuodin verta alapäästä kovin. Kävely ja istuminen sattuivat. Rinnat vuosi maitoa ja paidat oli vähän väliä likaisia. Imetys sattui todella paljon. Vauva pulautteli paljon. Todellakaan ei ollut sellainen olo että juhlavaatteissa vaan seurustelemaan suvun kanssa.
Minulle oli ok että sukulaiset kävi meillä kylässä ja sain vetäytyä rauhassa kamariin imettämään, vaihtovaatetta oli tarjolla helposti jne.
Tiedän että jotkut lähtevät juhliin/kauppoihin ym vastasyntyneen kanssa mutta ei sitä pidä vaatia kaikilta! Tilanteen mukaan ja vauvaa ja äitiä kuunnellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Minä laittaisin puolison puhumaan äitinsä kanssa, että kuka se lapsi olikaan. Jos ei muutu ääni kellossa, sayonara! Tuollaista kummajaista en kaipaisi elämään.Hän on äitinsä puolella tässä asiassa. Öh, miksi olisin vienyt muutaman päivän ikäisen vauvan suuriin juhliin... eikä miehen puolelta kukaan ole edes käynyt vauvaa katsomassa. Olisin odottanut, että olisivat vihdoin ristiäisiin tulleet.
Hämmentävää. Kai nyt järkikin (todennäköisesti kaiken maailman suositukset myös) sanoo, ettei parin päivän ikäistä lasta viedä mihinkään suku karkeloihin tai muihin isoihin tilaisuuksiin. Mies on nyt kyllä yhtä kujalla äitinsä kanssa.
Miksi sitten vastasyntyneitä on kauppakeskuksissa, vappujuhlissa, grillijuhlissa jne., mutta yllättäen isoäidin 60v-synttäreillä ei voi edes käväistä. Eikähän sieltä olisi löytynyt hiljainen paikka vauvalle ja olisi voinut poistua ennen vieraiden tuloa. Mutta ei, kun juuri nuo juhlat oli vastasyntyneelle vaaralliset.
Isoäiti tietää, että ei ole minkään arvoinen miniän silmissä, joten miksi mennä lapsenlapsen ristiäisiinkään. Voihan se saada isoäidiltä sen pöpön, joka jäi synttäreillä saamatta.
No eikä ole! Kukaan täysijärkinen ei vie muutaman päivän ikäistä lasta kauppakeskukseen tai yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Minä laittaisin puolison puhumaan äitinsä kanssa, että kuka se lapsi olikaan. Jos ei muutu ääni kellossa, sayonara! Tuollaista kummajaista en kaipaisi elämään.Hän on äitinsä puolella tässä asiassa. Öh, miksi olisin vienyt muutaman päivän ikäisen vauvan suuriin juhliin... eikä miehen puolelta kukaan ole edes käynyt vauvaa katsomassa. Olisin odottanut, että olisivat vihdoin ristiäisiin tulleet.
Hämmentävää. Kai nyt järkikin (todennäköisesti kaiken maailman suositukset myös) sanoo, ettei parin päivän ikäistä lasta viedä mihinkään suku karkeloihin tai muihin isoihin tilaisuuksiin. Mies on nyt kyllä yhtä kujalla äitinsä kanssa.
Miksi sitten vastasyntyneitä on kauppakeskuksissa, vappujuhlissa, grillijuhlissa jne., mutta yllättäen isoäidin 60v-synttäreillä ei voi edes käväistä. Eikähän sieltä olisi löytynyt hiljainen paikka vauvalle ja olisi voinut poistua ennen vieraiden tuloa. Mutta ei, kun juuri nuo juhlat oli vastasyntyneelle vaaralliset.
Isoäiti tietää, että ei ole minkään arvoinen miniän silmissä, joten miksi mennä lapsenlapsen ristiäisiinkään. Voihan se saada isoäidiltä sen pöpön, joka jäi synttäreillä saamatta.
Jos kaupassa käy vastasyntyneen kanssa, niin kaikkia mahdollisia mummoja vältellään :D ei ne siellä pyöri sylissä. Vauvaa kuuluu tulla katsomaan eikä vauvaa kierrättää ympäri kyliä.
Miksi vauva pyörisi sylissä isoäidin synttäreilläkään?
Toiseksi jos vauvaa ei kutsuta katsomaan, niin vauvaa ei pääse katsomaan.
Olen sanonut miehelle selvästi että kutsuu. Pallo on ollut miehellä.
Anoppisi toiminta on asiatonta. Kuusikymppisellä on ollut jo 60 syntymäpäivää, lapsella on yhdet ristiäiset. Jos tuossa tilanteessa diivailee, ei ole mittakaava kohdallaan. Vastasyntyneen kanssa ei mennä mihin tahansa, jo vauvan ja äidin hyvinvoinnin vuoksi, joten on aika itsekästä ajatella, että tulisit juhliin synnytettyäsi pikkuvauvan kera.
Ap miten tulitte ennen toimeen miehen suvun kanssa?
Minä en olisi kyllä lähtenyt mihinkään sukujuhlille parin päivän ikäisen vauvan kanssa, en appivanhempien, en omien. En vauvan takia, mutta en myöskään itseni takia. Koko arki oli juuri heittänyt härän pyllyä, maitoa tihkutteli milloin mistäkin syystä, alapäästä holahteli verta, sektiohaava kipeänä ja pää aivan pökkerössä. Jos joku olisi kehdannut suuttua minulle siitä, että tahdoin pysyä kotona vauvan kanssa... Ei olisi vähään aikaan ollut sillä henkilöllä mitään asiaa näköpiiriini. Hyvä, että ketään laskin meille kotiin, kun halusin vaan pesiytyä oman pienen perheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap miten tulitte ennen toimeen miehen suvun kanssa?
Mielestäni normaalisti, asiallisesti. Mies toki monella tavalla on laittanut heidät etusijalle. En ole osannut aiemmin asiaa juuri kummastella. Toki he eivät ole juhlineet/ muistaneet meitä, mutta ovat esimerkiksi pyytäneet aina omille nimipäivilleenkin ja halunneet meidän olevan juhlapyhiä siellä. Ollaan käyty, ihan hauskaa on ollut.
Miehesi napanuora on vielä tiukasti kiinni äidissä.
Se, että joku raahaa ostoskeskuksiin ihan pieniäkin vauvoja, ei tarkoita sitä että se olisi joku normaali tilanne. Normaali tilanne on se, että tuore äiti haluaa olla rauhassa kotona vauvan kanssa. Vierailut ehtii hoitaa sitten muutaman viikon päästä.
Jos teillä on nyt jo tuollaista, että mies uhkailee jättävänsä oman lapsensa ristiäiset väliin, koska äitinsä on loukkaantunut tyhjästä, niin miettisin pitkään ja hartaasti jatkotoimia.
Vierailija kirjoitti:
Anoppisi toiminta on asiatonta. Kuusikymppisellä on ollut jo 60 syntymäpäivää, lapsella on yhdet ristiäiset. Jos tuossa tilanteessa diivailee, ei ole mittakaava kohdallaan. Vastasyntyneen kanssa ei mennä mihin tahansa, jo vauvan ja äidin hyvinvoinnin vuoksi, joten on aika itsekästä ajatella, että tulisit juhliin synnytettyäsi pikkuvauvan kera.
Samalla logiikalla isoäidilläkin oli aikanaan ristiäiset, mutta oliko tuo nyt vastasyntynyt paikalla silloin? No ei ollut, kun ei ollut olemassakaan - mutta eihän hän ehtinyt isoäidin synttäreillekään. Siksi isoäidin ei tarvitse mennä ristiäisiin eikä lapsenlapsen tuleville synttäreille, koska lapsenlapsikaan ei ihmeemmin välitä isoäidin juhlista. Todennäköistä kun on, että isoäiti täytti 60v vain kerran.
Anoppisi on narsisti. Minä minä minä itse, narsistit käyttäytyy juuri noin. Näytä sille keskisormea. Et tarvitse tuollaista anoppia elämääsi pilaamaan.
Ei mutta nythän tajusin: anoppisi on mustasukkainen vauvalle, ja pelkää, että poikansa alkaa asettaa perheensä etusijalle hänen sijaansa. Siksi draama, ja miehesi on tarttunut syöttiin.
Mistä näitä määräileviä anoppeja oikein sikiää. Välillä tuntuu, että ovat ”rakastuneita” poikiinsa liikaa...ja miniä on uhka tälle pyhälle oikealle liitolle.
Meillä kävi sillein, että olen riidoissa anopin kanssa. Alkoi olla ihme tempauksia esim. käski meitä tulemaan eräisiin juhliin 30 min myöhässä...haukkuu kaikkia selän takana ja esim. naureskelee ylipainoisille sukulaisille, haukkuu kaikkia tyyliin ”tuonkaan työnteosta ei tule mitään - on laiska yms. Kehuu itseään jatkuvasti esim toistaa ”minä kun olen Shopia Lorenin näköinen” ja tekee tämän ihan pokkana😂
Katsoin parhaaksi riitautua ja näin pääsin hänen vaikutuspiiristä pois.
Siis miehen sukulaiset ei ole ollenkaan käyneet teillä tervehtimässä vauvaa?! Onpa melkoisia.
En nyt ymmärrä. Ap ei mennyt lapsensa kanssa anopin synttäreille. Nyt anoppi ei tule ristiäisiin. Ap vetää hernettä nenään, vaikka anoppi vain tekee ihan saman kuin ap eli ei tule mukaan juhliin. Miksi muka anopin tekemänä tämä on paha asia, ap:n tekemänä hyvä juttu?
Minusta on pelkästään tervettä aikuisuutta isoäidiltä pysyä poissa poikansa perheen kuvioista. Todennäköisesti siellä miniä olisi tölväissyt jotain ikävää, joten kannattaa pysyä loitolla.
Ei ap ne sun lapsen ristiäiset ole sen ihmeempi juttu kuin muutkaan juhlat.
Monenko viikon ikäinen vauva olisi ollut syntymäpäivien aikana? Kuinka pitkän matkan päässä anoppi asuu? Onko heillä iso asunto, esim. OK-talo? Olivatko muut lapsensa perheineen juhlissa?
Vierailija kirjoitti:
Siis miehen sukulaiset ei ole ollenkaan käyneet teillä tervehtimässä vauvaa?! Onpa melkoisia.
Miten niin? Meillä miniä ilmoitti, että he haluavat "pesiä" vauvan kanssa ja ilmoittavat sitten, kun sopii tulla käymään. Nyt on kulunut vähän yli 2 vuotta, kutsua ei ole tullut. Kunnioitetaan miniän toivetta eikä tupata kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Meillä miniä ilmoitti, että he haluavat "pesiä" vauvan kanssa ja ilmoittavat sitten, kun sopii tulla käymään. Nyt on kulunut vähän yli 2 vuotta, kutsua ei ole tullut. Kunnioitetaan miniän toivetta eikä tupata kylään.
Ehkä heillä on jo uusi vauva ja pesivät nyt sen kanssa :)
Viettääkö ristiäisiä nykyisin enää muut kuin hihhulit?
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä. Ap ei mennyt lapsensa kanssa anopin synttäreille. Nyt anoppi ei tule ristiäisiin. Ap vetää hernettä nenään, vaikka anoppi vain tekee ihan saman kuin ap eli ei tule mukaan juhliin. Miksi muka anopin tekemänä tämä on paha asia, ap:n tekemänä hyvä juttu?
Minusta on pelkästään tervettä aikuisuutta isoäidiltä pysyä poissa poikansa perheen kuvioista. Todennäköisesti siellä miniä olisi tölväissyt jotain ikävää, joten kannattaa pysyä loitolla.
Ei ap ne sun lapsen ristiäiset ole sen ihmeempi juttu kuin muutkaan juhlat.
Jos isoäiti haluaa olla tekemisissä lapsenlapsensa kanssa, voi normaalisti käydä lastenlastaan katsomassa. Hän olisi erittäin tervetullut.
En tiedä. Ilmeisesti pitää äitinsä puolia. Niin on käynyt usein ennenkin.
Ja siis olisin voinut käydä eri kerralla juhlimassa kuuskymppisiä rauhassa vauvan kanssa, mutta eka olen tässä odottanut että kävisivät täällä. Nyt odotin, että no nähdään sitten ristiäisissä... koska synttäreitähän tulee ja menee, ja kyllä minun ja mieheni pyöreät on ohitettu heidän puoleltaan täysin (ajattelin siis, ettei heille ole merkitsevä juhla). Mutta ilmeisesti ei nähdä ristiäisissäkään. Jäähän tämä asia sitten meidän väliin, valitettavasti.