Esimerkkejä työnhaussa siitä, mitä tarkoitetaan kun sanotaan, että joku toinen oli sopivampi?
Eli tällaisissa tapauksissa, joissa pääsee prosessissa loppuun asti, rekrytoiva työnantaja on ihan innoissaan pätevyydestä yms., mutta loppumetreillä kerrotaan, että joku toinen oli vain "sopivampi" ilman mitään konkretiaa. Onko kellään esimerkkejä siitä, mitä tuo on oikeasti tarkoittanut?
Itse olen seurannut rekryprosesseja myös sisältä, ja tällaisia konkreettisia syitä ovat olleet jonkin hakijan liian korkea koulutus, liian kova työkokemus (on ollut liian korkealla urallaan, niin ajatellaan, että ei sopeudu olemaan tarpeeksi nöyrä), liiallinen kunnianhimo ja aikaisempi työnantaja josta rekrytoija ei ole pitänyt.
Nyt kun haen töitä, niin mietin, onko tällaisia vai mitä takana näissä "joku toinen oli sopivampi" -jutuissa.
Kommentit (22)
Valittiin reservinupseeri ja todettiin "... ja onhan tällä paremmat paperitkin". Ei haluttu valita naista.
Valittiin opettajan sijaiseksi tuttu henkilö. Aineyhdistelmä oli sellainen, että sitä ei ollut kenelläkään niistä hakijoista, joilla oli muuten opettajan kelpoisuus.
Valittiin tietty henkilö, joka oli jo aikaisemmin ollut siinä tehtävässä. Pari ansioituneempaa hakijaa oli, minä heistä toinen. Soitin sitten ja kysyin valintaperusteita. Puhelimessa oli ensin hetken hiljainen miettimistauko ennen kuin muisti "hänellä on tämä xxx-erikoistumiskoulutus", jota ei kenelläkään muulla ollut. Meillä kahdella oli vain korkeakoulututkinto ja vuosien työkokemus samalla alalla, mutta tämä höpöhöpökurssi meni ohi.
Itse valitsin sopivimman sillä perusteella, että yrittäjäkokemuksen ansiosta hän olisi voinut markkinoida omaa työtään itsekin eikä vain odottaa valmista työnantajalta. Parhaiten ja korkeimmin koulutettu ei läheskään aina ole se sopivin, jos työssä painottuu joku muu kuin tieteellinen osaaminen, kuten esimerkiksi ihmisten parissa työskentely. Jos olisin valitsemassa lääkäriä terveyskeskukseen, en ottaisi sitä jolla on parhaat arvosanat vaan sen, joka olisi tehnyt eniten työtä potilaitten kanssa.
Mä olen ollut rekrytoimassa, ja voin sanoa, että joku näistä edellisistä syistä voi olla oikea, tai sitten ei. Loppuvaiheessa usein on kaksi hyvin pätevää ja tasavahvaa hakijaa, joista kumman tahansa voisi palkata. Kun paikkoja kuitenkin on vain yksi, niin mitä te tekisitte? Valinta on pakko tehdä.