meidän tyttö on seiskalla ja ei yhtään kaveria luokalta.
syö yksin, on välkät yksin jne...
ollaan ujoja vanhempia niin ei olla tiedetty miten puuttua tilanteeseen. Tytöllä paljon poissaoloja koulusta lisäksi. Kaikki kaverit on koulun ulkopuolelta. Joita näkee harvakseltaan. Tää tilanne ei voi jatkua enää kasilla.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Olemme lastensuojelun piirissä jo. Tietävät tilanteemme. Emme vain tiedä miten viestiä opettajalle ja välittääkö hän jne
Ap
Olet hieman myöhässä, kesäloma alkaa kohta.
Miten lasta olevinaan syyllistettiin, kun asian kuudennella saitte esille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme lastensuojelun piirissä jo. Tietävät tilanteemme. Emme vain tiedä miten viestiä opettajalle ja välittääkö hän jne
Ap
Syyllistettiin niin, että mikä on vikana kun ei ole kavereita ja miksei voi olla toisten kanssa. Tyttö itse nimenomaan ei halua olla enää luokkalaistensa kanssa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Syyllistettiin niin, että mikä on vikana kun ei ole kavereita ja miksei voi olla toisten kanssa. Tyttö itse nimenomaan ei halua olla enää luokkalaistensa kanssa.
ap
No mitä sinä sitten valitat?? Jos tyttö haluaa olla yksin, niin sitten hän on yksin. Jos hän ei kykene normaaliin kanssakäymiseen muiden kanssa, niin miten joku voisi edes hetken olla hänen kanssaan, kun kivetkin ovat kiinnostavampia. Hienon kasvatustyön olette tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Eli ei kannata puuttua enää?
ap
Tottakai kannattaa ja pitää. Onko teillä ollut koululla esim.oppilashuoltoryhmä?
Vierailija kirjoitti:
ap
No mietitkö oikeasti, että olisit puuttunut? Et. Mutta kirjoittelit tänne, että saat taas kerran teinin huolet pois harteiltasi, "kun olet tehnyt kaikkesi"!
Sano sinne sosiaalihuoltoon, että lapsi sijoitetaan parempaan kotiin. Jos et uskalla sanoa, niin kirjoita lappu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tottakai kannattaa ja pitää. Onko teillä ollut koululla esim.oppilashuoltoryhmä?
On tietääkseni, mutta en tiedä miten saan yhteyden siihen, wilman kauttako? Tiedän että olemme vastuussa tytön huonosta olosta ja minä varsinkin, kun en ole osannut auttaa.
qp
Tännehän tunki heti kiusaajat haukkumaan vanhempia. Mitä neuvomista on mollaaminen? Kiusaajaksi päätyminen johtuu jostain, mistä? Miettikää sitä ja tehkää itsenne kehittymiseksi työtä.
Minä neuvon äitiä laittamaan Wilma-viestin tytön luokanvalvojalle asiasta. Kirjoita viesti valmiiksi ja laita myös miehesi se lukemaan ja allekirjoittamaan. Ehkä ensi syksyksi opettaja on kyennyt muokkaamaan toimintamalleja niin, että yksinolo loppuu.
Hae kirjastosta aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tyttösi saattaa olla introvertti, joita muiden ihmisten tolkuttomat puheet muodista yms. ärsyttää niin paljon, ettei halua edes kuunnella moisia. Tai sitten erityisherkkä. Tutustu aihepiiriin.
Minäkin olin ujo ja yksinäinen, mutta aikuisiässä silti saanut ystäviä ja pärjännyt muutenkin ihan mainiosti. Tsemppiä!
Tyttö on erityisherkkä, ei ole diagnoosia mutta syö huonosti uusia ruokia, olemme siitä päätelleet ja kaipaa yksinoloa välillä.
ap
Kun olin erään ison tietoliikennefirman palveluksessa, työnantaja järjesti meille kielikurssin.
Kurssi painotti suullisia taitoja koska monilla meistä oli kohtalainen englannin kirjallinen taito, mutta puheen sujuvuus heikkoa.
Ryhmässämme oli nuori nainen, joka ei suostunut puhumaan kurssilla mitään, vaan osoitteli mieltään mitä kummallisimmilla tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tännehän tunki heti kiusaajat haukkumaan vanhempia. Mitä neuvomista on mollaaminen? Kiusaajaksi päätyminen johtuu jostain, mistä? Miettikää sitä ja tehkää itsenne kehittymiseksi työtä.
Minä neuvon äitiä laittamaan Wilma-viestin tytön luokanvalvojalle asiasta. Kirjoita viesti valmiiksi ja laita myös miehesi se lukemaan ja allekirjoittamaan. Ehkä ensi syksyksi opettaja on kyennyt muokkaamaan toimintamalleja niin, että yksinolo loppuu.
Hae kirjastosta aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tyttösi saattaa olla introvertti, joita muiden ihmisten tolkuttomat puheet muodista yms. ärsyttää niin paljon, ettei halua edes kuunnella moisia. Tai sitten erityisherkkä. Tutustu aihepiiriin.
Minäkin olin ujo ja yksinäinen, mutta aikuisiässä silti saanut ystäviä ja pärjännyt muutenkin ihan mainiosti. Tsemppiä!
Kukaan mitään ole kiusannut, ihme vihamielinen tyyppi olet.
Kirjoitin jo heti alussa, että luokanvalvojan yhteys, mutta ei ap uskalla kirjoittaa. Hän ei ole myöskään halunnut kirjoittaa, joten tuskin tästä eteenpäinkään mitään tapahtuu.
Ihan turhaan tsemppaat ja kirjoitat mitään, ap on sairas ja sairautta ei tsempeillä paranneta.
Teini tuntuu nyt jo aika menetetyltä tapaukselta valitettavasti ja en usko, että hän pääsee ikinä normaalia elämää viettämään.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? Et ole voinut laittaa luokanvalvojalle viestiä, koska olet ujo? Ja mies samanlainen tossu? Lapsi pitäisi ottaa huostaan.
Ai ujoilta vanhemmilta lapsi huostaan?! Ehkä vaatii hiukan! kovempia perusteluja.
Itsellä sama tilanne aikanaan yläkoulus (vanhemmat ei ujoja) ja silti tykkäsin kouluajasta ja olen pärjännyt elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
On tietääkseni, mutta en tiedä miten saan yhteyden siihen, wilman kauttako? Tiedän että olemme vastuussa tytön huonosta olosta ja minä varsinkin, kun en ole osannut auttaa.
qp
Laita teinille lappu kaulaan ja lähetät opettajainhuoneeseen. Lappuun kirjoitat kaksi sanaa: olen yksinäinen. Sillä kaikki järjestyy!
Kiusaajat lopettakaa! Toi vanhemmuuden haukkuminen ketään auta, mut tekee teistä idiootteja. Ootte varmaan ylpeitä itsestänne, kun ette ees aikuisena oo päässeet ihmisenä kehittymään tuota pidemmälle. Ei ihme, et koulu ei pääse kiusaajista eroon, kun vanhemmat on näin apinantasolla.
Onko tytöllä mitään omia harrastuksia? Rohkaiskaa tyttöä ihmeessä aloittamaan joku uusi harrastus, joka nostaa itsetuntoa ja tuo sosiaalista elämää.
Omat vanhempani elivät melko eristäytynyttä elämää ja olen koko ikäni kärsinyt siitä, että meitä lapsia ei sosiaalistettu pienenä muiden ihmisten seuraan, vaan olimme kotihoidossa, eikä harrastuksiakaan ollut. Olin tosi arka nuorena tästä syystä, kun ei ollut mallia miten toimitaan muiden seurassa.
On tytöllä yksi harrastus, kerta viikkoon. Loppui jo tältä kaudelta, piti lahjoa tyttöä loppuaika että meni harrastukseen. Harrastuksessa oli yksi nuorempi kaveri.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat lopettakaa! Toi vanhemmuuden haukkuminen ketään auta, mut tekee teistä idiootteja. Ootte varmaan ylpeitä itsestänne, kun ette ees aikuisena oo päässeet ihmisenä kehittymään tuota pidemmälle. Ei ihme, et koulu ei pääse kiusaajista eroon, kun vanhemmat on näin apinantasolla.
Olemme yrittäneet neuvoa, olemme yrittäneet kertoa mitä tehdä ja miten menetellä, mutta jos vastassa on pelkkä kysymysmerkki ja vuosien piittaamattomuus lapsestaan, niin me emme voi enää enempää. Miten Sinä autoit tällä kommentillasi asiaa eteenpäin? Mitä Sinä neuvoit tekemään? Et mitään, vaan aloit haukkumaan ja kiusaamaan yhtä lailla. Tervetuloa meidän muiden apinoiden sekaan siis vain ystäväiseni! :)
Vierailija kirjoitti:
Mies käy töissä en tiedä miten siellä menee. On ujo. Itse olen tällä hetkellä poissa työelämästä. Kaikki wilma ym kouluasiat jää minun hoidettavakseni. Mies ei ota vastuuta. Meillä ei käy vieraita emmekä käy kylässä. Mies halunnut näin. Haluaa kotonaan rauhaa. Lapsella osallistuvat isovanhemmat.
Ap
Tämä on kyllä huono juttu. Sosiaaliset taidot eivät kartu tuollaisessa ympäristössä ja pahimmillaan tyttärenne on lopun ikäänsä ulkona sosiaalisista piireistä. Itselläni oli juuri tällainen lapsuus ja vaikka en ole näin aikuisena ujo, niin en silti osaa oikein ottaa kontaktia muihin ihmisiin. Ottaen huomioon miten tärkeää nykyään työelämässäkin on osata verkostoitua, tämä on todella suuri ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Syyllistäminen ei kyllä ketään auta.
Mitä vinkkejä sinulla olisi tähän pulmaan?
Mitenkä tyttönkään voisi olla oppinut sosiaalisia taitoja, jos koto na on hiljaisuus. EI koulukaan ihmeiden tekijä ole.