meidän tyttö on seiskalla ja ei yhtään kaveria luokalta.
syö yksin, on välkät yksin jne...
ollaan ujoja vanhempia niin ei olla tiedetty miten puuttua tilanteeseen. Tytöllä paljon poissaoloja koulusta lisäksi. Kaikki kaverit on koulun ulkopuolelta. Joita näkee harvakseltaan. Tää tilanne ei voi jatkua enää kasilla.
Kommentit (50)
Voit esim.laittaa kouluun opettajalle viestin ja kertoa tilanteesta.
Hän ei tietenkään voi ketään pakottaa olemaan kaveri, mutta voivat asian tiedostamalla esim.panostaa paritehtäviin, ryhmätöihin ylipäätään luokan ryhmäytymiseen.
Entä onko tyttö itse ollut halukas vaihtamaan kouluun, jossa kaverit ovat?
ei halua vaihtaa koulua tai luokkaa. kutosella oli keskusteluja tilanteesta opettejan kanssa, ei mitään hytötyä, tyttöä itseä syyllistettiin.
ap
Olette ujoja vanhempia... Suojeluvietti päälle. Hän on teidän lapsi! Minä olin syrjitty kouluaikoina. Tuli syömishäiriö, masennus, sosiaalisten tilanteiden pelko. Nyt olen työtön, joka ei uskalla mennä ovestaan ulos. Tiedätkö vielä mitä? Vieläkin ne samat kiusaa minua. Olen vaihtanut nimeä, joutunut muuttamaan ja tehnyt lukuisia rikosilmoituksia. Sitäkö elämää lapsellenne haluatte?
Vierailija kirjoitti:
Olette ujoja vanhempia... Suojeluvietti päälle. Hän on teidän lapsi! Minä olin syrjitty kouluaikoina. Tuli syömishäiriö, masennus, sosiaalisten tilanteiden pelko. Nyt olen työtön, joka ei uskalla mennä ovestaan ulos. Tiedätkö vielä mitä? Vieläkin ne samat kiusaa minua. Olen vaihtanut nimeä, joutunut muuttamaan ja tehnyt lukuisia rikosilmoituksia. Sitäkö elämää lapsellenne haluatte?
ei tietenkään, on vain huono kokemus puuttumisesta. Ja emme osaa puuttua, on ajateltu että ensi syksynä nuoremmat kaverit tulee samaan kouluun jos tilanne korjaantuisi. Miten puuttua? Oon itse koulukiusattu ja siihen ei puututtu..
ap
Vierailija kirjoitti:
ei halua vaihtaa koulua tai luokkaa. kutosella oli keskusteluja tilanteesta opettejan kanssa, ei mitään hytötyä, tyttöä itseä syyllistettiin.
ap
Onko siis samassa koulussa edelleen?
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? Et ole voinut laittaa luokanvalvojalle viestiä, koska olet ujo? Ja mies samanlainen tossu? Lapsi pitäisi ottaa huostaan.
Luokanvalvojako se niitä kavereita järkkää?
Kerropa elämästänne. Miten tuo teidän yltiöujous vaikuttaa elämäänne? Oletteko töissä miehen kanssa vai ujosteletteko kotona? Miten pärjäätte kaupassa ja muissa paikoissa, joissa on ihmisiä? Onko tyttö siis samanlainen? Eikö hänelle ole edes normaaleja isovanhempia, tätiä, setää tai jotakin muuta aikuista, joka voisi huolehtia lapsesta paremmin? Edes joissakin asioissa?
En vain valitettavasti voi ymmärtää tuollaista "ujoutta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Onko siis samassa koulussa edelleen?
ei, mutta entinen opetteja syyllisti tyttöä tilanteesta. Nyt eri koulu, yläaste.
ap
Ja jos onkin samassa koulussa niin siltikin kannattaa olla yhteydessä. Jo noiden poissaolojenkin vuoksi.
Soitatte sinne kouluun ensiksi. Vaaditte jotain toimintaa asian edistämiseksi. Eivät ne siellä mitään oikeasti tee, mutta olette näennäisesti antaneet koululle mahdollisuuden toimia. Sitten soitatteu uudestaan, kun kiusaaminen menee yli. Uhkaatte poliisilla, jos muutosta ei tule. Sitten soitatte oikesasti poliisille. Teette rikosilmoituksen koulusta. Ettekä nöyrry kenenkään edessä ja muistatte koko ajan lapsenne.
Vierailija kirjoitti:
Soitatte sinne kouluun ensiksi. Vaaditte jotain toimintaa asian edistämiseksi. Eivät ne siellä mitään oikeasti tee, mutta olette näennäisesti antaneet koululle mahdollisuuden toimia. Sitten soitatteu uudestaan, kun kiusaaminen menee yli. Uhkaatte poliisilla, jos muutosta ei tule. Sitten soitatte oikesasti poliisille. Teette rikosilmoituksen koulusta. Ettekä nöyrry kenenkään edessä ja muistatte koko ajan lapsenne.
Eihän ap. kyllä sanonut, että tyttöä lisättäisiin. Tosin jos kaverittomuus on ihan järjestelmällistä ja näkyvää ryhmästä eristämistä, niin kiusaamistahan se on.
Tuo on kyllä tosi hankala tilanne, mutta aina koulussa kyllä tosiaan voidaan panostaa ryhmäytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? Et ole voinut laittaa luokanvalvojalle viestiä, koska olet ujo? Ja mies samanlainen tossu? Lapsi pitäisi ottaa huostaan.
Luokanvalvojako se niitä kavereita järkkää?
Hän voisi järjestää tilanteita, joissa lapsi tutustuu muihin positiivisessa ympäristössä. Ap:n lapsi ei ole mikään ainutlaatuinen ilmiö, vaan kouluissa on ennenkin ollut kaverittomia lapsia ja jos asia olisi jonkun välittävän aikuisen tiedossa, niin hän voisi yrittää auttaa.
Koulua on nyt kuukausi jäljellä ja ap herää vasta nyt. Hienoa vanhemmuutta. Näin lapsi tuntee olevansa arvostettu ja rakastettu. Hänen tulevaisuutensa on varmasti ruusuinen myös...
Meillä on kolme teiniä, mutta emme ole tumppuja ja lapsista on tullut myös pärjääviä nuoria.
Mies käy töissä en tiedä miten siellä menee. On ujo. Itse olen tällä hetkellä poissa työelämästä. Kaikki wilma ym kouluasiat jää minun hoidettavakseni. Mies ei ota vastuuta. Meillä ei käy vieraita emmekä käy kylässä. Mies halunnut näin. Haluaa kotonaan rauhaa. Lapsella osallistuvat isovanhemmat.
Ap
Olemme lastensuojelun piirissä jo. Tietävät tilanteemme. Emme vain tiedä miten viestiä opettajalle ja välittääkö hän jne
Ap
Tämän on pakko olla provo. Ei tuo ole mitään ujoutta. Tuo on jo sairaus. Taas ihmiset saa ihan väärän kuvan ujoista tällaisten ihmisten takia. Menkää kaikki psykologin juttusille.
Kannattaisi antaa tytön nyt viettää aikaa jonkun yltiösosiaalisen sukulaisen kautta, kun hänen energiansa ja optimisminsa hieman tarttuu tyttöön, roudaatte sen johonkin harrastukseen. Kun saa siellä kavereita, itsetunto kasvaa ja saa niitä koulussakin.
Jos tilanne on epätoivoinen, lahjokaa joku tuttava, jonka lapsi on suosittu koulussa, laittamaan lapsenne tämän suositun lapsen suojelukseen. Suositun tyypin hohto lankeaa tytön ylle ja kohta saa sitä kautta kavereita. Valitettavasti koulumaailma on niin raadollinen, että aikuiset voi puuttua aika vähän. Suositut tyypit pystyy nuoren maailman sisältä auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jopas pomppasi. Ap ja hänen mies ovat ujoja. He eivät uskalla edes pitää lapsensa puolia, vaan ovat antaneet hänen mennä omilla vajavaisilla avuillaan tähänkin saakka, koska vanhemmathan ovat ujoja vanhempia.
Ei ap edes halua tehdä muuta kuin käpertyä itseensä ja itkeä omaa lapsuuttaan. Hänen lapsi itkeköön sitten omaansa, niin se maailma pyörii.
Ap on ujo ja hänen mies, eli lapsen isä on ujo. Eivät he uskalla tehdä mitään.
Hankalaa se on kavereita järjestää.
Tuosta syyllistämidestä:
Sosiaalisilta taidoiltaan kömpelö voi olla tahtomattaankin töykeä ja itsekeskeinen.
Olin itse yksinäinen lapsi/nuori koko kouluaikani.
Poissaoloihin täytyy puuttua.
Se ei vain läy päinsä, että koulusta on aiheetta poissa.
Vierailija kirjoitti:
Mies käy töissä en tiedä miten siellä menee. On ujo. Itse olen tällä hetkellä poissa työelämästä. Kaikki wilma ym kouluasiat jää minun hoidettavakseni. Mies ei ota vastuuta. Meillä ei käy vieraita emmekä käy kylässä. Mies halunnut näin. Haluaa kotonaan rauhaa. Lapsella osallistuvat isovanhemmat.
Ap
Eli olette niin "ujoja", että ette juttele edes toistenne kanssa? Joo, tämä on joku älytön provo...