Nalkutatko miehellesi "saunakaljasta"?
Ystäväni polttareissa oli paljon myös hänen nuoruudenystäviään/opiskeluystäviään toiselta paikkakunnalta, tapasin heitä ensimmäistä kertaa. Kivaa oli, mutta eräs puheenaihe illan mittaan veti mut sanattomaksi!
Aika monen suusta kuului kommenttia, että miten "rasittavaa on kun miehen pitää se 1-2 saunakaljaa saada, aina pitää olla kieltämässä että onko pakko ryypätä jne"
Varovasti koitin sanoa että kyllä mun mies varmaankin arviolta kerran viikossa juo sohvalla pyyhe päällä sen saunakaljan, enkä ole pitänyt tuota mitenkään erikoisena. Jos vaikka joku ilta grillataan, niin ruuan kanssa voidaan ottaa kalja/lonkero kumpikin. Siis YKSI juoma.
Omasta lapsuudestakin jo muistan että vanhemmat otti saunan jälkeen sen yhden juoman, ja me lapset saatiin "saunalimsa", ja se oli hienoa. Limsa oli meillä siis "juhlajuoma" jota sai vaan saunan jälkeen ja synttäreillä tms.
Jos miehellä joskus tuntuu että kurkkua karhistelee ja nenä niiskuttaa, niin hän saattaa ottaa 1-2cm jotain konjakkia kaapista. Itselläni jos on pahoja flunssaoireita niin saatan lorauttaa iltateen joukkoon tilkan kossua, ja ison lusikallisen hunajaa, avaa mukavasti hengitystiet ja lämmittää! Näitä väkevämpiä toki vasta kun lapset on menneet nukkumaan, lapsen läsnäollessa ei ole otettu sitä saunakaljaa kummempaa. Ja harvemminhan sitä sairastellaan, eli näitä väkevämpiä ehkä muutaman kerran vuodessa max. Sama kossupullo on tainnut olla kaapissa 3 vuotta!
Onko monella vaimolla tosiaan niin jyrkkä suhtautuminen miehen alkoholinkäyttöön?
Ja korostan, tässä ei nyt ole kyse mistään koko illan jatkuvasta tissuttelusta, eikä humalajuomisesta!
Vaan siitä että tuolla polttareissa oikeasti osa naisista tuntui olevan sitä mieltä, että se 1 saunakalja, tai 1 olut grillatessa on rasittavaa ryyppäämistä, että "millä miehen saisi lopettamaan tuollaisen!"
Kommentit (43)
treffit kirjoitti:
Ei ole tarvetta. Sunnuntaisaunan jalkeen otetaan yleensa molemmat (yhdet!) oluet, ja perjantaina mina avaan viinipullon ja mies juo samassa ajassa (klo 17-00) viitisen pulloa olutta. Siina on meidan viikon alkoholinkulutus ns. normiviikkona. Emme juo itseamme humalaan, eika seuraavana paivana ole krapula.
Kannattaa valita semmoinen mies, jonka alkoholinkayttoa ei tarvitse koko ajan vahdata.
Aika rankka tuo teidän normiviikkojuominen ainakin naisen maksalle. Naisilla riskiannosraja on 5 annosta. Viinipullo on 6 annosta. Itse juon viihteella 6-7 annosta. Siitä ylöspäin varma heikotus aamulla.
Hirveätä se olisikin, jos joka viikko kalsarikänneistä kotisohvalla saisi krapulan.
Jos käyn tossa omassa saunassani niin juon illan aikana laatikon kaljaa,pari kertaa vuodessa tosin käyn kun 24 tölkkiä painaa paljon.Jos joku nainen nillittää 1-2kaljasta niin voi voi.
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään, mutta en nyt oikein ymmärrä, miksi sun pitää sepustaa noin pitkään tuosta teidän alkoholinkäytöstä.
Tällä palstalla yleensä leimataan rappioalkkikseksi, jos juo enemmän kuin ehtoollisviinin omissa rippijuhlissaan. Siksi.
Vaikea kommentoida tuohon, kun ei tunne niiden taustoja, jotka kieltävät mieheltään sen yhdenkin saunakaljan. Jos pohjalla on alkoholismia ja vuosien kärsimys toisen ihmisen juomisen takia niin kyllä se yksikin saunakalja voi olla liikaa. Alkoholistin kanssa ei koskaan tiedä jääkö se siihen yhteen vai vetääkö pahimmillaan viinaa aamuyöhön saakka. Kaikki on mahdollista, kun alkoholin käyttö ei ole normaalia.
Minä otan 2 kertaa kuussa olutta, 2 päivää kerralla. Menee se laatikko (24) aina kerralla ja joskus vähän siideriä ja lonkeroa. T. Ukm.
Vierailija kirjoitti:
Olisin täysin okei asian kanssa jos haluaisi saunakaljan tai pari ottaa, mutta ei halua eikä ole koskaan halunnut. Olemme olleet yhdessä parikymmentä vuotta eikä kumpikaan koskaan juo kotona mitään alkoholia silloin kun olemme kahdestaan. Se, mitä juodaan, otetaan ravintolassa ruoan kanssa, tai sitten kotona jos on vieraita. No itse lopetin vähäisenkin käytön pari vuotta sitten kokonaan.
Syynä ei ole mikään uskonnollinen näkemys, ex-alkoholismi, terveyssyy eikä muukaan. Kumpikaan meistä ei vain ollut tottunut yksikseen juomaan, kun tapasimme, eikä sitä sitten aloitettu yhteen muutettuammekaan.
Tämä kuulostaa ihailtavalta. Itsekin olen pyrkinyt lasten myötä siihen, että vain seurassa ja sosiaalisissa tilanteissa juon. Jotenkin surullista juoda kahdestaan puolison kanssa. Nuorempana tuli harrastettua viinipullo pe ja la puoliksi juomista ja siihenkin jäi helposti koukkuun.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Ei ole tarvetta. Sunnuntaisaunan jalkeen otetaan yleensa molemmat (yhdet!) oluet, ja perjantaina mina avaan viinipullon ja mies juo samassa ajassa (klo 17-00) viitisen pulloa olutta. Siina on meidan viikon alkoholinkulutus ns. normiviikkona. Emme juo itseamme humalaan, eika seuraavana paivana ole krapula.
Kannattaa valita semmoinen mies, jonka alkoholinkayttoa ei tarvitse koko ajan vahdata.
Aika rankka tuo teidän normiviikkojuominen ainakin naisen maksalle. Naisilla riskiannosraja on 5 annosta. Viinipullo on 6 annosta. Itse juon viihteella 6-7 annosta. Siitä ylöspäin varma heikotus aamulla.
Hirveätä se olisikin, jos joka viikko kalsarikänneistä kotisohvalla saisi krapulan.
No, sitten olen riskialueella sen yhden annoksen verran, mita maksaani tulee. Juon kuitenkin sen pullon hitaasti (eli koko illan aikana) ja syodaan siina samalla, yleensa jotain tapaksia ym. Tama on "pahe" josta en aio luopua. :)
Minä olen kieltänyt omalta mieheltä sen yhdenkin saunakaljan ottamisen. Miehellä on alkoholin kanssa ongelmaa ja se yksi olut muuttuukin parin päivän ryyppäysretkeksi. Eniten maailmassa inhoan lausetta "taidan ottaa yhden oluen". Mies on siis omalla käytöksellään saanut tuon aikaan. Jos mies siitä huolimatta haluaa kotona juoda, niin se ei sitten ole minun koti.
En nalkuta miehelle. Mies nalkuttaa minulle.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kieltänyt omalta mieheltä sen yhdenkin saunakaljan ottamisen. Miehellä on alkoholin kanssa ongelmaa ja se yksi olut muuttuukin parin päivän ryyppäysretkeksi. Eniten maailmassa inhoan lausetta "taidan ottaa yhden oluen". Mies on siis omalla käytöksellään saanut tuon aikaan. Jos mies siitä huolimatta haluaa kotona juoda, niin se ei sitten ole minun koti.
Sama täällä. Liian paljon on sattunut vuosien aikana "yhden" kaljan takia.
Vierailija kirjoitti:
Saunakalja, jos siis kyse kirjaimellisesti saunan jälkeen otetusta oluesta on ok. Mutta nalkutan miehelleni joka toinen ilta tapahtuvasta yhden pitkän oluen juomisesta. Viikonloppuisin oluita menee 2-3. Maksa-arvot olivat viimeksi mitatessa koholla, merkittävä vyötärölihavuus, jokaöinen kuorsaus, lievä uniapnea lääkärin toteamana laitteilla mitattuna, verenpaine koholla...
Keski-ikäinen mies, joka ei myönnä, että on ongelmia. Silmälääkääriin ei mene vaikka ikänäön? takia ei saa auton kojetaulusta selvää.
Hoitaisi verenpaineen, kuorsauksen, lihavuuden ja näon kuntoon, niin voisi puolestani juoda oluensa joka toinen päivä.
Siis olut joka toinen päivä. Johan on hurjaa!
Ei ne vyötärölihavuudet, uniapnea ja ikänäköisyydet niiden oluiden syitä ole. Kaloreitahan niissä oluissa on saman verrna kuin vaikka maidossa. Tuskin nalkuttaisit miehellesi maitolasillisesta joka toinen päivä?
Ongelmana on selvästi yleiset elintavat ja ravinto- ja liikuntatottumukset. Kohdistamalla huomion sinänsä merkityksettömiin oluisiin, kiinnität miehenkin huomion epäoleelliseen asiaan, vaikka tärkeämpää olisi tehdä ilmeisesti yleinen elämäntaparemontti.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tuo mikään ongelma on mutta se on jos siitä saunakaljasta tulee humalaan. Useimmilla kun käytös ja persoonallisuus muuttuu ja useimmiten humalaisen kanssa seurusteleminen selvinpäin on täyttä tuskaa. Joten ymmärrän jos joutuu usein humalaisen kanssa seurustelemaan, se on pidemmän päälle rasittavaa.
Terveisin
keski-ikäinen mies
Miten saunakaljasta voisi tulla humalaan? Siis yhdestä oluesta?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä nalkutan niistä kahdesta saunakaljasta - koska mies juo kaksi saunassa, yhden saunan jälkeen, pari leffaa katsoessa, kolme kun olen jo mennyt nukkumaan. Jos se saunakalja olisi yksi tai kaksi niin asiassa ei olisi ongelmaa, mutta kun ottaminen ei ikinä jää kahteen.
Ja ettei kukaan huomauta ettei mies joisi jollen kitisisi, niin aikanaan katselin monta viikonloppua näiden "kahden" kaljan juontia ennen kuin avasin suuni.
Eli 8 olutta. Jos tämä on kerran viikossa, niin ei tuole mitään ryyppäämistä vaan hyvinkin kohtuullinen määrä. Eihän tuolla pääse vielä edes kunnon humalaan.
Ehkä miehellesi riittäisi ne kaksi, mutta jatkaa juomista vit ut ukseen joka johtuu sinun pään aukomisesta?
Mies juo joka päivä sen 1-6 olutta. Itsekin tykkään oluesta mutta nyt rajoitin omat saunaoluet viikonloppuihin. Alkoi häiritsemään yöunia ja paino alkoi salakavalasti nousta.
Ollaan aikuisia ja lapsettomia ja tiedetään terveyshaitat.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
No, sitten olen riskialueella sen yhden annoksen verran, mita maksaani tulee. Juon kuitenkin sen pullon hitaasti (eli koko illan aikana) ja syodaan siina samalla, yleensa jotain tapaksia ym. Tama on "pahe" josta en aio luopua. :)
Seli, seli. Olet koukussa alkoholiin.
Vierailija kirjoitti:
Mies juo joka päivä sen 1-6 olutta. Itsekin tykkään oluesta mutta nyt rajoitin omat saunaoluet viikonloppuihin. Alkoi häiritsemään yöunia ja paino alkoi salakavalasti nousta.
Ollaan aikuisia ja lapsettomia ja tiedetään terveyshaitat.
6 olutta päivässä jatkuvasti on jo selvää alkoholismia. Sellaista litkimistä ei ainakaan jano vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunakalja, jos siis kyse kirjaimellisesti saunan jälkeen otetusta oluesta on ok. Mutta nalkutan miehelleni joka toinen ilta tapahtuvasta yhden pitkän oluen juomisesta. Viikonloppuisin oluita menee 2-3. Maksa-arvot olivat viimeksi mitatessa koholla, merkittävä vyötärölihavuus, jokaöinen kuorsaus, lievä uniapnea lääkärin toteamana laitteilla mitattuna, verenpaine koholla...
Keski-ikäinen mies, joka ei myönnä, että on ongelmia. Silmälääkääriin ei mene vaikka ikänäön? takia ei saa auton kojetaulusta selvää.
Hoitaisi verenpaineen, kuorsauksen, lihavuuden ja näon kuntoon, niin voisi puolestani juoda oluensa joka toinen päivä.
Siis olut joka toinen päivä. Johan on hurjaa!
Ei ne vyötärölihavuudet, uniapnea ja ikänäköisyydet niiden oluiden syitä ole. Kaloreitahan niissä oluissa on saman verrna kuin vaikka maidossa. Tuskin nalkuttaisit miehellesi maitolasillisesta joka toinen päivä?
Ongelmana on selvästi yleiset elintavat ja ravinto- ja liikuntatottumukset. Kohdistamalla huomion sinänsä merkityksettömiin oluisiin, kiinnität miehenkin huomion epäoleelliseen asiaan, vaikka tärkeämpää olisi tehdä ilmeisesti yleinen elämäntaparemontti.
Se yksikin olut lisää iltasyämisen riskiä ja pahentaa kuorsausta. Nähty on.
Lääkärin kehoitti luopumaan kaljasta maksa-arvojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Jospa se ei jää siihen yhteen ja siitä seuraa jotain muuta ikävää.
Mun isä oli alkoholisti ja todella ärsyttävää se muiden vähättely, että kyllä sitä nyt yhden voi ottaa, kun äiti koitti estää isää juomasta.
Tää on jotain mitä mä en ymmärrä.... Alkoholistipuolisoa yritetään estää juomasta, oikeampi ratkaisu olisi ottaa lapset ja lähteä.
Mä en nalkuta mutta viime kesänä ärsytti kun mies otti aina töistä tultuaan janojuomaksi kaljat. Tapa jäi pois kun helteet loppui mutta kyllä ärsytti tuon tavan epäterveellisyys...muuten timmille miehelle tuli myös pieni kesäkaljamaha tuosta!