Naapurin lapset heitteillä
Asun kerrostalossa ja naapurissani asuu perhe jossa on päälle yksivuotias, noin 3.v ja 6.v lapset. Perheen äiti on ilmaisesti kotiäiti ja mies käy välillä jossain töissä. Ovat alkoholiin meneviä, polttavat tupakkaa ja heillä käy vanhempien kavereita aika paljon ja alkoholia menee. Vanhemmat myös riitelevät ja huutavat aika paljon.
Minä etäopiskelen kotona paljon, joten on tullut väkisinkin huomattua perheen menoa. Perheen vanhin lapsi leikkii paljon pihalla ja vahtii sisaruksiaan. Lapsi/lapset ovat yleensä liian pienissä, rikkinäisissä vaatteissa ja vaatteet eivät ole kelinmukaisia juurikaan. Käytän koiraani ulkona ja olen pikkuhiljaa tutustunut vanhimpaan lapseen, kun hän tykkää silitellä koiraani. En ole udellut lapsen asioita, mutta olen osannut lukea rivien väleistä hänen kertomuksiaan. Esim lapset leikkivät paljon pihalla kelistä huolimatta, että isi ja äiti saa nukkua ja olla rauhassa. Muutaman kerran olen löytänyt lapsen lämmittelemästä rapusta, kun kengät ovat märät ja jalassa vain ohuet sukat talvella. Olen vienyt lapselle omia villasukkiani ja pipoa yms. Olen tehnyt perheestä jo parikin lasua, mutta asiat tuntuvat hetkeksi muuttuvan, kunnes palaavat samaan vanhaan (minun havaintojeni perusteella)
Meillä on lapsen kanssa muodustunut jonkinlainen luottamus tai "ystävyyssuhde", jos niin voi sanoa 20 vuotiaasta ja 6 vuotiaasta. Juttelen ulkona lapsen kanssa, hän ei ole käynyt kotonani. Olen vienyt lapselle ulos voileipiä, villasukkia ja kävin ostamassa hänelle jopa uudet kengät ja ehjät toppahousut, mutta äitinsä taisi myydä ne kirpparilla.
En tiedä mitä tehdä. Lapsia käy kovasti sääliksi ja tuntuu ettei lastensuojelu tee ainakaan tarpeeksi. Tuntuu, että perhe osaa esittää asioiden olevan hyvin, en tiedä kuitenkaan varmaksi.
Kommentit (35)
Entinen naapurin lapsi kirjoitti:
Tee uusia ilmoituksia. Ilmoita jos 6 v on yksin vauvan kanssa ulkona sosiaalipäivystykseen. Jos kehtaat osta oikeankokoiset lämpimät kirppis ulkohousut ja kengät. Sellaiset, ettei niistä saa rahaa. Ota lapsi joskus luoksesi kylään. Voit vaikka pyytää, että kysyisi vanhemmiltaan onko se ok, jos tulee joskus käymään vaikka koiraa moikkaamassa tai kysyt äidiltään kun näet tämän.
Vaarana on, et joudut ilmaiseksi lapsenvahdiksi.
Teen tänään heti kun pääsen kotiin. Ja voisin kyllä kysyä äidiltä ja pyytää lasta kysymään. Asumme kuitenkin naapureina ja lapsi tuntuu olevan usein nälkäinen.
Mutta en myöskään haluaisi olla ilmainen lapsenvahti, vaikka lapsi/lapset ovatkin mukavia ja heitä käy sääliksi. Minun tehtäväni ei ole ilmaiseksi ruokkia tai vahtia ketään, varsinkaan ilman kiitosta.
Ap
Siis vanhemmat örveltävät kännissä joka viikonloppu kun kotona on kolme alle kouluikäistä lasta? Se on se hetki kun soitat poliisit paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa että olet auttanut lasta ja pitänyt hänestä huolta vaikkei se sinun tehtäväsi olekkaan. Millä tavalla asiat muuttuvat hetkeksi? Mielestäsi perhe siis esittää, että asiat ovat hyvin ettei heidän asioihinsa puututa sen enempää? Miten perheen vanhemmat ovat reagoineet apuusi ja ylipäätään suhteeseen heidän lapsensa kanssa?
Tuntuu että perhe jaksaa hetken skarpata, olla juomatta, hoitaa lapsia yms, kunnes sama meno jatkuu. Hetkeen lapsia ei pihalla juurikaan näy, vanhempien kavereita ei käy juurikaan, lapset ovat puuhtaampia samoin vaatteet. Minusta vain tuntuu, että perhe esittää lastensuojeluilmoituksen takia, ettei heille tule ongelmia, mutta pidemmän päälle eivät jaksa kuitenkaan sitä ja helpompi laittaa lapset vain ulos. En tiedä, tältä vain minusta tuntuu havaintojeni perusteella.
Vanhemmat eivät ole mitenkään noteeranneet minua. Eivät edes tervehdi jos tulevat vastaan. Ovat tainneet laittaa paikalliselle nettikirppikselle vaatteet myyntiin mitä lapselle ostin. Lapsella niitä ei kuitenkaan päällä ole näkynyt.
Ap
jos lapsellani on vieraat vaatteet, niin ne menevät automaattisesti pois käytöstä. Naapurin lapsia liehittelevä nainen on uhka monessa mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmiset aina tietävät niin tarkkaan mitä naapurissa tapahtuu? Ja paljon siellä juodaan?
Ihan tarkaan ei voikaan tietää, mutta hyvin lähelle kyllä, eikä edes tarvitse kyttäämällä kytätä.
Miksi ap jeesii vaan sitä vanhinta lasta, antaa sukkia, ostaa kengät ja housut, miksi ei niille nuoremmille? Ihan ot huomiona vaan.
En voi ymmärtää, miksi lasut eivät toimi tämän perheen kohdalla.
Vanhin lapsi on eniten ulkona ja huonoimmissa vaatteissa. Olin ajatellut ostaa muillekkin lapsille vaatteita, mutta vanhimmallakaan ei ole näkynyt ostamiani vaatteita, niin en ole raaskinut myöskään käyttää omia rahojani vaatteisiin, jotka todennäköisesti menevät myyntiin, eikä lapsien päälle. Kysyin lapselta missä antamani kengät ja housut on, kun näin hänet taas vanhoissa rikkinäisissä vaatteissa ulkona. Sanoi, että äiti otti ne, kun tarvitsi niitä.
Olen opiskelija ja tuloni eivät ole suuret, mutta mielelläni voin hieman karsia kuluja ja ostaa esim kirpparilta hyväkuntoisia vaatteita lapsille, jos ne tulisivat käyttöön.
Ap
No olisihan se hyvä että ostaisit silti kaikille lapsille, kun olet kerran jo yhdelle ostanut. Käy ostamassa vaikka kirpparilta hyväkuntoisia vaatteita tai sitten vaikka jostain h&m. Halvalla saa kuitenkin ihan hyviä, mutta tietenkin jos ostaisit laadukaampia merkkivaatteita, ne saattaisivat kestää parhaiten lapsilla, mikä olisi paras ettei tarvitsisi taas käydä vähän väliä ostamassa uusia. Lelutkin olisivat varmasti mieluisia lapsille.
Eiköhän kuitenkin tuo ole niiden vanhempien tehtävä, ei minun naapurin opiskelijan. Mielläni auttaisin kaikkia ihmisiä, mutta en ole kovin varakas. Varsinkaan jos ne vain myydään eteenpäin, eivätkä edes mene sinne minne ne tarkoitin. Ärsyttävää, että kun kerran ostin hyväähyvyyttäni tuntemattomalle lapselle jotain, nyt minun täytyisi kustantaa kaikille lapsille jotain. Teen kuitenkin jo tarpeeksi siinä, että teen lastensuojeluilmoituksia. Heti kun vähän annetaan jotakin, niin heti halutaan lisää ja enemmän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Soita poliisille ja sano että ulkona 1 v ilman aikuista. Tai jos riitelevät kännissä, niin ilmoitud poliisille, niinnpäihtyneiltä vanhemmilta otetaan kyllä samantein lapset kiireellisesti pois. Poliisit eivät voi jättää sinnekään.
Ja joka kerta kun ovat näin niin soita sinne.
Siis soita poliisi paikalle, kun 1v on ulkona ilman aikuista? Minä saisin soittaa joka päivä poliisit viereiseen päiväkotiin, jos tuolla kriteerillä lasuja tehtäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa että olet auttanut lasta ja pitänyt hänestä huolta vaikkei se sinun tehtäväsi olekkaan. Millä tavalla asiat muuttuvat hetkeksi? Mielestäsi perhe siis esittää, että asiat ovat hyvin ettei heidän asioihinsa puututa sen enempää? Miten perheen vanhemmat ovat reagoineet apuusi ja ylipäätään suhteeseen heidän lapsensa kanssa?
Tuntuu että perhe jaksaa hetken skarpata, olla juomatta, hoitaa lapsia yms, kunnes sama meno jatkuu. Hetkeen lapsia ei pihalla juurikaan näy, vanhempien kavereita ei käy juurikaan, lapset ovat puuhtaampia samoin vaatteet. Minusta vain tuntuu, että perhe esittää lastensuojeluilmoituksen takia, ettei heille tule ongelmia, mutta pidemmän päälle eivät jaksa kuitenkaan sitä ja helpompi laittaa lapset vain ulos. En tiedä, tältä vain minusta tuntuu havaintojeni perusteella.
Vanhemmat eivät ole mitenkään noteeranneet minua. Eivät edes tervehdi jos tulevat vastaan. Ovat tainneet laittaa paikalliselle nettikirppikselle vaatteet myyntiin mitä lapselle ostin. Lapsella niitä ei kuitenkaan päällä ole näkynyt.
Ap
jos lapsellani on vieraat vaatteet, niin ne menevät automaattisesti pois käytöstä. Naapurin lapsia liehittelevä nainen on uhka monessa mielessä.
Eli siis lapsesi saa jostain uudet, ehjät, kunnolliset ulkoiluhousut vanhojen, rikkinäisten ja keliin liian ohuiden tilalle ja sinä otat ne pois, koska se on jotenkin uhka? Luulisi, että lapsen hyvinvointi menee oman ylpeyden edelle?
Ap
Poliisille soitto tietenkin heti silloin kun epäilet vanhempien olevan humalassa kun lapset on kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli siis lapsesi saa jostain uudet, ehjät, kunnolliset ulkoiluhousut vanhojen, rikkinäisten ja keliin liian ohuiden tilalle ja sinä otat ne pois, koska se on jotenkin uhka? Luulisi, että lapsen hyvinvointi menee oman ylpeyden edelle?
Ap
Kyllä. Nimenomaan jos lapseni saa JOSTAIN vaatteita, niin hälytyskello soivat välittömästi. Jos sen sijaan naapurin opiskelijatyttö soittaa ovikelloa ja tuo lapselleni vaatteita kertoen, että osti nämä, koska halusi ostaa, niin asia muuttuu. Mutta kun 6v lapseni saa mitä tahansa oudoilta ihmisiltä minun tietämättäni, niin minä en sitä hyvällä katso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis oikeastiko te muut ette ihmettele, jos 6v:lla on yllättäen vaatteita, joita ette ole itse hankkinut eikä lapsi kykene kertomaan, mistä ne tuli? Tai jos 8v:lla on glitteripaita, johon teillä ei ole varaa ja lapsi sanoo, että "joku se osti". Ja annatte lapsen näitä vaatteita käyttää miettimättä lainkaan, missä tarkoituksessa ne on lapselle hankittu tai mistä lapsi ne on varastanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmiset aina tietävät niin tarkkaan mitä naapurissa tapahtuu? Ja paljon siellä juodaan?
Ihan tarkaan ei voikaan tietää, mutta hyvin lähelle kyllä, eikä edes tarvitse kyttäämällä kytätä.
Miksi ap jeesii vaan sitä vanhinta lasta, antaa sukkia, ostaa kengät ja housut, miksi ei niille nuoremmille? Ihan ot huomiona vaan.
En voi ymmärtää, miksi lasut eivät toimi tämän perheen kohdalla.
Vanhin lapsi on eniten ulkona ja huonoimmissa vaatteissa. Olin ajatellut ostaa muillekkin lapsille vaatteita, mutta vanhimmallakaan ei ole näkynyt ostamiani vaatteita, niin en ole raaskinut myöskään käyttää omia rahojani vaatteisiin, jotka todennäköisesti menevät myyntiin, eikä lapsien päälle. Kysyin lapselta missä antamani kengät ja housut on, kun näin hänet taas vanhoissa rikkinäisissä vaatteissa ulkona. Sanoi, että äiti otti ne, kun tarvitsi niitä.
Olen opiskelija ja tuloni eivät ole suuret, mutta mielelläni voin hieman karsia kuluja ja ostaa esim kirpparilta hyväkuntoisia vaatteita lapsille, jos ne tulisivat käyttöön.
Ap
No olisihan se hyvä että ostaisit silti kaikille lapsille, kun olet kerran jo yhdelle ostanut. Käy ostamassa vaikka kirpparilta hyväkuntoisia vaatteita tai sitten vaikka jostain h&m. Halvalla saa kuitenkin ihan hyviä, mutta tietenkin jos ostaisit laadukaampia merkkivaatteita, ne saattaisivat kestää parhaiten lapsilla, mikä olisi paras ettei tarvitsisi taas käydä vähän väliä ostamassa uusia. Lelutkin olisivat varmasti mieluisia lapsille.
Äiti pääsee sitten myymään ne hyvät vaatteet. Kuten ap jo laittoi, ei isommallakaan ole uusia vaatteita päällä näkynyt. Jotenkin muuten tuo pitää nyt hoitaa, ladun yms. kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kyllä. Nimenomaan jos lapseni saa JOSTAIN vaatteita, niin hälytyskello soivat välittömästi. Jos sen sijaan naapurin opiskelijatyttö soittaa ovikelloa ja tuo lapselleni vaatteita kertoen, että osti nämä, koska halusi ostaa, niin asia muuttuu. Mutta kun 6v lapseni saa mitä tahansa oudoilta ihmisiltä minun tietämättäni, niin minä en sitä hyvällä katso.
Naapuri kyllä tietää, että minä annoin ne vaatteet. Jätin kassin heidän ovensa eteen ja laitoin mukaan kirjeen jossa kerroin, että vaatteet ovat veljenpoikani ja jääneet lähes käyttämättä, että heillä on pieniä lapsia joille vaatteet varmasti sopivat. Allekirjoitin naapuri (ja sukunimeni tänän). En viitsinyt laittaa, että ostin ne varta vasten heidän lastaan varten, etten vaan loukkaa. Rehellisesti en uskaltanut antaa suoraan niitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedäkkään tietenkään tarkkaan, enkä ole niin väittänytkään. Mutta kuuleehan sen känniörvellyksen, varsinkin kun käyvät parvekkeellaan vähän väliä tupakalla. Perheen isä kantaa vähän väliä autoonsa pullopusseja, roskiin kalja laatikoita yms. Eihän sitä ole edes hankalaa lukea rivienvälistä mitä naapurissa tapahtuu.
Melkeimpä joka viikonloppu siellä taitaa käydä vanhempien kavereita. Istuvat parvekkeella tupakalla ja juovat (näen omalta parvekkeeltani), puhe sammaltaa ja kuulen heidän juttujaan, jos pidän tuuletusikkunaa auki. Tämän kyllä huomaa ilman kyyläämistäkin. Yleensä vanhemmat riitelevät myös kännissä ja seuraavana päivänä lapset ulkona, että vanhemmat saa nukkua.
Ap
Alat soittamaan sosiaalipäivystykseen kun lapset ovat yksin ulkona, varsinkin jos pieninkin on siellä.
Voit soittaa poliisille kun näet että juovat, ja epäilet että lapsilla ei ole selvää hoitajaa. Samoin poliisille soitto, jos vanhemmat riitelevät pelottavan kuuloisesti.
En nyt tällä tarkoita, että jokaisen pitää soittaa heti poliisille kun naapurissa on juhlat tai riita, mutta tilanteessasi homma on niin selvä. Asiat eivät ole hyvin.
Juttele lapsen kanssa kun sinulla keskusteluyhteys on.Kysy perheen asioista.Kysy,mikä tilanne lapsen mielestä on.Onko ruokaa?Pelkääkö?Onko vanhemmat lapsen mielestä päissään liikaa?Kysy,onko sossu-täti käynyt.Kysy sossun nimi.Kannusta juttelemaan sossulle.Kerro lapselle,että lastenkoti ei olisi paha paikka tai vankila vaan siellä 6-vuotiaasta pikkusisaruksista pidetään huolta ja kotiin pääsisi kyllä käymään.
Soita taas lastensuojeluun ja kerro KAIKKI,mitä tässä olet kirjoittanut.Muuten ei siellä voida tietää.
Trolli. Huonosti kirjoitettu tarina.
Älä kutsu. Saatat itse joutua vaikeuksiin jos vanhemmat keksivät syyttää sinua lapsen hyväksikäytöstä, ja ties mistä. Vaikka kuinka sydämestäsi riipaisee, niin juttele lapsen kanssa ulkona, vie vaikka välipalaa ja lämmintä päälle, ja ilmoita viranmomaisille. tarvittaessa.