Suuhygienistin vastaanotto - pettymys
Kävin jokin aikaa sitten suuhygienistin vastaanotolla poistattamassa hammaskiveä, koska haamaslääkärini oli sitä minulle aikaisemmin suositellut. Minulla on toisen kulmahampaan ienrajassa tumma viiru hammaskiveä ja ajattelin nyt pääseväni siitä eroon. Pettymys oli kuitenkin melkoinen, kun hammashoitaja tuntui operoivan instrumentteineen pääasiassa takahampaiden parissa. Lopuksi hän totesi, että minun kannattaa varata suuhygienistille uudelleen aika vuoden päästä.
Käsittelyn jälkeen menin wc:hen tarkistamaan hampaani peilistä, mutta en huomannut mitään eroa aikaisempaan, jos lukuun ei oteta alaleuan toiseksi viimeisen hampaan ikenestä vuotavaa verta. Jäin hölmistyneenä miettimään, oliko suuhygienistin tarkoitus vasta vuoden päästä yrittää poistaa kulmahampaani hammaskiveä, vai mikä.
Asiakkaana ajattelen, että tärkeintä olisi ollut poistaa hammaskivi niistä hampaista, jotka näkyvät, kun avaat suusi sanoaksesi jotain tai nauraaksesi, eikä käyttää vastaanottoaikaa takahampaiden puhdistamiseen. Nehän eivät juurikaan näy, ellet nauraessasi avaa suutasi ammolleen.
Tämä oli ensimmäinen käyntini suuhygienistillä ja täytyy myöntää, että olen pettynyt. Jouduin maksamaan sellaisesta palvelusta, joka joka ei vastannut lainkaan odotuksiani.
Kommentit (26)
No miksi et sanonut asiasta? Ei ne ole mitään ajatuksenlukijoita. Hänen mielestään etuhampaasi olivat ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Siis kävikö se kaikki hampaat läpi kuitenkin?
Mulla rapsutetaan joka ikinen hammas joka puolelta.
Mielestäni hän vain raapaisi yhtä etuhammasta piikillään ja siirtyi sitten takahampaisiin.
- ap
Hammaskiveä ei poisteta esteettisistä syistä vaan koska se on haitallista. Ehkä ei pitänyt kulmahammasta niin pahana.
Ensimmäistä kertaa suuhygienistillä? Missä luolassa olet asunut tähän asti?
Vierailija kirjoitti:
No miksi et sanonut asiasta? Ei ne ole mitään ajatuksenlukijoita. Hänen mielestään etuhampaasi olivat ihan ok.
Etuhampaani OVAT ok, mutta toinen kulmahampaani ei ole. Ja peiliin katsomatta on hieman paha sanoa, olenko tyytyväinen palveluun vai en.
Olisiko minun pitänyt palata wc:stä suuhygienistin luo vaatimaan, että hän yrittää poistaa kulmahampaassani olevan hammaskiven ja samalla mahdollisesti keskeyttää seuraavan asiakkan hoito?
-ap
Voisiko viiru olla sellainen kohta, jossa kiteytyneet mineraalit ovat hampaan pintatason alapuolella eikä niitä saa pois normaalityökaluilla? Tekikö suuhygienisti soodapuhdistusta? Jos ei koskenut mitenkään kyseiseen kohtaan niin voitko käydä uudestaan vaikka yksityisellä? Pyydä vaikka arviokäynti ensin. Raidan voi saada myös hammasvalkaisulla hampaan värikseksi, jos se ei lähde hammaskiven poistolla.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäistä kertaa suuhygienistillä? Missä luolassa olet asunut tähän asti?
Ei ole aikaisemmin ollut tarvetta. Missä luolassa itse asustelet? Vai oletko kyseisen ammatinharjoittaja?
-ap
Ehkä se tumma viiru on jotain muuta kuin hammaskiveä, esimerkiksi harjaamisen vuoksi paljastunut hampaan juuri. Niitä on monilla keski-ikäisillä, koska ihmiset opetettiin aiemmin harjaamaan hampaitaan apinan raivolla.
Jos se on hammaskiveä, niin mene uudelleen suuhygienistille tai raaputa jälki pois vaikka kynsisaksien kärjellä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko viiru olla sellainen kohta, jossa kiteytyneet mineraalit ovat hampaan pintatason alapuolella eikä niitä saa pois normaalityökaluilla? Tekikö suuhygienisti soodapuhdistusta? Jos ei koskenut mitenkään kyseiseen kohtaan niin voitko käydä uudestaan vaikka yksityisellä? Pyydä vaikka arviokäynti ensin. Raidan voi saada myös hammasvalkaisulla hampaan värikseksi, jos se ei lähde hammaskiven poistolla.
Viiru on hampaan pinnalla, koska sen tuntee kynnellä, että se on koholla.
-ap
Tumma viiru ei kuulosta hammaskiveltä lainkaan. Hammaskivi on ennemmin keltaisen näköistä hampaan pinnalla.
Olisi kannattanut kysellä vastaanotolla joka tapauksessa että ”minua häiritsee tuo tumma viiru...” niin hammashygienisti olisi kertonut mistä on kyse. Kyseessä saattaa olla esimerkiksi reiän alku.
Vierailija kirjoitti:
Hammaskiveä ei poisteta esteettisistä syistä vaan koska se on haitallista. Ehkä ei pitänyt kulmahammasta niin pahana.
Mihin perustat väitteesi? Oletko hammaslääkäri tai suuhygienisti?
Vierailija kirjoitti:
Tumma viiru ei kuulosta hammaskiveltä lainkaan. Hammaskivi on ennemmin keltaisen näköistä hampaan pinnalla.
Olisi kannattanut kysellä vastaanotolla joka tapauksessa että ”minua häiritsee tuo tumma viiru...” niin hammashygienisti olisi kertonut mistä on kyse. Kyseessä saattaa olla esimerkiksi reiän alku.
Kovin varma tunnut asiasta olevan. Oletko kenties hammaslääkäri vai suuhygienisti?
Itsellä myös huono kokemus viimeisimmästä suuhygienistista. Hän operoi hampaitani 20 minuuttia ja sitten oli muka valmista 😃 Jäi ihan hemmetisti hammaskiveä! Halusin nimenomaan sen hammaskiven pois koska se aiheuttaa tosi pahanhajuista hengistystä. Tuota käyntiä aikaisempi suuhygienisti 3 vuotta sitten operoi mun hampaita tunnin verran ja silloin tuli puhdasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat väitteesi? Oletko hammaslääkäri tai suuhygienisti?
Ai et tiennyt että hammaskivi on haitallista vai mikä nyt oli ongelmasi? Tottakai hammaskiven saa poistattaa esteettisen haitan takia mutta haitallista se on yhä silloinkin ja tulee joka tapauksessa poistaa.
Jos hammaskiveä ei poisteta niin se etenee syvemmälle aiheuttaen parodontiittia. Tätä etenemistä ei itse huomaa kuin vasta sitten kun on jo melkein liian myöhäistä. Oire joka tuo vastaanotolle on usein havainto siitä että hampaat heiluvat. Säännöllisillä n 3 kk välein toistuvilla hammaskivenpoistoilla voidaan tilanne saada paremmaksi ja hampaat pelastettua ainakin joksikin aikaan.
Mainitsemasi viiru on todennäköisesti paikansauma joka on aikaa myöten alkanut kerätä värjäytymää. Sen saa pois joko hiomalla tai jos se on kovin laaja niin koko paikan tai osan siitä voi vaihtaa. Yhdistelmämuoveilla joita varsinkin etualueen paikkauksissa käytetään tämä on melko tavallista.
Ota yhteyttä sinua hoitaneeseen suuhygienistiin ja pyydä lyhyt käynti jolloin hän voi arvioida lähteekö hiomalla vai varaako sinulle ajan hammaslääkärille paikan uusimista varten, samalla voit kysellä hinta-arvion.
En ole hammaslääkäri tai suuhygienisti vaan hammashoitaja kun sitä seuraavaksi taidat kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä myös huono kokemus viimeisimmästä suuhygienistista. Hän operoi hampaitani 20 minuuttia ja sitten oli muka valmista 😃 Jäi ihan hemmetisti hammaskiveä! Halusin nimenomaan sen hammaskiven pois koska se aiheuttaa tosi pahanhajuista hengistystä. Tuota käyntiä aikaisempi suuhygienisti 3 vuotta sitten operoi mun hampaita tunnin verran ja silloin tuli puhdasta.
Olitko varannut 20 min. ajan vai 60 min. ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viiru on hampaan pinnalla, koska sen tuntee kynnellä, että se on koholla.
-ap
Haljennut hammas? Paikattu hammas, jossa paikan sauma värjäytyy.
Tumma viiru johtuu niistä tumpeista, joita poimit maasta ja polttelet. Nyt olisi ehdottoman tärkeää tehdä gastroskopia.
Suuhygienisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitko varannut 20 min. ajan vai 60 min. ajan?
Jaa, eipä ole koskaan kysytty että minkä pituisen ajan haluaisin? Aikaisemmin aina olleet 60min kestoisia. Jos on eri pituisia hoitoaikoja, niin luulisi sitten että 20min aika olisi ollut halvempi kuin 60min aika, vaan eipä ollut.
Siis kävikö se kaikki hampaat läpi kuitenkin?
Mulla rapsutetaan joka ikinen hammas joka puolelta.