Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö HSL-uudistuksen jälkeen itse tietää, mille vyöhykkeelle määränpää kuuluu vai osaavatko kuljettajat kertoa?

Vierailija
28.04.2019 |

Ja osaavatko kuljettajat palvella suomen kielellä. Ja niille jotka nyt vastaavat ”katso netistä”, ei ole nettiä mukana siellä pysäkillä!

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei osaa kuljettajat kertoa eikä tarvikaan osata. Käytä järkeäsi.

Kyllä kuljettajan kuuluu tuntea ajamansa reitti. Käytä järkeäsi.

Et ilmeisesti aasi tiedä, että kuskeja lingotaan päivän aikana sinne sun tänne (ja huomenna taas jotain ihan muuta), korvataan muita, ajetaan jatkuvasti ns. vierailla linjoilla. Ja sä vaadit, että täytyy vaan tietää? Oikeesti hyppää järveen.

Vierailija
42/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuttomia piisaa kirjoitti:

Kuskin tehtävänä on ajaa , hän ei ole uusavuttomien tietotoimisto. Aivoja saa käyttää siksi ne siellä pääkopassa on - eivät siis vain täytteenä :). Otappa itse selvää minkä lipun tarvitset.

Ajamisen lisäksi kuski on lipunmyyjä, joten kyllä, hänen tulee tietää lipuista ja millä alueella ne käyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuskin tehtävänä on ajaa , hän ei ole uusavuttomien tietotoimisto. Aivoja saa käyttää siksi ne siellä pääkopassa on - eivät siis vain täytteenä :). Otappa itse selvää minkä lipun tarvitset.

Ajamisen lisäksi kuski on lipunmyyjä, joten kyllä, hänen tulee tietää lipuista ja millä alueella ne käyvät.

Näun ei kuitenkaan käytännössä ole eli eivät aina tiedä tai neuvovat väärin.

Ota riski tai selvitä oma reittisi itse.

Vierailija
44/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli helpompaa. Riitti, että tiesi mihin kaupunkiin oli menossa ja sen perustella oli helppo ostaa oikeanlainen lippu. Nyt pitää tietää, mille vyöhykkeelle määränpään pysäkki kuuluu sekä se, mitä reittiä sinne kulkevat bussit ajavat. Tätä ei ole kovin paljon rummutettu.

Mitä nyt jaettu infolehti kotiin, lehdissä kirjoiteltu jatkuvasti, pysäkeillä infoa...

Eipä oo jaettu meille Hesan ulkopuolella asuville HSL:n asiakkaille. Joudun käymään Hesassa silloin tällöin töiden takia.

Vierailija
45/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näun ei kuitenkaan käytännössä ole eli eivät aina tiedä tai neuvovat väärin.

Ota riski tai selvitä oma reittisi itse.

Eihän tuossa mitään riskiä ole. Ellei kuljettaja osaa neuvoa halvin lippuvaihtoehto on sääntöjen mukaan aina pätevä.

Vierailija
46/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et nyt katso kun todistettavasti olet netissä? Kuskit saattavat tietää, mutta jos haluat, että homma menee nopeasti eteenpäin, voit toki itsekin varautua.

Olenhan minä nyt netissä, mutta en pysäkillä bussia odottaessani! Kukas muka aina jo kotoa löhtiessään tietää päivän reitit ja aikataulut! Suunnitelmathan usein muuttuvat!

ennenkuin lähtee niin meno reittioppaaseen eli älykännykkä sen kertoo. 

Vierailija
47/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn Helsingissä harvoin ja olen päälle viisikymppinen. En koe tätä asiaa mitenkään vaikeaksi. Kartasta voit tutkia etukäteen, mistä ja mihin haluat mennä, ja sitten katsot mille vyöhykkeille kyseiset pysäkit kuuluvat, ja ostat lipun sen mukaan.

Jos suunnitelmat muuttuvat eikä sulla ole älyluuria, voit soittaa vaikka sen HSL:n asiakaspalveluun ihan ei-älyluurillakin. Minä olen saanut kysymyksiini vastaukset myös kuskilta tai kanssamatkustajilta, mutta se on tietysti tuuripeliä.

Ja ainahan voi tosiaan ostaa lipun vaikka ns. varman päälle. Tai olla jäniksenä. Tai mennä taksilla. Tai kävellä. Tai ottaa kaupunkipyörän. Kyllä vaihtoehtoja on.

Vierailija
48/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykännykkä ja sieltä reittiopas. 

Vierailija
49/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn Helsingissä harvoin ja olen päälle viisikymppinen. En koe tätä asiaa mitenkään vaikeaksi. Kartasta voit tutkia etukäteen, mistä ja mihin haluat mennä, ja sitten katsot mille vyöhykkeille kyseiset pysäkit kuuluvat, ja ostat lipun sen mukaan.

Jos suunnitelmat muuttuvat eikä sulla ole älyluuria, voit soittaa vaikka sen HSL:n asiakaspalveluun ihan ei-älyluurillakin. Minä olen saanut kysymyksiini vastaukset myös kuskilta tai kanssamatkustajilta, mutta se on tietysti tuuripeliä.

Ja ainahan voi tosiaan ostaa lipun vaikka ns. varman päälle. Tai olla jäniksenä. Tai mennä taksilla. Tai kävellä. Tai ottaa kaupunkipyörän. Kyllä vaihtoehtoja on.

Jos ei halua etukäteen selvittää, kuuluuko joku Espoon tai Vantaan alue B vai C- vyöhykkeeseen, niin ostaisin varmuuden vuoksi ABC lipun, ei ole kallis tuokaan. Mutta kuten sanottu, niin parilla klikkauksella selviää, kuuluuko osoite B vai C vyöhykkeelle.

Vierailija
50/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukholmasta tämä on tuttua. Tulen Suomeen tulevalla viikolla niin katellaan sitten miten käytännössä toimii.

Vierailija
51/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui, jos joutuiskin joskus maksaa euron pari liikaa. Tähänkin pelkoon voi kuolla!

Vierailija
52/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelmahan ei ole se, ettei tietäisi mihin vyöhykkeeseen pysäkki xyz kuuluu, vaan että sattuuko linja ö ä tai å kulkemaan millä vyöhykkeillä - se kun määrää mikä lippu pitää ostaa.

Tämä läpikulusta maksatus on kyllä sikamaista - etenkin kun kaikki hyvin tietävät että poikittaisliikenteen olemattomuuden takia koukkaukset keskustan kautta ovat melkein pakollisia.

Itsellä riittäisi työmatkoihin pelkkä C-vyöhyke, mutta kun rataliikenteen vaihtoasema on B-vyöhykkeellä, niin BC lippu on hankittava.

Vierailija
53/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ongelmahan ei ole se, ettei tietäisi mihin vyöhykkeeseen pysäkki xyz kuuluu, vaan että sattuuko linja ö ä tai å kulkemaan millä vyöhykkeillä - se kun määrää mikä lippu pitää ostaa.

Tämä läpikulusta maksatus on kyllä sikamaista - etenkin kun kaikki hyvin tietävät että poikittaisliikenteen olemattomuuden takia koukkaukset keskustan kautta ovat melkein pakollisia.

Itsellä riittäisi työmatkoihin pelkkä C-vyöhyke, mutta kun rataliikenteen vaihtoasema on B-vyöhykkeellä, niin BC lippu on hankittava.

Niin että miten tilanne on nyt muuttunut? Sanotaan että espoolainen B-alueella asuva haluaa Vantaalle B-alueelle. Aikaisemmin hän on ostanut seutulipun ja mennyt Helsingin kautta koska poikittaisliikenne puuttuu. Matkustanut lopullaan Espoo-Helsinki-Vantaa. Nyt hän ostaa AB lipun koska menee yhä Helsingin kautta. Poikittaislinjat yhä puuttuvat. Lipun hinta huomattavasti halvempi kuin seutulippu.

Missä oli ongelma? Eihän linjaverkosto ole muuttunut mihinkään.

Vierailija
54/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyyh. Yhden vyöhykkeen lippuja ei ole. Kahden vyöhykkeen lippu maksaa muutamia euroja enemmän (kuukaudessa) kuin aikoinaan kaupungin sisäinen lippu. Mutta saat paljon laajemman matkustusalueen.

Vierailija
55/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla se lipun hinta riippuu reitistä muuallakin Suomessa. Ei vain lähtö- ja päätepisteistä. Jos menen Lahdesta Ouluun Kuopion kautta, hinta on eri kuin jos menen Jyväskylän kautta.

Vierailija
56/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyyh. Yhden vyöhykkeen lippuja ei ole. Kahden vyöhykkeen lippu maksaa muutamia euroja enemmän (kuukaudessa) kuin aikoinaan kaupungin sisäinen lippu. Mutta saat paljon laajemman matkustusalueen.

Kyllä on pelkän D-vyöhykkeen lippu.

Vierailija
57/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei A, B tai C. D-alue ei aikaisemminkaan kuulunut seutulippualueelle eli se on uusi alue HSL lipuissa joka tapauksessa. Ainoat joilla on oikeasti valitettavaa lippumuutoksesta ovat Östersundimissa asuvat joista tuli C aluetta. Aikaisemmin heille riitti Helsingin sisäinen lippu Helsinkiin matkustaessa. Kaikkien muiden kitinä on täysin turhaa marmatusta.

Vierailija
58/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni muukin suurkaupunki on jaettu vyöhykkeisiin, esimerkiksi vaikka Pariisi. Eipä ollut itsellänikään turistina vaikeuksia katsoa vaikka google mapsista että millä vyöhykkeellä mikäkin pysäkki on. Ei kai suomalaiset ole ranskalaisia tyhmempiä joten tuostakin luulisi maalaisserkun selviytyvän? 

Vierailija
59/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät varmasti tiedä kuin korkeintaan sattumalta. Ei kukaan aiemminkaan tiennyt, missä kaupungissa joku tietynniminen pysäkki oli. Itse piti ja pitää selvittää.

Vierailija
60/66 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei A, B tai C. D-alue ei aikaisemminkaan kuulunut seutulippualueelle eli se on uusi alue HSL lipuissa joka tapauksessa. Ainoat joilla on oikeasti valitettavaa lippumuutoksesta ovat Östersundimissa asuvat joista tuli C aluetta. Aikaisemmin heille riitti Helsingin sisäinen lippu Helsinkiin matkustaessa. Kaikkien muiden kitinä on täysin turhaa marmatusta.

Pelkkää selittelyä. On silti väärin sanoa, että yhden vyöhykkeen lippuja ei ole. Kun kerran on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän