Pitääkö HSL-uudistuksen jälkeen itse tietää, mille vyöhykkeelle määränpää kuuluu vai osaavatko kuljettajat kertoa?
Ja osaavatko kuljettajat palvella suomen kielellä. Ja niille jotka nyt vastaavat ”katso netistä”, ei ole nettiä mukana siellä pysäkillä!
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa kuljettajat kertoa eikä tarvikaan osata. Käytä järkeäsi.
Kyllä minusta bussikuskin pitäisi osata kertoa lipuista ja siitä, mille alueelle ne oikeuttavat.
Kysyin tänään kuskilta ja kysyn jatkossakin, jos en ole varma vyöhykkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ennen lähtöä tiedä, minne olet menossa?
Tietysti. Jos olen menossa esim. Mätäspululta Myntinsyrjään, näen kyltistä ja tiedän pysäkiltä bussiin astuessani mille vyöhykkeelle Mätäspolku kuuluu, mutta tietääkö kuljettaja, mille vyöhykkeelle Myntinsyrjä kuuluu?
Todennäköisesti ei. Ei kuskin tehtävä ole tietää jokaista junttilan maitolaituria. Se on sinun tehtäväsi selvittää. Jokaisella pysäkillä on kartat, joista voit itse selvittää, kun sinulla on se aataminaikainen luurikin.
Ei muuten riitä pelkät vyöhykertat, joista ei edes näe pysäkkien nimiä muutenkaan. Pitäisi nähdä myös linjakartat! Jos menet esim. Itä-Helsingistä B:ltä Espooseen C:lle, hinta on erilainen siitå riippuen, poikkeaako bussi/metro/juna Helsingin keskusta-alueen (A) kautta vai ei? Siinähän siiten näpyttelette niitå älypuhelimianne, kun bussi lähestyy pysäkkiä ja pitäisi päättää nouseeko sen kyytiin vai ei..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuljettajan kuuluu tuntea ajamansa reitti. Käytä järkeäsi.
Helppoa pääkaupunkiseudulla on Tampereeseen verrattuna. Siellä taisi olla kuusi vyöhykettä, pääkaupunkiseudulla kolme +muutama kehyskunta, joka on D-aluetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi et nyt katso kun todistettavasti olet netissä? Kuskit saattavat tietää, mutta jos haluat, että homma menee nopeasti eteenpäin, voit toki itsekin varautua.
Olenhan minä nyt netissä, mutta en pysäkillä bussia odottaessani! Kukas muka aina jo kotoa löhtiessään tietää päivän reitit ja aikataulut! Suunnitelmathan usein muuttuvat!
Ei kai suunnitelmien muuttuminen oikein kuulu julkisella liikenteellä liikkuvien repertuaariin.?
Just. No, lisää hyviä syitä hankkia oma auto, näin etelä-espoolaisena.
Ensin tuhottiin toimiva bussiliikenne "sitten joskus" -tulevan metroliikenteen takia. Nyt sitten vyöhykkeillä lisättiin julkisella matkustamisen epämukavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Jos olen menossa esim. Mätäspululta Myntinsyrjään, näen kyltistä ja tiedän pysäkiltä bussiin astuessani mille vyöhykkeelle Mätäspolku kuuluu, mutta tietääkö kuljettaja, mille vyöhykkeelle Myntinsyrjä kuuluu?
Todennäköisesti ei. Ei kuskin tehtävä ole tietää jokaista junttilan maitolaituria. Se on sinun tehtäväsi selvittää. Jokaisella pysäkillä on kartat, joista voit itse selvittää, kun sinulla on se aataminaikainen luurikin.
Ei muuten riitä pelkät vyöhykertat, joista ei edes näe pysäkkien nimiä muutenkaan. Pitäisi nähdä myös linjakartat! Jos menet esim. Itä-Helsingistä B:ltä Espooseen C:lle, hinta on erilainen siitå riippuen, poikkeaako bussi/metro/juna Helsingin keskusta-alueen (A) kautta vai ei? Siinähän siiten näpyttelette niitå älypuhelimianne, kun bussi lähestyy pysäkkiä ja pitäisi päättää nouseeko sen kyytiin vai ei..
Aikaisemmin ostit seutulipun, osta nyt sitten ABC-lippu, jos et tiedä tarkkaa reittiä. Se on suurinpiirtein samanhintainen kuin entinen seutulippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta bussikuskin pitäisi osata kertoa lipuista ja siitä, mille alueelle ne oikeuttavat.
Kysy vaan - omalla vastuullasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy vaan - omalla vastuullasi.
Niin kysyn. Aivan kuten esim. kaupassa kysyn myyjältä, paljonko tuote maksaa.
Jännä ajatus, että asiakaspalveluammatissa tulisi osata neuvoa asiakkaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuljettajan kuuluu tuntea ajamansa reitti. Käytä järkeäsi.
Mikäli kuljettajakaan ei tiedä uusia lippuhintoja, miten asiakkaiden odotetaan niistä olevan selvillä? Eiköhän silloin halvin mahdollinen lippu saa riittää, erityisesti jos ei ole tarve vaihtaa kulkuneuvoa välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysäkeillä on vyöhykekartat mutta niissä ei ole pysäkkien nimiä.
Eli niistä ei ole mitään apua ulkopaikkakuntalaiselle.
Ei kaikille pk-seudun asukkaillekaan.
Itse olen katsonut netistä (joka löytyy kirjastostakin) etukäteen vyöhykkeillä sijaitsevia paikkoja ja painanut itselleni tärkeimmät mieleen vanhanaikaisesti.
Älykännyä en meinaa käyttää kunnan/valtion/pankkien sovelluksiin niin kauan kun jotenkin pärjää ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän ennenkään miettinyt, miksi miettisit nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi et nyt katso kun todistettavasti olet netissä? Kuskit saattavat tietää, mutta jos haluat, että homma menee nopeasti eteenpäin, voit toki itsekin varautua.
Olenhan minä nyt netissä, mutta en pysäkillä bussia odottaessani! Kukas muka aina jo kotoa löhtiessään tietää päivän reitit ja aikataulut! Suunnitelmathan usein muuttuvat!
Ei kai suunnitelmien muuttuminen oikein kuulu julkisella liikenteellä liikkuvien repertuaariin.?
Just. No, lisää hyviä syitä hankkia oma auto, näin etelä-espoolaisena.
Ensin tuhottiin toimiva bussiliikenne "sitten joskus" -tulevan metroliikenteen takia. Nyt sitten vyöhykkeillä lisättiin julkisella matkustamisen epämukavuutta.
Mutta pakkohan niiden on näin toimia. Eihän ne muuten saa ruuhkia aikaiseksi, ja täten eivät voi perustella "ruuhkamaksuja". Ensin pakotetaan kaikki kynnelle kykenevät takaisin auton rattiin, tehdään pari idioottiremonttia ja revitään kadut auki solmupisteistä ennen kuin oikeasti olisi tarve (se 1 viikon työtä varten katu on auki vähintään 6kk). Ja sitten päivitellää ruuhkia ja että "ainoa ratkaisu on ruuhkamaksut", jotka ovat tietenkin voimassa myös juhannusperjantainakin.
Aina pitää kaikki tietää itse. Edes Reittiopas ei osaa auttaa. Monesti olemme kaveriporukassa huomanneet, että Reittiopas ehdottaa oikeasti huonoja reittejä ja itse löydämme paremmat. Esim. mieheni kanssa olimme kerran menossa Herttoniemestä Kauklahden asuntoalueelle, jonne pääsee joillakin busseilla Rautatientorilta. Reittiopas ehdottaa usein ennemmin junaa Keralle ja siitä 2 km kävelyä. Joskus jokunen bussiehdotuskin on, jolloin kävelyä olisi 200 m. Kerran kävelimme Rautatientorilla juna-asemalle päin, kun jotenkin huomasimme, että tuossahan olisi yksi bussi, jolla ehkä olimme kerran aiemminkin kulkeneet. Kysyimme kuskilta, meneekö hän tiettyä reittiä pitkin, mutta kuski sanoi ettei mene. Minulla kuitenkin oli niin vahva tunne siitä bussista, että hyppäsimme kuitenkin kyytiin. Mieheni katsoi sitten Reittioppaasta bussin reitin ja oikea bussi oli.
Reittioppaassa ei kannata etsiä reittiä esim. Herttoniemi - Kauklahti, vaan on parempi etsiä Herttoniemi - Rautatientori ja Rautatientori - Kauklahti, niin saa paljon paremmat reittiohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sen hinnoittelun pitäisi mennä siten, että maksu sen mukaan, mille alueille lähtöpaikka ja lopullinen kohde sijoittuu huolimatta siitä koukkaako bussi reitin varrella jonkun muu alueen kautta?
Kumma että Lontoon kokoisessa paikassa osataan nämä hommat opastaa niin, että ensikertalainenkin pärjää, ja täällä ei kyetä siihen sitten niin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän ennenkään miettinyt, miksi miettisit nyt?
Et taida nyt oikein oivaltaa tätä.
Ennen tiesin: Helsingistä Espooseen tarvitaan seutulippu. Enää se ei ole näin yksinkertaista ja yksiselitteistä.
Rittiohjeessa näkyy mihin vyöhykkeeseen mikä pysäkkikin kuuluu. Kokeilun mielessä hain reittiä omasta osoitteesta ystäväni osoitteeseen, joka on C- vyöhykkeessä. Hyvin on merkattu pysäkit ja niihin kuuluvat vyöhykkeet. Turhaa turhautua tästä!
Meneekö oikeasti vuonna 2019 joku ymmyrkäinen bussiin ja vasta siellä utelee kuljettajalta että mihin on menossa ja paljonko matka maksaa? Ei ihme että lähiliikennelinjat ovat aina myöhässä, ei bussikuski ole mikään taksinkuljettaja. Ostakaa auto.
Kuskin tehtävänä on ajaa , hän ei ole uusavuttomien tietotoimisto. Aivoja saa käyttää siksi ne siellä pääkopassa on - eivät siis vain täytteenä :). Otappa itse selvää minkä lipun tarvitset.