Ärsyttävä landejen tapa.. huutaa paikallisliikenteen bussissa sieltä keskiovelta "kiitos" kuskille kun jäävät pois :D
Hirveää myötistä aina..Tunnistaa kyllä ketkä ovat landelta. :D
Kommentit (73)
Pysäkille matkaa 400 metriä ja väkijoukko nousee tuoleistaan odottamaan ovien eteen poistumista. Tämä on nähty metrossa, ratikassa ja bussissa. Päivittäin siellä joku sitten kaatuu, kun kompastellasn väenpaljoudessa tai tulee äkkijarrutuksia.
Sinne ovien eteen ängetään jo valmiiksi seisoskelemaan vaikka hyvin voisi istua paikoillaan ja odottaa rauhassa pysäkille saapumista.
Onko kukaan ottanut selville miten mahtaa mm vakuukset korvata vahingon sattuessa, kun ollaan noustu liikkuvassa kulkuneuvossa?
Minua taas ärsyttää bussipysäkillä (etenkin kylminä pakkaspäivinä) se kun mitään nousujärjestystä ei bussiin mentäessä ole. Itse olen voinut odottaa hyisessä säässä bussia 5-20min ja sitten ohitseni menee joku juuri pysäkille lampsinut tollo. Ei mitään käytöstapoja siis. Itselläni sen verran pelisilmää etten viimeiseksi pysäkille tulleena ole ensimmäisenä kyytiin nousemassa.
Vierailija kirjoitti:
International kirjoitti:
Käytöstavat tulisi kaikilla olla - mutta seassammehan aina näitä urpoja riittää, jotka eivät osaa toisia ihmisiä huomioida olivatpa siten landelta tai stadista. Kaikki tuntuu vaan ärsyttävän -kannattaisi sitten hankkia se oma auto ja ajaa sillä "omassa kuplassaan" niin ei muista häiriinny, paitsi sitten valituksen aiheenahan olisi tietenkin muut autoilijat ...Kiitän ja kiitän vastaisuudessakin sekä myös tervehdin kuskia,ihan uhallakin nyt kun tiedän että se muita ärsyttää! sain sitten vastauksen tai en - minua ei ole kasvatettu urpoksi.
Millä tavalla kiität poistuessasi ruuhkabussista, joka on tupaten täynnä ihmisiä? Karjut kiitokset keuhkojen koko voimalla? Sehän onkin todella kohteliasta ja osoittaa sinun olevan muita parempi ihminen.
Millä tavoin oikein rynnit kaikkialla. Bussista mahtuu nousemaan tai laskeutumaan tasan yksi ihminen kerrallaan. Kiittäminen, tervehtiminen eivät kuluta energiaa lainkaan. Moikkaaminen EI tarkoita että tulisi alkaa selittää sen enempää menemisiään ja kuulumisiaan ja hidastaa muiden asiointia.
Jos bussista valuu parikymmentä matkustajaa eikä yksikään kiitä eikä moikkaa kuljettajaa ollaan valitettavasti päädytty ryhmäretkelle pohjois-koreaan tai nostalgiamatkalle neuvostoliittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
International kirjoitti:
Käytöstavat tulisi kaikilla olla - mutta seassammehan aina näitä urpoja riittää, jotka eivät osaa toisia ihmisiä huomioida olivatpa siten landelta tai stadista. Kaikki tuntuu vaan ärsyttävän -kannattaisi sitten hankkia se oma auto ja ajaa sillä "omassa kuplassaan" niin ei muista häiriinny, paitsi sitten valituksen aiheenahan olisi tietenkin muut autoilijat ...Kiitän ja kiitän vastaisuudessakin sekä myös tervehdin kuskia,ihan uhallakin nyt kun tiedän että se muita ärsyttää! sain sitten vastauksen tai en - minua ei ole kasvatettu urpoksi.
Millä tavalla kiität poistuessasi ruuhkabussista, joka on tupaten täynnä ihmisiä? Karjut kiitokset keuhkojen koko voimalla? Sehän onkin todella kohteliasta ja osoittaa sinun olevan muita parempi ihminen.
Millä tavoin oikein rynnit kaikkialla. Bussista mahtuu nousemaan tai laskeutumaan tasan yksi ihminen kerrallaan. Kiittäminen, tervehtiminen eivät kuluta energiaa lainkaan. Moikkaaminen EI tarkoita että tulisi alkaa selittää sen enempää menemisiään ja kuulumisiaan ja hidastaa muiden asiointia.
Jos bussista valuu parikymmentä matkustajaa eikä yksikään kiitä eikä moikkaa kuljettajaa ollaan valitettavasti päädytty ryhmäretkelle pohjois-koreaan tai nostalgiamatkalle neuvostoliittoon.
No ainakin täällä Helsingissä suurin osa poistuu siitä keskiovesta ja useimmiten monta henkeä jonossa, ja kaksi kerrallaan astuu ulos. Siinä jos joku alkaa karjumaan KIIITOOOS, niin huudan takaisin, että HIIILJAA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
International kirjoitti:
Puhuin ruuhkabussista, sellaisilla suurin osa meistä pk-seudulla kulkee. Sisään tulee 5-10 henkilöä joka pysäkiltä ja saman verran poistuu. Tulijat kulkevat etuovesta ja useimmat ainakin nyökkää huomenen kuskille. Poistujat kulkevat keski- ja takaovesta. Samaan aikaan bussissa on väkeä niin paljon ettei aina istumapaikat riitä. Eli jos haluaa takaovesta poistuessaan kiittää kuskia tavalla, jonka hän huomaa, on oikeasti karjuttava niin paljon kuin keuhkoista lähtee. Ymmärrettävästi tällainen tapa ei ole yleistynyt.
Niin onko tämä poistuessa kiittäminen nykyään pk-seudun tapa? Asun itse Tampereella ja olen aina pitänyt tuota vielä tätä pienempien kylien tapana - täällä sitä käyttävät lähinnä muualta muuttaneet. Bussikuskille kylläkin tervehditään täällä aina, erona Helsinkiin käsittääkseni.
Kuka helevetin idiootti muka noin tekee, ei ole totta? :D
Tasan yhtä junttia olisi -kuten jo mainittu- taputtaa lentokoneen pyörien osuessa kentän pintaan. (Joka on lennon vaarallisin vaihe kun nopeus ei ole vielä hidastunut.)
Jos kaikki bussiin astuvat tervehtisivät kuljettajaa ja pois jäävät kiittelisivät, porukasta saisi hyvän mölykuoron. On siis onni, että näitä kohteliaita on vain harvassa. Mielestäni ne keski- ja takaovelta kiittelevät vaikuttavat vähän makeilevilta.
Aikaisissa aamubusseissa kuulee usein ”huomenta” ihan Helsingissäkin. Tykkään itsekin sanoa noin. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Jos jostain syystä joutuu poistumaan etuovesta, on kuskin kiittäminen ihan luontevaa ja perusteltua. Kuten myös moikkaaminen kyytiin noustessa, kun kuljettajan ohi kuitenkin mennään.
Sen sijaan tuo keski- ja takaovilta kiitoksen huutelu on ärsyttävää ja outoa. Kuulostaa pikemminkin tarpeettomalta itsekorostukselta kuin toisten huomioimiselta. Yhden matkan aikana bussista poistuu useita kymmeniä ihmisiä joten aikamoista turhaa huutelua. Miksi bussinkuljettaja olisi sinun kiitoksestasi kauhean kiinnostunut, sen enempää kuin metron tai junankaan kuljettaja?
terv. helsinkiläinen
Tiivistit asian hyvin.
Itsekin olen landelta, mutta käydessäni esim Joensuussa tuo keskiovimääkiminen on ärsyttävää.
Itse hoidan asian paikallisissa Itä-Suomen paikallisbusseissa ottamalla keskiovella katsekontaktin kuskin peiliin ja nyökkään ja ehkä vaikka heilautan kättä kiitoksesksi - pahimman moraalinärkästyksen minimoimiseksi.
Helsingissä katsotaan sisäännoustessa kuskia ystävällisesri silmiin ja ehkä sanotaan huulieleillä hei, ruuhkasta riippuen.
Ja paras kiitos kuskille on liikkua ripeästi paikalleen, antaa pysähtymisäänimerkki sopivaan aikaan (ei liian aikaisin eikä myöhään) - ja poistua sujuvasti.
Kiitti!!
Vierailija kirjoitti:
Niin hesalaisen avaus kuin olla ja voi, juuri tuollaisia moukkia on koko helsinki täynnä. Onneksi ei tarvinnutsiellä kauaa asua
Nimenomaan hesalaisen avaus ja kommentti.
Me stadilaiset osataan käyttäytä julkisissa, ja kyllä, tervehdimme ja kiitämme kuljettajaa. Usein vaan ne junantuomat kuljettajat katsovat piispäin ja mutisevat jotain ymhhmymym.
Ennemmin olen ärsyttävä lande kuin muka suurkaupunkilainen tiukkapipo helsingistä.
Tampereella mielestäni junttimainen tapa. Tänään yksi naikkonen huusi kovaan kiitokset minun kulkiessa hänen takanaan ja tippaakaan valehtelematta pompahdin ilmaan säikähdyksestä ja toista korvaani särki vielä käveltyäni 50m bussista. Mulla oli aivan järjetön hinku huutaa hänen korvaansa "KIITOS KORVAKIVUSTA!!!" siinä kävellessä, kun hänellä oli sama suunta.
Muutenkin jossain aikasen aamun busseissa on käsittämätöntä toi kiitoskuoro. Sanokaa vaikka siinä heti bussiin tultaessa, että kiitos jo etukäteen matkasta, jos se h e lvetin sädekehä pitää saada ihan oikeasti noin kiiltäväksi. Saatte luultavasti vastauksenkin, täällä Tampereella tuskin kyllä nykyisin sitäkään. En ole ikinä siis IKINÄ nähnyt kuskin edes reagoivan kiitoksiin mitenkään.
"Mutta hei hyviin käytöstapoihin kuuluu herättää kanssamatkustajat horroksesta. Kymmenille matkustajille ehkä ärtymys, mut kuskille tulee hyvä mieli varmasti kun huudan ja se on tärkeintä sen oheella että MINÄ sentään osaan huutaa KIITOS, hyvä minä"
Edestä lähtiessä ok. Keskeltä ja takaa ei. Valoja vähän päälle kiljukaulat.
Englannissa pienemmissä kaupungeissa ja maaseudulla niin tehdään. Ajatella. Siellä on epäkohteliasta ja todella moukkamaista olla tervehtimättä kyytiin noustessa ja olla kiittämättä kyydistä kun jäädään pois.