Peruna kannattaa jäähdyttää kypsentäminen jälkeen
Tällöin resistentin tärkkelyksen määrä lisääntyy, ja perunan glykeeminen indeksi alenee. Resistentti tärkkelys myös ruokkii suolistobakteereita.
Kommentit (37)
Perunan voi silti lämmittää uudelleen tämän jälkeen, ja resistentti tärkkelys säilyy siinä yhä, sillä amyloosin kiteytyminen on palautumaton reaktio.
Eli paistettuja perunoita? Ainakin minä teen ne eilisistä keitetyistä ylijäämäperunoista.
Vierailija kirjoitti:
Eli paistettuja perunoita? Ainakin minä teen ne eilisistä keitetyistä ylijäämäperunoista.
Vaikka juuri noin. Tai perunasalaatti.
Onko niin, että jos kärsii IBS:stä, eli on ärtyvä suoli ongelma, niin silloin kylmä peruna ei ole välttämättä hyväksi, kun paksusuolen toiminta on muutenkin vähän outo, eli esim. kokojyväriisi ei välttämättä käy, mutta kuorittu riisi kyllä. Kuidut kun eivät minulle eikä monelle muullekkaan IBS-ihmiselle käy.
Itse pidän tosi paljon perunaruoista, mutta peruna turvottaa vatsaani ihan älyttömästi. Aion kokeilla tuota kypsennettyä kylmää perunaa, mitä vatsani siitä tykkää.
Eihän siinä energiaa ole muutenkaan juuri mitään.
Ai. Mä ajattelin, että siks, kun muuten palaa sormet kuoriessa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä energiaa ole muutenkaan juuri mitään.
Energian määrästä ei olekaan kyse.
Suolistobakteerejahan on hyviä ja huonoja laatuansa. Ap meinasit varmaan että jäähdytetty peruna ruokkii niitä hyviä suolistobakteereja? Ei ole ollenkaan yhdentekevää kumpia ruokkii.
Vierailija kirjoitti:
Suolistobakteerejahan on hyviä ja huonoja laatuansa. Ap meinasit varmaan että jäähdytetty peruna ruokkii niitä hyviä suolistobakteereja? Ei ole ollenkaan yhdentekevää kumpia ruokkii.
Eikä meinannut.
Aika paskaa muusia tulee tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Aika paskaa muusia tulee tuolla tavalla.
Voihan sen muusin tehdä kuumista perunoista, mutta antaa jäähtyä ennen syömistä - kylmäkin muusi on ihan hyvää - tai sitten lämmittää sen myöhemmin, niin resistentti tärkkelys pysyy, vaikka perunan, perunamuusin lämmittääkin uudestaan. Siten peruna myös ruokkii paremmin suolistobakteereita.
Vatsani ei ollenkaan hyväksy keitettyjä perunoita, mutta ranskalaisia kyllä, joten tuossa täytyy olla jotain perää.
Tuorein plussa on resistentti tärkkelys, tosin vain kypsennyksen jälkeen jäähdytetyssä perunassa. Resistentin tärkkelyksen terveellisyydestä ja laihduttavista ominaisuuksista on juuri julkaistu huolellisesti tehty tutkimus.
Resistenttiä tärkkelystä on monenlaista. Tutuimpia lähteitä ovat kypsennyksen jälkeen jäähdytetyt peruna, riisi ja maissi.
Onko lisää tällaisia esimerkkejä? Kiinnostaa tosi paljon. toimiiko porkkana noin?
Ap hyvä kun olet tämän ketjun aloittanut. Laihduttajalle on hyvin tärkeää tuntea resistentti tärkkelys.
Sama makaronilla. Jos keittää tänään ja lämmittäö huomenna, on vähemmän sokeria.
Ettäs tiedätte!