Peruna kannattaa jäähdyttää kypsentäminen jälkeen
Tällöin resistentin tärkkelyksen määrä lisääntyy, ja perunan glykeeminen indeksi alenee. Resistentti tärkkelys myös ruokkii suolistobakteereita.
Kommentit (37)
Peruna on terveellistä keittämisen jälkeen yön yli jäähdytettynä ja vasta sitten käsiteltynä.
Perunan resistentti tärkelys on hyväksi laihduttajalle, varsinkin jos on vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.
Itse en ole asiantuntija, mutta eikö perunaa paistaessa siihen muodostu jotain myrkyllistä yhdistettä, en muista nimeä, alkaa "a":lla? Ainakin ranskalaisissa perunoissa tätä yhdistettä on.
Peruna pitää keittämisen jälkeen jäähdyttää vuorokauden ja sitten käsitellä haluamallaan tavalla. Muuten ei imeytymätöntä tärkkelystä synny riittävästi.
perunan imeytymätön eli resistentti tärkkelys ei imeydy vaan toimii kuidun
tapaan lisää suoliston hyvinvointia, koska hyödylliset suolistomikrobit
käyttävät sitä ravintona
resistentti tärkkelys hidastaa verensokerin nousua aterian jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole asiantuntija, mutta eikö perunaa paistaessa siihen muodostu jotain myrkyllistä yhdistettä, en muista nimeä, alkaa "a":lla? Ainakin ranskalaisissa perunoissa tätä yhdistettä on.
Olet oikeassa akryyliamidia syntyy jos tärkkelystä ei huuhdota pois pilkotuista perunoista.
Tärkeää on keittää perunat kokonaisina ja säilyttää niitä vuotokausi jääkaapissa ennen käsittelyä, tällöin on syntynyt imeytymätöntä tärkkelystä joka ei ole vaarallista.
Joku on tämän otsikon liian tieteellisesti kirjoittanut.
Perunan hiilihydraateista osa muuttuu käyttämättömiksi hiilihydraateiksi ja perunan imeytyvä HH määrä laskee, mikä sopii hyvin myös laihduttajalle.
Otikko on yksinkertainen, mutta selitys liian tieteellinen.
Loppujen lopuksi on kyse yksinkertaisesta perunankäsittelyn muuttamisesta.
Kuoritut perunat pitää säilyttyy yön yli kylmässä vedessä. Tehdäänkö Suomessa näin? Keski-Euoopassa jokainen palvelutalo tekee näin ja peruna on vanhuksille ja huonovatsaisille näin käsiteltynä paremmin poistuvaa elimistöstä.
Uutta oli minulle, että perunat pitää keittämisen jälkeen vielä yhden yön säilyttää kylmässä jääkaapissa. Tämä koskee myäs riisiä ja nudeleita.
Vierailija kirjoitti:
Perunan voi silti lämmittää uudelleen tämän jälkeen, ja resistentti tärkkelys säilyy siinä yhä, sillä amyloosin kiteytyminen on palautumaton reaktio.
Parempaahan se muutenkin on pannulla voissa lämmitettynä.
Vierailija kirjoitti:
Ai. Mä ajattelin, että siks, kun muuten palaa sormet kuoriessa.
Mahtavaa!
Minäkin olen ihmetellyt, miksi suuhun tulee rakkoja ja kurkkuun sattuu kun syö perunoita.
Kokeilenpa jäähdytellä niitä hetken ennen syöntiä!
No jopas onkin tärkeä ja mielenkiintoinen keskstelun aihe.
No kuka niitä nyt tulikuumina suoraan kattilasta syö?
Mutta tottahan tuo, kaikista ruuista eniten resitenttiä tärkkelystä on perunasalaatissa.
Riisi kannattaa jäähdyttää nopeasti keittämisen jälkeen niin ettei jyvien urissa olevat bakteerit pääse lisääntymään. Ne tykkää miedosta lämmöstä. Eri asia ois jos olis säteilytettyä riisiä mutta mitään ei enää säilötä säteilyttämällä koska Tsernobiili.
Resistenttiä tärkkelystä on ehkä vaikea aluksi ymmärtää kun se on uusi asia. Keitetyt perunat pitää säiyttää vuorikausi jääkaapissa ja sen jälkeen ne voi käyttää kaikilla mahdollisilla tavoilla. Laihduttajalle erinomainen ruoka kun hiilihydraatteja tuntuu tulevan liikaa muista ruoka-aineista.