Miksei lapsia opeteta pesemään käsiään?
Taas saa ihmetellä, miksi vanhemmat eivät opeta lapsia pesemään käsiään ja miksi se on lapsille niin vastenmielistä? Meillä on sukulaislapset yökylässä, isompi jotain 11-12 ja pienempi 8. Kumpikaan ei ikinä pese käsiään vessassa käynnin jälkeen, mutta kysyttäessä kyllä valehtelevat sujuvasti asiasta. Tänään toinen oli käynyt vessassa EIKÄ NÄKÖJÄÄN ENÄÄ EDES VEDÄ VESSAA! Nuorempi myös kaivaa jatkuvalla syötöllä haaroväliään, kai se kutiaa jos ei sitäkään opeteta pesemään. Millainen koti tuottaa tällaista? Erityisen paha, koska lasten vanhemmat on ravintola-alalla. Sen ravintolan keittiössä syntyy ruokaa samoilla hygieniatottumuksilla.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
No ei voi olla kovin täysipäinen kun ei ole perushygienia hallussa. Likaisuus on mielenterveysongelma. Silloin on yleensä myös muu elämänhallinta sekaisin. Ja pari rakkia ja kissaa kuseksimassa nurkkiin. Lapsia käy sääliksi jotka joutuvat paskan keskellä elämään.
Käsien pesemätömyys kun ne ovat ihan puhtaat ei ole mitään perushygienian puutetta :D
Vierailija kirjoitti:
Kuvotti joskus tuttavan luona kun lapsi halusi osallistua kakun koristeluun, eikä muksun äiti missään vaiheessa patistanut lasta käsienpesulle, vaikka ennen koristelun aloittamista kaiveli nenäänsä ihan äitinsä vierellä. Ihan ihmeellistä, miten noinkin yksinkertaisen asian opettaminen on joillekin vanhemmille ylitsepääsemättömän vaikeaa. Varmaan kannattaisi jättää lapset hankkimatta jos on noin kykenemätön. Sitten ihmetellään kun ne lapsen saastuttamat leipomukset ei kelpaa vieraille.
Kyllähän se ihmeellistä onkin. Jos itsellä ei ole semmoisia ocd:n kaltaisia mt-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Normaaliin käsihygieniaan kuuluu käsienpesu wc-käynnin jälkeen ja käsienpesu ennen ruokailua, jos kädet ovat likaiset. Samoin kuin pienillä lapsilla käsienpesu ruokailun jälkeen, jotta kaikkialla ei ole seuraavaksi likaisia sormenjälkiä.
Meillä kädet pestään myös aina kotiin tullessa. Ulkona, töissä, julkisissa jne. liikkuu paljon bakteereita, joita ei haluta kotiin.
Kuitenkaan emme sairastele, itse asiassa olemme olleet hyvinkin terveitä. Ne elämään kuuluvat bakteerit "saadaan" pihaleikeistä, kasvimaalta jne. luonnosta. Influenssavirus ei kasvata vastustuskykyä.
Mutta eihän syödessä laiteta sormia suuhun. Käsiä ei siis tarvitse pest ennen ruokailua. Varsinkaan, jos ei syö leipää. Ja vaikka söisikin, niin ei sairastu silti, vaikkei olisikaan pessyt käsiä. Ja kasvimaallakin on todella vaarallisia bakteereita, maaperässä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on tunnetusti sikoja jotka kaivaa persettä vähän väliä ja sitten alkaa leipoa vieraille pullaa.
Joten turha kuvitella että osaisivat kasvattaa lapsistaan hygieenisiä ja sisäsiistejä kun eivät itsekään sitä ole.
On kuulostanut muutaman kk:n, että täällä on tosiaan jonkun oksutrolliksi nimeämä palsta-ahkeroija, joka tekee aloituksia huonosta hygieniasta saadakseen muut yökkäämään. Trolli juttelee kai itsekseen saadakseen näkyvyyttä tms. Muodostuu kuva että kaikki harrastavat p***an levitystä. Omassa ystäväpiirissä ei ole tällaisia ihmisiä, en tunne, enkä esim. julkisissa vessoissakaan näe tyyppejä, jotka poistuisivat käsiä pesemättä.
On totta, että jossain liukuportaissa ja julkisten paikkojen kuten laivojen ovia avatessa kannattaa varautua norokauteen, ja pestä kädet ennen omia syömisiä, esim. nyt laivalle mennessä ajattelen että osa porukasta sikailee siellä kännipäissään. Julkisilla paikoilla jotkut asunnottomat narkit tarttuvat niihin ovenkahvoihin mihin me kaikki. Täällä puhutaan kumminkin tavallisista vierailuista kodeissa.
Onko palstan trolli/t sitten koko ajan päihteissä, sitä emme saa tietää ikinä. Mutta tosiaan, vääristyneen kuvan antaa palsta yleisestä hygieniatasosta.
Alakouluikäiset lastenlapseni poikkeavat luonani usein koulupäivän jälkeen. Jokainen menee heti tullessaan ihan käskemättä pesemään kätensa, kun tapa on heille aikoinaan opetettu. Kädet ovat koulupäivän jälkeen taatusti likaiset ja pesun tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Alakouluikäiset lastenlapseni poikkeavat luonani usein koulupäivän jälkeen. Jokainen menee heti tullessaan ihan käskemättä pesemään kätensa, kun tapa on heille aikoinaan opetettu. Kädet ovat koulupäivän jälkeen taatusti likaiset ja pesun tarpeessa.
Eivät ole. Tuo on vaan noita maamiesten juttuja, he kun tekivät oikeasti töitä aikoinaan kädet paskassa. Me joiden esi-isät olivat valtiojohtoa emme näe asiaa samoin.
Itseäni inhottaa täit ja kihomadot kun lapsiperheiden kyläilystä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
No ei voi olla kovin täysipäinen kun ei ole perushygienia hallussa. Likaisuus on mielenterveysongelma. Silloin on yleensä myös muu elämänhallinta sekaisin. Ja pari rakkia ja kissaa kuseksimassa nurkkiin. Lapsia käy sääliksi jotka joutuvat paskan keskellä elämään.
Tämä. Jos aikuinen ei pysty normaaliin siisteyteen, hoitoa on saatavilla.
Mitä järkeä on ottaa lapsia kylään kun ne saa passata ja tehdä suursiivouksenkin kun ne lähtevät, niin monta jopa vielä ettei millään ehdi vahtimaan mitä ne tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä siitä on, voisitko perustella, ap?
Ettei taudit tarttuisi niin helposti. Yhteiskunnalta säästyisi varmasti satoja miljoonia euroja, jos kaikki pesisivät kätensä ennen ruokailua. Ei meidänkään työporukassa kukaan pessyt (sairaalan ATK-yksikkö) ja sitten oltiin kipeinä ja tartutettiin toisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvotti joskus tuttavan luona kun lapsi halusi osallistua kakun koristeluun, eikä muksun äiti missään vaiheessa patistanut lasta käsienpesulle, vaikka ennen koristelun aloittamista kaiveli nenäänsä ihan äitinsä vierellä. Ihan ihmeellistä, miten noinkin yksinkertaisen asian opettaminen on joillekin vanhemmille ylitsepääsemättömän vaikeaa. Varmaan kannattaisi jättää lapset hankkimatta jos on noin kykenemätön. Sitten ihmetellään kun ne lapsen saastuttamat leipomukset ei kelpaa vieraille.
Kyllähän se ihmeellistä onkin. Jos itsellä ei ole semmoisia ocd:n kaltaisia mt-ongelmia.
Ei vaan kiinnosta räkäpalleroiden syönti, ehkä sulla on sitten sellainen intohimo. Useimmilla kuitenkaan ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsien pesemätömyys kun ne ovat ihan puhtaat ei ole mitään perushygienian puutetta :D
Onko sulle mikrobiologia ihan täysin tuntematon aihe? Se, ettei sulla ole pe*seen pyyhinnän jälkeen näkyvästi p*skaa kädessäsi, ei tarkoita että kätesi olisivat puhtaat. Miten voi aikuinen ihminen olla noin tietämätön. Takaisin koulun penkille vaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vain tyhmä tapa ap, josta ei ole perustellustikaan mitään hyötyä. Esim. meillä töissä käsiään hysteerisimmin pesevä työntekijä (minua nuorempi) oli minua useammin flunssassa ja juuri keuhkokuumeessa. Voihan hänellä tietenkin olla muutenkin huonompi vastustuskyky, mutta mä en sen takia ainakaan ala käsiäni pesemään. Ne kuivuvat siitä inhottavasti ja sitten pitää taas rasvata ja... joo, ei vaan jaksa. Eikä hän ole enää edes meillä töissä, mutta kuulin työkaverilta.
Kaltaistesi takia olen ottanut tavaksi, etten koske paljain käsin edes vessanovenkahvaan. Töissä ällöttää, kun ei ole nimettyjä työpisteitä ja joutuu käyttämään samoja näppiksiä näiden sontakäsien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vain tyhmä tapa ap, josta ei ole perustellustikaan mitään hyötyä. Esim. meillä töissä käsiään hysteerisimmin pesevä työntekijä (minua nuorempi) oli minua useammin flunssassa ja juuri keuhkokuumeessa. Voihan hänellä tietenkin olla muutenkin huonompi vastustuskyky, mutta mä en sen takia ainakaan ala käsiäni pesemään. Ne kuivuvat siitä inhottavasti ja sitten pitää taas rasvata ja... joo, ei vaan jaksa. Eikä hän ole enää edes meillä töissä, mutta kuulin työkaverilta.
Kaltaistesi takia olen ottanut tavaksi, etten koske paljain käsin edes vessanovenkahvaan. Töissä ällöttää, kun ei ole nimettyjä työpisteitä ja joutuu käyttämään samoja näppiksiä näiden sontakäsien kanssa.
Trolli levittää täällä Likasanomaa. Todennäköisesti teillä töissä on normaaleja.
Jos vessa on yleinen ja sitä käyttävät kaikki, eli kodittomat jne. sitten toimitaan kuin julkisilla paikoilla.
Kyllä käsien pesua opetetaan päiväkodissa ja koulussa ainakin ja todennäköisesti useimpien kotonakin, mutta jostain syystä se on asia, josta moni laps haluaa luistaa. Meillä yläkoulussa ja lukiossa kädet on pestävä ennen ruokailua ja jaksan aina hämmästyä, miten moni yrittää siitä luistaa, vaikka teoriassa tajuaa, että se on vain järkevää. Joku selitti minulle innoissaan, että juuri tuli vessasta ja kädet on siksi puhtaat. Kysyin sitten, että moneenko ovenkahvaan on koskenut tänne tullessaan ja aika hiljaisena kipaisi ne kädet pesemään sen jälkeen.
Luulen, että käsienpesu on se helpoin tapa vastustaa auktoriteetteja ja siksi sen jättää helposti tekemättä,vaikka tietää, että ihan omaan nilkkaan siinä osuu.
Päivitys ap:n olohuoneesta: myös "kiitos", "ole hyvä" ja kysymyksiin vastaaminen ovat jääneet näiltä lapsilta oppimatta. Loistavaa vanhemmuutta, kun 12-vuotias ei osaa vastata kun kysytään.
Jatkuva käsien peseminen on tyypillinen pakko-oireisen häiriön merkki.
Vierailija kirjoitti:
Nythän ei ollut siitä kyse, vaan ihan normaalista hygieniasta ja käsienpesusta silloin kun se on tarpeen. Sulla on ilmeisesti kaksi ääripäätä, joko ei pese ollenkaan tai sitten pesee jatkuvasti. Kerrothan muuten kaikille, ettet itse pese käsiäsi niin muut saa sitten olla esim. kutsumatta sinua samaan ruokapöytään niiden tahmanäppiesi kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän ei ollut siitä kyse, vaan ihan normaalista hygieniasta ja käsienpesusta silloin kun se on tarpeen. Sulla on ilmeisesti kaksi ääripäätä, joko ei pese ollenkaan tai sitten pesee jatkuvasti. Kerrothan muuten kaikille, ettet itse pese käsiäsi niin muut saa sitten olla esim. kutsumatta sinua samaan ruokapöytään niiden tahmanäppiesi kanssa?
Minulla on kyllä varaa syödä omia ruokia ettei minun tarvitse tunkea muiden ruokapöytiin lokkeilemaan.