Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero, ehto ja remontit

JLtema
27.04.2019 |

Mitä tehdä tilanteessa, jossa avioliitossa ollaan eletty miehen omistamassa asunnossa, mutta minä olen ollut se, joka sitä on remontoinut? Mies osallistunut vain ehkä n. 1/18 työhön kun arvioin tehtyjä remontteja ja tehtyjä työtunteja (olen pitänyt taulukkoa kun kiinnosti alunperinkin tietää, kuinka kauan mihinkin työhön menee). Kun suhdelukua 1/18 katsoo, niin hyvin satunnaisesti mies on pystynyt tai halunnut tehdä mitään.

Tarvikkeet olemme maksaneet suurinpiirtein puoliksi, mutta enemmän on mennyt minun piikkiini. Kaikki kuitit ostoista on tallella. Muutoin olemme laittaneet kaikki asumisen ja elämisen kulut puoliksi (vesi, sähkö, ruoka, puhelinlaskut, kiinteistövero, jätemaksut, lasten harrastamiset jne.). En ole maksanut miehelleni vuokraa tmv. Emme tehneet minkäänlaista kirjallista sopimusta remppaamisesta, vain suullisesti puhuimme että olisi kiva rempata tämä ja innoissani sitä lastenhoidon lomassa olen kotona tehnytkin.

Ikävä tässä eron tullessa onkin, että meillä on avioehto. :( Yhdessä olemme olleet 15 vuotta, joista 6 olemme asuneet tässä asunnossa. Olenko ollut ihan tyhmä kun olen rempannut toiselle?? Voinko mitenkään vaatia itselleni hyvitystä itseasiassa aika merkittävästä asunnon arvon noususta osituksessa (tiedän kiinteistövälittäjän nykyarvion)? Onko taulukoillani, kuiteilla ym mitään merkitystä??

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on remonttitarvikkeiden ostosta kuitit jäljellä, niin niistä voit hakea hyvitystä. Töiden osalta olet aika heikoilla, jos mies ei vapaaehtoisesti suostu sovittelemaan omaisuuden jakoa. Voit toki hakea oikeudelta osituksen kohtuullistamista. Kannattaa kuitenkin miettiä, onko kysymys niin isoista summista, että kannattaa lähteä niiden takia oikeuteen. Tulos on kuitenkin epävarma.

Vierailija
2/25 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet asunut ilmaiseksi, on jotkut remonttitarvikkeet siinä vielä pieni juttu. Laskepa paljonko olisi vastaavan asunnon vuokra puoliksi, ja paljonko olet säästänyt asumiskuluissa asuessasi miehen asunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lakimieheltä mitä tapahtuu.  Älä luota täällä saamiisi neuvoihin.  Vaikka on avioehto asiat eivät silti ole kuten moni luulee.

Vierailija
4/25 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5/5

Vierailija
5/25 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet asunut ilmaiseksi, on jotkut remonttitarvikkeet siinä vielä pieni juttu. Laskepa paljonko olisi vastaavan asunnon vuokra puoliksi, ja paljonko olet säästänyt asumiskuluissa asuessasi miehen asunnossa.

Sen voi ajatella myös niin että nuo rahat olisi voinut käyttää omaan asuntoon.

Vierailija
6/25 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko olisi remonttitarvikkeiden ja mahdollisesti maksamasi vuokran erotus? Työn hinnoittelu avioliitossa on aika kimuranttia.

Vierailija
7/25 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko olisi remonttitarvikkeiden ja mahdollisesti maksamasi vuokran erotus? Työn hinnoittelu avioliitossa on aika kimuranttia.

Vuokran maksaminen ei ole taloudellisesti järkevää. Miksi oletat että nainen olisi asunut vuokralla jos ei olisi suhteessa?

Vierailija
8/25 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokran maksaminen ei ole taloudellisesti järkevää. Miksi oletat että nainen olisi asunut vuokralla jos ei olisi suhteessa?

Ei tietenkään ole. Kunhan aloin miettimään, millaisia näkökulmia kumpikin toisi oikeudessa esiin. Nainen löisi pöytään remonttilaskut ja mies naisen saaman taloudellisen hyödyn ilmaisesta asumisesta.

Minä en ainakaan ilman lakimiehen vakavaa kehoitusta lähtisi käräjöimään. Saattaisi jäädä vielä molempien oikeudenkäyntikulut maksettavaksi.

Vierailija
9/25 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhut remppaamisesta niin tarkoittanet ihan normaalia paikkojen kunnostusta, et siis putki- tai sähkötöitä? Normirempoista sinun on turha kuvitella saada hyvitystä. Olet 15 vuotta asunut ”ilmaiseksi” ja se siitä.

Vierailija
10/25 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun puhut remppaamisesta niin tarkoittanet ihan normaalia paikkojen kunnostusta, et siis putki- tai sähkötöitä? Normirempoista sinun on turha kuvitella saada hyvitystä. Olet 15 vuotta asunut ”ilmaiseksi” ja se siitä.

Sori, luin huonosti, siis olet asunut 6 vuotta ilmaiseksi.

Vierailija
11/25 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka rempan tilasi?

Vierailija
12/25 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka rempan tilasi?

Ihan adekvaatti kysymys.

Itsekin ollut tilanteessa jossa panostin omin varoin ja aikaa käyttäen ex-puolison omistamaan taloon, mutta en lähtenyt eron tullen maaleista ja tapeteista rahoja vaatimaan. Pihan laittamisesta ex-puoliso maksoi oma-aloitteisesti, koska olin vuosien saatossa käyttänyt rahaa monivuotisiin kasveihin (mm. hedelmäpuita) ja pihasta tulikin aikamoisen hieno. Mutta itse olin halunnut, valinnut ja tehnyt.

Tilanne olisi mielestäni toinen jos olisin rakennusalan ammattilainen ja uusinut taloon esim. vesi- ja viemäriputket, sähköt, hirsirakenteita, katon tms. talon kuntoon ja arvoon olennaisesti vaikuttavia asioita.

Vierailija
13/25 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon ne rempat ovat maksaneet suurinpiirtein? Sitä varmaan voisi verrata hyötyysi asua asunnossa ilmaiseksi.  Minä maksoin eksälle pientä korvausta 250 euroa kuukaudessa  + puolet juoksevista kuluista. Omasta halusta halusin maksaa, koska asumiskuluni pienenivät huomattavasti muuttaessani hänen isoon asuntoon vuokra-asunnostani. Kuukaudessa jäi useita satoja euroja säästöön ja olisi ollut epäreilua, että minä vain hyödyn yhteenmuutosta. 

Vierailija
14/25 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan aika pitkälti että minkälaisen avioehdon olette tehneet. Koskeeko se kummankin kakkea omaisuutta, vai pelkästään ennen avioliittoa hankittua omaisuutta. Jälkimmäisessä voisi olla jotain saumaa saada hyvitystä.

Avioehto ei kiellä lahjojen antamista ja sinä olet nyt antanut miehelle remonttilahjan.

Vierailija
15/25 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshän voi ottaa sellaisenkin kannan asiaan, että hän ei ole niitä remontteja halunnut, eikä edes tykkää niistä, mutta on sietänyt niitä sinun mieliksesi ja voisi alkaa vaaatia että kämppä ennallistetaan varoillasi eron yhteydessä.

Vierailija
16/25 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka rempan tilasi?

Ihan adekvaatti kysymys.

Itsekin ollut tilanteessa jossa panostin omin varoin ja aikaa käyttäen ex-puolison omistamaan taloon, mutta en lähtenyt eron tullen maaleista ja tapeteista rahoja vaatimaan. Pihan laittamisesta ex-puoliso maksoi oma-aloitteisesti, koska olin vuosien saatossa käyttänyt rahaa monivuotisiin kasveihin (mm. hedelmäpuita) ja pihasta tulikin aikamoisen hieno. Mutta itse olin halunnut, valinnut ja tehnyt.

Tilanne olisi mielestäni toinen jos olisin rakennusalan ammattilainen ja uusinut taloon esim. vesi- ja viemäriputket, sähköt, hirsirakenteita, katon tms. talon kuntoon ja arvoon olennaisesti vaikuttavia asioita.

Toi onkin suuri asia mitä mietin nyt, kun olen muuttamassa yhteen miehen kanssa hänen omistamaansa taloon. Mulla on oma talo ja oon ihan puutarhahullu. Ollaan päädytty siihen että myyn talon koska matka on liian pitkä pitää sitä esim. mökkinä. Nyt sit mietin olenko ihan tyhmä jos alan rakentaa puutarhaa miehelle. En tietysti haluaisi ajatella alusta asti että ehkä ero tulee...mutta en olla tyhmäkään, joka käyttää aikansa ja energiansa siihen että rakentaa toiselle ja itselle jäis tyhjä käteen jos ero tulee. Yksi vaihtoehto on että ostan mökin läheltä ja rakennan puutarhan sinne. Mut sit tuntuuko miehen talo ees kodilta ilman puutarhaa.

Vierailija
17/25 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka rempan tilasi?

Ihan adekvaatti kysymys.

Toi onkin suuri asia mitä mietin nyt, kun olen muuttamassa yhteen miehen kanssa hänen omistamaansa taloon. Mulla on oma talo ja oon ihan puutarhahullu. Ollaan päädytty siihen että myyn talon koska matka on liian pitkä pitää sitä esim. mökkinä. Nyt sit mietin olenko ihan tyhmä jos alan rakentaa puutarhaa miehelle. En tietysti haluaisi ajatella alusta asti että ehkä ero tulee...mutta en olla tyhmäkään, joka käyttää aikansa ja energiansa siihen että rakentaa toiselle ja itselle jäis tyhjä käteen jos ero tulee. Yksi vaihtoehto on että ostan mökin läheltä ja rakennan puutarhan sinne. Mut sit tuntuuko miehen talo ees kodilta ilman puutarhaa.

Eikö se ole sinun harrastus? Ainahan harrastuksiin menee aikaa ja rahaa, mutta siitä saa myös mielihyvää. Tosin kiinnostaako sitä miestä edes koko puutarha? Siitä olisi varmaan vain vaivaa ja haittaa teidän eron jälkeen. 

Vierailija
18/25 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päätymässä pian samankaltaiseen tilanteeseen, paitsi ettei ole mitään syytä olettaa, että päätyisimme eroamaan. Silti en voi olla järjellä miettimättä, miten epäedullinen tilanne on kannaltani. Elämässäni on ollut niin paljon suoraan sanottuna p*skoja sattumuksia, että on todella vaikea luottaa, että elämä voisi myös kantaa. Järki sanoo myös, ettei tällaisissa asioissa kannata edetä sydän edellä, vaan miettiä kaikki vaihtoehdot, myös se epätodennäköisin ja ikävin.

Pahimmillaan asuisimme asunnossa, johon mies on ottanut lainan ja jota maksaa itselleen. Mieheni tulee varakkaasta perheestä, hänellä on säästöjä, sijoituksia ja vakuuksia/takaajia etc. Minulla ei ole noista mitään, joten en edes saa lainaa ennen kuin olen pari vuotta käynyt töissä ja säästänyt itselleni alkupääomaa. Hän tekee meistä enemmän töitä (ja saa huomattavasti parempaa palkkaa) eikä ole kiinnostunut remontoinnista tai kiinteistön ylläpidosta, joten nämä tehtävät ovat jääneet minulle. Jos siis asuisimme tuossa talossa ja ero tulisikin jostain syystä, jäisin aika tyhjän päälle. Näin ainakin mikäli ero olisi riitaisa ja mieheni ei jostain syystä suostuisikaan sovitteluun. Voisi olla todella vaikea osoittaa oikeudessa, miten koko talokaupat alunperin on tehty täysin sillä ääneenlausumattomalla oletuksella, että minä kunnostan talon asuttavaksi sekä ylläpidän sen kuntoa.

Vierailija
19/25 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset ovat parisuhteessa. Paras tehdä taulukko, jossa on kaikki hinnoiteltuna.

Vierailija
20/25 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa kun en lukenut avioerojuristiksi, niillä riittää hulluja asiakkaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan