Mitä suomalaisuus sinulle merkitsee?
Tuosta yhdestä poistuneesta keskustelusta innoittuneena, haluan kysyä, mitä suomalaisuus teille merkitsee? Miten määrittelette suomalaisuuden?
Pidetään turha r a s i s m i ja äyskintä ulkona tästä keskustelusta.
Kommentit (21)
Kotia, omaa kieltä, omaa kulttuuria ja isänmaata.
En ole koskaan ymmärtänyt kysymystä "mitä asia x sinulle merkitsee". Tarkoitatko että miten määrittelen suomalaisuuden vai että minkä arvoinen suomalaisuus on minulle?
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt kysymystä "mitä asia x sinulle merkitsee". Tarkoitatko että miten määrittelen suomalaisuuden vai että minkä arvoinen suomalaisuus on minulle?
Jaaha, olisi pitänyt lukea pitemmälle.
Suomessa ei ole koskaan tehty mitään merkittävää. Suomalaisuus on jäännekansa menneisyydestä.
Mulle suomalaisuus merkitsee lähinnä sitä, että olen "lähtöisin" näistä metsistä, järvistä, soista ja kallioista. Syvää mielenrauhaa, jota tunnen istuessani yksin laiturinnokassa juhannusyönä, katsellessani pakkasyönä tähtikirkasta taivasta, kuunnellessani männynrunkojen narinaa kesätuulessa tai katsellessani, miten sade tai syystuuli pudottaa keltaoranssit lehdet puista.
Ei mitään. Niinkuin ei minkään muunkaan maan kansalaisuudet.
Kun se ei ole omas hallinnas mihin syntyy.
Täytyy vaan tyynen rauhallisesti koittaa elää elämäänsä.
Omaansa.
Helpompi sanoa, että mitä Suomi minulle merkitsee. Se merkitsee erittäin rakasta ja kaunista kotimaata, johon olen erittäin kiintynyt. Suomalaisuus kai merkitsee lähinnä sitä, että olen virallisesti Suomen kansalainen, mikä tuo minulle tiettyjä oikeuksia ja tiettyä turvaa. Mutta arjen tasolla useammin tulee mietittyä sitä, miten ihana Suomi onkaan, ei niinkään sitä että onpa ihanaa olla suomalainen. Vaikka toisaalta suomalaiseksi syntyminen on kyllä melkoinen lottopotti.
Tasa-arvoa, sananvapautta, ihmisoikeuksia... Saunomista järven rannalla keskiyön auringossa. Perunoiden kasvattamista omalla maalla. Tehdään asioita itse, eikä vain osteta kapitalismia laatikossa.
Suomalaisuus merkitsee minulle juridista kansalaisuutta. Kirjaimellisessa merkityksessään. En usko rotuihin, joten en myöskään tunnista etnistä suomalaisuutta, ja suomalainen kulttuurikin on turhan häilyvä käsite.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisuus merkitsee minulle juridista kansalaisuutta. Kirjaimellisessa merkityksessään. En usko rotuihin, joten en myöskään tunnista etnistä suomalaisuutta, ja suomalainen kulttuurikin on turhan häilyvä käsite.
Mikä suomalaisessa kulttuurissa on häilyvää?
Itse olen puoliksi suomalainen, tosin suomalainen olen enemmän kuin mitään muuta. Mutta minulle suomalaisuus ei ole niin tärkeä asia. Tuntuu, että minulla ei ole oikeutta nauttia suomalaisuudesta ja Suomen luonnosta ns. suomalaisena. Olen turisti siellä toisessakin kotimaassa, mutta silti jokin vetää minua usein puoleensa siihen toiseen maahan mistä toinen vanhemmistani on. Voi olla etten sielläkään tuntisi olevani täysin osa sitä maata. Olen vähän kahden vaihella, molempia yhtäaikaa, mutta ei täysin kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen puoliksi suomalainen, tosin suomalainen olen enemmän kuin mitään muuta. Mutta minulle suomalaisuus ei ole niin tärkeä asia. Tuntuu, että minulla ei ole oikeutta nauttia suomalaisuudesta ja Suomen luonnosta ns. suomalaisena. Olen turisti siellä toisessakin kotimaassa, mutta silti jokin vetää minua usein puoleensa siihen toiseen maahan mistä toinen vanhemmistani on. Voi olla etten sielläkään tuntisi olevani täysin osa sitä maata. Olen vähän kahden vaihella, molempia yhtäaikaa, mutta ei täysin kumpaakaan.
Ei tuossa ongelmaa kuin niiden kohdalla, jotka vänkää olevansa "suomalaisempia" kuin suomalaiset, joten nauti ihan rauhassa vaan.
Ajattelun vapautta. Toki vain siten, että ne ajatukset kannattaa pitää itsellään. Täällä saa kuitenkin periaatteessa ajatella mitä haluaa, kunhan ei uhkaa toisten uskomuksia.
Esim. jossain Saudi-Arabiassa olisi vaikea elää, kun pitäisi koko ajan esittää uskovansa jotain mihin ei usko.
Sitä että kaduilla on turvallista liikkua, ilman avainhelistelyvideo oppejakin.
Kaikilla samanlainen arvo ja uskonto pohja.
Vaaleita elovena tyttöjä.
Suomalaisuus tarkoittaa minulle vapautta.
Kun annan ajatuksen virrata vapaasti, ensimmäiset mielikuvani suomalaisuudesta liittyvät luontoon siten kuin se on kuvattu Aleksis Kiven runoissa ja esim. Ilmari Kiannon romaanin Punainen viiva alussa (romaani alkaa luontokuvauksella talviunille käyvästä karhusta ja muistaakseni päättyy kuvaukseen, jossa karhu herää uuteen kevääseen).
Vaikka suomalaisessa kulttuurissa näkyy eurooppalainen, antiikin kreikkalainen rationalismi, en pääse siitä mielikuvasta, että suomalaisuus on samalla omintakeista ja "metsäistä".
Suomalainen järkevyys on vahvasti käytännöllisyyttä ja kohtuullisuutta, mikä viittaa siihen, että järjen käyttö on opittu erämaan armoilla eikä oppikirjoista. Täällä melkein paheksutaan suuria juttuja, suuria sanoja ja pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Suomessa arvostetaan yksityisyyttä ja vastustetaan small talkia, ja nämäkin voimistavat mielikuvia "metsäisyydestä".
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Aiemmin merkitsi paljonkin, mutta nyt koen, että olemme tuhonneet tämän maan ja tämän maan puolesta ei kannata enää uhrautua. Muut nauttivat eduista.
Up