Miksi joidenkin kodeissa on paha ominaistuoksu?
Tarkoitan ihmisiä, joilla ei kuitenkaan ole lemmikkejä ja jotka eivät tupakoi ja siivoavat eli joilla ei ole sellaista selvää asiaa, joka selittäisi pahan hajun kotona. Se heidän kodin paha ominaishaju on välillä myös heidän vaatteissa eikä se mielestäni ole homeen haju vaan ihan vain heidän kodin ominaistuoksu, joka siirtyy heidän mukana muutossakin. Osalla ihmisistä taas ei kodissa ole mitään ominaistuoksua eli kun käy kylässä niin sisään mennessä ei haise eikä tuoksu millekään. Miksi joillain ihmisillä sitten on kotona sellainen paha ominaistuoksu?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa ja ihan sellaisissa asunnoissa, joissa siivotaan säännöllisesti. Ehkä siivoushygieniassa on jotain häikkää. Käytetään samaa liian märkää rättiä koko asuntoon ja levitellään vaan liat joka puolelle jollain pahanhajuisella pesuaineella. Tuloksena on että koko kämppä haisee jollekin vähän kostealle lian ja imelän pesuaineen sekoitukselle.
Yksillä ystävillä on juuri näin, että he siivoavat oikeasti todella usein, mutta pyyhkivät kaikki pinnat aina samalla märällä rätillä, joka sitten vain huuhtaistaan ja jätetään märkänä myttynä hanan päälle "kuivumaan" eikä sitä rättiä vaihdeta uuteen kovin usein vaan se haisee sellaiselle mille likaiset hautuneet märät rätit nyt haisee (bakteerien haju?). Ja he tosiaan levittävät sen hajun kaikille pinnoille. En ymmärrä, että eivätkö he itse ymmärrä asiaa, kun kuitenkin haluavat joka päivä olla siivoamassa eli ovat mielestään hyvin siistejä.
Meillä kaikilla on ominaishajumme, minkä perusteella kumppani valitaan.
Jos toisen kotona haisee, se johtuu siitä että teidän geenit on liian lähellä toisianne, eikä teidän kannata lisääntyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roskat, likaisia vaatteita jotka haisee. Likaiset pinnat , viemärit yms
Myös ihan siivoavilla ja siisteillä ihmisillä on joillain kotonaan sellainen kummallinen ominaistuoksu. Ei ainakaan näkyvissä mitään roskia eikä likaa ja koska kyseessä on läheiset ystävät niin tiedän heidän vaihtavan vaatteensa ihan normaalin usein.
Kyllä se on sen heidän ominaistuoksunsa haju, jota ei ole pesty tarpeeksi usein pois. Likaiset hiukset jättävät tyynyyn rasvaa, petivaatteet likaavat patjan suojukset, joita ei pestä, sohvat ja matot pesemättä. Tyynyt pitäis pestä monta kertaa vuodessa yms. Vuosikausien pesemättömät tekstiilit haisevat tosi pahalta.
Miksi se haju sitten tarttuu omiin vaatteisiin ihan puolen tunnin kyläreissullakin? Vaikka ei edes istuisi sohvalla tai kävisi siellä kyläpaikan sängyssä? Eikä haju välttämättä lähde omista vaatteista ekalla pesulla pois.
Tiedän tuon hajun tarttuvuuden, koska anoppini kotona haisee myös. Samaten erässä tuttavaperheessä, joka myös on päällisin puolin siisti. Se haju on kiinni talon rakenteissa ja tarttuu sieltä, kosteus liimaa sen tapetteihin ja muihin pintoihin, koska asiaan liittyy myös ilmanvaihto. Ainakaan anoppini ei tuuleta koskaan, ei käytä liesituuletinta tarpeeksi suurella, joten totta kai se haju liimaantuu ihan kaikkialle. Ihan sama juttu meillä, että kaikki haisee, jos noissa paikoissa käy, hiukset, vaatteet, ihan kaikki, vaikka olisi vain muutaman tunnin. Lika, puutteellinen ilmanvaihto on hajuun syynä, mutta voihan siihen sekoittua muitakin hajuja lemmikeistä, pesuaineista tai muusta, mutta kyllä perussyy on lika. Vaikka imuroitaisiin ja pestäisiin, niin se sohvista ja tapeteista tuleva ihmisperäinen lian haju on yksinkertaisesti kuvottava.
Eräs ystäväni muuten alkoi seurustella poikamiehen kanssa, jonka kotona oli tuo haju. Kaikki näytti hyvin siistiltä, mutta haju oli kaamea, kun ensimmäisen kerran meidät kutsuttiin kylään. Sitten ystävä vei kaikki huonekalut ulos pariksi kuukaudeksi pakkaseen vähän kerrallaan ja pesi niitä, joita voi pestä. Tapetit oli vaihdettu ja kas, haju katosi. Viimeksi kun kävin siellä, ei enää haissut. Tuo poikamies ei osannut siivota kunnolla, siis pestä tekstiilejä, pyyhkiä katot, seinät tomuttaa, tuulettaa. Totta kai tulee hajua, jos noita ei tee vuosikausiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä puuttuu ilmanvaihto ja siksi haisevat
'
Tämä voi olla totta. Meillä nimittäin on säädettävä asuntokohtainen koneellinen ilmanvaihto kerrostalossamme, ja jos olen säätänyt sen ihan minimille, niin ulkoa sisälle tullessa asunnossa on tietty haju, mutta jos ilmanvaihto on vähintään kakkosella, niin mitään hajua ei ole. Tosin en ymmärrä miten kukaan voi asua asunnossa, jossa ilma ei vaihdu.
Lol, löysit itsekin syyn. Suurimassa osassa taloja ei ole toimivaa iv järjestelmää ja siksi ne haisevat
Minun lapsuudenkodissani 60-luvulla rakennetussa osassa on erilainen haju kuin 20 vuotta myöhemmin tehdyssä laajennuksessa. Talossa ei ole kunnollista ilmanvaihtoa, vaan vanhempani hoitavat sitä tuulettamalla ikkunoista ja ovista. Kesällä pitävät tuuletusikkunoita aina vähän auki. Kai hekin tietävät, että jossain on kosteusvaurioita, mutta eivät he varmaan ole uskaltaneet lähteä selvittämään asiaa kalliin remontin pelossa.
Vanhat ihmiset eivät enää jaksa siivota kunnolla itseään ja kotiaan, samaten monilla on tapana sulkea kaikki ilmanvaihtoräppänät, ettei mene lämpö harakoille. Sitten on homekodit, joissa haju tulee talosta. Ja voi olla nuoriakin, jotka eivät osaa siivota ja tuulettaa normaalisti. Sitten jos ei muuta usein, niin saa ihan kivan kestodunkkiksen asuntoon muutamassa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudenkodissani 60-luvulla rakennetussa osassa on erilainen haju kuin 20 vuotta myöhemmin tehdyssä laajennuksessa. Talossa ei ole kunnollista ilmanvaihtoa, vaan vanhempani hoitavat sitä tuulettamalla ikkunoista ja ovista. Kesällä pitävät tuuletusikkunoita aina vähän auki. Kai hekin tietävät, että jossain on kosteusvaurioita, mutta eivät he varmaan ole uskaltaneet lähteä selvittämään asiaa kalliin remontin pelossa.
Miksi eivät laita tuuletusta seinästä. Se tötterö maksaa vain pari kymppiä, on säädettävissä pienelle tai suurelle. Sellainen laitettiin meillä vanhan talon joka huoneeseen, poralla pieni pyöreä reikä ja siihen se tuuletustötterö. On raikas ilma, vaikka ilmanvaihto on vähän puutteellinen. Ja homevaurioiden korjaaminen ei välttis ole kallista. Me korjattiin kahdesta huoneesta seinän sisus vaihtamalla ja sisälle uusi levy. Tiilitalo tietysti on vaikeampi, jos rakennettu laatalle.
Itse lopetin pyykinhuuhteluaineen käytön kun huomasin että siitä tulee halpamaisen tunkkainen haju.
Omassa kodissani on aina ollut hyvä tuoksu, jota muutkin ovat kommentoineet. Kunnes ostin uudet petivaatteet. Olivat aika hintavat, mutta näistä petivaatteista lähtee vastapestynäkin jokin outo, vastenmielinen löyhkä, joka leviää koko asuntoon. En yhtään tiedä mikä niissä aiheuttaa sen hajun. Olen yrittänyt pestä ja pestä, käyttänyt huuhteluaineita sekä huuhteluun etikkaa, mikään ei ole auttanut.
Varmaan pierufiltterit on tukossa?
Vierailija kirjoitti:
Omassa kodissani on aina ollut hyvä tuoksu, jota muutkin ovat kommentoineet. Kunnes ostin uudet petivaatteet. Olivat aika hintavat, mutta näistä petivaatteista lähtee vastapestynäkin jokin outo, vastenmielinen löyhkä, joka leviää koko asuntoon. En yhtään tiedä mikä niissä aiheuttaa sen hajun. Olen yrittänyt pestä ja pestä, käyttänyt huuhteluaineita sekä huuhteluun etikkaa, mikään ei ole auttanut.
Miksi et heitä niitä pois?
Home eli toksiinit on se ainoa selitys. Niitä on monia eri hajuisia. Pesuaineen hajut tunnistaa kyllä.
Mulla lemmikki, eikä haise. Aina ulkoa tultua haistelen tarkasti ennenkun nenä tottuu, mutta ei haise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesuaine? Minäkin tätä joskus miettinyt. Omat vanhemmat haisee pahalle, tai heillä siis haisee. Siellä ollessa, myös itseen tarttuu haju. Ja heidän meillä ollessa haju on täällä. Jos lapset olleet mummolassa niin vaatteet haisee, pesun jälkeenkin.
Haju on minun nenään häiritsevän paha.
Olen miettinyt, johtuisiko pyykinpesuaineesta? Tai muuten pesuaineista joita käytetään siivouksessa?Joskus sitä miettii, että haiseeko meilläkin muiden nenään pahalle? 🤔
Minunkin lapsuudenkodissa haisee pahalle ja kummalliselle. Vaikka asunto on aina siisti (siellä käy jopa kerran viikossa siivooja normaalin itsetehdyn siivouksen lisäksi). Kyseessä ei ole kuitenkaan minkään pyykkiaineen tai siivousaineen haju eikä vanhempani polta mitään hajukynttilöitä tms. Se haju tosiaan tarttuu vaatteisiin kun siellä käy tai on tavaroissa, joita he tuo kotiini. Se haju oli siellä jo 15 vuotta sitten kun asuin itse teinivuosiani siinä talossa, mutta omassa kodissani sitä ei onneksi ole.
Home?
Tätä olen itsekin miettinyt, vanhemmiltani tarttuu vaatteisiin ja tukkaan tuo vanhan puutalon haju, vaikka isäpuoli osaa remontoinnin ja huolehtii rakenteiden tuulettumisesta, baareissa/keikoilla ym huomaa helposti vieruskaverista jos asuu sellaisessa talossa, haju on vahva kodin ulkopuolellakin. Lapsuudenystäväni luona haisi aina sellaiselle kumman imelälle pahalle, vaikka hänen äitinsä oli ammattisiivooja ja koti aina tiptop.
Monesti itse mietin onko meillä joku haju, joka ei selkeästi tule jostain, esim roskapussista. Eläimiä ei ole enkä tupakoi. Käytän hajustettua pesuainetta, en halvinta mahdollista kuitenkaan, huuhteluaineita en ja vihaan niitä muiden kodeissa kosteina lilluvia siivousrättejä! Mikään erityinen siivousihminen en ole, mutta ainakaan toistaiseksi kukaan ei ole hajuista valittanut :D
Minulla on lähipiirissä sukulaisperhe jossa on muutama kpl jyrsijöitä lemmikkinä. Eläimet saavat vapaasti liikkua asunnossa ja tehdä kaikki tarpeensa asuntoon (vuokrakämppä)
Haju asunnossa on karmea, silmiä kirvelee siellä käydessä ja hengittäminen on siellä vaikeaa.
Asiasta kun yritti huomauttaa sai niskaansa haukkumista ja uhkailua.
Ihan vaan pakko huomauttaa kun moni syyttää lemmikkejä hajusta... meillä on 3 sisäkissaa, eikä kyllä haise talo millekään. On kysytty joskus myös vierailta että onko hajuja. Meillä kyläilee myös pari kissoille allergista kaveria, eivätkä saa meillä oireita. Että jos pitää talon siistinä ja esim eläinten hiekkalaatikot siistinä (ja laadukas hiekka!!) niin ei haise talo.
Eri asia on vaikka iso koira, koirissa on joissain roduissa aika voimakas ominaistuoksu, märästä koirasta nyt puhumattakaan...
Aikoinaan kun etsittiin taloa niin käytiin asuntonäytössä talossa jossa oli iso koira. Pinnat oli esim portaissa järkyttävässä kunnossa kun koira oli kaahinut ylös-alas. Mutta se haju... kyllä mietittiin että lähteekö se ison koiran haju talosta millään muulla kuin remontoimalla ihan kaikki pinnat uusiksi!?!
Vierailija kirjoitti:
Mulla lemmikki, eikä haise. Aina ulkoa tultua haistelen tarkasti ennenkun nenä tottuu, mutta ei haise.
Koirat haisee aina pahalta. Kissat vain jos ei hoideta hyvin hiekkalaatikko ja. Jyrsijät ja linnut kun haisee.
Vanhoissa puutaloissa haisee joku kemikaali, jota irtoaa jollain vanhalla puunsuojalla käsitellystä puutavarasta. Se ei ole hometta, mutta siitä tulee juuri se vanhan puutalon haju. Eikä se kuulemma ikinä kokonaan poistu, vaikka talo olisi 60 vuotta vanha. Mutta tämä ei ole vaarallinen eikä aiheuta oireita.
Toinen haiseva kemikaali on ratapölkyn haju, joka on myöskin peräisin jostain puunkäsittelykemikaalista (olisko kreosiitti), joka nykyisin on terveydelle haitallisena laiton. Tämäkään ei ole hometta, mutta voi aiheuttaa oireita.
Olen ihmetellyt samaa ja ihan sellaisissa asunnoissa, joissa siivotaan säännöllisesti. Ehkä siivoushygieniassa on jotain häikkää. Käytetään samaa liian märkää rättiä koko asuntoon ja levitellään vaan liat joka puolelle jollain pahanhajuisella pesuaineella. Tuloksena on että koko kämppä haisee jollekin vähän kostealle lian ja imelän pesuaineen sekoitukselle.