Lapsella alkoi lääkekuuri (biologinen lääke), mutta se on vissiin pakko keskeyttää, kun kapselit ei mene alas
Yhden kapselin onnistui saamaan alas, äsken istuttiin lähes tunti pöydässä ja yritettiin saada menemään. Sitten oli pakko luovuttaa. Voi s aatanan s aatana.
Kommentit (113)
Kapseli kielen alle ja sen jälkeen juodaan normaalisti vettä. Toimii oikeasti. Kuulin tämän ohjeen noin kymmenen vuotta sitten kun itsellä oli nielemisvaikeuksia ja olen niellyt jokaisen pillerini samalla tavalla
Lapsen pitäisi ensin harjoitella kuljettamaan pilleri kielen takaosaan. Tätä voi harjoitella vaikka syljen kanssa. Vasta sitten nielaistaan se nesteen kanssa alas, kun se on jo valmiiksi nielun takaosassa. Ja tosiaan päätä ei taakse- vaan eteenpäin nyökäten.
Sinulla on korva kipeä, tämä lääke parantaa korvan... näin on lääkkeet uponneet siitä lähtien, kun lapsi on ymmärtänyt puhetta.
Saako sen ottaa vaikka mehukeiton kanssa niin pilleri ei niin erotu nesteestä.
Vierailija kirjoitti:
Ilonaelli kirjoitti:
Käsittääkseni ko. lääke ei ole biologinen lääke, mutta tämä ei liene tämän jutun pointti.
Ensinnä pitäisi ottaa selvää, miksi ko. lääke pitäisi nielaista kokonaisena, ja onko se aivan välttämätöntä. Lääkäri/apteekki/lääkevalmistaja auttaa tässä. Syitä miksi lääkevalmisteessa lukee niin on useita, osa välttämättömiä noudattaa, ja osa ei.
Jaa, meille sanottiin silloin, että aloitetaan biologinen lääke, ja sitten aloitettiin tuo. Ehkä sitten aluksi miettivät jotain muuta, en tiedä. Tuota kokonaisena ottamista korostettiin hoitajankin vastaanotolla.
Ap
Outoa ettet ole varma onko lääke biologinen vai ei. Biologista lääkettä ei saa heppoisin perustein eikä Kelan korvaustakaan. Biologisen lääkkeen käyttäminen on tarkkaa hommaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilonaelli kirjoitti:
Käsittääkseni ko. lääke ei ole biologinen lääke, mutta tämä ei liene tämän jutun pointti.
Ensinnä pitäisi ottaa selvää, miksi ko. lääke pitäisi nielaista kokonaisena, ja onko se aivan välttämätöntä. Lääkäri/apteekki/lääkevalmistaja auttaa tässä. Syitä miksi lääkevalmisteessa lukee niin on useita, osa välttämättömiä noudattaa, ja osa ei.
Jaa, meille sanottiin silloin, että aloitetaan biologinen lääke, ja sitten aloitettiin tuo. Ehkä sitten aluksi miettivät jotain muuta, en tiedä. Tuota kokonaisena ottamista korostettiin hoitajankin vastaanotolla.
Ap
Outoa ettet ole varma onko lääke biologinen vai ei. Biologista lääkettä ei saa heppoisin perustein eikä Kelan korvaustakaan. Biologisen lääkkeen käyttäminen on tarkkaa hommaa
No, en ole ap, mutta minä tiedän, ettei ole biologinen. Niitä ei oteta suun kautta.
Kyse on siis ibs lääkkeestä. Pakko olla nää ulostepillerit kokonaisia
Kapselin saa helpommin nielaista jugurtin, puuron tai jonkun muun vettä paksumman mukana.
Itse joudun käyttämään tuota keinoa, sillä en nesteen kanssa saa nielaistua mitään lääkkeitä.
Ei toi ap halua vastauksia, eikä halua maksullisia neuvoja mistään.
Kunhan tuli tänne mellastamaan että hänen lapsellaan onkin tällainen kuuri ja tajuutteko miten heillä on vaikeeta?!
Pieniksi paloiksi vaan. Jonkun seassa.
Vierailija kirjoitti:
Kapselin saa helpommin nielaista jugurtin, puuron tai jonkun muun vettä paksumman mukana.
Itse joudun käyttämään tuota keinoa, sillä en nesteen kanssa saa nielaistua mitään lääkkeitä.
Tämä toimii oikeasti.
Kärsin itse sairaudesta joka aiheuttaa muiden oireiden ohella nielemisvaikeuksia.
Pillerit on pakko syödä aina jonkun paksumman nesteen tai soseen kanssa sillä muuten ne jäävät vaan pyörimään suuhun vaikka kuinka yrittäisi niitä nielaista ja vaikka miten kovasti haluaisi saada pillerin alas.
Kyse ei ole psyykkisestä ongelmasta, enkä ymmärrä miksi täällä niin moni on vetänyt psyykkisen ongelman mukaan lääkkeen nielemiseen. Se vaan onnistuu toisilla helpommin ja toisilla huonommin.
Ap ymmärrän lastasi. Olen 30-vuotias enkä itsekään saa pienintäkään kapselia/tablettia alas. Valitsen aina nestemäisen version jos mahdollista ja tabletit murskaan. Kapseleita ei ole koskaan tarvinnut syödä. Mitä jos kysyisit apteekista vielä olisiko se kapseli kuitenkin mahdollista avata?
Ymmärrän tämän ongelman täysin, olen 29 vuotias ja mulla oli monta vuotta vaikeuksia niellä jopa e-pilleri eli ei mitään tekemistä lääkkeen koon tai sen kanssa onko se ns. helppo niellä vai ei jos ongelma on korvien välissä kuten tässäkin tapauksessa. Mulla tuo johtuu siitä, että oon meinannu pari kertaa oikeesti tukehtua ruokaan ja siitä jäänyt joku lukko päähän ettei mitään voi nielaista pureksimatta. Tein tosi pitkään itseni kanssa töitä, nykyään lääkkeet menee alas helposti.
Etenkin tollanen kapseli missä lääkeaine on jauhemainen siellä sisällä on sellanen mikä jää veden kanssa "kellumaan" suuhun jos sitä ei nielaise ihan heti eli jää ikäänkuin kitalakeen. Ohje mulla tähän on että juo vaan normaalisti vettä lasista, sit vaa välissä lääke suuhun ja jatkaa juomista edelleen normaalisti. Näin itse onnistuin oppimaan ongelmasta pois.
Vierailija kirjoitti:
Ap ymmärrän lastasi. Olen 30-vuotias enkä itsekään saa pienintäkään kapselia/tablettia alas. Valitsen aina nestemäisen version jos mahdollista ja tabletit murskaan. Kapseleita ei ole koskaan tarvinnut syödä. Mitä jos kysyisit apteekista vielä olisiko se kapseli kuitenkin mahdollista avata?
Kaikkia tabletteja ei saa missään olosuhteissa murskata. Jotkut menettävät tehonsa ja joissakin taas on yliannostusvaara.
Jos pakkausselosteessa sanotaan, että pitää ottaa kokonaisena, niin sitten se on niin! Hyvä, ettei ap kuuntele näitä tietämättömien kehoituksia.
Jos lääkekapseli kielletään avaamasta, niin taustalla voi olla esim. se, että lääkeaineen imeytyminen estyy tai kyseessä on depot-lääke, jolloin suuri määrä lääkeainetta imeytyy liian nopeasti.
Mulla on aina ollut ongelmia nielaista kaikki mahdolliset pillerit ja kapselit sillä oikealla tavalla, eli se miten olen aatellut ja nähnyt että muut tekee, eli laittaa pillerin kielen päälle ja siihen nestettä päälle ja nielaistaan.
Tuolla tavalla mulla on aina jäänyt se lääke pyörimään suuhun. Nyt olen jo vuosikausia ottanut lääkkeet ja vitamiinit niin että työnnän pillerin tai kapselin suoraan syvälle kurkkuun sormilla ja sitten heti siihen nestettä päälle ja nielaisen.
Nestettä tai jotain nestemäistä suuhun valmiiksi kertanielaisun verran. Sitten huulten välistä kapseli suuhun ja päällä nyökkäys alhaalta ylöspäin ja nielaistaan samaan aikaan. Itse oon ihan aikuinen, mutta ilman tätä kikkaa en saa nieltyä yhtään pikkupilleriä suurempaa. Ei se halusta oo kiinni.
Vie lapsi lääkärin puheille. Siellä selvität lääkkeen muut muodot ja lapsi opettelee syömään lääkkeitä
Koita leipää/pullaa. Lapsi haukkaa leivästä palan, pureskelee ja kun kun on valmiiksi mössöä, tunge kapseli mössöön ja sit nielasu. Vettä perään.
Näin otan itse isot karheat tabletit joilla taipumus jäädä kiinni nieluun tai antibiootit niiden maun takia.
Miksi et soita Mehiläiseen lastenlääkärille?