Tshernobylin onnettomuudesta 33 vuotta - missä olit kun posahti?
Itse olin silloin kymmenvuotias, enkä tajunnut asian vakavuutta - muistan lähinnä ahdistavuuden tunteen uutisoinnista, kun kukaan aikuinen ei osannut selventää mitään kerrottua. (Tajusivatko sitä itsekään...?)
Kommentit (60)
En ollut syntynyt. Mutta Äitini, hänen äitinsä ja isoäitinsä olivat Lapissa marjastamassa. Äidille puhkesi samana vuonna harvinainen säteilyverisairaus. Kaikki kolme kuolivat "nuorina" syöpiin.
Olin opiskelemassa maatalousoppilaitoksessa. Koululla oli tarkoitus päästää lehmät ulos laitumelle, mutta sitä piti pitkittää ja laitumet piti niittää muutamaan kertaan kasvanut ruoho pois. Muistaakseni jopa parilla kolmella viikolla pitkittyi lehmien uloslasku.
Äitini kohdussa suht lähellä rajaa. Onhan minussa vikoja mutta ei mitään minkä voisi todistaa tai edes olettaa liittyvän säteilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskelemassa maatalousoppilaitoksessa. Koululla oli tarkoitus päästää lehmät ulos laitumelle, mutta sitä piti pitkittää ja laitumet piti niittää muutamaan kertaan kasvanut ruoho pois. Muistaakseni jopa parilla kolmella viikolla pitkittyi lehmien uloslasku.
Olin niin pieni etten muista muuta kuin että olin leikkinyt ulkona ennen TV-uutisia. Oliko tosiaan niin, että sinä kesänä kiellettiin "kaiken vihreän syöminen" ja jopa marjat ja sienet - ettei saanut kerätä metsästä silloin kesällä -86?
Mitähän äidit tarjoilivat, jotain männävuotisia? Aikuisemmat, kertokaapa muistikuvia kun meillä ei näistä paljoa puhuttu. Luulen, että olivat tietämättömiä. Olin juuri sen ikäinen että ymmärsin uutisista asiaa osittain. Kaikkea ei myöskään kerrottu, vaan tilanne hahmottui viranomaisillekin vähitellen kun säteilymääriä mittailtiin laskeuma-alueilta.
Olin koululainen ja tein kaiken tavallisesti, esim. pyöräilin kouluun sateessa. Naapurikunnassa Padasjoella kuulin sataneen kuumia hiukkasia, ihmiset olivat saaneet iholle paukamia. Luin myöhemmmin, että TAYSin (+PÄKSin) alueilla on kilpirauhassairauksien piikki 10-20 v tuosta posahdusvuodesta. Tuttu kertoi olleensa raskaana tuolloin. Lapselle tuli vitiligo.
En ollut tässä maailmassa vielä, synnyin neljä vuotta myöhemmin :)
Olin armeijassa ja meille ei ainakaan vaivauduttu kertomaan mistään onnettomuuksista tai laskeumista. Harjoituksetkin oli metsässä ihan normaalisti sikäli kun muistan. Toisaata tässä ollaan ilman ongelmia joten ehkä sitten kävi tuuri.
Pilke jonkun simäkulmassa...eli olin samassa tilassa kuin olen 100v:n päästäkin.
Olin 1-vuotias eli en muista mitään tapahtumasta.
Meillä on perheessä ja suvussa paljon kilpirauhassairauksia. Itselläni on jotain vikaa monessa sisäelimessä, mutta ehkä se ei liity tähän mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan muista missä oli silloin, kun asiasta kerrottiin julkisuuteen vasta pari päivää myöhemmin.
Suomessa nöyristeltiin tässäkin asiassa Neuvostoliittoa. :D
Olin tuolloin neljävuotias ja muistan hämärästi jonkin sellaisen ahdistavan tunnelman, en kyllä tiennyt mistään ydinvoimaloista tuon ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikin ulkona laskeumasateessa, reilun vuoden päästä syöpädiagnoosi. Sattumaa? Ehkä, ehkä ei.
Säteily on paljon vaarallisempaa hengitettynä kuin ihon kautta saatuna. Suurimmassa vaarassa olivat niiden paikkakuntien asukkaat, joilla ei satanut vaan säteily jäi ilmaan pölisemään.
Periaatteessa olet oikeassa hengitetyn radioaktiivisen aineen vaarallisuudesta, mutta muuten olet väärässä. Niillä alueilla, joissa ei satanut, radioaktiivinen saaste lensi pääosin ilmassa kaukana korkealla paikan yli. Ihmiset eivät näin ollen joutuneet hengittämään radioaktiivista ilmaa. Sen sijaan niillä seuduilla, joissa satoi, radioaktiivinen saaste tuli sateen mukana alas. Sen vuoksi näillä seuduilla laskeuma oli paljon suurempi.
Tässä on myös syy siihen, että säteily huomattiin ensin Ruotsissa. Siellä sattui satamaan juuri siellä, missä oli säteilyilmaisimia (sikäläisen ydinvoimalan lähellä). Tosin Suomessa myös juuri silloin ollut virkamieslakko hidasti asian havaitsemista ja tiedonkulkua.
Fyysikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan muista missä oli silloin, kun asiasta kerrottiin julkisuuteen vasta pari päivää myöhemmin.
Ensiksi, säteilyn kulkeutumiseen Suomeen asti meni pari päivää. Koska NL ei tiedottanut asiasta, ei siitä voitu tietää Suomessa ennen kuin säteily havaittiin Ruotsissa ja täällä. Toiseksi, Suomessa oli tuohon aikaan virkamieslakko, ja myös ne virkamiehet, jotka olivat vastuussa säteilyn mittaamisesta ja tähän liittyvästä tiedonkulusta olivat suurelta osin lakossa. Asioiden hoito Suomessa kangerteli täysin NL:n pelkäämiseen riippumattomista syostä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi, säteilyn kulkeutumiseen Suomeen asti meni pari päivää. Koska NL ei tiedottanut asiasta, ei siitä voitu tietää Suomessa ennen kuin säteily havaittiin Ruotsissa ja täällä. Toiseksi, Suomessa oli tuohon aikaan virkamieslakko, ja myös ne virkamiehet, jotka olivat vastuussa säteilyn mittaamisesta ja tähän liittyvästä tiedonkulusta olivat suurelta osin lakossa. Asioiden hoito Suomessa kangerteli täysin NL:n pelkäämiseen riippumattomista syostä.
Kyllä. Olen tavannut inkeriläisiä sen ajan lapsia nyt, ja jossain sivulauseessa kävi ilmi, ettei siellä tiedotettu aikoihin mitään. Heidän ei "tarvinnut pelätä" säteilyä.
Lumihangen viimeiset pälvät oli ollut punertavia kun laskeumat sitten tullut.
Muistaa nuo lakkoselitykset ja miesten kyllä pitäisi ilmestyä töihin samantien jos jotakin hälyttävää kun kansallinen turvallisuus ja rähmälläänolo oli kyllä jo todella noloa jo tuolloin ja kovat selitykset.
Vierailija kirjoitti:
Muistaa nuo lakkoselitykset ja miesten kyllä pitäisi ilmestyä töihin samantien jos jotakin hälyttävää kun kansallinen turvallisuus ja rähmälläänolo oli kyllä jo todella noloa jo tuolloin ja kovat selitykset.
Mistä miehet olisivat tienneet ilmestyä töihin, jos kukaan ei ollut mitannut, että jossain on ylimääräistä säteilyä? Ei Suomessa ollut siihen aikaan sellaista kattavaa automaattista säteilymittausverkostoa kuin nykyisin.
Ruotsissakin kuviteltiin aluksi, että säteilyvuoto on paikallisesta ydinvoimalasta, jonka lähellä olevat mittarit ensimmäisenä näyttivät kohonneita lukemia.
Elämäni ensimmäinen suurkatastrofi. Muistan niitä lehtikuvia epämuodostuneista ukrainalaisvauvoista. Suomeenhan uutinen tuli vasta muutama päivä myöhemmin tjsp.
Muistan katsoneeni puoli yhdeksän uutisten kuvaa ja tilanneraporttia, vaan en yhtään muista miten koulussa tai muualla asiaa käsiteltiin.