Haluaisin varmuudeksi gastroskopiaa,
kävin lääkärille ja en saanut lähetettä. Yksityisen puolen lääkäri voisi tuon tehdä, mutta todella kallista. Mitä teen?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut ruuan takaisin virtausta, tunnen sen. Ja kurkkupää on tulehtunut sen vuoksi. Muita oireita ei ole. Mutta mietin ihan jatkuvasti, että jos se tutkimus tehdään, niin siinä voi sattuma löydöksenä löytyä syöpä. Ap
Refluksitauti kuten minulla! Samat oireet jo 2 vuotta.
Onko tutkittu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut ruuan takaisin virtausta, tunnen sen. Ja kurkkupää on tulehtunut sen vuoksi. Muita oireita ei ole. Mutta mietin ihan jatkuvasti, että jos se tutkimus tehdään, niin siinä voi sattuma löydöksenä löytyä syöpä. Ap
Onko tutkittu?
Lääkäri sen todennut. Ja Ap vatsasyöpää ei yleensä ole alle 60 vuotiailla, suolistosyöpää voi olla nuoremmillakin, mutta jos olet nuori henkilä niin vatsasyöpää se ei ole. Vatsasyöpä oireilisi eri tavalla ylävatsaongelmilla.
Millä oirein tähystys tehdään julkisella puolella?
Ihan jos valittaa närästys niin pääsee kyllä tuohon.
Kyllähän se riippuu siitä miten helposti ihmiset lähtevät närästystään hoidattamaan.
Nyt sain lähetteen julkiselle. Pelottaa jo valmiiksi. Ap
Refluksia sairastaa joka kymmenes varsinkin länsimaissa. Toki vakavasta ja varsin ikävästä vaivasta kyse mutta jos yhtään lohduttaa niin todella yleisestä. Itsellä ollut jo 22 vuotiaasta lähtien nyt 11.v.
Elintavoilla voi pitkälti vaikuttaa, monella auttaa VHH ruokavalio, toisilla oireilee allergiasta viljat, soija, maito. Keliakia voi myös oireilla noin.
Aamuisin on pahin koska yöllä makuu asennossa pääsee ärsyttämään ruokatorvea ja nielua. Sängynpäätyä kannattaa nostaa, mutta ensisijaisesti kiinnittää huomiota ruokaan ja liikuntaan + stressin hallintaan. Sen verran olen vuosien aikana todennut, että jos on kasvissosekeitto, salaatti, hedelmä linjalla, pysyy vaikeakin refluksi hallinnassa. Itselläni pysyi 2 vuotta poissa kun kavensin ruoansulatusta edellä mainituilla.
Keliakia poissuljetaan tähystyksessä, joten älä vain jätä viljoja ennen tähystystä.
Sinänsä voi varmasti olla huoleti että ei sieltä mitään vatsasyöpää löydy, olet liian nuori siihen. Refluksissa oireet voivat olla todella hallitsevat, kipeät, monessa paikassa vaikuttavia (selkä, vatsa, suolisto, pallea, nielu, rytmihäiriöt...) että vähemmästäkin säikähtää ja kivut voivat viedä ihan päivystykseen jopa ambulanssilla. Silti voi olla että tulet huomaamaan pettymykseksesi ettei sieltä mitään löydy eikä mitenkään hoideta ja joudut etsimään itse helpotusta ruokavalioa muokkaamalla.
Mulla oli monta lääkäriä sitä mieltä, että ei tähystetä. Nyt tämä yksi lääkäri laittoi lähetteen lähinnä kysyen, että haluako niin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli monta lääkäriä sitä mieltä, että ei tähystetä. Nyt tämä yksi lääkäri laittoi lähetteen lähinnä kysyen, että haluako niin. Ap
Onhan tuo kustannuskysymys kun ajattelee kuinka yleisestä vaivasta kyse ja koska siihen ei ole hoitoa. (PPI lääkitys toki, mutta lopun elämän oireen hoitoa joka ei silti ehkäise esim edes barrettia). Ainoa hoito on itse hakea omista elintavoista kokeilemalla. Ei pelkillä närästys oireilla kirjoitetakaan lähetettä suoraa ensi krt kun oireista hakeudutaan lääkärille. Eri asia jos vuosia jatkunut, keliakiaa suvussa, jotain ärhäkämpiä oireita tai ikä.
Kyllä ne sitten alkaa kirjoittaa lähetteen kun jatkuvasti ottaa yhteyttä ja ne jo huomaa että ellei tähystetä, saadaan alkaa hoitaa mielenterveyttä.
Pettymys sulle vielä tulee kun tajuat että todetaan sulkija löysäksi, mahdollista tulehdusta ruokatorvesta/vatsalaukusta/pohjukaissuolesta ja silti saat mennä oireinesi kotiin pärjäämään.
Miksi noita refluksikkoja sitten niin valtavasti tähystetään? Jos sinne tutkimukseen on niin hankala päästä. Ja jotkut pääsevät ihan saman tien.
Laita 2 tai 3 kakkosnelosta sängynpäädyn alle. Mulla auttoi, eikä tää ole mikään vitsi. Mitkään lääkkeet ei auttaneet ja kävin muuten siellä gastroskopiassakin, tulehdus vaan refluksista. Koita sändynpäädyn nostoa ihan oikeasti.