Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Curly Girl -menetelmästä mielipidekysymys

Vierailija
26.04.2019 |

Luin täällä Curly Girl -menetelmästä ja liityin uteliaisuuksissani Facebook-ryhmään. Yllätyin siitä, kuinka valtavasti väkeä ryhmässä on ja kuinka valtavasti sinne kirjoitellaan. Minulla on kysymys, joka saattaisi aiheuttaa jäsentenvälistä riitaa, joten kysynkin täältä niiltä, jotka ovat tutustuneet aiheeseen. (Voisin todeta asian kokeilemalla itse, mutta minun ärhäköitä hiuksiani ei saa suoriksi itkemälläkään.)

Onko mielestänne kysymyksessä hiusten taivuttaminen eli muotoilu vai se, että suorat hiukset muuttuvat pysyvästi laineikkaiksi tai jopa kiharoiksi? Minusta se, että hiuksiin pannaan kourallinen geeliä ja sitten ne kootaan kankaan sisälle myttyyn, on ihan yhtä mekaanista muotoilua kuin kihartimella tai föönillä käsitteleminen. Miten näette tämän?

Kommentit (167)

Vierailija
41/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämä metodi sopii myös suorille hiuksille? Kiharaa ei välttämättä saa mutta parempaan kuntoon hiuksensa saa kyllä. Itse olen luullut omaavani täysin suorat hiukset mutta CG:llä olen saanut omani laineille ja taitaapa kihartua ajan saatossa vielä lisääkin :)

Toki sopii, mut en tiedä mikä määrä esim. suoratukkaisen on järkevä panostaa johonkin ploppaukseen ja kampaamisen välttämiseen. 

Vierailija
42/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kokeillut menetelmää muutaman kuukauden piikkisuoraan pitkään hentoon tukkaan. Mulle kyse on sekä hoidosta että muotoilusta. Hoitoainepesut ja harjaamisen välttäminen on tehneet hiuksista vähemmän pörröiset. Ennen jouduin aina silikonikiiltoseerumin ja suoristusraudan kanssa poistamaan sen hapsuisuuden tukastani, nyt ei tarvetta.

Sitten se muotoilupuoli on geeli ja ploppaus. Koska tukkani on ohut, tykkään laittaa sitä laineille että näyttää runsaammalta. Ploppaus yön yli ja geeli toimivat tähän tosi helposti ja ilman lämpövaurioita hiuksille muotoilusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämä metodi sopii myös suorille hiuksille? Kiharaa ei välttämättä saa mutta parempaan kuntoon hiuksensa saa kyllä. Itse olen luullut omaavani täysin suorat hiukset mutta CG:llä olen saanut omani laineille ja taitaapa kihartua ajan saatossa vielä lisääkin :)

No kai suorankin hiuksen saa laineille jos sen laittaa geelattuna mytylle jonkun paidan sisään kuivumaan.

Vierailija
44/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuosta aamulla eka kerran. Silikonittomuus, sulfaatittomuus ja kosteutus sopii varmasti paremmin kenen tahansa päähän kuin nykyiset mömmöt. Aattelin kokeilla kunhan löytyy lista sopivista aineista, mulla on kyllä ihan suora tukka.

Vierailija
45/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kokeilla tätä metodia, mutta miten mahtaa onnistua rasvoittuvan päänahan kanssa? Joudun pesemään hiukset vähintään joka toinen päivä ja toisena päivänä tyvi on jo aivan kamalassa lähmässä, varsinkin jos vähänkään koskettelen päänahkaa.

Mikään pesuvälin pidentäminen ei onnistu tai muuta asiaa, kokeiltu on. useamman kerran.  Päänahka alkaa heti haista kamalalle ja hiuksia alkaa irrota, jos en pese vähintään joka toinen päivä. En tiedä, onko minulla joku seborroinen ekseema, koska päänahka ei kuitenkaan kutia tai hilseile tai ole ärtynyt, mutta tulee kyllä kahdessa päivässä täyteen talitöhnää :(

Vierailija
46/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä se mun mielestä ole mikään "luonnonkihara", jos se vaatii kaikenmaailman "ploppaukset" ja muut kevätjuhlaliikkeet. 

Onhan se luonnonkihara, mutta sillä ploppauksella ym. saa sitä kiharaa vielä korostettua ja hiukset näyttää paremmalta kuin ilman metodia. 

Mulla on luonnonkihara ja hiukset näytti ennen cg:n aloitusta vain rumalta pörröltä jos en suoristanut.

Vierailija
47/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oletko sitä mieltä, että luonnonkiharaa ei saisi ollenkaan muotoilla? Minulla on kihara muotoilematta ja muotoilemalla, mutta ihmetyttää jos pitäisi yötakkutukalla lähteä liikenteeseen vain siksi, että on luonnonkihara. En kyllä muotoillessakaan käytä muuta kuin vettä apuna, mutta kyllä siitä luonnonkiharastakin siistimpi tulee kun vähän laittaa kiharoita parempaan järjestykseen.

Vierailija
48/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terkantäti kirjoitti:

Iltalehden Curly Girl artikkelin luin ja tajusin siitä ja sen kuvista, että kyseessä on luonnonkiharat hiukset omistavien hiustenhoitojuju. Ei tarkoitettu suorahiuksisille.

Totta. Nykyiset hoitotuotteet eivät sovi luonnonkihararille hiuksille. Pesuaineet kuivattavat hiukset ja suoristavat kiharat. Eli nyt opetellaan hoitamaan oikein hiuksia jotka kihartuvat itsestään.

Olenko nähnyt näkyjäni vai eikö muka nykyisin ole jo jos minkä sortin hoitotuotteita kiharille hiuksille? Kyllä niitä kosteuttavia hiushoitotuotteita on jo nyt markkinoilla kiharahiuksisille ja vähän vaikea uskoa ettei mikään niistä toimi ilman että kuivaa pään vanhaan t-paitaan.

Mulla on metodia pari viikkoa takana ja tuli nopeasti huomattua, että tässä on yhtä paljon kyse siitä, että löytää itselle sopivat tuotteet kuin siitä, että oppii oikean tekniikan pesuun, muotoiluun ja kuivaukseen. 

Mulla juuresta tulee klimppisen näköinen juuri jos geeliä leviää sinne. Diffuusorilla kuivaten tulee myös paljon puhtaamman näköinen. Pese sulfaatittomalla shampoolla jos tuntuu että pää jää rasvaiseksi (pese vain päänahka).

Minä olen kokeillut suurin piirtein kaikkia löytämiäni kiharien hiusten shampoita, hoitoaineita ja suihkeita ainakin kahdenkymmenen vuoden ajan ja todennut, että ne eivät tee mitään sellaista, mitä muunlaisille hiuksille tarkoitetut tuotteet eivät tekisi. Vaihdoin pari vuotta sitten marketin tuiki tavallisiin tuoksuttomiin tuotteisiin enkä ole nähnyt muutosta suuntaan enkä toiseen.

Nyt olen seurannut Curly Girl -menetelmää viime viikonlopusta lähtien, ja kiharani (2C/3A) ovat sekä hienot että hirveät: hiukset nousevat nätisti tyvestä, näyttävät paksuilta ja kiharilta, mutta ovat samaan aikaan likaisen ja osin klimppisen näköiset. Ryhmässä on nähtävillä niin hienoja tuloksia, että jatkan sitkeästi yrittämistä, mutta en tiedä, kuinka pitkään. Toivottavasti tämä tästä paranee.

ap

Vierailija
49/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös fb-ryhmässä enkä ole huomannut mitään kiihkoilua? Musta siellä on tosi kannustava meininki ja monet alleviivaa sitä, että pitää löytää se itselle sopiva rutiini ja tuotteet eikä cg ole mikään one size fits all. 

Vierailija
50/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä se mun mielestä ole mikään "luonnonkihara", jos se vaatii kaikenmaailman "ploppaukset" ja muut kevätjuhlaliikkeet. 

Onhan se luonnonkihara, mutta sillä ploppauksella ym. saa sitä kiharaa vielä korostettua ja hiukset näyttää paremmalta kuin ilman metodia. 

Mulla on luonnonkihara ja hiukset näytti ennen cg:n aloitusta vain rumalta pörröltä jos en suoristanut.

Luulen että tässä tarkoitetaan nyt sitä, että ne joilla on ilman ploppauksia ja geelejä piikkisuora tukka, luulee nyt omaavansa luonnonkiharat kun kuivattavat hiuksensa laineille sen kuuluisan vanhan t-paidan sisässä.

Sama jos kuivattaisi suorat hiukset letitettyinä ja sanoisi sitten letit avattuaan että mullapa onkin näköjään luonnonkiharat.

Vierailija
51/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että tässä tarkoitetaan nyt sitä, että ne joilla on ilman ploppauksia ja geelejä piikkisuora tukka, luulee nyt omaavansa luonnonkiharat kun kuivattavat hiuksensa laineille sen kuuluisan vanhan t-paidan sisässä.

Sama jos kuivattaisi suorat hiukset letitettyinä ja sanoisi sitten letit avattuaan että mullapa onkin näköjään luonnonkiharat.

Niin ehkäpä, tosin näitä nyt ei kauheasti edes näe. Se hius puristellaan kiharaksi jo ennen geeliä pesuvaiheessa ja kuivatessa eikä suora hius kiharru vaikka kuinka puristelisi.

Ja toisaalta, jos joku suorahiuksinen saa tällä tyylillä itselleen kivat laineet niin mitä väliä sillä edes on... Antaa kaikkien kukkien kukkia :) 

Vierailija
52/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys sulfaatittomista shampoista. Olen nyt käyttänyt Varpu -shampoota, ja se on mielestäni kuivattanut tukkaa. Kaikki sulfaatittomat shampoot eivät ole hellävaraisia, ja ilmeiseti tämä ei nyt sovellu minulle. Mikä on oikeasti hellävarainen sulfaatiton shampoo? Mielellään edullinen.

Vierailija
53/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin jo joskus vuonna nakki hiusteni kihartuvan laineille pesun jälkeen. Lyhyempinä ne menivät joskus täydellisesti laineille. Pidän kuitenkin suoritetuista hiuksista sillä ne sopivat piirteisiin.

Ongelmani on kuitenkin se etteivät suoritukset pysy. Kostealla ilmalla tukka on loivilla rantalaineilla.

Mietin sopisiko tuo metodi. Tukkani on myös nopeasti rasvoittuva, mutta latva aika kuiva ja pörröinen. On myös ns. hapsuisuutta. Toimiiko muuten syväpuhdistavan käyttö final washissa?

Vierailija
54/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljattain tuosta luin ja aluksi kiinnostuin, sillä omat hiukseni ovat luonnostaan erittäin taipuisat ja laineikkaat ja otsikoissa kuulosti kivalta että saisi luonnollisesti korostettua kiharuutta.

Mutta ainakaan tähän mennessä näkemäni kuvat ei ole kannustaneet tuohon, monella menetelmän käyttäjllä hiukset näyttää erittäin rasvaisilta. Useimmilla hiukset on näyttäneet niissä ennen-kuvissa paremmille. Ei ainakaan itseäni kannustanut kokeiluun, kun rasvaisen näköset hiukset ei silmää miellytä. Kai se hius periaatteessa paremmin siinä toki voi, mutta no... itse en kestäisi.

Vierailija
55/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suora tukka kyllä kiharru tuolla menetelmällä. Katsokaapa Youtubesta Trying The Curly Girl Method On Straight Hair. Ei tullut kiharaa.

Vierailija
56/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suora tukka kyllä kiharru tuolla menetelmällä. Katsokaapa Youtubesta Trying The Curly Girl Method On Straight Hair. Ei tullut kiharaa.

Kyllä ainakin hento suora tukka kihartuu. Sellainen paksu aasialaistyyppinen luultavasti ei. Mutta mulla tosiaan ihan totaalisen suorat, rintaliivien alaosaan ulottuvat hennot vauvahiukset ja menevät ploppaamalla laineille. Samoin kuin ne menee vaikka letit päässä nukkumalla tai kosteat hiukset pannaan ympäri kietomalla ja nukkumalla yli yön.

Vierailija
57/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

56 lisää vielä että mulla siis se ploppaus itsessään tekee laineet, ihan sama noudattaako muuten Cg metodia vai ei. Ko. Metodi muuten ei mulle kovin hyvin sovi koska tukka rasvoittuu ilman kunnon pesuja ja ohut rasvaletti on karmea näky.

Vierailija
58/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin hento suora tukka kihartuu. Sellainen paksu aasialaistyyppinen luultavasti ei. Mutta mulla tosiaan ihan totaalisen suorat, rintaliivien alaosaan ulottuvat hennot vauvahiukset ja menevät ploppaamalla laineille. Samoin kuin ne menee vaikka letit päässä nukkumalla tai kosteat hiukset pannaan ympäri kietomalla ja nukkumalla yli yön.

No tällä vloggaajalla, joka kokeili metodia, ei kihrtunut. Ei näyttänyt aasialaistyyppiseltä tukalta. Sama tyyppi kokeili toisella videolla kuukauden ajan menetelmää, eikä kiharouta tullut. Tukka oli vain likaisen näköinen.

Vierailija
59/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljattain tuosta luin ja aluksi kiinnostuin, sillä omat hiukseni ovat luonnostaan erittäin taipuisat ja laineikkaat ja otsikoissa kuulosti kivalta että saisi luonnollisesti korostettua kiharuutta.

Mutta ainakaan tähän mennessä näkemäni kuvat ei ole kannustaneet tuohon, monella menetelmän käyttäjllä hiukset näyttää erittäin rasvaisilta. Useimmilla hiukset on näyttäneet niissä ennen-kuvissa paremmille. Ei ainakaan itseäni kannustanut kokeiluun, kun rasvaisen näköset hiukset ei silmää miellytä. Kai se hius periaatteessa paremmin siinä toki voi, mutta no... itse en kestäisi.

Ei kaikilla mene rasvaiseksi. Päänahan voi myös pestä sulfaatittomalla shampoolla jos tuntuu ettei se pysy raikkaana pelkällä hoitoaineella. Miten kaikki ne kuvat upeista hiuksista sitten ei kuitenkaan kannustaneet sua kokeilemaan?

Mä olen tosi iloinen, että päätin kokeilla tätä. Kaksi viikkoa takana ja hiukset näyttää jo tosi hyvältä. 

Vierailija
60/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnonkihara on eri kuin taipuisa hius.

Taipuisan kuten mulla saa kyllä kiharolle halutessa. Jos en tee erikseen kiharoita hius taipuu tounenpuoli ulos ja toinen sisäänpäin