Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Curly Girl -menetelmästä mielipidekysymys

Vierailija
26.04.2019 |

Luin täällä Curly Girl -menetelmästä ja liityin uteliaisuuksissani Facebook-ryhmään. Yllätyin siitä, kuinka valtavasti väkeä ryhmässä on ja kuinka valtavasti sinne kirjoitellaan. Minulla on kysymys, joka saattaisi aiheuttaa jäsentenvälistä riitaa, joten kysynkin täältä niiltä, jotka ovat tutustuneet aiheeseen. (Voisin todeta asian kokeilemalla itse, mutta minun ärhäköitä hiuksiani ei saa suoriksi itkemälläkään.)

Onko mielestänne kysymyksessä hiusten taivuttaminen eli muotoilu vai se, että suorat hiukset muuttuvat pysyvästi laineikkaiksi tai jopa kiharoiksi? Minusta se, että hiuksiin pannaan kourallinen geeliä ja sitten ne kootaan kankaan sisälle myttyyn, on ihan yhtä mekaanista muotoilua kuin kihartimella tai föönillä käsitteleminen. Miten näette tämän?

Kommentit (167)

Vierailija
21/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kosteuttamista, sulfaatit ovat todella kuivattavia.

Vierailija
22/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en nyt ymmärrä tätä ollenkaan. Siis onko ne hiukset nyt suorat vai eivät? Jos hiukset ovat luonnostaan kihartuvat tai laineilevat, mitä niille siis tehdään? Ja millaiset ne hiukset ovat, jos niille ei tehdä sitä käsittelyä? 

Itselläni on voimakkaasti lainehtivat hiukset. Jos en tee niille mitään, ne ovat laineilla. Jos laitan niihin geeliä tms muotoilutuotetta, ne vain pysyvät paremmin siinä asennossa eivätkä liiku. Tällöin en kuitenkaan muotoile niitä, vaan kyse on vaan siitä "liikkuvuudesta".  Jos taas teen niille jotain, kuten esimerkiksi suoristusraudoilla, kihartimella tai föönillä, se on muotoilua. Myös märkänä letittämisen lasken muotoiluksi, koska siitä tuleva kihara ei ole "luonnontila". 

Laineikkaat hiukset ei oo suorat... 

Metodissa on siis ideana se, että hiusta ei lämpökäsitellä, ja pesussa vältetään kuivattavia ja hiukseen kertyviä aineita, mm. alkoholit, sulfaatit ja silikonit. Pestään hoitoaineella ja kuivataan puristellen tai t-paidan sisään keräten. Vältetään kampaamista ja harjaamista ja hiuksen kiinnittämistä tiukalle.  Näin hius kosteutuu, ja jaksaa kihartua luonnolliseen olomuotoonsa. Esim. mun laineikkaista hiuksista saa laineikkaat ja terveet, ei mitään afrokorkkiruuvia vaikka kuinka ploppaisin ja sotchaisin vai mitä ne termit nyt olikaan. 

Juuri tuo "luonnollinen olomuoto" sai minut aloittamaan tämän ketjun. Laineikkaat hiukset ovat hyvin hoidettuina laineikkaat, suorat ovat edelleen suorat. Minulla menevät aivot solmuun siinä kohdassa, kun suorat hiukset muotoillaan geelillä ja kuivausmenetelmällä ja yhtäkkiä ne muka taipuvatkin luonnostaan.

No, nyt lopetan jankuttamisen, koska sain tietää, etten ole yksin. Illalla taas käyn katsomassa, mitä kultille kuuluu. :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en nyt ymmärrä tätä ollenkaan. Siis onko ne hiukset nyt suorat vai eivät? Jos hiukset ovat luonnostaan kihartuvat tai laineilevat, mitä niille siis tehdään? Ja millaiset ne hiukset ovat, jos niille ei tehdä sitä käsittelyä? 

Itselläni on voimakkaasti lainehtivat hiukset. Jos en tee niille mitään, ne ovat laineilla. Jos laitan niihin geeliä tms muotoilutuotetta, ne vain pysyvät paremmin siinä asennossa eivätkä liiku. Tällöin en kuitenkaan muotoile niitä, vaan kyse on vaan siitä "liikkuvuudesta".  Jos taas teen niille jotain, kuten esimerkiksi suoristusraudoilla, kihartimella tai föönillä, se on muotoilua. Myös märkänä letittämisen lasken muotoiluksi, koska siitä tuleva kihara ei ole "luonnontila". 

Laineikkaat hiukset ei oo suorat... 

Metodissa on siis ideana se, että hiusta ei lämpökäsitellä, ja pesussa vältetään kuivattavia ja hiukseen kertyviä aineita, mm. alkoholit, sulfaatit ja silikonit. Pestään hoitoaineella ja kuivataan puristellen tai t-paidan sisään keräten. Vältetään kampaamista ja harjaamista ja hiuksen kiinnittämistä tiukalle.  Näin hius kosteutuu, ja jaksaa kihartua luonnolliseen olomuotoonsa. Esim. mun laineikkaista hiuksista saa laineikkaat ja terveet, ei mitään afrokorkkiruuvia vaikka kuinka ploppaisin ja sotchaisin vai mitä ne termit nyt olikaan. 

Niin, laineikkaat hiukset eivät olekaan suorat. En missään niin mielestäni väittänytkään. Kysyin vain, mitä aloituksessa tarkoitetaan suorilla hiuksilla ja sen jälkeen kerroin omista hiuksistani esimerkkinä, mitä en laske muotoiluksi ja mitä lasken. 

Laineikkaista hiuksista tulee laineikkaat, eli mikään ei muutu, paitsi hius on terveempi. 

Vierailija
24/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehden Curly Girl artikkelin luin ja tajusin siitä ja sen kuvista, että kyseessä on luonnonkiharat hiukset omistavien hiustenhoitojuju. Ei tarkoitettu suorahiuksisille.

Vierailija
25/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkantäti kirjoitti:

Iltalehden Curly Girl artikkelin luin ja tajusin siitä ja sen kuvista, että kyseessä on luonnonkiharat hiukset omistavien hiustenhoitojuju. Ei tarkoitettu suorahiuksisille.

Totta. Nykyiset hoitotuotteet eivät sovi luonnonkihararille hiuksille. Pesuaineet kuivattavat hiukset ja suoristavat kiharat. Eli nyt opetellaan hoitamaan oikein hiuksia jotka kihartuvat itsestään.

Vierailija
26/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun voimakas luonnonkihara on nyt parin viikon jälkeen paljon paremmassa kunnossa kun olen käyttänyt silikonittomia tuotteita ja pellavansiemengeeliä. Kiharat tarvii kosteutta ja kampaamosta sikakallis kiharashampoo on nykyisiin verrattuna surkea. Ei tuu takkuja edes enää.

Suorahiuksisille tämä metodi ei ole.

Vierailija
27/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkantäti kirjoitti:

Oliko se se juttu josta oli linkki tähän blogiin https://www.terasmeduusat.fi/mika-on-curly-girl-metodi-ja-toimiiko-se/ jossa siis kirjoittajalla ei ollut toiminut ko. metodi. Itselläni on täsmälleen samanlainen nopeasti rasvoittuva hiuspohja kuin tuolla kirjoittajalla ja sen perusteella passasin suosiolla tuon curly girlin.

Mulla on hius ohut/harva ja erittäin nopeasti, eli vuorokaudessa näkyvästi rasvoittuna hiuspohja joka on pakko pestä joka aamu. Illalla pesu ei käy.

Vierailija
28/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terkantäti kirjoitti:

Totta. Nykyiset hoitotuotteet eivät sovi luonnonkihararille hiuksille. Pesuaineet kuivattavat hiukset ja suoristavat kiharat. Eli nyt opetellaan hoitamaan oikein hiuksia jotka kihartuvat itsestään.

Tämä.

Itselläni on luonnonkiharat värjätyt hiukset, jotka ovat käytännössä pesun jälkeen kuivina ja harjattuina melkein suorat ja hiukan hamppuiset. Tuolla menetelmällä ne ovat hyväkuntoiset ja todella kiharat.

Vierailija
29/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, ketjuun pesiytyi rasvalammashihhuli :D

Vierailija
30/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terkantäti kirjoitti:

Olenko nähnyt näkyjäni vai eikö muka nykyisin ole jo jos minkä sortin hoitotuotteita kiharille hiuksille? Kyllä niitä kosteuttavia hiushoitotuotteita on jo nyt markkinoilla kiharahiuksisille ja vähän vaikea uskoa ettei mikään niistä toimi ilman että kuivaa pään vanhaan t-paitaan.

Vierailija
31/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terkantäti kirjoitti:

Olenko nähnyt näkyjäni vai eikö muka nykyisin ole jo jos minkä sortin hoitotuotteita kiharille hiuksille? Kyllä niitä kosteuttavia hiushoitotuotteita on jo nyt markkinoilla kiharahiuksisille ja vähän vaikea uskoa ettei mikään niistä toimi ilman että kuivaa pään vanhaan t-paitaan.

Minä olen kokeillut suurin piirtein kaikkia löytämiäni kiharien hiusten shampoita, hoitoaineita ja suihkeita ainakin kahdenkymmenen vuoden ajan ja todennut, että ne eivät tee mitään sellaista, mitä muunlaisille hiuksille tarkoitetut tuotteet eivät tekisi. Vaihdoin pari vuotta sitten marketin tuiki tavallisiin tuoksuttomiin tuotteisiin enkä ole nähnyt muutosta suuntaan enkä toiseen.

Nyt olen seurannut Curly Girl -menetelmää viime viikonlopusta lähtien, ja kiharani (2C/3A) ovat sekä hienot että hirveät: hiukset nousevat nätisti tyvestä, näyttävät paksuilta ja kiharilta, mutta ovat samaan aikaan likaisen ja osin klimppisen näköiset. Ryhmässä on nähtävillä niin hienoja tuloksia, että jatkan sitkeästi yrittämistä, mutta en tiedä, kuinka pitkään. Toivottavasti tämä tästä paranee.

ap

Vierailija
32/167 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen miettinyt vähän samaa. Siis kyllähän monen hiukset kastuessaan kihartuu ja tuossa vaan geelillä ja ilmakuivatuksella ilman harjausta tai sillä "ploppauksella" otetaan se märkänä kiharalle taipuminen "talteen". Haluaisin nähdä kunnon vertailuja mitä samat toimintatavat silikonia sisältävien tuotteiden kanssa toteutettuna saa aikaan vs. hyväksytyillä tuotteilla toteutettuna. Teoria siitä että silikonit estävät hiuksia ottamasta kosteutta hoitotuotteista on kyllä looginen, jos ne silikonit tosiaan voi kertyä hiuksiin.

Vierailija
33/167 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa kyllä kuulostamaan ihan konmarin tyyppiseltä kultilta sen suhteen että on vain tietyt aineet ja tavat tehdä oikein.

Vierailija
34/167 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt vähän samaa. Siis kyllähän monen hiukset kastuessaan kihartuu ja tuossa vaan geelillä ja ilmakuivatuksella ilman harjausta tai sillä "ploppauksella" otetaan se märkänä kiharalle taipuminen "talteen". Haluaisin nähdä kunnon vertailuja mitä samat toimintatavat silikonia sisältävien tuotteiden kanssa toteutettuna saa aikaan vs. hyväksytyillä tuotteilla toteutettuna. Teoria siitä että silikonit estävät hiuksia ottamasta kosteutta hoitotuotteista on kyllä looginen, jos ne silikonit tosiaan voi kertyä hiuksiin.

Eikös tämä silikonin kertyminen ole jäänne sieltä 90-luvulta, jolloin ne ekat silikonishampoot oli juuri tuollaista jankkia joka saattoi kertyä hiuspohjaan ja hiukseen. Tuon jälkeen on kosmetiikan ainesosat kuitenkin kehittyneet silikonienkin osalta valtavasti ja on olemassa silikoneja jotka huuhtoutuvat ja jopa haihtuvat pois eivätkä kerry ihoon tai hiuksiin. Eli kaikki silikonit eivät ole huonoja.

Vierailija
35/167 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahjohan tuo ryhmä on. Itse olen lisännyt hiusten kosteutusta ja vähentänyt kuumakäsittelyä. Vähän kihartuvat toki. Mutta tärkeintä on hiustenhoito.

Vierailija
36/167 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja ei. Pointti ei sinällään ole edes siinä, että saisi ne mahdollisimman kiharaksi vaan ylipäätään siinä, että oppii tuntemaan hiuksensa ja kohtelee niitä ns. hiuslähtöisesti. Nykyaikanahan mainoksissa ym on useimmiten suoristetut hiukset, ja tietty huolitelluus nähdään ainoana oikeana vaihtoehtona. Siksi kaupat on täynnä silikonituotteita (jotka jättää valheellisen kerroksen hiuksen pintaan) ja sulfasttituotteita (jotta silikonin saa pestyä pois) ja tämä kuivattaa hiusta, jolloin on pakko käyttää muotoilutuotteita ja suoristusrautaa. Eli kierre on valmis, ja tavallaan mahdotonta saavuttaa ”täydellisiä” hiuksia. Cg-metodissa tarjotaan vaihtoehto tähän mainosten ja kampaamotuotteiden ”valheelliseen” valtaan ja lopetetaan tuo kierre, johon meidät on opetettu. Hius alkaa voimaan paremmin. Koska luonnonkihara muodostuu monelle hiusten kunnon kohentuessa, on järkevää muotoilla hiuksia kiharaa tukevaksi, jolloin hiuksista saa mahdollisimman siistit mahdollisimman hellävaraisesti. Toki vaihtoehtona on käyttää luonnollisia ja kosteuttavia tuotteita, mutta tällöin ilman ”kiharakäsittelyä” hiukset ei olisi suorat tai kiharat vaan todennäköisesti aika säkkärät. Toki jos hiuslaatu on suora, niin sittenhän se on sama jättää kiharakäsittelyt pois ja hoitaa vain hiusta ilman cg-metodin kikkoja ploppauksineen.

Itselleni tämä on tuonut todellisen ahaa-elämyksen mm sen osalta, että minun ei todella kannata harjata hiuksia kuivana, koska se tekee vaan epäsiistin leijonanharjan. Myös aineiden vaihto on parantanut päänahan ihon. Mutta toivottavasti en hörähdä ikinä niin, että kuljen tuolla castit päässä tai ploppimyssy päässä. Moni tuntuu elävän hiuksia varten, eikä niinkään hiukset ole itseä varten. Rajansa kaikella siis.

Vierailija
37/167 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut metodia ja siinä on hyvät puolensakin, kyllähän kiharani tulevat näkyvästi esille ja kivasti korkkiruuveille, mutta ovat sitten epämiellyttävän rasvaisen näköiset! Ja kutina päänahassa sekä hilseily on todella ikävää, joten pitäydyn välimallissa. Hoidan luonnonkiharia hiuksia metodinkin suosimilla kiharoille soveltuvilla shampoo ja hoitoaine -tuotteilla, mutta en todellakaan voi laittaa mitään öljyjä hiuksiin. Ne menevät todella rasvaisen näköiseksi. Geelillä saan kyllä kiharat kimmoisaksi, mutta en ollenkaan viihdy sen aiheuttamassa rasvakiharalookissa. Hiuksia harjaan mieluummin välillä, kuin ongin viemäristä tukkoja... Eilen kokeilen taas pitkästä aikaa laittaa hiusöljyä hiuksiin hoitopesujen välillä. Illalla kiireettömän (mahdollisti koti-ilta) ploppauksen jälkeen hiukset kuivuivat kauniiksi kiharapilveksi, mutta aamulla ne olivat muisto vain! Hiukset olivat jo aivan rasvaiset. Nyt on pakko mennä suihkuun, että saa nukuttua kutinalta. Jos haluaisin töihin plppauskiharat, pitäisi herätä ennen viittä hiuksia pesemään ja sitten lorvia ”vanha T-paita” päässä puoli kahdeksaan. Joten jatkan omalla ”rasvaton ja puhdas geelitön luonnonkihara on kiva” -metodilla. Ja kuivuvat hiukset kiharoille ihan ploppaamattakin.

Vierailija
38/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villit kiharat kirjoitti:

Olen kokeillut metodia ja siinä on hyvät puolensakin, kyllähän kiharani tulevat näkyvästi esille ja kivasti korkkiruuveille, mutta ovat sitten epämiellyttävän rasvaisen näköiset! Ja kutina päänahassa sekä hilseily on todella ikävää, joten pitäydyn välimallissa. Hoidan luonnonkiharia hiuksia metodinkin suosimilla kiharoille soveltuvilla shampoo ja hoitoaine -tuotteilla, mutta en todellakaan voi laittaa mitään öljyjä hiuksiin. Ne menevät todella rasvaisen näköiseksi. Geelillä saan kyllä kiharat kimmoisaksi, mutta en ollenkaan viihdy sen aiheuttamassa rasvakiharalookissa. Hiuksia harjaan mieluummin välillä, kuin ongin viemäristä tukkoja... Eilen kokeilen taas pitkästä aikaa laittaa hiusöljyä hiuksiin hoitopesujen välillä. Illalla kiireettömän (mahdollisti koti-ilta) ploppauksen jälkeen hiukset kuivuivat kauniiksi kiharapilveksi, mutta aamulla ne olivat muisto vain! Hiukset olivat jo aivan rasvaiset. Nyt on pakko mennä suihkuun, että saa nukuttua kutinalta. Jos haluaisin töihin plppauskiharat, pitäisi herätä ennen viittä hiuksia pesemään ja sitten lorvia ”vanha T-paita” päässä puoli kahdeksaan. Joten jatkan omalla ”rasvaton ja puhdas geelitön luonnonkihara on kiva” -metodilla. Ja kuivuvat hiukset kiharoille ihan ploppaamattakin.

Hiukset on pesty sulfaateja sisältävällä shanpoolla. Eli voimakkaasti kuivattamalla shampooolla joka saa päänahan rasvoittumaan. Shampoon vaihto on osa prosessia ja päänahka ei rauhoitu yhdessä yössä.

Vierailija
39/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Curly Girl ihmiset kuulostavat ihan muutaman vuoden takaiselta NoPoo- ihmisryhmältä, veikkaankin että osa siitä porukasta noudattaa nyt tätä geeliä ja hoitoainepesua menetelmää. Kuulostaa aivan yhtä typerältä kuin edeltäjänsäkin.

Ainut ero siinä että No Poo-ihmiset etsivät kokoajan ”jotain pesuainetta joka pesisi kuin shampoo muttei ole shampoota” ..... Kuulostaa vielä typerämmältä kuin desi geeliä päähän hommat.

Vierailija
40/167 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tämä metodi sopii myös suorille hiuksille? Kiharaa ei välttämättä saa mutta parempaan kuntoon hiuksensa saa kyllä. Itse olen luullut omaavani täysin suorat hiukset mutta CG:llä olen saanut omani laineille ja taitaapa kihartua ajan saatossa vielä lisääkin :)