Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Curly Girl -menetelmästä mielipidekysymys

Vierailija
26.04.2019 |

Luin täällä Curly Girl -menetelmästä ja liityin uteliaisuuksissani Facebook-ryhmään. Yllätyin siitä, kuinka valtavasti väkeä ryhmässä on ja kuinka valtavasti sinne kirjoitellaan. Minulla on kysymys, joka saattaisi aiheuttaa jäsentenvälistä riitaa, joten kysynkin täältä niiltä, jotka ovat tutustuneet aiheeseen. (Voisin todeta asian kokeilemalla itse, mutta minun ärhäköitä hiuksiani ei saa suoriksi itkemälläkään.)

Onko mielestänne kysymyksessä hiusten taivuttaminen eli muotoilu vai se, että suorat hiukset muuttuvat pysyvästi laineikkaiksi tai jopa kiharoiksi? Minusta se, että hiuksiin pannaan kourallinen geeliä ja sitten ne kootaan kankaan sisälle myttyyn, on ihan yhtä mekaanista muotoilua kuin kihartimella tai föönillä käsitteleminen. Miten näette tämän?

Kommentit (167)

Vierailija
1/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tuo on muotoilua. En nyt ehkä tiedä, mitä nämä termit sitten tarkoittavat. Onko jokin ero taivuttamisella, muotoilulla, käsittelyllä ja mekaanisella muotoilulla? Ja mitä väliä sillä on, mitä se on nimeltään? 

Vierailija
2/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen mieltä juurikin, että kyse on puhtaasti muotoilussa, varsinkin kun suorat hiukset saadaan laineille. Sellaisilla, joilla hiukset on kiharat ilmankin, mutta tällä tyylillä kiharat saa ojennukseen, on kyse enemmänkin "hoidosta". Taipuisat hiukset eivät ole kiharat, vaikka ne saisikin laineille tällä tyylillä. Kun hiukset kastelee, ei laineista, saati kiharoista ole tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, luonnostaan suoraa tukkaa et millään saa pelkällä geelipuristelulla kihartumaan. Menetelmän ideana on hoitaa luonnostaan laineikasta/kiharaa tukkaa niin, ettei se kuivahda liikaa ja KOROSTAA sitä omaa kiharaa. 

Vierailija
4/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai tuo on muotoilua. En nyt ehkä tiedä, mitä nämä termit sitten tarkoittavat. Onko jokin ero taivuttamisella, muotoilulla, käsittelyllä ja mekaanisella muotoilulla? Ja mitä väliä sillä on, mitä se on nimeltään? 

Yritin yksinkertaistaa tekstiäni, mutta taisin mennä siinä liian pitkälle. Yritän siis tehdä eroa mekaanisen muotoilun ja kemiallisen muutoksen (ja mystiikan) välille. Haluan tietää, ovatko muut asiaan tutustuneet samaa vai eri mieltä kuin minä. Muutenhan onkin ihan sama, kuka mitäkin miksikin nimittää.

Ryhmässä on nimittäin paljon ihmisiä, joiden mielestä menetelmä tekee heidän suorista hiuksistaan luonnonkiharat. Meno on välillä niin kiihkeää, että tulee jonkinlainen kultti mieleen, kun kaikki entinen on kiellettyä ja tukan muotoileminen T-paidan sisällä on elämää suurempi kokemus.

ap

Vierailija
5/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

curly girl on ilmiselvä uusi konmari :D

Vierailija
6/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ymmärtänyt tän niin, että Curly Girl-metodi kosteuttaa hiukset niin, että luonnostaa taipuisa hius kihartuu. Tuo geelipuristelu yms on vaan sen korostamista. Itse ainakin "kiharatyttöilen" ainoastaan kosteuttaen, eli en lähde tuohon geelitouhuun muuten kuin juhlatilanteissa. 

En kuulu Facebook-ryhmään.

Vierailija
7/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lunk

Vierailija
8/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, luonnostaan suoraa tukkaa et millään saa pelkällä geelipuristelulla kihartumaan. Menetelmän ideana on hoitaa luonnostaan laineikasta/kiharaa tukkaa niin, ettei se kuivahda liikaa ja KOROSTAA sitä omaa kiharaa. 

Juuri näin minäkin sen näen. Olen katsellut ryhmäläisten kuvia suorista hiuksista, jotka on rutisteltu luonnonkiharille laineille, ja miettinyt, ymmärränkö minä nyt jotain aivan perusteellisesti väärin. Kyseessähän ei ole mikään uusi kiharien hiusten hoito- ja korostamiskeksintö, koska minäkin olen tutustunut siihen jo viime vuosituhannella, toisella nimellä ja toisilla termeillä kylläkin.

ap

Vierailija
9/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, just "uskonnoksi muuttuminen" kävi mielessä, kun ajattelin liittyä ryhmään. En syventynyt asiaan tarkemmin ja liittyminen jäi. Mulla on hankala kihartuva hius ja ajattelin ehkä saavani jotain vinkkejä sieltä. Tiedän varmaksi, että koko menetelmän käyttäminen ei mulle sovi ihon takia. Tuon tyyppistä hoitoa olen itse antanut hiuksilleni aina silloin tällöin. No ehkä jatkan itsekseni, ihan hyvä tää on näinkin ;)

Vierailija
10/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin yksinkertaistaa tekstiäni, mutta taisin mennä siinä liian pitkälle. Yritän siis tehdä eroa mekaanisen muotoilun ja kemiallisen muutoksen (ja mystiikan) välille. Haluan tietää, ovatko muut asiaan tutustuneet samaa vai eri mieltä kuin minä. Muutenhan onkin ihan sama, kuka mitäkin miksikin nimittää.

Ryhmässä on nimittäin paljon ihmisiä, joiden mielestä menetelmä tekee heidän suorista hiuksistaan luonnonkiharat. Meno on välillä niin kiihkeää, että tulee jonkinlainen kultti mieleen, kun kaikki entinen on kiellettyä ja tukan muotoileminen T-paidan sisällä on elämää suurempi kokemus.

ap

En todellakaan usko, että suora hius kihartuu tällä metodilla. 

Enkä ymmärrä, miksi se t-paidan sisällä puristelu on niin justiinsa. Siis miksi just t-paita? Mä käytän trikoopipoa hiusten pesun jälkeen ja hyvin toimii. 

t. 6

Vierailija
11/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se mun mielestä ole mikään "luonnonkihara", jos se vaatii kaikenmaailman "ploppaukset" ja muut kevätjuhlaliikkeet. 

Vierailija
12/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nyt ymmärrä tätä ollenkaan. Siis onko ne hiukset nyt suorat vai eivät? Jos hiukset ovat luonnostaan kihartuvat tai laineilevat, mitä niille siis tehdään? Ja millaiset ne hiukset ovat, jos niille ei tehdä sitä käsittelyä? 

Itselläni on voimakkaasti lainehtivat hiukset. Jos en tee niille mitään, ne ovat laineilla. Jos laitan niihin geeliä tms muotoilutuotetta, ne vain pysyvät paremmin siinä asennossa eivätkä liiku. Tällöin en kuitenkaan muotoile niitä, vaan kyse on vaan siitä "liikkuvuudesta".  Jos taas teen niille jotain, kuten esimerkiksi suoristusraudoilla, kihartimella tai föönillä, se on muotoilua. Myös märkänä letittämisen lasken muotoiluksi, koska siitä tuleva kihara ei ole "luonnontila". 

Vierailija
13/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jään rasvalampaaksi sulfaatittomalla shampoolla pesun jälkeen. Pakko jatkaa vanhalla tyylillä. Veikkaan että ihotautilääkärit saavat uusia potilaita kun päänahkaa ei pestä kunnolla. Ja kenelle ne hoitispesut sopii?

Vierailija
14/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En todellakaan usko, että suora hius kihartuu tällä metodilla. 

Enkä ymmärrä, miksi se t-paidan sisällä puristelu on niin justiinsa. Siis miksi just t-paita? Mä käytän trikoopipoa hiusten pesun jälkeen ja hyvin toimii. 

t. 6

Pari päivää sitten ryhmässä virisikin trikoopipoinnostus ja pari ompeluyrittäjää tarttui heti tilaisuuteen. Minä olen käyttänyt kampaajalta ostamaani mikrokuituturbaania niin kauan kuin muistan. Juuri tuo T-paita-asia viittaa kulttimaiseen käyttäytymiseen, kun koskaan ei puhuta kauluspaidasta tai trikoopaidasta tai puuvillapyyhkeestä tai raappahousuista, vaan aina se vanha T-paita. Siis vanha, ei uusi.

Kiva kuulla, että muitakin näin ajattelevia on. Jos olisin kysynyt tätä FB-ryhmässä, olisin saanut jo kunnolla piiskaa. Otan kyllä ryhmästä vinkkejä ja katselen upeita kuvia, mutta muuten tuo fanittaminen on minulle hyvin vieras ilmiö.

ap

Vierailija
15/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmä on fanaattinen. Hihhulihurmosta.

Vierailija
16/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en nyt ymmärrä tätä ollenkaan. Siis onko ne hiukset nyt suorat vai eivät? Jos hiukset ovat luonnostaan kihartuvat tai laineilevat, mitä niille siis tehdään? Ja millaiset ne hiukset ovat, jos niille ei tehdä sitä käsittelyä? 

Itselläni on voimakkaasti lainehtivat hiukset. Jos en tee niille mitään, ne ovat laineilla. Jos laitan niihin geeliä tms muotoilutuotetta, ne vain pysyvät paremmin siinä asennossa eivätkä liiku. Tällöin en kuitenkaan muotoile niitä, vaan kyse on vaan siitä "liikkuvuudesta".  Jos taas teen niille jotain, kuten esimerkiksi suoristusraudoilla, kihartimella tai föönillä, se on muotoilua. Myös märkänä letittämisen lasken muotoiluksi, koska siitä tuleva kihara ei ole "luonnontila". 

Laineikkaat hiukset ei oo suorat... 

Metodissa on siis ideana se, että hiusta ei lämpökäsitellä, ja pesussa vältetään kuivattavia ja hiukseen kertyviä aineita, mm. alkoholit, sulfaatit ja silikonit. Pestään hoitoaineella ja kuivataan puristellen tai t-paidan sisään keräten. Vältetään kampaamista ja harjaamista ja hiuksen kiinnittämistä tiukalle.  Näin hius kosteutuu, ja jaksaa kihartua luonnolliseen olomuotoonsa. Esim. mun laineikkaista hiuksista saa laineikkaat ja terveet, ei mitään afrokorkkiruuvia vaikka kuinka ploppaisin ja sotchaisin vai mitä ne termit nyt olikaan. 

Vierailija
17/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaleat hiukset vaativat kunnon shampoopesun. Muuten ovat likaisen näköiset. Kaikennäköiset rasvalampaat siellä esittelevät kamalia päitään. Ja hihhulit kannustavat!

Vierailija
18/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorista hiuksista ei saa kiharia geelillä.

Luonnostaan laineet tai kiharat saavat vain ryhtiä.

Vierailija
19/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jään rasvalampaaksi sulfaatittomalla shampoolla pesun jälkeen. Pakko jatkaa vanhalla tyylillä. Veikkaan että ihotautilääkärit saavat uusia potilaita kun päänahkaa ei pestä kunnolla. Ja kenelle ne hoitispesut sopii?

Mä oon ollut useamman vuoden no-poo tai viime vuodet low-poo eli oon radikaalisti vähentänyt shampoopesuja. Eka kuukausi tällä oli kyllä aika järkky, mut sit tilanne tasaantui. Nykyisin (ennen parin viikon takaista curly girl-innostumistani) oon pessyt shampoolla n. 1-2vko välein ja se on toiminut hyvin. En oo tässäkään mitenkään puritaani, vaan jos tuntuu että päänahka tarttee shampoon, sitä käytetään.

Mun hiuksille tämä tuntuu sopivan, mut aika näyttää. 

t. 6

Vierailija
20/167 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se hiusten kosteuttamista, ettei pestä tavallisella shampoolla? Että pestään vain hoitoaineella? Kenen päänahka puhdistuu noin?