Ulkonäön periytyminen
Meillä oli suvun kesken pääsiäisenä pohdintaa ulkonäön periytymisestä. Tulimme päätökseen että lähes aina esikoinen tulee ulkoisesti vastakkaisen sukupuolen vanhempaan tai hänen vanhempaan. Esim esikoistyttö näyttää usein isältään/isän äidiltä ja poika näyttää äidiltään/äidin isältä.
Jos perheessä on kaksi samaa sukupuolen lasta, tulee toinen sitten toiseen vanhempaan.
Jos perheessä tyttö ja poika, tyttö tulee isään ja poika äitiin.
Tosi hassua. Mietittiin kaikki tutut ja sukulaiset läpi ja jopa julkkikset..ja tämä kaava toimii lähes kaikissa tapauksissa!!
Kommentit (24)
Valitettavasti täytyy kumota tuo teoria ainakin meidän perheen kohdalla. Meillä esikoispoika on saanut piirteensä pitkälti isän puolelta ja sitten nuorempi poika taas voimakkaasti äidin puolelta.
Eli kysessä lienee kuitenkin ihan sattumanvarainen asia joka on vain tuntunut pätemään omalla ja joidenkin muiden kohdalla.
Lisäksi eri ihmiset näkevät lasten piirteet aika eri tavalla ja esim. joku ulkopuolinen löytää omasta lapsestasi piirteitä joita et itse ole huomannut. Sinusta hyvin voimakkaasti itsesi näköinen lapsi voi jonkun toisen mielestä omata paljonkin isänsä piirteitä.
Esikoinen joka poika näyttää isältään. Tosin vanhemmiten on alkanut muistuttaa minua. Seuraava poika taas on alkanut vanhemmiten muistuttaa isäänsä.
Isä on kuollut ja minulla uusi puoliso ja jänen kanssaan kaksi lasta. Tyttö ja poika. On miehen esikoinen ja tyttö näyttää ihan isältään mitä vanhemmaksi tulee. On nyt 9-vuotias.
Poika vasta vajaa 2-vuotias mutta akanut muistuttaa minua 😅
Meillä esikoispoika on kuin kopio isästään, silmät ovat minulta/meän suvusta, mutta muuten ovat ihan samannäköisiä. Sekä tutut että vaikka kaupassa isän ja pojan kohtaavat ovat sitä mieltä, että ovatpa samaa näköä.
Tyttö oli vauvana veljensä ja samalla isänsä näköinen, mutta nykyään ihan kuin minä. Hänellä taas isänsä silmät.
Nope. Miehen poika on ihan isänsä näköinen, ja tyttö äitinsä. Mun tyttö on ihan mun näköinen. Minä toisaalta olen isäni näköinen, ja veljeni äitin näköinen.
Taisitte vetää suklaaöverit, jotka sitten vauhdittivat hieman liikaa teoriaanne.
Minä perin isäni ulkonäön siinä mielessä että tummat hiukset ja korkea otsa. Äidiltä en perinyt mitään paitsi hänen äitinsä punapigmentin ja pisamat (hyi). Tissittömyyttä en todellakaan tiedä mistä sen sain, sillä en keksi yhtäkään lautaa suvustani paitsi nyt sitten minä aa-kuppeineni :(
Hmm ei päde meillä paikkaansa sillä jostain syystä kaikki lapset näyttävät enemmän minulta kuin isältään :D. Esikoinen (tyttö) näyttää lähes identtiseltä minun nuoruuden kuviini, ylioppilaskuvia kun katsoo vierekkäin niin voisimme olla sama henkilö. Vanhin poika näyttää myös minulta ja siskonsa kanssa heitä usein luullaankin kaksosiksi. Nuorin poika sen sijaan näyttää aivan minun isältäni.
Yhdelläkään lapsista ei ole miehen silmien- tai hiusten väriä, kaikilla kihara tukka kuten minulla, nenä, suu ja kasvojen muotokin jostain syystä minun sukuni puolelta.
Heh, omassa lähipiirissä pitkälti sama homma! Mutta ei nyt niin säännönmukaisesti, että uskoisin kyseessä olevan muun kuin sattuma.
Meillä pitää paikkaansa, mutta kolmas on sitten vielä arvoitus keneen hän tulee..
Vierailija kirjoitti:
Minä perin isäni ulkonäön siinä mielessä että tummat hiukset ja korkea otsa. Äidiltä en perinyt mitään paitsi hänen äitinsä punapigmentin ja pisamat (hyi). Tissittömyyttä en todellakaan tiedä mistä sen sain, sillä en keksi yhtäkään lautaa suvustani paitsi nyt sitten minä aa-kuppeineni :(
Perit varmaan tissittömyydenkin isältäsi.
Ei päde. Esikoistyttö on tullut minun sukuun, samaten poika. Kuopustyttö on ihan isänsä näköinen.
Mieheni äidillö on tosi voimakas ja miehinen leuka, jonka mieheni on perinyt ja mies kun on sopii hänelle. Onneksi geenit meni meillä niin että tytöt perivät minun leuan muodon ja pojat mieheni suvun leuanmuodon.
Meillä esikoinen näyttää ihan minulta, keskimmäinen on isänsä näköinen ja pienin näyttää mun siskolta.
Meillä ja tutuillamme mennyt myös sattumalta lähes kaikilla ap:n teorian mukaan ulkonäön periytyminen. Äitiin tulleet pojat ovat usein oikein komeita näkyjä (Hugo Häkkinen yms)
Esikoispoika ulkonäöltään ja väreiltään kuin ex anoppi, kropan malli mun isältä
2., tytär eniten mun näköä ja värejä, malliltaan kuin mun äitini
3., tytär mun äitini värit mutta mun kropan malli ja mitat
4., tytär anopin ja mun ulkonäön sekoitus, isänsä rakenne
Ystävättärellä esikoistytär 100% isänsä kopio, kuopustytär kuin äitinsä
Ollaan mieheni kanssa mietitty muuten ihan samaa..meillä kaksi poikaa. Esikoinen näyttää minulta ja toinen isältään. Ystävien tytöt aina isänsä näköisiä.