Muutokset halukkuudessa vs. pihtaaminen
Elän pitkässä parisuhteessa (20v) ja olen suurimman osan ajasta ollut meillä se haluavampi osapuoli. Nyt kuitenkin on (minun aloitteestani) tehty paljon uudenlaisia juttuja viime vuosina, ja puolisoni on innostunut, aktiivinen ja aloitteellinen ihan eri malliin kuin ennen. Vapautunut. En olisi ikinä voinut kuvitella että tämä kääntyy niin päin, että minulla on joskus olo että minua kaivataan lähinnä seksiin, mutta niin se nyt on.
Eikä siinä mitään, tykkään edelleen seksistä ja meidän seksi on mahtavaa. Silloin kun seksiä on ollut mun tarpeisiin nähden tosi vähän, olen tarttunut tilaisuuteen aina, koska se on ollut yhdenlainen tapa kokea olevani lähellä puolisoa, riippumatta siitä miten asiat muuten ovat. Nyt kun seksiä on enemmän (en ole jatkuvassa pienessä puutteessa) huomaan että omaan halukkuuteen vaikuttaa se millä tolalla parisuhteen kommunikaatio muuten on. Aiemminkin se on mennyt kausittain, niin kuin varmaan monessa suhteessa, mutta silloin lopputulos on ollu se että minä ole enemmän tai vähemmän aloitteellinen, en käytännössä koskaan ole sanonut ei. Nyt olen löytänyt itseni ajattelemasta esim. että haluan, että mies ensin osoittaa jonkinlaista halua puhua muustakin kuin ostoslistasta tai lasten harrastuskuljetuksista, ennen kuin voin kokea olevani riittävän lähellä häntä halutakseni aidosti seksiä. Haluan että mies jakaa omia ajatuksiaan ja tunteitaan enemmän. Mutta enhän minä tuollaisia ehtoja voi seksillä asettaa, tai en halua! Ja haluaisin sanoa joo, mutta kun ei _tunnu_ siltä vaan tuntuu etäiseltä, ja haluaisin että tuntuu läheiseltä ja tiedän mikä siihen auttaisi, mutta tahalliselta pihtaamiseltahan se kuulostaa jos sanoo että "haluan enemmän seksiä jos toimit tällä tietyllä edellyttämälläni tavalla"?
Jonkun verran se kommunikaation määrä ja sisältö muuttuu arjen kuormittavuuden mukaan, mutta osin on myös omien korvien välissä, siinä mitä minä tarvitsen. Sen tiedän, että minullakin on oikeus sanoa ei, jos ei siltä tunnu. Mutta muuttuuko se vallankäytöksi jos esitän ehdotuksen, mikä muutos saisi minut haluamaan enemmän? (Huom: haluni eivät ole vähentyneet, mies vaan on ajanut minusta ohi innostuksensa kanssa ja haluaisin pysyä perässä, mutta.)
Ei kovin tärkeä pohdinta, koska näitä kausia tulee ja menee ja kohta on taas toisenlainen, mutta ihan uusi asia minulle tämä että mies haluaa ja minulla on jotenkin hankala olo asian kanssa. Miten tässä nyt sitten suhtautua...
Johan oli epämääräinen ja pitkä selostus olemattomasta ongelmasta. Hyvä minä!
Ap.