** SYYSkeijujen maanantai-tiistai **
Huomenta :)
Katsotaan, onnistuuko, linkki viikonloppuumme:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7326953&p=2&tmode=1&smode…
-piias-
Kommentit (30)
Vilperi on nyt muutamana päivänä ilostuttanu mammaa oikeen muhevilla potkuilla! Välillä oikeen naurattaa että mitähän siä masus vaan touhataan. Isukki tunsi eilen ensimmäisen potkun, korvaansa!=) Ens viikolla neuvolaan, jänskättää vähä että onko kaikki lukemat kaakos ku on tullu " vähä" herkuteltua..
Nyt rupeis oleen jo korkee aika hankkia mammavaatteita, mulla ei oo viä mitää. Omilla löysillä oon tähän asti pärjänny mutta eipä nekää taida loppuun asti mennä. Oon netistä kattellu muutamasta paikasta mutta tuntu että ne oli ihan ylihinnoteltuja. Nooh, kyllä niitä on pakko josain vaihees pakko malttaa ostaa. Tänään tuli H&M:n paketti, tilasin ihanan salsahameen! Oli kyllä niin kevyt että ihan niinku ei olis ollu mitää päällä!
Vaunut ja muut tarvikkeet: Vaunuthan me ostettiin jo muutama kuukausi sitte, onneks! Sillon oli ylimäärästä rahaa ja onneks osattiin sijottaa ne järkevästi. Oltais varmaan jääty ilman vaunuja jos oltais sitä hankintaa lykätty. Sitterin tilasin hobby hallista. Hoitopöytä ja turvakaukalo saadaan tutuilta. Mitäs muuta..hmm...
Onko teillä kokemuksia rintapumpuista? Se kuulemma on tosi tarpeellinen. Suositelkaa jos teillä on joku hyvän merkkinen. Mitä ne muuten maksaa?
Pumpusta puheen ollen, maitoo ei oo viä tiputellu vaikka oon koittanu olla tarkkana ja kyylätä!=) No täs on viä aikaa..ja viä vähä aikaa..blääh.
Äippärahasta ei oo mitää käryä. Todennäkösesti saan minimin, en tiä edes paljoko se on. Sivistäkää mua!
Karkki maistuu tääki pääs. Ikävä kyllä. Oon yrittäny alottaa kevyesti harrastaan liikuntaa ja aijon pyöräillä niin kauan ku viä pystyy. Se vaan on jääny muutamaan kertaan viikos, no on seki jotain! Hyvä kun asutaan niin pienes kyläs että mä en pääse nakkikioskille koska mä varmaan ostaisin koko puljun! Turvotus on kyllä niin karmeeta!! Pakko yrittää syödä ainaki iltasin vähä kevyemmin että pystyy nukkuun. Suihku onneks helpottaa!
Miisa84 & Vilperi, Rv 22+5
Liinoista: Mitä enemmän oon niitä katellut (no, netistä vielä..), oon ihastunu Haikikseen. Onneksi yhellä tutulla on se ja Joensuussa taitaa olla ainakin yksi liike ja yksi tukihenkilö, joten kokeilla saa ennen ostopäätöstä. Trikoistakaan en oo tietty sulkenu pois kuvioista. Kiitos Porenn taas vastauksesta :)
Äp-rahasta: Mie oon saanut minimiä molemmista, nyt sitten ihan luksusta saada ensin palkka 72 päivältä ja sitten äp-rahaa tulojen mukaan. Tietty kotihoidontuki sitten pudottaa tuloja, mutta on sitä pärjätty ennenkin. Se on nimittäin totta, että tulojen kasvaessa kasvaa menotkin..
Autoista ja istuimista!!! : Meillä Opel Astra farmari -96 ja nyt lapsilla Gracon turvavyöistuin ja Britaxin Two way Elite (ostettu -02). Vauvalle sit ois Britaxin kaukalo. Järkkynä katoin eilen, et miten pieni tila takapenkillä keskellä onkaan! Ei siihen kaukaloa mahu ja tuskin sekään onnistuu, et turvaistuin menisi keskelle ja vauva reunalle. Varsinkin kun tytön on oltava vielä selkä menosuuntaan ja etupenkki ei käy turvatyynyn takia. Eli pitääkö tässä hankkia tytölle kapeampi turvis, koska tuo meidän Britax on tosi leveä? Vauvan kaukaloa en halua vaihtaa, on niin hyvä. Eikä autokaan oo vaihtolistan ykkösenä, vaikka Opel Zafirojen perään oon kuolannukkin.. Vauvakuumeisena näkee vaan vauvoja ja autokuumeisena vain autoja :D
Miten muilla 3+ lasta omaavilla noi asiat ratkastu? Oisko suosituksia kapoisista turvaistuimista?
Intiimijuttuja: Miten teillä kroppa reagoi petipuuhiin? Mulla jälkitila ei kovin miellyttävä, alapää aivan turpeessa ja jomottaa kipeästi, ihan semmosta ankkakävelyä joutuu harrastamaan.. Eikä meillä kovin usein tahi villisti puuhastella juuri tuon takia. En oo aikasemmissa odotuksissa tota havainnu, tässä vaiheessa raskautta on hommat maistuneet mukaville ennen..
Moikkelis! -piias- rv 24+1
Harvoin tulee näin usein pinouduttua ;)
Autoista ja istuimista: meillä on Nissan Primera farmari ja takapenkille tulee yhdistelmä Gracon turvakaukalo - Britax Two Way Elite - Britx Kids Plus. Mittailtiin noita kahta jälkimmäistä hankkiessa, että pitäisi mahtua, tosin ei sitten taida jäädä senttiäkään ylimääräistä.
Seksi: luistaa hyvin edelleen, itsellä vaan ei välttämättä ole kovin seksikäs olo tän mahan kanssa...:P
eli viime yönä oli tosi kelju olo, aamulla oli jo parempi, mutta ei kyllä voi kehua enään aamupäivän Kelareillun jäljiltä voimat veks...
Päiväraha: taidan saada saman kuin esikoisesta, kun en ole ollut välissä töissä, 50e/pv tiedossa. Aina se tämän kotihoidontulen voittaa..
Mieliteot: mulle maistuisi nykyisin kaikki, mutta VARSINKIN herkut. Tuntuu, että aina pitää ottaa vielä vähän lisää ja sit pitää olla jälkkäriäkin...
Painoa tullut lähtöstä noin 6-7kg. Eli ihan riittävästi. Esikoisestai tuli 18 ja ennätti lähteä 12kg. Voihan se olla, että päästään aika moisiin lukuihin, kun lähtö nyt sen 6kg enemmän kun ekasta... No luvuille ihan sama, mutta olis ihan kiva mahtua joskus vielä niihin vanhoihin hyviin housuihin...
Seksi: meillä isäntä kieltäytynyt parina viime kertana, ollut väsynyt... Ei oikein jaksa ruinatakkaan, joten sillä rintamalla HYVIN hiljaista...
Lähdenpä vielä mehua keittelemään, jos tämä rauhaa vieä kestäisi hetken..
t. flunssainen K
Juuri heräsin päikkäreiltä. On taas niin kauhea väsymys ja vahingossa nukahdin kun oli niin rauhallista (poitsukin nukkui). Toivottavasti teillä on ollut mukava tapaaminen. Ens kerralla tuun ehdottomasti mukaan.
Neuvolassa ja lääkärissä kaikki oli hyvin.
Rv 25+6
Hemoglobiini oli 113 (en oo oikein muistanut syödä rautaa)
sf-mitta 22
Paino noussut kuukaudessa 2kg (herkut on maistuneet)
Verenpaine 105/70
Pissa puhdas
vaavin syke 150
Kohdunsuu kiinteä, kiinni ja pituus 3cm.
Lääkäri oli todella huono. Ikinä ei niin hutiloiden oo sisätutkimusta tehty. Ei meinannut sydänääniäkään ensin millään löytää. Löytyivät kuitenkin lopulta. Vaavi oli poikittain mahassa. Poitsu oli näillä viikoilla jo pysyvästi pää alas päin.
7.6 mulla on se sokerirasitustesti. Se on ihan kauheeta. En millään meinannut viime raskaudessa saada sitä litkua alas. Ja mulla verisuonet löytyvät käsistä todella huonosti niin ne oli viimeks ihan kamalan näköiset. Muutaman kerran pistivät suonen ohikin. Kiva oli kesällä kävellä lyhyt hihainen paita päällä kun oli kauheat mustelmat käsissä (kaikki varmaan luulivat narkkariksi).
Ja sit seuraava neuvola käynti on 20.6. Oma th on silloin lomalla ja joku ihan kätilö on mulla sillä kertaa.
Nyt pyykkejä ripustamaan. Oon vauvan vaatetta taas pessyt.
Öttis
Päivien päivää!!
Oon täällä silloin tällöin käynyt teidän kuulumisia lueskelemassa,mutta tekstiä en oo saanu aikaiseksi.Tuolla eräällä toisella palstalla ketjuilen,mutta aika laiskanpuoleisia tuntuvat olevan muut kirjoittajat.Lisäksi olen siellä ainoana,jolla jo entuudestaan on lapsi.Tänne Vauvan foorumille kirjoittelin enemmänkin silloin esikoisen odotuksen aikoihin.Sen jälkeen on palstailu jäänyt lähes kokonaan,kunnes nyt taas tuli vertaistukikaipuu :)
Eli jospas esittelisin vähän tätä meidän poppoota.Minä ja mies ollaan molemmat 26-v. ja Kakara (esikoistyttömme) syntyi 6/04 eli semmonen kolme viikkoa,niin meidän pikkuinen jo täyttää 2v.Viime kesänä vihdoinkin juhlittiin meidän häitä.Toista lasta alettiin kuumeilemaan viime vuoden lopulla ja parin kuukauden päästä tuosta plussasinkin jo.Kotona ollaan tytön kanssa viihdytty hyvin koko tuo 2 vuotta ja viihdytään kyllä edelleenkin.Toukan laskettuaika on 20.9,joten eipä tässä enää mitään kiirettä töihin edes ole.
Raskaus on sujunut hyvin.Esikoista odottaessa kivuliaat supistukset alkoivat rv22 ja sairaslomalla olinkin suoraan äippäloman alkuun saakka.Nyt supistukset alkoivat jo rv.13,mutta eivät onneksi ole vielä juurikaan kipeitä olleet,ainoastaan muutaman kerran.Ensimmäiset liikkeet tunsin jo rv.14,mikä onkin ollut todella ihanaa.Rakenneultra meillä oli rv 17 ja siellä kaikki oli hyvin,koko vastasi viikkoja.Liitoskivut ja närästys on olleet vaivana jo muutaman kuukauden,ensin mainitut ovat vain viime päivinä pahentuneet,kun jotenkin Toukka on painanut normaalia enemmän tuonne alas.Muuten voin oikein hyvin.
Ruoka maistuu tooooodella hyvin :) ja huominen neuvola jo vähän jännittääkin.Onkohan painoa tullut ihan hurjasti viime käynnistä,siltä ainakin tuntuu.Esikoisesta tuli " vaivaiset" 20kg...nyt toivottavasti edes vähän vähemmän.Helposti ne kyllä silloinkin imettämällä katosivat,mutta pelkäänä etten ole yhtä onnekas enää toista kertaa :( No ne on pieniä murheita.Kunhan vaan vauva syntyy terveenä.
Vapaa-ajan ongelmia meillä ei tässä raskauden loppukuukausina(kaan) ole.Ostettiin vanha omakotitalo maalta ja sitä on nyt remontoitu pääsiäisestä lähtien.Nälkä kasvaa syödessä ja remonttikin on vaan suurentunut.Tarkoitus olisi päästä muuttamaan viimeistään lokakuun lopussa.Pahoin pelkään,että aikataulu pissii ja keskeneräiseen taloon on muutettava.
Eiköhän tässä nyt ollut tarpeeksi selotusta näin alkuun.Koitan päästä kärryille jutuistanne pikku hiljaa.
Hennis,Kakara ja Toukka rv.22+6
Helsingissä on varsin kumma sadekuuroilta. Äsken tuli ISOA piskoa tosi lujaa ja nyt paistaakin aurinko! Ota siitä sitten selvää, viittiikö pihalle lähteä.
Joku kyseli esimaidosta. Mulla on kans tullu jo useamman viikon laikkuja paitaan, lähinnä yöpaitaan. Ensin katsoin, että kas, hammastahnaa, vaan eipä ollutkaan... Jotenki musta tuntuu, että saunalla on sen kanssa jotain tekemistä, kun käymme yleensä lauantaina saunassa ja seuraavana yönä ne laikut aina ilmestyy paitaan. Viime la istuin vilvoittelemassa ilman paitaa ja jotenkin käteni hipaisi rintaa ja yhtäkkiä käsi olikin märkä!
Olin tänään kauneushoitolassa! Mulle tehtiin Hjeronymus-hoito, eli kemiallinen ihonpuhdistus. Oli kivaa, mutta selkää alkoi jo kolottaa se selällään makaaminen. Piti nostella jalkoja vuoron perään koukkuun. Naamion ajaksi hoitaja ehdottikin, että laitetaan penkki puoli-istuvaan asentoon.
Mua huolestuttaa kans tämä mun syöminen + liikkumattomuus. Koko ajan on nälkä! Ja etenkin se, että mun tekee mieli kaikkia ruokia, joita olen lapsena syönyt: lähinnä makaronia ja ketsuppia sekä JÄÄTELÖÄ! Joka päivä pitäis sitä saada. Nyt pitäisi kyllä ryhdistäytyä tän liikkumisen suhteen, mennä vaikka uimahalliin.
Onko kenellekään muulle tullut sellaista noloa vaivaa kuin pukamat/verenvuoto peräaukosta? Mulla on hieman tuota verenvuotoa ollut jo ennen raskauttakin, mutta nyt kun verenkierto on siellä vilkasta, vaiva on tosi ikävä. Jo se, että käyn pissillä ja istun vessanpöntölle, saa veren vuotamaan! Ensin tietty säikähdin, että apua, mitä nyt tapahtuu, mutta sitten tajuan, että " väärä rööri" . Kyllä sen saa aina loppumaan, mutta kovin ei sovi kauaa vessassa viivytellä. Pitääkin ottaa asia esille, kun on neuvolalääkäri parin viikon päästä.
No nyt en turise enempää tänään. Menen katsomaan telkkaria (ja yritän olla syömättä siinä samalla...)
T. Rizzu & Untamo rv 24+3
Minäkin pääsin koneelle,kun talo hiljeni ja pieninkin nukahti! Olen tosiaan miehen siskon perheessä majaillut jo torstaista lähtien,isäntäväki lähti " palmun alle"
On ollu kyllä ihan hulinaa...jopa ekat supistuksetkin on tässä tohakassa tullut.Vauva on reipas liikkeinen nykysin mahassa ja hikkaa! Mukava tietää et pienellä on siellä kaikki hyvin,kun liikkuu niin mukavasti.
Alkaa vaan tuleen jo miestä ikävä...sitä arjessa aina ei huomaakaan,kuinka hyvä on yhdessä olla.Toisaalta tällainen ero tekee hyvää suhteelle...
Mulla(kin) on älytön flunssa,sitä ei muistakaan miten ärsyttävää tämä on,ennen kuin se taas iskee.Koko päivän on vesi valunu silmästä kun röörit on niin tukossa ja aivastuttaa,ja siitähän seuraa sitten välillä se että housuihin lirahtaa...kiitos lantiopohjanlihasten kunnon...
Äitiysrahasta,minä se saan taas minimin,kahelta ekalta sain vain tulojen mukaan.Se muuten katotaan edellisten verotietojen mukaan.No olkaamme tyytyväisiä siihen minimiinkin,et on yleensä olemassa tällainen tuki.
Nyt täytyy jo lopetella et jos sais nukuttua vähän pidemmät unet kuin viime yönä.Innostuin lukeen kirjaa ja kello olikin puoli kaksi kun se loppui.Saa nähdä kuinka tukkonen yö on edessä...
Voikaa hyvin! :)
syksynmarjatar rv 22+6
Siirretään vaan minunkin puolestani treffit siten että kaikki pääsee. Ollaan sillä 5.6 alkavalla viikolla alkuviikosta vielä reissussa, joten se 12.6 alkava viikko voisi olla ainakin mulle parempi. Miten teillä? Mutta sovitaan kun ehditään mutta siis huomenna keskiviikkona ei nyt nähdä. Nyt unille.. :)
T: Anmari rv 22+3
Ei oo tullu kirjoiteltua pitkään aikaan, jospa yrittäis parantaa tapojaan :)
Mulla eilinen päivä meni jännittäessä, sillä sunnuntai-iltana lorahti yskiessä pöksyihin kunnolla väritöntä ja hajutonta nestettä. Tietysti kauhistuin että lapsivettäkö se oli ja soitin aamusta äippäpolille ja neuvolaan. Pääsinkin sitten neuvolalääkärille, joka laittoi lähetteen äippäpolille. Polilla otettiin prom-testi, joka onneks oli negatiivinen, sisätutkimuksessaki kaikki kunnossa ja paikat kiinni niinku pitää. Lisäks lekuri vielä ultras ja kaikki oli masukilla hyvin ja siellä se liikuskeli. Helpotus! Kaikkea kauhukuvia ehti silloin sunnuntain ja maanantain välisenä yönä mieleen tulla, mut onneks kaikki nyt hyvin.
Ruokahalu ja turvotus: Töissä usein huomaa ettei tekis mieli syödä eväitään, mutta muuten ruoka (ja kaikki herkut) on maistunu vähän turhanki hyvin. Pitäis pikkuhiljaa alkaa kuntoa kohottaa kun ei oo tullu paljoo liikuttua viime aikoina. Tosin siitepölytki vaivannu niin paljon, ettei ulkona huvikseen oo tullu oltua. Jospa se tästä. Turvotusta huomaan ainakin sormissa, oon lähinnä tyytyny pitämään pelkkää vihkisormusta koska se on ohuempi niin se ei tunnu niin tukalalta sormessa.
Vaunut ja muut hankinnat: Muutama viikko sitten tilattiin Emmaljungan cerox-rattaat pehmeällä kantokassilla. Ekana oltiin ostamassa Brioja, mutta nuo ceroxit tuntuivat paremmilta loppupeleissä. Saas nähdä kauan niissä menee että saadaan ne kotiin. Lisäksi ollaan saatu mun äidiltä pinnasänky ja itse ostettiin siihen kuuluva sängyn päälle laitettava hoitotaso. Miehen äidiltä olis tarkotus saada turvakaukalo.
Jotenkin on kovin malttamaton olo ja toivois syksyn tulevan äkkiä että pääsis näkemään murusen. Viikot kyllä menee tosi vinhaa vauhtia muutenkin, että eiköhän se ole kuin yks hujaus kun ollaan jo syyskuussa. Mukavaa päivänjatkoa kaikille!
mariy rv 24+2