Ystävääni petetään, kerronko?
On siis vaikea tilanne; olen samassa työpaikassa useamman hyvän ystäväni kanssa, olemme tunteneet porukalla ainakin parikymmentä vuotta jo ja siis hyviä ystäviä. Sain tietää, että ystäväni A makaa ystävän B avokin kanssa, suhde kestänyt salaa jo vähintään puolisen vuotta. Siis aivan varmaa faktatietoa, ei siitä sen enempää.
Ystävä B ja avokkinsa aloittavat juuri talonrakennuksen ja ovat kovin onnellisisen oloisia mutta B:llä ei ole hajuakaan, että yksi parhaimmista ystävistä pettää hänen puolisonsa kanssa.. Tuntuu, että ehdottomasti hänen pitäisi saada tietää mutta tilanne on hankala tiiviin ja pienen työyhteisön takia jossa ollaan yhdessä päivät pitkät, ja ikävä kyllä ystävä A on minullekin yksi parhaista kavereista..
Mitä tekisit?
Kommentit (63)
Täällä näköjään taas joku varattuun sekaantuja käy alapeukuttamassa kaikkia vastauksia, joissa sanotaan että kerro. Minäkin sanon että kerro ja niin pian kuin suinkin. Pettäminen on niin suuri loukkaus kumppania kohtaan.
Todellakin pitää kertoa! Vaikka nimettömänä. Maailman paskinta, jos kaikki muut (jopa sinun hyvät ystäväsi) tietää, mutta sinä et...
Mammat kertoisi. He ovatkin parittomia ja vailla ystäviä. Todellisessa maailmassa ei kerrota. Ei puututa toisten elämään.
Kenenkä luulet voittavan yhtään mitään sillä tiedolla?
Et ole ystäväksi kelvollinen, jos levität tietoa: juoruat.
Kertoja menettää monta ystävää ja kaikkien luottamuksen. Jäät ulkopuoliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mammat kertoisi. He ovatkin parittomia ja vailla ystäviä. Todellisessa maailmassa ei kerrota. Ei puututa toisten elämään.
Kenenkä luulet voittavan yhtään mitään sillä tiedolla?
Et ole ystäväksi kelvollinen, jos levität tietoa: juoruat.
Kertoja menettää monta ystävää ja kaikkien luottamuksen. Jäät ulkopuoliseksi.
Et ole myöskään ystäväksi kelvollinen, jos nait ystäväsi miestä/naista. Jokainen, joka osaa edes hiukan asettua toisen asemaan, niin kertoo ja sillä hyvä. Itselläni on moraali tallella, toista on näköjään näillä iilimadoilla, jotka jättävät kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Kun vielä ystävästä kertomasi on kyse, niin olisi mielestäni jopa väärin,ettet kertoisi sitä hänelle. (... sitäpaitsi: jos kun hän sen sitten jotenkin muuten, joltain toiselta siitä kuultuaan pääsee siitä perille, niin ystävyydellenne voit heittää siinä vaiheessa sitten jo hyvästit.
Olithan näet koko tuon pettämisen jatkumisen ajan (.... ollut olevinasi) hänen rinnallaan, mutta todellisuudessa siis tiesit siitä koko ajan.
Eli kertomattomuudellasi olet näin ,tahtoen tai tahtomattasi, tullut sitten kuitenkin valinneeksi sen tien, mikä johtaa sinut ulos ystävyydestänne ja samalla yhtä varmasti ja väistämättä myös päättää sen .
Valinta on kuitenkin sinun ja riippuu ennen muuta siitä, miten tärkeänä tuota teidän välistänne ystävyyttä ja luottamussidettä itse pidät.
Mieti siis sitä asiaa ja tee päätös sen mukaan mihin tulokseen päädyit, eli kannattaako ko. ystävä pitää vai ei ja onko hän sinulle oikeasti tärkeä,vaiko ei...
Aina voi olla tietämätön.
Keskustelisin B:n pettävän puolison kanssa ja vaatisin häntä ottamaan vastuun tilanteesta. Antaisin takarajan, johon mennessä hänen täytyy tunnustaa tekonsa puolisolleen ja sen jälkeen minä teen sen. Järjestäisin tapaamisen, jossa olisivat A, B, B:n puoliso ja C ja kysyisin miten minun pitää tämä homma nyt hoitaa, kun kalvaa tuollainen typerä pelehtiminen. Siirtäisin selvittämistyön nimenomaan niille, joille asia kuuluu kuin ryhtyisin itse tuomariksi. Yleensä totuuden puhuja saa aina eniten turpiin, mutta viisas totuuden puhuja junailee muut sen tekemään heittämällä vain kysymyksiä ilmaan. Vaivalloista, mutta säästä itsesi ihmisten tyhmyyksiltä ja pidä maineesi viisaana.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelisin B:n pettävän puolison kanssa ja vaatisin häntä ottamaan vastuun tilanteesta. Antaisin takarajan, johon mennessä hänen täytyy tunnustaa tekonsa puolisolleen ja sen jälkeen minä teen sen. Järjestäisin tapaamisen, jossa olisivat A, B, B:n puoliso ja C ja kysyisin miten minun pitää tämä homma nyt hoitaa, kun kalvaa tuollainen typerä pelehtiminen. Siirtäisin selvittämistyön nimenomaan niille, joille asia kuuluu kuin ryhtyisin itse tuomariksi. Yleensä totuuden puhuja saa aina eniten turpiin, mutta viisas totuuden puhuja junailee muut sen tekemään heittämällä vain kysymyksiä ilmaan. Vaivalloista, mutta säästä itsesi ihmisten tyhmyyksiltä ja pidä maineesi viisaana.
Sori, sotkin mukaan C:n. VAhingossa. En tiedä kuka ojn C. Haaaah hhaah haa
Vierailija kirjoitti:
Mikä viranomainen myöntää moraalipoliisin lupakirjoja? Mistä sait omasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, sotkin mukaan C:n. VAhingossa. En tiedä kuka ojn C. Haaaah hhaah haa
Olet idiootti, jolle vallanhimo aiheutti aivoverenkiertohiriön.
Tätä se nykyinen minä, minä, minä kulttuuri saa aikaan. Ei haittaa vaikka vehdataan varattujen kanssa. Ei kerrota vaikka omaa ystävää petetään omien silmien edessä. Kun etten vaan MINÄ kärsi tai MINÄ joudu vastuuseen. Milloin ihmisistä on tullut näin empatiakyvyttömiä, kylmiä ja katkeria ihmisiä, että ei osata ollenkaan asettua toisen asemaan ? Entäs se pettäjä, mitä jos osuisikin omaan nilkkaan ?
Jos ap ei millään pysty pitämään näppejään erossa muiden ihmisten asioista ja haluaa välttämättä ottaa jonkun puhutteluun, ottakoon nuo keskenään makaavat osapuolet. Toinen nainen voi lopettaa touhun heti, samoin mies, eikä kenenkään tarvitse mainita asiaa enää. Mutta ei: halutaan mennä kertomaan kaikki juuri sille viattomalle ihmiselle, jotta päästään itse pälkähästä, pannaan se viaton osapuoli hoitamaan sotku ja saadaan seurata ihmissuhteiden romahtamista eturivistä. Hävetkää.
Antaisin A:lle ensin mahdollisuuden hoitaa asian fiksusti - jos se nyt enää on mahdollista...
Siis kertoa itse ja lopettaa moisen...
Kerron aina! Jos valehtelisin, pettäisin ystävääni. Oikea ystävä kertoo.
Varmaan kannattaisi kertoa ennekuin ovat kiinni velkahelvetissä. Itse laittaisin "kavereihin" välit poikki jos he antaisivat velkautua pettäjän kanssa vaikka tiesivät asiasta.
Puhuisin kyllä sen ystävän A kanssa ensin.
Vaikea sanoa. Usein noissa tilanteissa ei voi tehdä kuin "väärin".
Pari kertaa ollut samanlainen tilanne, toisessa kerroin, toisessa jätin kertomatta. Molemmissa tapauksissa menetin kaikki ystäväni. Ja toisaalta taas näissä kolmiodraamoissa mukana olleet saivat anteeksi aina yhtä lukuunottamatta.
Tietääkö A, että sinä tiedät hänen pettämisjutuistaan?
Mielestäni joko A:n itse tai B:n miehen, eli syyllisten, jomman kumman tulisi itse kertoa asiasta B:n vaimolle.
Ihan turha sinun ulkopuolisena ottaa paskaa niskaasi heidän tekemisistään. Itse ainakin haluaisin kuulla jos minua petetään, mieluiten mieheltä itseltään. Tai sitten A:lta, jos miehestä ei ole asiaa kertomaan. En haluaisi että kukaan ulkopuolinen sekaantuu asiaan.
Olen niin nössö että kertoisin jotenkin anonyymisti. Ja sitten kun B tulisi sinulle ehkä juttelemaan asiasta niin voisit kertoa että sinä olet jotain sellaista epäillytkin mutta ettet ole ihan varma.Ja eihän se nyt suuri vale ole sillä eihän toisten hommista voi koskaan olla 100% varma kuitenkaan.