Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua syyllistetään kun en halua tehdä ilmaiseksi töitä – ei siis TE-palvelut vaan yksityinen firma

Vierailija
25.04.2019 |

Syytetään rahanahneeksi, kun olen sitä mieltä, että en ryhdy tekemään ilmaista työtä. Mikä ihmetyttää, koska sori vaan, sitä ne työmarkkinat ovat – toinen antaa osaamisensa ja työpanoksensa ja toinen korvaa siitä rahallisesti.

Ja kyseessä ei ole TE-palveluiden "pakkotyö", josta sentään siitäkin saa sen pienen korvauksen, vaan aloitteleva pieni firma joka ei maksa minulle senttiäkään. Lupailee, että voisin saada pienen omistusosuuden, joka voi olla jonkin arvoinen joskus vuosien kuluttua.

Mutta en vain ymmärrä, miksi ihmeessä edes kuvittelevat, että lähtisin tähän? On erittäin epätodennäköistä, että pieni omistusosuus olisi koskaan minkään arvoinen ja sen eteen joutuisin tekemään vuosikausia ilmaista työtä firmalle, ja vielä erittäin vaativaa sellaista.

Ihmetyttää, että mitä ihmettä se toinen ajattelee ja inhottaa, kun syyllistää nyt minua syyttelemällä rahanahneeksi ja antamalla ymmärtää, että olen huono ihminen. WTF?

Kommentteja, mielipiteitä? Olenko huono ihminen jos haluan, että työstäni maksetaan? Miksi ihmeessä tekisin ilmaiseksi töitä sen hyväksi, että toinen voi rikastua? Kyseinen firma kun on ihan bisnestä, ei mitään hyväntekeväisyyttä, eli silläkään ei voi perustella. Olen hämmentynyt siitä, että joku kehtaa edes vaatia tuollaista.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olen siis yrittäjä tämän henkilön aloittelevaa liiketoimintaa lähellä olevalla alalla, tehnyt myös yhteistyötä (onnistuneesti, siinä kaikki osapuolet hyötyivät) firman kanssa jota hän kopioi ja jota pitää keskeisenä kilpailijanaan. Sitä kautta ilmeisesti bongasi minut. Ja nyt hirveä painostus, että antaisin kaikki kontaktini ja osaamiseni ilmaiseksi hänelle käyttöön ja hankkisin hänelle asiakassuhteita ja myyntiä, että hän voisi kasvattaa itselleen firman ja rikastua. Korvauksena tästä hän antaisi minulle parin prosentin omistusosuuden omasta firmastaan, mutta vasta viiden vuoden kuluttua ja muuten ei maksaisi minulle mitään.

Olen aivan ällistynyt, miten voi edes kuvitella, että suostuisin tuohon. Miksi suostuisin? Ja nyt yrittää painostamalla ja syyllistämällä saada minua suostumaan. Eli että luopuisin omasta elinkeinostani ja tekisin ilmaiseksi hänen hyväkseen töitä vuosikausia. Eihän siinä ole mitään järkeä. Olen jopa melko loukkaantunut, että yrittää tuollaista. 

Ap

Vitsit, perus freelancerin arkea! Mulle yks asiakaskandidaatti karjui puhelimessa kun kerroin että tuntihintani on 60 € + alvit. Olin ahne p*ska ja on ihme jos kukaan suostuu mun asiakkaaksi. Ompa noita asiakkaita kumminkin riittänyt. Hänen mielestään töitä olis pitänyt tehdä 10 € + alv/h. 

Kiitos viestistä! Tämä on siis yleinenkin taktiikka? Olen kyllä tottunut tiukkoihin neuvotteluihin, mutta niissä yleensä sentään pysytään konkretiassa. Tällainen henkilöön käyvä syyllistäminen ja tunnemanipulointi on itselleni ollut harvinaisempaa liike-elämässä.

Ap

Vierailija
22/30 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin kommentoida että älä nyt hyvä ihminen suostu mihinkään omistusosuuksiin koska sen jälkeen olet työkkärin silmissä yrittäjä etkä saa enää työttömyyskorvauksia. Ilmeisesti oletkin jo yrittäjä joten tuo ei ole päivänpolttava ongelma juuri nyt. Mutta se muuttuu äkkiä ongelmaksi jos joku päivä lopetat oman yrityksesi ja haet tukia syystä tai toisesta. Ja äkkiäkös kumppanit/osaomistajat saa vastuulliseksi yrityksen veloista... Kuulostaa sen verran ketkulta että parempi pysyä erossa.

Todennäköisesti syyllistyisit laittomuuksiin jos myisit toisen yrityksen kontaktit eteenpäin. Vähintään maine menisi ja sen myötä oma liiketoiminta viemäriin. Ei kannata, ei miltään kantilta.

Oliko kyseessä joku sukulainen? Vaikea kuvitella että joku täysin vieras olisi noin härski. Olet varmaan jo ilmoittanut riittävän selkeästi ettet ole kiinnostunut? Sen pitäisi riittää, nyt ignooraat tai estät tyypin. Älä haaskaa aikaasi idiootteihin.

Vierailija kirjoitti:

Ja olen siis yrittäjä tämän henkilön aloittelevaa liiketoimintaa lähellä olevalla alalla, tehnyt myös yhteistyötä (onnistuneesti, siinä kaikki osapuolet hyötyivät) firman kanssa jota hän kopioi ja jota pitää keskeisenä kilpailijanaan. Sitä kautta ilmeisesti bongasi minut. Ja nyt hirveä painostus, että antaisin kaikki kontaktini ja osaamiseni ilmaiseksi hänelle käyttöön ja hankkisin hänelle asiakassuhteita ja myyntiä, että hän voisi kasvattaa itselleen firman ja rikastua. Korvauksena tästä hän antaisi minulle parin prosentin omistusosuuden omasta firmastaan, mutta vasta viiden vuoden kuluttua ja muuten ei maksaisi minulle mitään.

Olen aivan ällistynyt, miten voi edes kuvitella, että suostuisin tuohon. Miksi suostuisin? Ja nyt yrittää painostamalla ja syyllistämällä saada minua suostumaan. Eli että luopuisin omasta elinkeinostani ja tekisin ilmaiseksi hänen hyväkseen töitä vuosikausia. Eihän siinä ole mitään järkeä. Olen jopa melko loukkaantunut, että yrittää tuollaista. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin kommentoida että älä nyt hyvä ihminen suostu mihinkään omistusosuuksiin koska sen jälkeen olet työkkärin silmissä yrittäjä etkä saa enää työttömyyskorvauksia. Ilmeisesti oletkin jo yrittäjä joten tuo ei ole päivänpolttava ongelma juuri nyt. Mutta se muuttuu äkkiä ongelmaksi jos joku päivä lopetat oman yrityksesi ja haet tukia syystä tai toisesta. Ja äkkiäkös kumppanit/osaomistajat saa vastuulliseksi yrityksen veloista... Kuulostaa sen verran ketkulta että parempi pysyä erossa.

Todennäköisesti syyllistyisit laittomuuksiin jos myisit toisen yrityksen kontaktit eteenpäin. Vähintään maine menisi ja sen myötä oma liiketoiminta viemäriin. Ei kannata, ei miltään kantilta.

Oliko kyseessä joku sukulainen? Vaikea kuvitella että joku täysin vieras olisi noin härski. Olet varmaan jo ilmoittanut riittävän selkeästi ettet ole kiinnostunut? Sen pitäisi riittää, nyt ignooraat tai estät tyypin. Älä haaskaa aikaasi idiootteihin.

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kiitos viestistä! En ollut edes ajatellut tuota työkkärijuttua, hyvä huomio, kiitos! Ja todellakin, aion laittaa tälle selvän stopin. Pitää tosiaan päästä todella nopeasti tästä ihme kuviosta täysin pois.

Ap

Vierailija
24/30 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa uskomattoman röyhkeää.

Vierailija
25/30 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa äitihullulta....

Vierailija
26/30 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan tekisi töitä ilmaiseksi?

Minä menin 16 vuotiaana palkkatöihin kahvilaan ja sen jälkeen olen tehnyt töitä tauottomasti 40 vuotiaaksi saakka. Opiskellut yliopistotutkinnon, saanut kaksi lasta ja töihin menin jo lapsen oltua yksi. Vanhemman lapseni oltua 10kk jatkoin yo-opiskeluja.

Pisin kokoaikainen työsuhteeni on ollut yli yhdeksän vuotta. Opiskeluaikana tein montakin työtä yhtäaikaa ja olin yh.

Yliopistoharjoittelustakin maksettiin palkkaa.

Nyt olen ollut työtön ja siihen liittyy erittäin traumaattiset tapahtumat, joita suurin osa ei edes koe elämässään.

Olen kuitenkin saanut asiantuntijan vastikään tekemästä motiivi/kyky/arvo profiloinnista erittäin hyvät pisteet.

-Tunne oma tilasi. Anna arvo toisellekin.-

Vierailija
27/30 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista. Mä olen joutunut tekemisiin samankaltaisen tyypin kanssa. Onkohan niitä olemassa useita vai onko sama röyhkeä tyyppi kyseessä...

Vierailija
28/30 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä tekee usein alussa ilmaista työtä. Vaadi suurempi osuus ja mene mukaan jos näet yrityksessä menestymisen mahdollisuuksia.

Noin pienellä osuudella sanot heippa ja soitellaan.

Vierailija
29/30 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjä tekee usein alussa ilmaista työtä. Vaadi suurempi osuus ja mene mukaan jos näet yrityksessä menestymisen mahdollisuuksia.

Noin pienellä osuudella sanot heippa ja soitellaan.

En menisi mukaan. Ainakaan jos tuo tyyppi hoitaisi taloushallinnon/kirjanpidon.

Vierailija
30/30 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Huvittavan röyhkeää kusetusta. Ihan ilmaiseksi pitäisi oikein pystyttää menestyvä firma toiselle ihmiselle, just just :D

Sanot, ettet ole mikään vedätettävä idiootti ja pyydät häntä ystävällisesti suksimaan hittoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän