Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko typerää miettiä lasten hankkimista tässä elämäntilanteessa?

Vierailija
24.04.2019 |

Olen aina halunnut olla nuori äiti ja minulla on todella kova vauvakuume ollut jo pitkään. Minä ja avopuolisoni olemme 24-vuotiaita ja opiskelemme molemmat yliopistossa. Hänellä opintoja on jäljellä 1,5 vuotta ja minulla 3 vuotta. Minä opiskelen alaa joka on todella työllistävä ja ala jota mieheni opiskelee on myös melko varma työpaikan suhteen. Hänellä myös jonkun verran suhteita eli työllistyminen valmistumisen jälkeen on todennäköistä. Onko typerää ajatella lasten hankkimista nyt. Ymmärrän kyllä että saatan joutua ottamaan puolen vuoden-vuoden tauon opinnoista, mutta opiskelen pääosin etänä joten jollain lailla voisin edetä opinnoissani myös kun olen vauvan kanssa kotona. Mikään tarkoitus ei ole kelan elätiksi heittäytyä vaan olen periaatteen ihminen ja kävisin koulun kyllä loppuun. Onko vastuutonta vai voisiko olla jopa järkevää? Valmistumisen jälkeen olisin ainakin sitten heti vapaa työelämään. Kokemuksia ja mielipiteitä kiitos!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollenkaan huono vaihtoehto. Opiskelut joustavat aivan eri tavalla kuin työelämä, siis siten että äitiysvapaa ja opinnot on paljon helpompi yhdistää kuin äitiysvapaa ja työelämä.

Lisäksi heti kun pääset työelämään kiinni niin sieltä ei ole pakko lähteä kotiin lasten kanssa.

Enemmän antaisin painoarvoa sille millainen parisuhde on. Eli onko vakaalla pohjalla, paljon yhteisiä vuosia takana jne. Me tulimme raskaaksi 25-vuotiaina yliopisto-opiskelijoina, olimme juuri menneet naimisiin. Mies valmistui raskausaikana ja sai ensimmäisen vakituisen työpaikan, minä vietin rauhassa ajan kotona ja viimeistelin opinnot kun vauva oli 9kk ja valmistuin kun lapsi täytti 1v2kk. Työelämään pääsin käsiksi vasta kun lapsi oli 1v9kk mutta se ei haitannut minua, sain olla rauhassa kotona. Oli tottunut elämään vähällä ja köyhänä opiskelijana niin ei osannut kaivata kahden palkansaajan tuloja eikä isot asuntolainat painaneet niskassa.

Ainoa miinus mikä tässä ehkä on se, että nyt ei viitsi heti tehdä töistä lasta perään kun on päässyt kiinni työnsyrjään. Mutta meillä ei koskaan olekaan ollut tarvetta tehdä useita lapsia pienillä ikäeroilla. Yhden teemme ehkä vielä joskus. Lapsi täytti juuri 3v. Me 28-29v joten aikaa on vielä hyvin. :)

Vierailija
2/3 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollenkaan huono vaihtoehto. Opiskelut joustavat aivan eri tavalla kuin työelämä, siis siten että äitiysvapaa ja opinnot on paljon helpompi yhdistää kuin äitiysvapaa ja työelämä.

Lisäksi heti kun pääset työelämään kiinni niin sieltä ei ole pakko lähteä kotiin lasten kanssa.

Enemmän antaisin painoarvoa sille millainen parisuhde on. Eli onko vakaalla pohjalla, paljon yhteisiä vuosia takana jne. Me tulimme raskaaksi 25-vuotiaina yliopisto-opiskelijoina, olimme juuri menneet naimisiin. Mies valmistui raskausaikana ja sai ensimmäisen vakituisen työpaikan, minä vietin rauhassa ajan kotona ja viimeistelin opinnot kun vauva oli 9kk ja valmistuin kun lapsi täytti 1v2kk. Työelämään pääsin käsiksi vasta kun lapsi oli 1v9kk mutta se ei haitannut minua, sain olla rauhassa kotona. Oli tottunut elämään vähällä ja köyhänä opiskelijana niin ei osannut kaivata kahden palkansaajan tuloja eikä isot asuntolainat painaneet niskassa.

Ainoa miinus mikä tässä ehkä on se, että nyt ei viitsi heti tehdä töistä lasta perään kun on päässyt kiinni työnsyrjään. Mutta meillä ei koskaan olekaan ollut tarvetta tehdä useita lapsia pienillä ikäeroilla. Yhden teemme ehkä vielä joskus. Lapsi täytti juuri 3v. Me 28-29v joten aikaa on vielä hyvin. :)

Kiitos ihanan positiivisesta kommentista! Sen lopullisen päätöksen tekeminen siitä että aletaan yrittämään on vaan niin pelottava koska olen todella vastuullinen ja järkevä ihminen ja analysoin kaiken aina juurta jaksaen :) toisaalta niinkuin sanoit yleensä asiat järjestyy vaikka jonkin aikaa elelisikin hieman pienemmällä budjetilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein kaksi lasta samalla kun opiskelin tradenomiksi. Olin päivät lasten kanssa ja mies illat, jolloin minä taas opiskelin. Järjestely oli loistava. Lapset saivat olla kotihoidossa ja minä en tullut mökkihöperöksi, kun pääsin iltaisin pois kotoa aivotyön ja ihmisten pariin. Valmistuin, kun lapset olivat 4 ja 2,5, ja pääsin heti töihin. Suosittelen, jos vain parisuhde on kunnossa ja kumpikin vanhempi ottaa aikuisen vastuun lapsista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme