Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nykyään lapset enää osaa leikkiä yksin?

Vierailija
24.04.2019 |

Luin juuri eräästä suositusta blogista kuinka bloggaaja ja hänen puolisonsa olivat koko viikonlopun koittaneet keksiä lapsilleen (alle kouluikäisiä) tekemistä. Myös ystävilläni on lapsia, jotka eivät juuri koskaan leiki yksin/keskenään, vaan aina pitää vanhempien keksiä jotain yhteistä tekemistä. Onko tosiaan näin, että nykyään lapset ei enää osaa leikkiä yksin? Oma lapsuuteni meni leikkiessä, välillä yksin ja välillä kavereiden kanssa. Vanhemmat vei uimaan, luistelemaan yms, mutta ei vanhempieni viikonloput menneet minun ja sisarusteni viihdyttämiseen. Itselläni ei ole ainakaan vielä lapsia ja kauhistuttaakin ajatus, että leikki-ikäinen lapsi olisi jatkuvasti vaatimassa minua keksimään tekemistä. Onko ajat vaan muuttuneet ja lapset sen myötä vai onko vielä sellaisiakin lapsia, jotka leikkivät myös yksin eivätkä tarvitse jatkuvasti vanhempiaan viihdyttämään?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ei anneta leikkiä yksin ku pelätään että ne syrjäytyy. Lapsilla ei myöskään sais olla koskaan tylsää, vaan aina pitäs olla tekemistä.... Hullu maailma.

Vierailija
2/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vasta 10kk ikäinen lapsi ja hän tykkää leikkiä pitkiäkin toveja yksin. Ei ole sisaruksia eikä tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3v ja 7v leikkivät tuntikausia pihalla keskenään.

Vierailija
4/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin tuntuu, ettei lasten tarvitse tehdä mitään epämiellyttävää. Jos lapsi tykkää leikkiä vanhempien kanssa niin siihen aina suostutaan. Tylsistyminenkin koetaan epämiellyttäväksi, joten lasten ei anneta tylsistyä, vaikka tylsyydessä ne keksisivät nopeasti tekemistä yksin.

Vierailija
5/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo juurikaan leikkinyt lasteni kanssa. Kyllä he (kohta 5 ja 8) leikkivät keskenään tai yksin. 

Vierailija
6/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta ja lapsen iästä. N. kolmevuotiaana voi olla esim vaihe jossa lapsi haluaa seuraa leikkeihinsä koska on juuri oppinut yhteisleikit rinnakkaisleikkimisen tilalle.

Jotkut lapset taas keksivät kaikenlaista kiellettyä tai vaarallista tekemistä jos puuhia ei lainkaan ohjata.

Jos lapsia on useampia niin riippuen iästä voi olla, että riitojen välttämiseksi tai selvittelyyn tarvitaan aikuisen apua.

Tilanteita on siis monia erilaisia ja lapsen kehityksessä on erilaisia vaiheita, loppujenlopuksi suurimmasta osasta lapsista tulee kuitenkin itsenäisiä nuoria.

Vierailija
7/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, meidän taapero leikkii yksinäänkin, toki me vanhemmat luetaan kirjoja ja leikitäänkin, mutta viihtyy myös omissa puuhissaan tuo lapsi. Miehen tytär taas on ihan eri maata, eskari-ikäinen ja joko haluaa tuijottaa telkkaria vuorokauden ympäri tai jos ja kun tv-aika loppuu niin joko isin pitää viihdyttää pikkuneitiä tai sitten roikkuu kirjaimellisesti isänsä lahkeessa ja vinkuu tylsyyttään. Ei leiki yksin eikä velipuolensa kanssa. Ihmetyttää kun 6v ei näytä osaavan leikkiä.

Vierailija
8/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut sukulaisilta valtavasti haukkuja, kun panen lapset leikkimään keskenään. Kuulemma on isomman orjuuttamista. Ikäeroa on kaksi vuotta eli en pysty näkemään häntä ”hoitajana” tässä. Olen vieressä, mutta en ohjaa leikkejä mitenkään.

Vierailija
9/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Newsflash:

Lapsilla ei ole näitä taitoja sisäsyntyisesti, vaan ne pitää opettaa jopa puhumaan ja kävelemään! Niin myös leikkimään!

Vierailija
10/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Newsflash:

Lapsilla ei ole näitä taitoja sisäsyntyisesti, vaan ne pitää opettaa jopa puhumaan ja kävelemään! Niin myös leikkimään!

Voi yhden kerran. Ei pidä. Mitään noista.

Vierailija
11/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Newsflash:

Muistaakseni joskus olen jostain lukenut että esim. kävelemisen "opettaminen" on käytännössä turhaa. Siis voihan sitä tehdä, mutta se lapsi kyllä oppii ryömimään, konttamaan, ja kävelemään ihan omia aikojaan.

Vierailija
12/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Newsflash:

Muistaakseni joskus olen jostain lukenut että esim. kävelemisen "opettaminen" on käytännössä turhaa. Siis voihan sitä tehdä, mutta se lapsi kyllä oppii ryömimään, konttamaan, ja kävelemään ihan omia aikojaan.

Siis lapsi ei opi luonnostaan, jollei se saa mallia. Alttius oppia ei tarkoita automaattista osaamista. Näköjään vanhemmat ovat nykypäivänä aika pihalla siitä, miten paljon lapsille oikeasti pitää opettaa asioita.

Vierailija
13/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Newsflash:

Siis lapsi ei opi luonnostaan, jollei se saa mallia. Alttius oppia ei tarkoita automaattista osaamista. Näköjään vanhemmat ovat nykypäivänä aika pihalla siitä, miten paljon lapsille oikeasti pitää opettaa asioita.

Kummasti tuo meidän lapsi osaa nykyään kävellä, ei ole koskaan opetettu, kannustettu vain kun on yrittänyt tehdä. Ei sitä ole kukaan kädestä pitäen valmentanut. :D

Vierailija
14/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, meidän taapero leikkii yksinäänkin, toki me vanhemmat luetaan kirjoja ja leikitäänkin, mutta viihtyy myös omissa puuhissaan tuo lapsi. Miehen tytär taas on ihan eri maata, eskari-ikäinen ja joko haluaa tuijottaa telkkaria vuorokauden ympäri tai jos ja kun tv-aika loppuu niin joko isin pitää viihdyttää pikkuneitiä tai sitten roikkuu kirjaimellisesti isänsä lahkeessa ja vinkuu tylsyyttään. Ei leiki yksin eikä velipuolensa kanssa. Ihmetyttää kun 6v ei näytä osaavan leikkiä.

Muistan kun omat vanhempani vittuilivat minulle, kun en osannut 6-vuotiaana kelloa... Eivät kuitenkaan itse opettaneet, vaan opin lopulta naapurilta. Ohjaa sitä lasta leikkimään, äläkä ihmettele.

Vierailija
15/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi niitä aikoja :) muistan meidänkin esikoisen leikkineen pitkiä aikoja itsekseen taaperona. Hän leikki pikkuautoilla, luki kirjoja, kasasi dubloja soitti vauvapienoaan.

Ja sitten leikki-iässä hän halusikin yhtäkkiä seuraa, halusi jutella kun oppi puhumaan kunnolla, haluaa leikkiä ns. roolileikkejä missä lelut juttelevat toisilleen, haluaa osallistua ruoanlaittoon, siivoamiseen jne. Hänestä tuli yhtäkkiä sosiaalinen ihminen joka kaipaa seuraa eikä pikkuveli riitä kun hän on ihan eri kehitysvaiheessa.

Vierailija
16/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Newsflash:

Tämä. Lapset oppii mallista, mutta se ei tarkoita sitä että se pienokainen sisäistää kaiken opin automaattisesti. Vanhempien pitää kannustaa ja näyttää mallia. Olin juuri tuollainen lapsi jota vaan rahaattiin mukana ja odotettiin että imen tiedon itseeni. No, ei toiminut, ja koulussa nolotti aikanaan kun olin alussa aivan pihalla kaiksesta.

Vierailija
17/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsyys on ihan välillä ihan hyväksi lapsille. Oppivat käyttämään mielikuvitustaan. 

Meillä leikitään,harrastetaan ja tehdään kaikkea kyllä lasten kanssa mutta lapset leikkivät myös keskenään. Jos tulevat valittamaan tylsyyttä niin käsken keksimään jotain tekemistä. En anna roikkua lahkeessa valittamassa, saatan sanoa että kellarissa on jääkaappipakastimen pahviloota, rakentakaa vaikka linna. Ja harrastehuoneessa on aina puuta, maaleja ja vaikka mitä mistä rakentaa, ainoastaan sähkötyökaluja eivät saa yksin käyttää. Leikkihuone on täynnä lautapelejä, leluja ja kirjoja ja pihalla on lääniä jolla leikkiä.

Tylsyyksissään ovat rakentaneet muun muassa puumajan ylijäämälaudasta ja vanhoista ikkunoista ja oman pienen laivan styroksista, laudoista muusta sellaisesta jolla sitten seilasivat keväällä pitkät tovit kun peltomme tulvi.

Kyllä ne lapset itseään viihdyttävät kun niille vain antaa siihen mahdollisuuden.

Vierailija
18/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Newsflash:

Mitenköhän ne entiset sukupolvet ikinä oppu mitään kun vanhemmat eivät olleet tällä lailla ”läsnä” kuin nykyään??? 😂😂😂

Lasten on kyllä ihan tarkoitus leikkiä keskenään. Eihän päiväkodissakaan koko ajan hoitaja sanoita ja ohjaa.

Vierailija
19/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun omat vanhempani vittuilivat minulle, kun en osannut 6-vuotiaana kelloa... Eivät kuitenkaan itse opettaneet, vaan opin lopulta naapurilta. Ohjaa sitä lasta leikkimään, äläkä ihmettele.

On ohjattu, ei kiinnosta pätkääkään. Katselee ennemmin telkkaria koko päivän.

Vierailija
20/30 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ohjattu, ei kiinnosta pätkääkään. Katselee ennemmin telkkaria koko päivän.

Ja pian on käsissänne 60-kiloinen sohvalla röllöttävä ekaluokkalainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi