Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 55-vuotias ja opiskelen uuden ammatin

Taas kulkee
23.04.2019 |

Kyllästyin ikärasismiin omalla alallani, joten vajaan vuoden kestäneen työttömyyden jälkeen päätin hakeutua rekrykoulutukseen bussinkuljettajaksi ja pääsinkin.

Muutaman kuukauden päästä en tarvitse enää yhteiskunnan tukia, kun olen valmis aloittamaan palkkatyön. Ja tuntuupa pitkästä aikaa hyvälle maanantaitkin, entisissä töissä ollessa loppuvaiheessa oli aika tuskaa ajatellakin tulevaa viikkoa... Kaikinpuolin hyvä fiilis nyt.

Herättääkö kysymyksiä?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

🎓 a. Onnittelut päätöksestä.

Vierailija
2/54 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upeaa. Onnittelut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon! Aivan mahtavaa. Millaiset työllisyysnäkymät bussinkuljettajilla on? Toivottavasti pääset heti töihin.

T. Yli 5-kymppisenä amk-tutkinnon suorittanut, nyt töissä

Vierailija
4/54 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko työnantaja muuten antaa potkut laillisen eläkeiän perusteella? Bussikuskinahan pärjää varmaan pitkälle yli 70-vuotiaaksi.

Vierailija
5/54 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kunnioitus sinulle. Hieno tapa ottaa elämä haltuun. Onnea!

Vierailija
6/54 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätävän paskaa duunia. Ehkä sopii toki elämässä epäonnistuneelle vanhemmalle ihmiselle. Näin kolmikymppisenä oli pakko vaihtaa alaa, kun ei pää kestänyt valittavia ja kitiseviä ihmisiä. 

Vierailija
7/54 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllisyysnäkymät kun kyseessä ollen rekrykoulutus, että kaikki jotka suorittavat kurssin hyväksytysti, työllistyvät saman tien. Ja kuulemma saa ajaa 68-vuotiaaksi asti, jos ei hölmöile. Keski-ikä tuossa firmassa yli 45 v.

AP

Vierailija
8/54 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäätävän paskaa duunia. Ehkä sopii toki elämässä epäonnistuneelle vanhemmalle ihmiselle. Näin kolmikymppisenä oli pakko vaihtaa alaa, kun ei pää kestänyt valittavia ja kitiseviä ihmisiä. 

Juu, ei kaikilla kantti niitä hommia kestä, sen toki tiesinkin jo ennakkoon.

Mutta en jaksa lorvia enää työttömänäkään. Jahka täytät itse 45, alat huomata mitä tarkoittaa ikärasismi. Valitettavasti.

Vierailija
9/54 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti pää ja kroppa kestää kuljetusalan. Itse nyt nelikymppisenä opiskelen juuri uutta ammattia että pääsen pois kuskin hommista. Aamuyön herätykset, jatkuva univelka ja pitkät päivät p@skalla palkalla saa nyt riittää.

Vierailija
10/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa taas mukava opiskelupäivä. TE-toimistosta ei kyllä työttömyyteni aikana ollut mitään hyötyä, eipä sieltä kukaan myöskään mitään haastatteluja tehnyt kolmen kuukauden välein kuin vissiin pitäisi lain mukaan.

Ei niillä ole resursseja. No, työllistyväthän sentään itse...

Ja vastauksena tälle vielä:

"Jäätävän paskaa duunia. Ehkä sopii toki elämässä epäonnistuneelle vanhemmalle ihmiselle. Näin kolmikymppisenä oli pakko vaihtaa alaa, kun ei pää kestänyt valittavia ja kitiseviä ihmisiä."

En nyt mitenkään koe epäonnistuneeni elämässä, olen tehnyt palkkatyötä tähän mennessä yli 36 vuotta. Vanhenemiselle ei kukaan mitään voi.

AP

Vierailija
11/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
12/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä hyvä asenne!

Kaukoliikenteessä ja tilausajoissa minäkin voisin pärjätä.

Suurkaupungin lähiliikenne, ei kiitos.

Vierailija
13/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno ratkaisu ja varmasti kannattava! Nuo rekrykoulutukset, joissa kaikille luvataan työpaikka, ovat aivan mahtava juttu. Monissa muissakin työvoimakoulutuksissa on hyvät työllistymisprosentit. Opiskelen parhaillaan sellaisessa, vastaavien aiempien koulutusten työllistymisaste on ollut 80% luokkaa. Harjoittelupaikkoja on löytynyt todella hyvin myös yli 50v opiskelijoille, joita on jonkin verran.

Vierailija
14/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista olisi taksikuskin työ? Onko kukaan päätynyt siihen?

Vierailija
15/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten lähtenyt opiskelemaan teologiaa kuten yllättävän monet lähellä eläkeikää olevat tunnetut ja tuntemattomat. Papin töissähän ei eläkeikä ole harmina, vaan hommia voi jatkaa niin kauan kuin suu käy ja järki juoksee. Virassa ei 68 jälkeen enää voi olla, mutta freelancerina kuitenkin. Bussikuskin kohdalla tilanne on toisenlainen. Kai lukijat muistavat pahan onnettomuuden Kuopiossa?

Vierailija
16/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea, hyvä päätös! Eräs tuttu valmistui myös noin tuossa iässä uuteen ammattiin ja töitä riitti. Nyt on jo eläkeiässä.

Elämänkokemus tuo oman hyvän lisänsä moneen ammattiin.

Vierailija
17/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se ikärasismi ala sitten oli?

Hatun nosto, itse en voisi kuvitellakaan olevani moisessa ammatissa. En vaan jaksa ihmisiä, vaikka suurinosa onkin hyviä, mutta ne muutama mätä.. :(

Vierailija
18/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onnea ja myös menestystä uuteen työhön! Voi kun minäkin keksisin jonkun uuden alan itselleni. Entiselle alalleni en enää kelpaa, koska ikä. Olen myös viisikymppinen ja nuoret menee kirkkaasti ohi työnhaussa. Terve olen ja mielelläni opiskelisin uuden ammatin, täällä pienellä pohjoisen paikkakunnalla vaan ei kummoisia mahdollisuuksia ole, tuntuu, että lähäriksi olisi pakko opiskella, mutta en ole alalle mitenkään sopiva. Päivät kuluu ja työttömyys venyy. 

Vierailija
19/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei ilmeisesti ole pääkaupunkiseutulaisia

täällä edellytys bussikuskiksi pääsemisessä on ei-suomalaisuus

Vierailija
20/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon!

Minäkin opiskelin uuden ammatin ja valmistuin 49v, en ole saanut työpaikkaa. Mulla ei käynyt yhtä hyvin.