Raskaana oleva nainen ei saa juoda pisaraakaan alkoholia
Tämä on nyt uusinta tutkittua tietoa,ei edes saunaolutta saa ottaa muusta puhumattakaan.
Juuri nyt teeveessä.
Kommentit (43)
Olen juonut 3 siideriä raskauden aikana. Tosin en tiennyt olevani raskaana kun join ne. Sen jälkeen olen maistanut (max 1tl määrä) paria minulle uutta siiderimakua, muuten en ole alkoholiin koskenut koko aikana.
Lilla rv22
Enemmän kyllä ihmettelen naisia, jotka eivät oman lapsensa hyvinvoinnin vuoksi voi olla ilman alkoholia raskausaikana. Miten tuollaiset kuvittelevat lapsen kanssa pärjäävänsä, jos jo raskausaikana on vaikea ottaa lapsen etu huomioon?
Jos vastasyntyneellä diagnosoidaan alkoholista ja/tai huumeista tulleita vaurioita, niin piuhat poikki vaan ja lapsi huostaan.
Kyllä vähän viiniä voi ottaa hyvän ruoan kanssa.
Ei pari drinksua ole vaaraksi. Nyt sitä foliohattusakkia löysemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähän viiniä voi ottaa hyvän ruoan kanssa.
Jos on hyvä ruoka niin olen ottanut pari kolme lasillista, jos paha ruoka niin menee koko pullo.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kyllä ihmettelen naisia, jotka eivät oman lapsensa hyvinvoinnin vuoksi voi olla ilman alkoholia raskausaikana. Miten tuollaiset kuvittelevat lapsen kanssa pärjäävänsä, jos jo raskausaikana on vaikea ottaa lapsen etu huomioon?
Jos vastasyntyneellä diagnosoidaan alkoholista ja/tai huumeista tulleita vaurioita, niin piuhat poikki vaan ja lapsi huostaan.
En sano että olen alkoholisti tai minusta voisi tulla sellainen, mutta koko tämän raskauajan olen haaveillut jo valmiiksi mikä olisi se 1 siideri/drinkki jonka voisin juoda ulkona syysillassa kotiterassilla kun lapsi on isänsä kanssa nukkumassa. Olen kaupassa töissä, hyllytän ja myyn alkoholi juomia joten näen alkoholia lähes päivittäin. Kaipaan aina välillä sitä yksinäistä saunajuomaa ja sitä rentoutumisen tunnetta minkä se saa aikaan (olen kokeillut eri limuja, ei toimi). Silti en ole juonut kun sen pari teelusikallista siideriä, koska pystyn olemaan juomatta alkoholia. Olen ennenkin juonut vain harvoin (sen yhden saunajuoman per viikko) mutta nyt kun tietää ettei saa juoda, se alkoholi tuntuu kummittelevan ajatuksissa vielä enemmän.
Lilla rv 22
Vierailija kirjoitti:
Jonain päivänä voidaan tutkia mitä tämä järkyttävä raskauden aikainen ylipaino ja radi aiheuttaa lapsille. Liika on liikaa kaikessa. Muutama alkoholiannos on pientä noihin verrattuna.
Tämä!! Olisi mielenkiintoista lukea tutkimuksesta jossa tutkittaisiin raskaana olevaa naista joka harrastaa liikuntaa, syö järkevästi ja juo kolme lasia viiniä odotuksen aikana. Sitten voisi seurata mammaa joka lihoo 30kg, laittaa miehen yön selkään hakemaan pizzaa raskaushimoihin eikä liiku odotuksen aikana ollenkaan.
Rasittavaa kouhkaamista nämä "Ei pisaraakaan!" väännöt, jos jossain on sanottu, ettei saunaolutta suositella. Pullollinen on kuitenkin hiukan eri asia kuin pisara. Vai onko jollain kolmen desin pisarat?
Vierailija kirjoitti:
Jonain päivänä voidaan tutkia mitä tämä järkyttävä raskauden aikainen ylipaino ja radi aiheuttaa lapsille. Liika on liikaa kaikessa. Muutama alkoholiannos on pientä noihin verrattuna.
Parempi ettei kumpaakaan, radia eikä alkoholia. Ei ole loogista laittaa huonoja asioita paremmuusjärjestykseen ja hyväksyä sitten listan alimmaisia vähiten huonoina.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo nyt on ihan päivän selvä asia ilman tutkimuksiakin.
Päivänselvä 😍 on yhdyssana.
-Ohis-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vastasyntyneellä diagnosoidaan alkoholista ja/tai huumeista tulleita vaurioita, niin piuhat poikki vaan ja lapsi huostaan.En sano että olen alkoholisti tai minusta voisi tulla sellainen, mutta koko tämän raskauajan olen haaveillut jo valmiiksi mikä olisi se 1 siideri/drinkki jonka voisin juoda ulkona syysillassa kotiterassilla kun lapsi on isänsä kanssa nukkumassa. Olen kaupassa töissä, hyllytän ja myyn alkoholi juomia joten näen alkoholia lähes päivittäin. Kaipaan aina välillä sitä yksinäistä saunajuomaa ja sitä rentoutumisen tunnetta minkä se saa aikaan (olen kokeillut eri limuja, ei toimi). Silti en ole juonut kun sen pari teelusikallista siideriä, koska pystyn olemaan juomatta alkoholia. Olen ennenkin juonut vain harvoin (sen yhden saunajuoman per viikko) mutta nyt kun tietää ettei saa juoda, se alkoholi tuntuu kummittelevan ajatuksissa vielä enemmän.
Lilla rv 22
Alkoholisti sinä olet!
Äipytskä kirjoitti:
Kai sentään "herkkua" saa tykittää suoneen. Eihän siitä puhuttu.
Monelle tulee yllätyksenä, että alkoholi ja tupakka ovat vaarallisempia sikiölle kuin useat huumeet.
Ehkä huumeäidin elämäntapa muuten on vaarallinen sikiölle, mutta aineista puhuttuna huumeet ei tule ykkösenä.
Mua aina surettaa ne pienet vauvat, jotka joutuu hengittämään sitä tupakankatkuista äitiä. Tunnista toiseen vuorokaudesta toiseen. Ei tietoakaan raikkaasta ilmasta.
Tupakanmakuista rintamaitoa. Toisaalta todennäköisempää on, ettei tupakoiva wt-äiti rintojansa imettämisellä pilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!! Olisi mielenkiintoista lukea tutkimuksesta jossa tutkittaisiin raskaana olevaa naista joka harrastaa liikuntaa, syö järkevästi ja juo kolme lasia viiniä odotuksen aikana. Sitten voisi seurata mammaa joka lihoo 30kg, laittaa miehen yön selkään hakemaan pizzaa raskaushimoihin eikä liiku odotuksen aikana ollenkaan.
Ja ajattelitko että siitä saataisiin jotain tietoa mitä nuo aiheuttavat jos molemmissa ryhmissä on yksi äiti?
Jotta saadaan jotain näyttöä aiheesta niin tulee olla tuhansia äitejä joiden kohdalla tätä asiaa sikiön kannalta tutkitaan. Voitaisiin tuo selvittää tutkimalla äitien ja lasten terveystietoja mutta terveystiedot tulisi olla tuhansilta, jopa kymmeniltä tuhansilta äideiltä ja heidän lapsiltaan ja tutkimuksen seuranta-aika tulisi olla vuosia.
Vankkaan tieteelliseen näyttöön perustuva lääketiede vaatii paljon tilastotietoa pitkältä ajalta.
Mutta onhan tuotakin tietenkin tutkittu:
äidin lihavuus voi vaikuttaa lapsen alttiuteen sairastua myöhemmällä iällä diabetekseen tai astmaan. Lisäksi äidin ylipaino on riskitekijä lapselle myös sen takia että se voi aiheuttaa sikiön liiallista kasvua.
Muita ylipainon aiheuttamia riskejä ovat ennenaikainen synnytys, synnytyskomplikaatiot ja keisarileikkaus. Ylipaino voi johtaa myös äidin lapsivuodeajan komplikaatioihin kuten haavatulehduksiin tai laskimotukoksiin. isokokoisella vastasyntyneellä on riski saada jokin synnytysvaurio kuten olkapunosvaurio alatiesynnytyksen yhteydessä. Mahdollista on myös se, ettei vauva mahdu syntymään, jos se on liian kookas. Tällöin voidaan joutua synnytyksen aikaiseen akuuttiin keisarileikkaukseen.
Äidin ylipaino tai lihavuus voi vaikuttaa lapseen epäsuotuisasti vielä synnytyksen jälkeenkin. sikiön altistumisella poikkeavalle aineenvaihduntaympäristölle jo kohdussa voi olla pitkäkestoisia vaikutuksia.
Tällaisella lapsella on myöhemmin suurentunut riski olla ylipainoinen, olla diabeetikko, sairastua metaboliseen oireyhtymään – ja myöskin astmariski on todettu olevan suurentunut ylipainoisten naisten lapsilla.
Terveydenhuollossa ei kuitenkaan juuri ole resursseja äitien ylipainon tai lihavuuden hoitamiseen. tupakan ja alkoholin välttämistä raskausaikana painotetaan paljonkin, mutta myös ylipainoon liittyvät riskit tulisi tiedostaa.
Suomessa on niin kummallinen alkoholikulttuuri mutta asenteet tupakkaa ja kovia huumeita kohtaan ovat vielä lievemmät. Vanhemmat eivät päästä lapsiaan edes koulun huumevalistuksiin koska "ne on bullshittiä ja ei satunnaisesta ekstaasikokeilusta koukkuun jää" Neuvoloissa ei äitien, ja myöskään isien, alkoholin ja muiden päihteiden käyttöön puututa. Silitellään päätä että ihmisen elämässä pitää olla iloa ja päihteiden lopettaminen on muka haitallista sikiölle.
Monesti olen miettinyt johtuvatko monien nykylasten ongelmat päihteistä.
Tärkeä aihe oli A-studiossa, mutta miksei ne ottaneet oikeaa asiantuntijaa haastateltavaksi.
Oli pakko vaihtaa kanavaa, syvällistä tietoa ei haastateltavat pystyneet antamaan. Eikö ne saa kysymyksiä etukäteen?
Jouduin raskausaikana töissä käyttämään käsidesiä jatkuvasti ja siinä usein mietin, että kuinka paljon sitä imeytyy verenkiertoon ja onko tervettä sikiölle? Neuvolassa vakuuteltiin huolen olevan turha, kuten myös lääkevoiteen käytöstä jalan laskimotukokseen jossa oli etanolia. No, vauva syntyi terveenä, mutta myöhemmin löytyi rakenteellinen sydänvika. Liekö sattumaa vai oliko näillä em asioilla vaikutusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidin ylipaino tai lihavuus voi vaikuttaa lapseen epäsuotuisasti vielä synnytyksen jälkeenkin, sikiön altistumisella poikkeavalle aineenvaihduntaympäristölle jo kohdussa voi olla pitkäkestoisia vaikutuksia.
Tällaisella lapsella on myöhemmin suurentunut riski olla ylipainoinen, olla diabeetikko, sairastua metaboliseen oireyhtymään ja myöskin astmariski on todettu olevan suurentunut ylipainoisten naisten lapsilla.
Muita ylipainon aiheuttamia riskejä ovat ennenaikainen synnytys, synnytyskomplikaatiot ja keisarileikkaus. Ylipaino voi johtaa myös äidin lapsivuodeajan komplikaatioihin kuten haavatulehduksiin tai laskimotukoksiin.
Ylipaino altistaa naisen raskauden aikana raskausdiabetekselle eli sokeriaineenvaihdunnan häiriölle. Raskausdiabetes voi johtaa sikiön suurikasvuisuuteen, mutta siihen saattaa riittää jo pelkkä äidin ylipainokin.
isokokoisella vastasyntyneellä on puolestaan riski saada jokin synnytysvaurio kuten olkapunosvaurio alatiesynnytyksen yhteydessä. Mahdollista on myös se, ettei vauva mahdu syntymään, jos se on liian kookas. Tällöin voidaan joutua synnytyksen aikaiseen akuuttiin keisarileikkaukseen.
Raskaana ei ole varmasti täysin turvallista sikiön kannalta käyttää käytännössä mitään lääkkeitä tai saada mitään myrkkyjä elimistöönsä, esim. juuri etanolia. Toisaalta varmasti vaarallisiksi sikiön kannalta tiedetään vain joitain kymmeniä lääkkeitä. Täysin turvalliseksi ei toisaalta tiedetä juuri mitään. useat sadat lääkkeet sijoittuvat kategoriaan ettei tiedetä varmasti turvalliseksi mutta ei ole varmasti haitallisiakaan.
Jopa Panadolista on vaaraa sikiölle:
tuoreen tutkimuksen perusteella parasetamoliakaan ei kannattaisi käyttää varomattomasti raskaana. Tutkimuksen mukaan raskauden aikana parasetamolille altistuvilla lapsilla on jonkin verran tavallista enemmän ADHD-tarkkaavaisuushäiriöitä ja mahdollisesti myös autismin kirjoa.
parasetamolille raskauden aikana altistuneilla oli 34 prosenttia enemmän ADHD-tarkkaavaisuushäiriöitä, 24 prosenttia todennäköisemmin ylivilkkautta ja 19 prosenttia enemmän autismin kirjon diagnooseja. Yhteydet olivat sitä voimakkaampia mitä pitempään lääkitys oli jatkunut.
Parasetamoli on käytetyin kipulääke raskauden aikana, joten tutkijoiden havaintoihin on syytä suhtautua vakavasti. Samaan aikaan on hyvä pitää mielessä, etteivät nyt havaitut riskit ole käytännössä kovin suuria, ja on myös mahdollista, että yhteyden taustalla ovat sairaudet ja seikat, joiden takia äidit turvautuivat parasetamoliin raskauden aikana. Tulokset on silti syytä huomioida.
https://yle.fi/uutiset/3-10366113
Samalla lailla kuin parasetamolin haittoja voidaan tietysti tutkia mitä alkoholi aiheuttaa sikiölle, havainnot perustuvat näissä tutkimuksissa äitien ja heidän lastensa terveystietoihin joita tutkitaan ja käsitellään tilastollisesti jälkikäteen.
Alkoholin aiheuttamat haitat on voitu todeta jälkikäteen terveystietoja tutkimalla ja toteamalla lapsista syndrooma eli FAS, jossa on selvät kriteerit diagnoosille ja samankaltainen kehityshäiriö on voitu todeta lapsilla joiden äitien on tiedetty nauttineen runsaasti alkoholia raskauden aikana. Ei sitä tietenkään ole niin tutkittu että on jaettu äidit kahteen ryhmään ja toisessa ryhmässä äideille on annettu runsaasti alkoholia nautittavaksi ja toisessa ryhmässä ei ole ja katsottu mitä lapsille seuraa.