Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5-vuotiaalle ei meinata enää myöntää hoitopaikkaa pph:lta

Vierailija
23.04.2019 |

Perustellaan lapsen edulla. Hän on ollut samalla hoitajalla kohta kolme vuotta ja nyt pitäisi siirtää vuodeksi päiväkotiin ennen eskaria. Loukkaa todella tuo suhtautuminen, ikäänkuin en lapseni parasta tietäisi... Ensin lueteltiin litaniat miksi pitäisi laittaa päiväkotiin (hoitaja kyllä sanoi, että näissähän ei ole mitään ongelmaa) ja seuraavaksi sanottiin että on tulossa pieniä tilalle. Eli isommat voi vaan heittää pois pienempien tieltä? Ei kyllä tunnu oikealta :( Sanoin johtajalle, että minulle pieni ryhmä on tärkeää ja harkitsen jääväni kotiin tämän asian takia, ja silloin jää kaikki päiväkodin "hyödyt" saamatta. Mutta siis kunnalla on vaan oikeus tehdä näin enkä voi vedota mihinkään? Tietääkö kukaan? Saman ryhmän äiti käy vääntöä tästä asiasta myös, eli olisi kyllä samanikäistä seuraa jos näiden vain annettaisiin jäädä...

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö monessa päiväkodissa ole 5-vuotialle jo viskariryhmätkin?

Vierailija
22/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, täällä näyttää olevan monilla ruusuinen kuva päiväkodeista. Noh nyt täytyy harkita päiväkodin ja kotiinjäämisen ja kerhon välillä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, eli olen mielipiteineni vähemmistössä. Esikoinen oli kotihoidossa ja kerhossa eskariin asti eikä ole kyllä ryhmässä toimimisessa mitään ongelmaa, päin vastoin. Minulla on lastenhoitajia lähipiirissä, ehkä sen takia suhtautumineb kielteisempää. Ap.

Ap, olen samaa mieltä kanssasi.

Esikoiseni oli myös kotihoidossa eskarin aloitukseen asti. Hänellä on kaksi pienempää sisarusta, naapurustossa iltaisin seurana pari oman ikäistä ja pari vanhempaa lasta, suunnilleen saman ikäisiä serkkuja nähtiin noin kerran kuussa, päiväkerhossa kävi 2 x 2,5 h/ vko, lisäksi käytiin kerran viikossa perhekerhossa, muita lapsia nähtiin myös viikottain leikkipuistossa ja kavereilla kyläillessä. Eskarin alkaessa hänellä ei ollut mitään ongelmia toimia ryhmässä, luoda kaverisuhteita jne., ja ihan päin vastoin meilläkin kaikesta tuli koko ajan kehuja opeilta. (Nyt on kympin oppilas viidennellä luokalla, jos sillä on jotain merkitystä...)

Kun esikoinen aloitti eskarin, pienemmät sisarukset olivat vielä vuoden kotona, jonka jälkeen menivät pph:lle ja molemmat olivat siellä eskarin alkuun asti. Kumpikin oli 5-vuotiaana ryhmän vanhin, mutta tapasivat saman ikäisiä ulkoillessa ja myös pph osallistui ryhmänsä kanssa perhekerhoihin. Järjestivät myös yhteisiä hoitopäiviä alueen muiden perhepäivähoitajien kanssa ja illalla ja viikonloppuisin seurana sisarukset, naapuruston lapset jne. Kummallakaan ei mitään ongelmia eskarin aloituksen kanssa eikä nyt koulussa.

Vähän kurja tilanne teillä tosiaan, mutta toisaalta 5 v pärjää jo varmaan hyvin isommassa ryhmässäkin ja jos on menossa päiväkodin eskariin, niin tuleepa sitten kaverit tutuksi jo ennen sitä. Minulla lapset ovat olleet koulun eskarissa, joten sinne on joka tapauksessa tullut lapsia ympäriinsä ja mitään kaveriporukoita ei ennestään ollut.

Että pöh vaan kaikille, jotka täällä on sitä mieltä, että 5-vuotiaan etu on vain päiväkoti. Kyllä niitä sosiaalisiataitoja ja muita tärkeitä asioita opetetaan ja voi oppia muuallakin, vaikkapa sitten kotona.

Vierailija
24/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, täällä näyttää olevan monilla ruusuinen kuva päiväkodeista. Noh nyt täytyy harkita päiväkodin ja kotiinjäämisen ja kerhon välillä. Ap

Miksi sinulla on noin käsittämättömän nuiva käsitys niistä? Olet jotenkin kontrollifriikin oloinen.

Vierailija
25/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla taitaa olla ennakkoluuloja päiväkodeista?

Useimmat ovat hyviä. Ja lapset viihtyvät.

Vierailija
26/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, eli olen mielipiteineni vähemmistössä. Esikoinen oli kotihoidossa ja kerhossa eskariin asti eikä ole kyllä ryhmässä toimimisessa mitään ongelmaa, päin vastoin. Minulla on lastenhoitajia lähipiirissä, ehkä sen takia suhtautumineb kielteisempää. Ap.

Ap, olen samaa mieltä kanssasi.

Esikoiseni oli myös kotihoidossa eskarin aloitukseen asti. Hänellä on kaksi pienempää sisarusta, naapurustossa iltaisin seurana pari oman ikäistä ja pari vanhempaa lasta, suunnilleen saman ikäisiä serkkuja nähtiin noin kerran kuussa, päiväkerhossa kävi 2 x 2,5 h/ vko, lisäksi käytiin kerran viikossa perhekerhossa, muita lapsia nähtiin myös viikottain leikkipuistossa ja kavereilla kyläillessä. Eskarin alkaessa hänellä ei ollut mitään ongelmia toimia ryhmässä, luoda kaverisuhteita jne., ja ihan päin vastoin meilläkin kaikesta tuli koko ajan kehuja opeilta. (Nyt on kympin oppilas viidennellä luokalla, jos sillä on jotain merkitystä...)

Kun esikoinen aloitti eskarin, pienemmät sisarukset olivat vielä vuoden kotona, jonka jälkeen menivät pph:lle ja molemmat olivat siellä eskarin alkuun asti. Kumpikin oli 5-vuotiaana ryhmän vanhin, mutta tapasivat saman ikäisiä ulkoillessa ja myös pph osallistui ryhmänsä kanssa perhekerhoihin. Järjestivät myös yhteisiä hoitopäiviä alueen muiden perhepäivähoitajien kanssa ja illalla ja viikonloppuisin seurana sisarukset, naapuruston lapset jne. Kummallakaan ei mitään ongelmia eskarin aloituksen kanssa eikä nyt koulussa.

Vähän kurja tilanne teillä tosiaan, mutta toisaalta 5 v pärjää jo varmaan hyvin isommassa ryhmässäkin ja jos on menossa päiväkodin eskariin, niin tuleepa sitten kaverit tutuksi jo ennen sitä. Minulla lapset ovat olleet koulun eskarissa, joten sinne on joka tapauksessa tullut lapsia ympäriinsä ja mitään kaveriporukoita ei ennestään ollut.

Että pöh vaan kaikille, jotka täällä on sitä mieltä, että 5-vuotiaan etu on vain päiväkoti. Kyllä niitä sosiaalisiataitoja ja muita tärkeitä asioita opetetaan ja voi oppia muuallakin, vaikkapa sitten kotona.

Mutta pph ei ole parempi vaihtoehto kuin päiväkoti. Sitähän rässä kysyttiin.

Vierailija
27/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kotihoidossa eskariin saakka äitini ollessa pph. Vaikka olen, ja olin myös lapsena, sosiaalinen luonne niin sekä eskarivuosi että eka luokka olivat minulle todella raskaita. Muistan vieläkin miten kateellinen ja ihmeissäni olin eskarissa, kun siellä oli jo ihan valmiit kaveripiirit ja muut lapset osasivat ihan eri leikkejä kuin minä. Viihdyin kyllä hyvin ja oman muistini mukaan hoitajat tukivat ryhmään sopeutumista hyvin. Omaa lasta en aio pitää yhtä pitkään pienryhmässä missään tapauksessa. Se ei ollut aikanaan minun etuni enkä usko sen olevan omankaan lapseni etu.

Vierailija
28/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei päiväkoti kelpaa niin hoida tosiaan itse, pph:t ensisijaisesti pienemmille.

Vierailija
29/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat kyllä oikeassa siinä, että lapsellesi on parempi saada jo ikäistään seuraa, oppia toimimaan isommassa ryhmässä ennen eskarin aloitusta ja oppia ihan jo se kiten kaverisuhteita muodostetaan oman ikäisten kanssa. Lapsi menee sitten vuoden jälkeen tuttujen lasten kanssa eskariin. Jos pidät pääsi ja lapsi menee perhepäivähoidosta eskariin, hän on se lapsi joka ei tunne ketään entuudestaan, ei osaa toimia isossa ryhmässä ja tarvitsee apua vielä asioissa joihin hänet on päiväkodin puolella sitten opetettu. Ja muutenkin, päiväkodissa on yliopiston käyneet opettajat suunnitelleen lapsen ikätasolle sopivaa ja kehittävää tekemistä ja se on jo viisivuotiaalle tärkeä etu päiväkodissa,mperhepäivähoitoon verrattuna.

Miksi kaverisuhteiden muodostamista ym asioita ei voisi oppia muualla kuin päiväkodissa? Mitä niin kehittävää päiväkodissa tehdään 5-vuotiaiden kanssa, että koulutettu pph tai normaalijärkinen äiti tai isä ei voisi kotona opettaa? Omani ovat ennen eskaria osanneet aakkoset, laskea yhteen- ja vähennyslaskuja ja myös helppoja jakolaskuja, tunteneet värit, muodot, osanneet kirjoittaa nimensä sukunimen kanssa, myös muitakin tuttuja nimiä ja sanoja (ja jotkunhan lukeekin jo tuossa iässä). Osasivat pukemiset, riisumiset, käsienpesut, vessassa käynnit ja siististi syömisen ruokailuvälineillä. Oman vuoron odotukset, kuuntelemisen ja ohjeiden mukaan tekemisen. Tunnetaitoja ja muiden huomioimisen. Osasivat keskustella asioista, perustella asioita, olivat hyvin mielikuvitusrikkaita ja omatoimisia.

Haluaisin että sinä, tai joku muu, tulisi kertomaan edes yhden asian, jonka voi opettaa vain yliopistokoulutettu lto ja kun kyse ei ole erityistukea tarvitsevasta lapsesta?

Vierailija
30/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat kyllä oikeassa siinä, että lapsellesi on parempi saada jo ikäistään seuraa, oppia toimimaan isommassa ryhmässä ennen eskarin aloitusta ja oppia ihan jo se kiten kaverisuhteita muodostetaan oman ikäisten kanssa. Lapsi menee sitten vuoden jälkeen tuttujen lasten kanssa eskariin. Jos pidät pääsi ja lapsi menee perhepäivähoidosta eskariin, hän on se lapsi joka ei tunne ketään entuudestaan, ei osaa toimia isossa ryhmässä ja tarvitsee apua vielä asioissa joihin hänet on päiväkodin puolella sitten opetettu. Ja muutenkin, päiväkodissa on yliopiston käyneet opettajat suunnitelleen lapsen ikätasolle sopivaa ja kehittävää tekemistä ja se on jo viisivuotiaalle tärkeä etu päiväkodissa,mperhepäivähoitoon verrattuna.

Miksi kaverisuhteiden muodostamista ym asioita ei voisi oppia muualla kuin päiväkodissa? Mitä niin kehittävää päiväkodissa tehdään 5-vuotiaiden kanssa, että koulutettu pph tai normaalijärkinen äiti tai isä ei voisi kotona opettaa? Omani ovat ennen eskaria osanneet aakkoset, laskea yhteen- ja vähennyslaskuja ja myös helppoja jakolaskuja, tunteneet värit, muodot, osanneet kirjoittaa nimensä sukunimen kanssa, myös muitakin tuttuja nimiä ja sanoja (ja jotkunhan lukeekin jo tuossa iässä). Osasivat pukemiset, riisumiset, käsienpesut, vessassa käynnit ja siististi syömisen ruokailuvälineillä. Oman vuoron odotukset, kuuntelemisen ja ohjeiden mukaan tekemisen. Tunnetaitoja ja muiden huomioimisen. Osasivat keskustella asioista, perustella asioita, olivat hyvin mielikuvitusrikkaita ja omatoimisia.

Haluaisin että sinä, tai joku muu, tulisi kertomaan edes yhden asian, jonka voi opettaa vain yliopistokoulutettu lto ja kun kyse ei ole erityistukea tarvitsevasta lapsesta?

Jos siellä pph:lla ei ole sitä lapsiryhmää niin ei ole. Yksi samaniköinen ei ole ryhmä.

Ja kotihoidossa sama juttu. Missä niitä muita on? Kun ne muut on siellä päiväkodissa.

Ja ihna ihmejuttuja listaat. Olennaista tässä keskustelussa on ne ryhmätaidot. Ja mehän emme tiedä, onko ap:n lapsi erityislapsi. Voi hyvin ollakin, mikä sitten huomataan päiväkodissa.

Vierailija
31/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä et kykene hyväksymään sitä, että päiväkoti ei ole huono paikka 5-vuotiaalle. Lapsesi ei mene siellä rikki. Sen sijaan vingut itsekkäästi, että lapsesi potkitaan pois pph:lta pienempien tieltä ajattelematta hetkeäkään sitä, että ne alle 3-vuotiaatkin tarvitsevat sopivia hoitopaikkoja.

Vierailija
32/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päiväkodissa järkytyttiin siinä vaiheessa, kun ilmoitin hoitoajat eli työni vuoksi lapsi on hoidossa klo 6.30 ja 18 välisenä aikana (ei siis joka päivä koko tuota aikaa, vaan työni vuoksi tuossa välissä esim. 10 -18 tai 6.30 - 14 ja valitettavasti hoitoajat ovat selvillä vasta edellisen viikon perjantaina) vaikka päiväkoti on auki vain 7.00 - 17.00. Totesin, että valinta ei ole minun vaan päivähoidosta vastaavien. PPH:lla tuo onnistui ja sen pitää onnistua päiväkodissakin, koska hoitopaikka on sinne vaihdettu.

Ja niin siinä sitten kävi, että päiväkodissa oli pakko pidentää hoitajien työpäivää molemmista päistä. Aika kalliiksihan tuo kunnalle tuli.

Vierailija
33/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 5-vuotiaalle päiväkoti on tosi tärkeä. Ja tämä on hänen mielipide. Siellä on kaverit ja omat leikit, joita en voisi kotona hänelle luoda. Voihan sitä juosta kerhoissa ja muissa, mutta tosiasia on se, ettei ne tuo lapselle samanlaista jatkuvuutta kuin päiväkoti.

Ymmärrän, että alle 3-vuotiaiden kohdalla päiväkodista voi puhua negatiiviseen sävyyn paljonkin ja sille on faktapohjaa. 5-vuotiaan kohdalla tilanne on aivan eri. Sen ikäiset luovat itse maailmaa ja opettelevat yhdessä asioita, toisiltaan oppien. On hölmöä riistää se kokemus lapselta omien ennakkoluulojen vuoksi.

Toki jos oma lapsi on hiljainen, ujo ja vetäytyvä niin päiväkoti voi olla rankka paikka. Silloin voi harkita muutakin hoitoa. Kuitenkin niihin isoihin ryhmiin on jossain vaiheessa mentävä ja opeteltava toimimaan siellä.

Vierailija
34/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään monessa kunnassa on pulaa perhepäivähoitajista, koska nuoremmat eivät siihen halua ryhtyä. Ja eiköhän kaikki ole samaa mieltä, että se pph on hoitopaikkana tärkeämpi niille pienemmille kuin 5-vuotiaalle. Joten rohkeasti vain ap annat lapsesi mennä sinne päiväkotiin. Meillä on ainakin lapset tykänneet olla siellä. Tuon ikäiset monesti tykkää vähän isommasta kaveriporukasta ja hyvällä tuurilla löytää hyviä ystäviä ennen koulun alkua

Vierailija
35/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun 5-vuotiaalle päiväkoti on tosi tärkeä. Ja tämä on hänen mielipide. Siellä on kaverit ja omat leikit, joita en voisi kotona hänelle luoda. Voihan sitä juosta kerhoissa ja muissa, mutta tosiasia on se, ettei ne tuo lapselle samanlaista jatkuvuutta kuin päiväkoti.

Ymmärrän, että alle 3-vuotiaiden kohdalla päiväkodista voi puhua negatiiviseen sävyyn paljonkin ja sille on faktapohjaa. 5-vuotiaan kohdalla tilanne on aivan eri. Sen ikäiset luovat itse maailmaa ja opettelevat yhdessä asioita, toisiltaan oppien. On hölmöä riistää se kokemus lapselta omien ennakkoluulojen vuoksi.

Toki jos oma lapsi on hiljainen, ujo ja vetäytyvä niin päiväkoti voi olla rankka paikka. Silloin voi harkita muutakin hoitoa. Kuitenkin niihin isoihin ryhmiin on jossain vaiheessa mentävä ja opeteltava toimimaan siellä.

Sitä tärkeämpää on mennä ajoissa. Siis jos on ujo ja vetäytyvä.

Vierailija
36/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuosta samaa mieltä, mutta ymmärrän myös, että silloin voi haluta lapsen jäävän tuttuun ympäristöön, missä lapsella on hyvä olla ja mennä vasta eskariin kun on pakko.

Vierailija
37/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuosta samaa mieltä, mutta ymmärrän myös, että silloin voi haluta lapsen jäävän tuttuun ympäristöön, missä lapsella on hyvä olla ja mennä vasta eskariin kun on pakko.

Ei jos ajattelee lapsen etua. Minulla oli vilkas ja sosiaalinen esikoien kotona ja kerhossa eskariin asti, mjtta ujo ja hitaasti lämpenevä meni päivähoitoon nelivuotiaana.

Eihän siellä päiväkodissa tarvitse olla 10 tunnin päiviä!

Vierailija
38/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lapsen riepottelu paikasta toiseen on pahinta.

Vierailija
39/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lapsen riepottelu paikasta toiseen on pahinta.

Aattelit että se lapsi on ikuisesti siellä perhepäivähoitajalla?

Vierailija
40/56 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tehtiin eskarista pakollinen ja nyt pitäisi sitäkin harjoitella vuosi etukäteen.

Pyh. Suomessa on maailman paras koulujärjestelmä. Se oli sitä jo ennen turhaa eskaria. Koulupäivä on paljon lyhempi, lasten pitäisi saada tuossa iässä vain leikkiä.

Eskaritätsyt avustajiksi kouluihin ja tarhaan vain hoitajat!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi