Jaetaanko ylinopeussakon kulut autossa olijoiden kesken?
Näinä nopeustolppien luvattuna aikana tulee sakkoja hyvin helposti jo pienistäkin ylityksistä. Ei siis tarvii olla vatanen, että 170€ lappunen heilahtaa postiluukusta. Mutta mitä sanoo lukijoiden etiketti sakon maksamisesta?
Kommentit (35)
Matkustajat maksaa. Kuski on vain renkinä.
Jos matkustaja yllyttää ylinopeuteen ja lupaa maksaa mahdolliset sakot, niin silloin maksakoon. Kannattaa pyytää lupaus kirjallisena.
Yritätkö sinä olla vitsikäs vai kysytkö tosissasi? Ei tule mieleen muuta tilannetta sakon jakoon kuin jos matkustajalla on vimmattu kiire junalle/lentokoneelle/synnytyslaitokselle tai muuhun sellaiseen paikkaan, jossa on oltava ajoissa ja hänen omasta syystään ollaan myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos matkustaja yllyttää ylinopeuteen ja lupaa maksaa mahdolliset sakot, niin silloin maksakoon. Kannattaa pyytää lupaus kirjallisena.
Kuljettaja maksaa suurimman osan. Matkustajat osallistuvat mikäli ovat yllyttäneet kuljettajaa ajamaan ylinopeutta. Mikäli matkustajat eivät ole yllyttäneet, maksaa kuski kokonaan.
Miksi tällaista vaihtoehtoa ei ollut?
Miksi ei vastuu olisi yhteinen? Kuljettajalleko kuuluu kaikki riskit vaikka matkustajat saavat palvelun ja pääsevät paikasta toiseen? Nykyisellään sakon saa jo 3-4 kilometrin ylityksestä, joka tapahtuu hyvin helposti.
AP
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei vastuu olisi yhteinen? Kuljettajalleko kuuluu kaikki riskit vaikka matkustajat saavat palvelun ja pääsevät paikasta toiseen? Nykyisellään sakon saa jo 3-4 kilometrin ylityksestä, joka tapahtuu hyvin helposti.
AP
Taidat olla vähän yksinkertainen. Kuljettaja määrää vauhdin joten maksaa itse myös typeryydestään.
Kuljettaja lähtökohtaisesti maksaa kaiken, ja hänenhän se vastuu virallisestikin on. Muiden olisi asiallista korvata hänelle, jos ovat osasyyllisiä. Esim. jos kuski on kyydin antajana ja suostuu kiirehtimään muiden pyynnöstä. Virallisesti se on silti kuskin vastuulla. Minua on kuskina hoputettu, mutta en ole siihen suostunut, en rupea rikkomaan lakia ja ottamaan sakkoja muiden takia.
Tätä asiaa voisi verrata tilanteeseen, jossa vieraani tuhoaisi asuntoani ja vuokranantaja vaatii korvauksia. Minä olen vastuussa ja maksaisin vuokranantajalle mukisematta. Mutta jos vieras ei korvaisi minulle, niin ei tulisi toiste.
Olisi hyvin vaarallista, jos liikennesääntöjen rikkomista voisi pitää yhteisvastuullisena. Se kuuluisa ihmiskoekin, jossa annettiin niitä (feikki)sähköiskuja, kertoi siitä miten pitkälle ihmiset voivat mennä, kun vastuun ottaa joku muu.
En ole ikinä kuullutkaan, että kukaan katsoisi matkustajan olevan vastuussa kuskin törttöilystä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei vastuu olisi yhteinen? Kuljettajalleko kuuluu kaikki riskit vaikka matkustajat saavat palvelun ja pääsevät paikasta toiseen? Nykyisellään sakon saa jo 3-4 kilometrin ylityksestä, joka tapahtuu hyvin helposti.
AP
Jatkossa sitten vahdin, että kuski ei aja ylinopeutta ja huomauttelen tästä koko ajan. Ei kun, hei, kuski onkin vastuussa omasta ajamisestaan! Kyllä jutun keksit. 😂
Tää on sinänsä vaikea, jos oikeasti ruvetaan sakottamaan tuolla 170 € sakolla ihan parin kilometrin ylitystä.
Jos ollaan vaikka kimppakyydillä menossa Helsingistä Rovaniemelle, niin kameroita osuu matkaan huolella ja vakionopeuden pitäminen just tasan siinä sallitussa nopeudessa on hankalaa.
Lähtökohtaisesti aina kuski vastaa. Mutta onhan se hiukan epäreilua, jos viiden hengen porukka lähtee pohjoiseen laskettelemaan ja kuski sattuu ajamaan johonkin kameraan tyyliin + 3 km yli sallitun -> nythän siis ajetaan sitä, että ihan jo minimaalinen ylitys aiheuttaisi sakon. Mut voi vaikka tissutella matkalla ja pitää hauskaa, kuski ajaa ja sitten joutuu maksamaan sakon.
Sanoisin, että luski vastaa, mutta porukan kyllä soisi tulevan vastaan tietyissä tapauksissa. Jos kyseessä ihan vaan se, että joku on kyydissä perustyömatkan ja kuski ajaa 100 alueella kameraan 120 lasissa niin kuskin tyhmyyttä ja maksaa ihan itse, ellei kyyditettävä ole vaatinut tiettyä aikataulua.
Hmmm.. No, eipä siinä mitään. Toimeni harrastusporukan kuljettajana päättyi nyt, ja joku muu voi ottaa jatkossa riskit.
Aikaisemmin oli ihan yleistä että myös sakoista vastattiin yhteisesti. Kyselin siis ihan tämän päivän pulssia aiheelle. Kiitokset kommentoijille, paitsi nuo henkilökohtaisuudet voisi jättää ihan täysin väliin.
AP
Vierailija kirjoitti:
Tää on sinänsä vaikea, jos oikeasti ruvetaan sakottamaan tuolla 170 € sakolla ihan parin kilometrin ylitystä.
Jos ollaan vaikka kimppakyydillä menossa Helsingistä Rovaniemelle, niin kameroita osuu matkaan huolella ja vakionopeuden pitäminen just tasan siinä sallitussa nopeudessa on hankalaa.
Lähtökohtaisesti aina kuski vastaa. Mutta onhan se hiukan epäreilua, jos viiden hengen porukka lähtee pohjoiseen laskettelemaan ja kuski sattuu ajamaan johonkin kameraan tyyliin + 3 km yli sallitun -> nythän siis ajetaan sitä, että ihan jo minimaalinen ylitys aiheuttaisi sakon. Mut voi vaikka tissutella matkalla ja pitää hauskaa, kuski ajaa ja sitten joutuu maksamaan sakon.
Sanoisin, että luski vastaa, mutta porukan kyllä soisi tulevan vastaan tietyissä tapauksissa. Jos kyseessä ihan vaan se, että joku on kyydissä perustyömatkan ja kuski ajaa 100 alueella kameraan 120 lasissa niin kuskin tyhmyyttä ja maksaa ihan itse, ellei kyyditettävä ole vaatinut tiettyä aikataulua.
Ei tässä mitään vaikeaa ole. Aja rajoitusten mukaan, niin sakkoja ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm.. No, eipä siinä mitään. Toimeni harrastusporukan kuljettajana päättyi nyt, ja joku muu voi ottaa jatkossa riskit.
Aikaisemmin oli ihan yleistä että myös sakoista vastattiin yhteisesti. Kyselin siis ihan tämän päivän pulssia aiheelle. Kiitokset kommentoijille, paitsi nuo henkilökohtaisuudet voisi jättää ihan täysin väliin.
AP
Teet oikean ratkaisun.
Ei kai niitä kukaan oikeasti muutenkaan maksa?
Ei sitä sakkoa tule muutaman kilsan ylityksistä ja noissa tolpissa on myös huomioitu se, että mittareissa voi olla heittoa.
Tuohan on sama kuin pitäisi matkustajia vastuussa siitä että kuski törttöilee liikenteessä ja kolaroi auton.
Kameratolpasta sakon ottaminen tutulla ajoreitillä kertoo kaksinumeroisesta ÄO:sta. On hyvinkin mahdollista, että kyseisellä otsan korkeudella kuvitellaan muiden olevan vastuussa omasta kaasujalasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei vastuu olisi yhteinen? Kuljettajalleko kuuluu kaikki riskit vaikka matkustajat saavat palvelun ja pääsevät paikasta toiseen? Nykyisellään sakon saa jo 3-4 kilometrin ylityksestä, joka tapahtuu hyvin helposti.
AP
Minkä takia muiden pitäisi maksaa siitä, että sinä et osaa himmata kaasujalkaasi? Pystytkö yksinäsi ajamaan saamatta ylinopeussakkoja, vai miksi ne matkustajat ovat ongelma?
Mä olen ajanut autoa vuodesta 1993 eikä ole ollut ongelmia noudattaa nopeusrajoituksia. Mulle on päivänselvä asia että kuski itse vastaa tekemisistään ja kantaa seuraukset.
No ei ne matkustajat siinä kaasupoljinta paina.