Opiskeluoikeuden päättyminen gradua vaille valmis
Olen gradua vaille valmis, kaikki muut opinnot suoritettuna ja opiskeluoikeus päättyy heinäkuun lopussa. Tämä tarkoittaa sitä, että gradun pitäisi olla tarkistettuna noin kuukauden-puolentoista päästä, mutta se ei ole lähellekään valmis vielä. Osaako joku sanoa voiko opiskeluoikeutta saada haettua takaisin, jos gradu on valmistunut kesän aikana? Noin 1/3 gradusta valmiina ja toukokuun alussa se pitäisi saada ensimmäiseen tarkistukseen, eli mission impossible. Kyllä v*tuttaa 😢
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
En kerta kaikkiaan käsitä näitä, joilla se gradu jää tolleen roikkumaan. Se on muutaman kuukauden homma ja jos sen vielä yhdistää aiempaan opiskeluun, ei ole sitäkään. Aihan naurettavaa jättää se tuolla lailla!
Ehkä ei oo saanut mistään gradutyötä.
(ei kaikissa paikoissa oo tapana ilmatteeks tehdä. Esim teknillisessä yliopistossa kukaan ei tehny ilmatteeks.)
Vierailija kirjoitti:
En kerta kaikkiaan käsitä näitä, joilla se gradu jää tolleen roikkumaan. Se on muutaman kuukauden homma ja jos sen vielä yhdistää aiempaan opiskeluun, ei ole sitäkään. Aihan naurettavaa jättää se tuolla lailla!
Eipä siinä ole sen kummempaa, kuin vain se, ettei kiinnosta pätkääkään.
Kokemuksesta tiedän, että kun telakalla olleen gradun lukee 2 kertaa, pääsee taas juonesta kiinni ja innostuskin löytyy.
Yhteys yliopistoon ja gradu pöydälle ja kimppuun.
Kysy ohjaajaltasi mitä kannattaa tehdä?
Lopeta se nysväys ja mene Mäkin kassalle jonne oikeasti kuulut.
Hae lisäaikaa, vaikka hakuaika onkin mennyt umpeen. Se on paljon helpompi prosessi siinä vaiheessa, kun opinto-oikeus ei ole jo kertaalleen päässyt umpeutumaan. Ota yhteyttä opintotoimistoon ja selitä tilanne.
Itse sain pelkkään graduun lisäaikaa kolmesti. Ensin se kaksi ylimääräistä vuotta, mikä kaikilla on opinto-oikeutta ihanneajan päälle, ja sitten vielä kolme kokonaista vuotta. Ja juuri vartti sitten täytyin valmistumishakemuksen, eli vihdoin ja viimein tutkinto on valmiina :)
Vierailija kirjoitti:
Lopeta se nysväys ja mene Mäkin kassalle jonne oikeasti kuulut.
Ihan hyväpalkkaisessa työssä olen nykyään, miksi ihmeessä menisin mäkin kassalle? xD Työnsaantiin ei ole opintojen keskeneräisyys vaikuttanut, mutta kyllä se tutkinto olisi kiva kuitenkin saada taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Höh. Tein sen aikoinani kokopäivätyön ohella ruotsiksi kolmessa kuukaudessa. Miten niin et muka saa sitä valmiiksi?
Riippuu varmaan gradusta. Mulla meni hirveästi aikaa maasto- ja labratöihin sekä sen jälkeen vielä itse kirjoittamiseen tilastoanalyyseineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh. Tein sen aikoinani kokopäivätyön ohella ruotsiksi kolmessa kuukaudessa. Miten niin et muka saa sitä valmiiksi?
Riippuu varmaan gradusta. Mulla meni hirveästi aikaa maasto- ja labratöihin sekä sen jälkeen vielä itse kirjoittamiseen tilastoanalyyseineen.
Mulla on aineistot käyty läpi ja analyysit jo tehty, mutta en vaan saa tota h**vetin teoriaa kirjotettua. Tässä oon nyt 2 tunnissa saanu 5 sivua kirjotettua, otin perjantain vapaaksi, joten olis loppuviikosta tarkotus kirjottaa niin paljon kun fyysisesti mahdollista.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Hae lisäaikaa, vaikka hakuaika onkin mennyt umpeen. Se on paljon helpompi prosessi siinä vaiheessa, kun opinto-oikeus ei ole jo kertaalleen päässyt umpeutumaan. Ota yhteyttä opintotoimistoon ja selitä tilanne.
Itse sain pelkkään graduun lisäaikaa kolmesti. Ensin se kaksi ylimääräistä vuotta, mikä kaikilla on opinto-oikeutta ihanneajan päälle, ja sitten vielä kolme kokonaista vuotta. Ja juuri vartti sitten täytyin valmistumishakemuksen, eli vihdoin ja viimein tutkinto on valmiina :)
Onneksi olkoon :)
Miksi tällaisille vätyksille pitäisi loputtomasti myöntää lisäaikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä ole sen kummempaa, kuin vain se, ettei kiinnosta pätkääkään.
Aikuisen elämässä joutuu joskus tekemään kaksi kuukautta jotain joka ei ole niin ihkua. En tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nokkela tekee samasta aiheesta mihin on pa eutunut jo aiemmin ja vielä yhdistää sen työhönsä. Niin on pohjatyöt valmiina ja materiaalikin umpituttua.
Ehdottomasti ota nyt heti yhteyttä gradusi ohjaajaan ja yliopistosi opiskelijapalveluihin ja kysy, miten voit hakea lisäaikaa. Tee se nyt heti. Sitten, jos opiskeluoikeutesi ehtii umpeutua, on paljon vaikeampaa saada sitä takaisin, vaikka olisitkin siinä vaiheessa kirjoittanut gradusi valmiiksi.
Yliopistonlehtori
Vierailija kirjoitti:
Vätykset saattavat olla niitä työelämässä olevia perheellisiä puurtajia, jotka siinä työn ohessa opiskelevat, eivätkä nosta mitään tukia.
Itse opiskelin käytännössä kaikki lomat, joten katkoja tuli odotellessa seuraavaa lomaa, jotta pääsi taas paneutumaan rauhassa opintosuorituksiin. Kurssit ja tenttiin luvut sujuivat hyvin, koska oli luennot ja määräpäivät, jolloin nämä välitavoitteet vain suoritettiin, mutta tutkielmat, joissa aikataulu on itsestä kiinni, ovat monille hankalia verrattuna niiden tahtiin, jotka eivät ole työelämässä.
Silti tuntuu hyvältä, kun saa suoritettua jotain. Itselleni sekä kandi että maisteri toivat töissä ylennyksen ja lisää liksaa, mikä oli hieno ja kannustava asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vätykset saattavat olla niitä työelämässä olevia perheellisiä puurtajia, jotka siinä työn ohessa opiskelevat, eivätkä nosta mitään tukia.
Itse opiskelin käytännössä kaikki lomat, joten katkoja tuli odotellessa seuraavaa lomaa, jotta pääsi taas paneutumaan rauhassa opintosuorituksiin. Kurssit ja tenttiin luvut sujuivat hyvin, koska oli luennot ja määräpäivät, jolloin nämä välitavoitteet vain suoritettiin, mutta tutkielmat, joissa aikataulu on itsestä kiinni, ovat monille hankalia verrattuna niiden tahtiin, jotka eivät ole työelämässä.
Silti tuntuu hyvältä, kun saa suoritettua jotain. Itselleni sekä kandi että maisteri toivat töissä ylennyksen ja lisää liksaa, mikä oli hieno ja kannustava asia.
Juuri näin! Aloitin gradun kaksi vuotta sitten, mutta koska opiskeluoikeutta oli vielä jäljellä, työ jäi taka-alalle. Useimmissa maissa gradu pitää tehdä heti opintojen päätteeksi eikä mitään lisäaikoja anneta. Itselleni tämä tapa olisi sopinut paremmin, mutta sitä on nyt turha murehtia, kunhan saisin vaan tuon työn tehtyä valmiiksi..
-ap
Yhteys opintotoimistoon, opintoneuvojaan, graduohjaajaan.
Lisäaika järjestyy varmasti, mutta vähemmällä byrokratialla kubn toimii heti eikä heinäkuussa, jolloin yliopisto on kiinni.