Minkä ikäisenä lapsi oppii laulamaan oikein?
Siis nuotilleen? Onko meidän 2.5v poikkeuksellisen lahjakas kun laulaa kaikki tutut helpot laulut ihan oikein?
Kommentit (35)
Mulla on kaksi lasta, joista toinen lauloi sävelpuhtaasti jo vauvana, toinen ei vielä aikuisenakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin muuten lapselle saa mielestänne sanoa, että laulaa nuotin vierestä? Mulle sanottiin kolmannella luokalla ja se oli varmaan ihan hyödyllinen pettymys, mutta kun muuten osasin aina kaiken tai ainakin opin joten kuten.
Milloin siis sanotte innokkaasti laulavalle lapselle ettei kannata?
Ei koskaan. Huomaa itse aikanaan.
Siinäpä se just onkin, ettei näin epämusikaalinen huomaa :D Jossain vanhusten tapahtumassa jotain mulkoilua ollut ja olen sitten päättänyt etten laula kuin karaokessa -ja sitten lähtee!
Kai toi on ihan siitä että onko nuottikorvaa vai ei. Ite laulanut aina. Ihan 1-vuotiaasta asti kuulemma. Ääni ei kummoinen ole mutta nuotissa pysyn ja soitan korvaluulolta pianoa. Olen aina laulanut paljon lapsille. Nuorin nyt 6-vuotias ja ikinä en ole kuullut hänen laulavan. Musiikkia kyllä kuuntelee muutoin. Eikä kyllä mun 16-vuotias teinikään oo ikinä laulanut mutta piano ja kitara soi korvakuulolta. On parempi kuin minä tuossa.
Mun kaveri taas lauloi ja laulaa edelleen nuotin vierestä. En tajua miten edes voi niin nuotin vierestä laulaa 😅
Eikö toi musiikkikorva kai älyyn vaikuta kuten joku täällä antoi ymmärtää? Mullakin todistuksessa rivi vitosia musiikkia lukuunottamatta.
Minulle laulettiin paljon lapsena, mutta ei se sitä vikaa korjannut, että vetelin itse nuotin vierestä. Rytmi kuitenkin oli kohdallaan. Koulussa heti ekaluokalla kyllä opettaja huomautti meille muutamille ammuvainaan nuotilla laulaville, että kun koko luokkana esiinnymme joulujuhlassa kuorona, niin meidän muutamien ei saanut laulaa ääneen, piti vain liikutella huuliaan. Harmillista, mutta olen aina pitänyt esim. yhteislauluista. En mene parhaan laulajan viereen laulamaan, vaan pysyn hiukan sivummalla, niin ei musikaalisen ihmisen korvat särje.
On muuten hienoa, että nykyään ymmärretään, että nuotilleen laulaminen ja soittotaito eivät korreloi, vaan laulutaidoton voi olla vaikka kuinka taitava soittaja.
Olen aina oppinut helposti ääntämään vieraita kieliä. Varsin usein on kysytty, olenko kovinkin musikaalinen, kun osaan ääntää ja puhua niin hyvin. Onpa sattunut jonkun kerran, että kielen syntyperäinen puhuja on luullut minuakin k.o. kielen syntyperäiseksi puhujaksi. Kyllähän se hiukan hivelee itsetuntoa!
Vierailija kirjoitti:
Minulle laulettiin paljon lapsena, mutta ei se sitä vikaa korjannut, että vetelin itse nuotin vierestä. Rytmi kuitenkin oli kohdallaan. Koulussa heti ekaluokalla kyllä opettaja huomautti meille muutamille ammuvainaan nuotilla laulaville, että kun koko luokkana esiinnymme joulujuhlassa kuorona, niin meidän muutamien ei saanut laulaa ääneen, piti vain liikutella huuliaan. Harmillista, mutta olen aina pitänyt esim. yhteislauluista. En mene parhaan laulajan viereen laulamaan, vaan pysyn hiukan sivummalla, niin ei musikaalisen ihmisen korvat särje.
On muuten hienoa, että nykyään ymmärretään, että nuotilleen laulaminen ja soittotaito eivät korreloi, vaan laulutaidoton voi olla vaikka kuinka taitava soittaja.
Olen aina oppinut helposti ääntämään vieraita kieliä. Varsin usein on kysytty, olenko kovinkin musikaalinen, kun osaan ääntää ja puhua niin hyvin. Onpa sattunut jonkun kerran, että kielen syntyperäinen puhuja on luullut minuakin
Niin soittotaito vaatii myös käsien motoriikkaa, mitä taas laulaminen ei vaadi.
Onhan laulaminen geeneistä kiinni sikäli, että kurkun rakenne määräytyy geeneissä ja äänihuulten ja aivojen koordinaatio määräytyy ainakin aluksi geeneissä ja harjoittelu voi jotain parantaa äänenkäytössä. Sekin on geeneissä, että kuuletko milloin laulat nuotin vieressä vai et.
Pakostihan lapsi oppii koulun laulukokeessa, kuinka hyvä on laulamaan. Nykykoulusta en tosin tiedä, onko sellaisia enää.
Puhtaasti laulamista voi kyllä opettaa vielä aikuisenakin, jos asianomaisella on motivaatiota asiaan. Mitä erilaisimmilla ammattilaulajilla on oleellisia sävelpuhtausongelmia, puutteellisen koulutuksen vuoksi varmaan, jos sävelkorva on heikohko, tai ääntöelimet eivät helposti tottele.
Syntyessäänhän tuo meidän poika jo lauloi kaikki laulut nuotilleen oikein!
Syntymälahja. Nykyään vinttikammarin isokyrpänen välikattoon siittiösatseja laukova mies.
Harvemmin 2-vuotias osaa laulaa nuotilleen, mutta uskon kyllä, että heitäkin on. Vanhempi polvi (kuten minä 64v) muistaa aikoinaan televisiosta 1960-luvulla lastenlaulukilpailun, jonka voitti Susanna Niio-niminen tyttö. Hän oli 3-vuotias tuolloin ja lauloi todella sävelpuhtaasti hyvin vaikeitakin lauluja. Ja Mari Laurila myös esiintyi muutamassa tv-ohjelmassa 3-vuotiaana. Todella lahjakkaita lapsia.
14-17 vuotiaat laulavat aika hyvin. Aikuiset eivät niinkään osaa. Eikä enää vaihda kieliä.
Pojanpoikani lauloi 3 v esim Lounatuulen laulun ihan nuotilleen. Mutta kun ihmiset kehuivat, niin ei enää laulanut mitään😒
Mitä, jos kaikki laulajat eivät ole niin suomalaisia.
Laulaminen kuuluu enemmän musiikkikulttuuriin enemmän.
Varhain nuotilleen laulaminen voi olla merkki vakavasta autismista. Hän ei välttämättä koskaan puhu normaalisti. Otan osaa.
Laulaminen vetoaa minun mielestäni eniten musiikkikulttuuriin.
Ei koskaan. Huomaa itse aikanaan.