Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Fibromyalgia (ja päänsäryt / matalapaineolot)

Vierailija
23.04.2019 |

Helou! Ketään fibromyalgikkoja paikalla? Kesä taas tulee ja matalapaineet ja sadepäivät. Onko kukaan keksinyt mitään toimivaa kikkaa jolla oloa parantaa?

Mulla diagnoosin aikana päänsäryt räjähtäneet käsiin, tuntuu, että matalapainepäivinä särkee koko päivän "huvikseen" ja sen lisäksi olen tosi herkistynyt tuoksuille ja valolle, tälläkin hetkellä viikon aikana 3 migreeniä joiden uskon tulleen ihan vaan kun ulkoa paistaa aurinko silmään. Oma vika, kun aurinkolasit jääneet. Mutta esimerkkinä että näiden ihan kunnon migreenisärkyjenkin määrä on lisääntynyt varmaankin tästä eri asioille herkistymisen takia.

Perinteiset asiat olen hoitanut kuntoon kuten:
Tarkistanut näön
Tarkistettu purentaongelmat
Juon tarpeeksi vettä, oikeastaan ainoa janojuoma
En ole koskaan käyttänyt kofeiinia
Käyn säännöllisesti hierojalla ja niskajumeihin puututaan
Hankin (kalliin....) ergonomiatyynyn
Syön säännöllisesti
Liikun ja liikun paljon ulkona, joten saan raitista ilmaa ja veri kiertää

Olen siis ainakin omasta mielestä todella panostanut kaikilta osin, miten itse voi panostaa että päätä ei särkisi niin paljon.

Löytyisiköhän muilta lisää vinkkejä? Viimeisimpänä olen nyt aloittanut uinnin ja kylmäaltaassa käynnin, mutta olen käynyt vasta kahdesti joten konkreettista tulosta en ole vielä nähnyt.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fibromyalgiaa sairastavana voin sanoa, että särkytilat ovat yleisiä juuri rajujen lämpötilojen heittelyssä. Krampit pahentaa elimistön kiputiloja, joten kannattaa yrittää rentoutua aina kun mahdollista.

Joo, äärilämpötilat voi tehdä huonoa! Itselläni aina ollut raju kylmän herkkyys/viima --> jalkasäryt. Viime kesän helteillä sitten huomasin myös samaa...

Sairauden hyväksyminen sinällään jo auttaa. Pitkään taistelin vastaan...

Vierailija
22/27 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja: jos sulla on yliliikkuvuutta, niin onko tutkittu EDS? Siinä ja fibrossa on pitkälle samoja oireita. Fibrossa ei vaan oo sitä yliliikkuvuutta ja venyvää ihoa.

ite tulin lukemaan tätä kun nyt on matalapaine ja heti herättyä oli kipeä olo. Nenä vuoti ja huimaa. Yöllä oli kylmä, nyt päivällä kuuma (ulkona +22). Mittasin onko kuumetta: ei ole. Voiko fibro aiheuttaa tämmösen totaalisen huonon olon matalapaineen takia? (En tiiä mistä nenän vuoto johtui, usein mulla aamulla niistätyttää, mutta koko loppupäivänä ei).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää tämä: Minulla  ei ole fibromyalgiaa, olen jotakuinkin täysin terve, mutta asiaa liipaten olen huomannut tällaisen: Jos se matalapaineen alue saapuu yöllä kun  nukun, herään  sellaisen  tukkoisen sumean päänsäryn kanssa ja se vaatii ihan särkylääkkeen, kun muut päänsäryt saan yleensä karkoitettua niskan availulla ja kahvilla. Jos se matalapaine saapuu kun olen hereillä, ei ongelmaa, mutta jos unen aikana niin aina tämä sama päänsärky.

Olen miettinyt johtuuko tämä siitä, että unen aikanahan aivoja "huuhdellaan" ja "pestään" eli imunestekierto on suuressa roolissa siinä  ja ilmanpaineen muutokset vaikuttavat nesteisiin. Jos sitten vaikka fibromyalgikot ovat jotenkin herkempiä näille matalapaineille kuin muut  niin, että särkeekin enemmän/useammin. Tämä näin teoriana.

(Fibromyalgiasta: Mitenkäs inflammaatio? Fibromyalgiahan on syyltään tuntematon  eli idiopaattinen - sana tarkoittaa että lääkäri ei tiedä mistä johtuu. Voisiko inflammaatio olla syynä, kun sitä aiheuttavat esim. sokeri, teollinen ruoka ja niiden meille jatkuvasti tuputettujen siemenöljyjen liiallinen omega6 rasvahappopitoisuus. Rypsin omega3-esiasteista ei ihmiskeho pysty hyödyntämään kuin pauttiarallaa 10%, joten koeputkessa kaunis rasvahappoprofiili, ihmiskropassa enimmäkseen omegakuutosia.)

Vierailija
24/27 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Lihas) Kivuista, uupumuksesta kärsivät, suosittelen opti-msm jauhetta. Ihme aine. 

Vierailija
25/27 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkistettu funktionaalisella lääkärillä kilpirauhasarvot?

Miksi ihmeessä funktionaalisella lääkärillä? Eihän niillä ole mitään erityisosaamista kilpirauhassairauksien hoidosta tai diagnosoinnista. Rahastavat vaan hysteerisiä naisia.

Vierailija
26/27 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Saksassa ei ole uskottu sellaista sairautta olevan edes olemassa.

Vierailija
27/27 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto