Tunnetko narsistisia ihmisiä?
Onko joku lähipiirissä tällainen? Milloin huomasit, että hänen käytöksensä ei ole normaalia ja rehellistä?
Kommentit (49)
Olen joskus lukenut noita narsistin kuvauksia, mutta minulle ei ole vieläkään ihan selvää, miten määritellään narsisti. Olen tavannut ihmisiä, jotka pyrkivät todella aggressiivisesti hyödyntämään kaikkia vastaantulevia ihmisiä. Olen tavannut ihmisiä, jotka pystyvät hyvällä omatunnolla ottamaan vastaan asioita, jos joku heikkoitsetuntoinen ja mielenterveydeltään haparoiva niitä tarjoaa. Nämä kaksi eivät ole sama asia. Yhtä paljon kuin näitä oletettuja narsisteja inhoan myös ihmisiä, jotka ulkoistavat kaiken vastuun omasta toiminnastaan niille ihmisille, jotka näennäisesti käyttävät heitä hyväkseen. Kahden ihmisen vuorovaikutus on kuitenkin kahden ihmisen vastuu eikä vain toisen näistä ihmisistä. Jos joku ihminen tunkee väkisin rajojeni yli, yritän ensin asettaa hänelle rajat. Jos tämä ei toimi, ulos elämästä kokonaan. Toisia ei voi väkisin muuttaa, ja totta kai itseään pitää suojella.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus lukenut noita narsistin kuvauksia, mutta minulle ei ole vieläkään ihan selvää, miten määritellään narsisti. Olen tavannut ihmisiä, jotka pyrkivät todella aggressiivisesti hyödyntämään kaikkia vastaantulevia ihmisiä. Olen tavannut ihmisiä, jotka pystyvät hyvällä omatunnolla ottamaan vastaan asioita, jos joku heikkoitsetuntoinen ja mielenterveydeltään haparoiva niitä tarjoaa. Nämä kaksi eivät ole sama asia. Yhtä paljon kuin näitä oletettuja narsisteja inhoan myös ihmisiä, jotka ulkoistavat kaiken vastuun omasta toiminnastaan niille ihmisille, jotka näennäisesti käyttävät heitä hyväkseen. Kahden ihmisen vuorovaikutus on kuitenkin kahden ihmisen vastuu eikä vain toisen näistä ihmisistä. Jos joku ihminen tunkee väkisin rajojeni yli, yritän ensin asettaa hänelle rajat. Jos tämä ei toimi, ulos elämästä kokonaan. Toisia ei voi väkisin muuttaa, ja totta kai itseään pitää suojella.
Saatat sekoittaa itsekkyyden ja narsismin. Kaikki narsistit ovat itsekkäitä, mutta kaikki itsekkäät ihmiset eivät todellakaan ole narsisteja.
Sanot, ettet ymmärrä narsismin ydintä ja puhut rajoista, vastuusta ja vuorovaikutuksesta. Nämä säännöt eivät päde narsistin kanssa, ei ole mitään yhteisiä sääntöjä minkä pohjalta toinen voisi vastata narsistin toimintaan. Siinä voi pitää omat rajansa, kantaa oman vastuunsa ja jopa yrittää poistaa toisen elämästään, mikään näistä ei kuitenkaan onnistu ilman karvasta hintaa. Narsisti ainakin yrittää kaikin tavoin pistää sinut maksamaan siitä, että sinulla ylipäätään on oma tahto. Tämä voi toteutua väkivaltana, vainoamisena, mustamaalaamisena, oikeusjuttuina. Koska narsisti ei välitä tippaakaan näistä normaaleista säännöistä, hän ei edes tiedosta niiden olemassaoloa, ne ovat vain rasittava haitta.
Kaikki eivät jaksa itseään suojella, koska narsisti tekee siitä tahallaan hyvin vaikeaa ja kuluttavaa. Sinun mielipiteelläsi ja rajoillasi ei ole väliä. Tai on oikeastaan. Ne kostetaan ja niiden yli tullaan kävelemään jos ei muuten, niin huvin ja urheilun kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti narsistisia on pari hassua sadasta. Mulla lähipiiri ei ole koskaan ollut lähelläkään sataa. Työkavereitakin vain jokunen kymmen.
Oikeasti heitä on enemmän, mitä annetaan ymmärtää. ”Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Kuitenkin eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on paljon enemmän.”
Etenkin näitä on sodan jälkeen syntyneissä ja myös heidän lapsissaan. Lapsia on kohdeltu usein hyvin tunnekylmästi.
Joka keskusteluun ilmestyy heti joku toitottamaan, että narsisteja on vain 1% väestöstä. Tuo 1% määritelmä on vain siksi, että lääketieteessä katsotaan psykopaatteja olevan noin monta, kun kaikki pitää kuitenkin määritellä jotenkin, mutta ei se tarkoita sitä, että vain yksi sadasta olisi narsisti. Narsistit itse toitottavat tuota vähätelläkseen pahuuttaan.
"
PSYKOPAATTEJA on sovitun määritelmän mukaan väestöstä noin yksi prosentti. Lauerma kertoo tutkimuksesta, jonka perusteella kuitenkin yksi kuudesta vangista on psykopaatti.
– Huomatkaa kuitenkin, että viisi kuudesta ei ole psykopaatteja.
– Psykopatiaa itsessään ei voi hoitaa. Se on niitä äärimmäisen harvoja psykiatrisia häiriöitä tai poikkeamia, joita ei voi hoitaa, koska se tavallaan on luonteeltaan monessa mielessä ominaisuus. Se on syvään juurtunut ominaisuus, jolle ei ole tehokas...
"
Perheessäni on yksi, jonka narsistiset piirteet on jollakin tasolla noteerattu myös terveydenhuollossa (psyk.).
Ulkoisesti vetävän näköinen, supliikki, nokkela ja hauska, saa jatkuvaa ihailua ympäriltään. Osaa vetää juuri oikeista naruista, eli tehdä vaikutuksen anoppiin ja muihin strategisesti tärkParisuhteet kestää noin vuoden, maksimissaan kaksi, ennen kuin suhde päättyy suureen ja kauan kehittyneeseen draamaan. Parisuhdeongelmat eivät koskaan johdu tämän ihmisen käyttäytymisestä, tai jos johtuvat, niin jokin toinen ulkoinen tekijä on syyllinen ongelmia aiheuttavaan käytökseen. Harjoittaa parisuhteissaan henkistä väkivaltaa, kun tilanteet alkavat kärjistyä.
Käy näennäisen henkeviä keskusteluja, mutta käyttää toisen herkkiä asioita viihteenään. Nolaa ja mitätöi julkisesti esimerkiksi laukomalla juhlissa toisten ihmisten henkilökohtaisia, kahdestaan juteltuja asioita asianosaisen kuullen. Tämä aiheuttaa kiusallisia tilanteita myös yleisössä, kun piirre on niin hämmentävä. Nöyryyttäminen on kaikkein aggressiivisinta, mikäli tällä ihmisellä on syy tuntea kateutta uhrinsa saavutuksista tai muista piirteistä. Itse olen oppinut pitämään suuni kiinni herkimmistä asioistani, kun tämä ihminen yrittää avata syvällisemmän keskustelun.
Rahankäyttö on todella holtitonta ja hänellä on pakonomainen tarve esittää, että rahaa löytyy, vaikka velkaa on joka suuntaan. Käyttää häikäilemättömästi hyväkseen kaikkia keinoja ja ihmisiä, saadakseen taloudellista hyötyä. Voi esimerkiksi myydä läheisilleenkin kelvotonta tavaraa ylihintaan, mutta naamioi sen jollakin käsittämättömällä tavalla ystävällisyydeksi. Saa myös ystäviään ja läheisiään ottamaan tämän kyseisen ihmisen lainat nimiinsä esimerkiksi osamaksujen kautta joista onkin asianosaisille aiheutunut toisinaan tuhansien eurojen kuluja. Pyytää muitakin täysin kohtuuttomia palveluksia välittämättä pyyntöjen kohteen vaikeuksista täyttää ne. En ihmettelisi, vaikka tämä ihminen pyytäisi kolarista toipuvaa, ensimmäistä päivää jalkeilla olevaa muuttoavuksi.
Ylenkatsoo sääntöjä. Voi toimia silmiä räpäyttämättä lainvastaisesti, vaikka yleisesti ottaen on ns. "kaidalla polulla". Myös sellaisissa asioissa, joissa seuraamukset voivat olla raskaita. Koskaan, ei koskaan voi tietää kuinka monta erilaista ja päällekkäistä syöttiä tällä ihmisellä on vetämässä elämän eri osa-alueilla. Kaikki ihmissuhteet ovat korvattavissa.
Vierestä seurannut kirjoitti:
Perheessäni on yksi, jonka narsistiset piirteet on jollakin tasolla noteerattu myös terveydenhuollossa (psyk.).
Ulkoisesti vetävän näköinen, supliikki, nokkela ja hauska, saa jatkuvaa ihailua ympäriltään. Osaa vetää juuri oikeista naruista, eli tehdä vaikutuksen anoppiin ja muihin strategisesti tärkParisuhteet kestää noin vuoden, maksimissaan kaksi, ennen kuin suhde päättyy suureen ja kauan kehittyneeseen draamaan. Parisuhdeongelmat eivät koskaan johdu tämän ihmisen käyttäytymisestä, tai jos johtuvat, niin jokin toinen ulkoinen tekijä on syyllinen ongelmia aiheuttavaan käytökseen. Harjoittaa parisuhteissaan henkistä väkivaltaa, kun tilanteet alkavat kärjistyä.
Käy näennäisen henkeviä keskusteluja, mutta käyttää toisen herkkiä asioita viihteenään. Nolaa ja mitätöi julkisesti esimerkiksi laukomalla juhlissa toisten ihmisten henkilökohtaisia, kahdestaan juteltuja asioita asianosaisen kuullen. Tämä aiheuttaa kiusallisia tilanteita myös yleisössä, kun piirre on niin hämmentävä. Nöyryyttäminen on kaikkein aggressiivisinta, mikäli tällä ihmisellä on syy tuntea kateutta uhrinsa saavutuksista tai muista piirteistä. Itse olen oppinut pitämään suuni kiinni herkimmistä asioistani, kun tämä ihminen yrittää avata syvällisemmän keskustelun.
Rahankäyttö on todella holtitonta ja hänellä on pakonomainen tarve esittää, että rahaa löytyy, vaikka velkaa on joka suuntaan. Käyttää häikäilemättömästi hyväkseen kaikkia keinoja ja ihmisiä, saadakseen taloudellista hyötyä. Voi esimerkiksi myydä läheisilleenkin kelvotonta tavaraa ylihintaan, mutta naamioi sen jollakin käsittämättömällä tavalla ystävällisyydeksi. Saa myös ystäviään ja läheisiään ottamaan tämän kyseisen ihmisen lainat nimiinsä esimerkiksi osamaksujen kautta joista onkin asianosaisille aiheutunut toisinaan tuhansien eurojen kuluja. Pyytää muitakin täysin kohtuuttomia palveluksia välittämättä pyyntöjen kohteen vaikeuksista täyttää ne. En ihmettelisi, vaikka tämä ihminen pyytäisi kolarista toipuvaa, ensimmäistä päivää jalkeilla olevaa muuttoavuksi.
Ylenkatsoo sääntöjä. Voi toimia silmiä räpäyttämättä lainvastaisesti, vaikka yleisesti ottaen on ns. "kaidalla polulla". Myös sellaisissa asioissa, joissa seuraamukset voivat olla raskaita. Koskaan, ei koskaan voi tietää kuinka monta erilaista ja päällekkäistä syöttiä tällä ihmisellä on vetämässä elämän eri osa-alueilla. Kaikki ihmissuhteet ovat korvattavissa.
Lause jäänyt kesken. "Muihin strategisesti tärkeisiin henkilöihin"
Lisään vielä yhden piirteen:
Riitatilanteissa osaa toimia tilanteen edellyttämällä tavalla, muttei koskaan nöyrry. Ottaa takaisin ne hetket, jolloin on joutunut esittämään heikkoa, esimerkiksi nostaen riitatilanteessa ilmenneet "heikot kohdat" esille julkisesti aiheuttaen toiselle osapuolelle nöyryytyksen.
Kaikki eivät diagnooseja saa ihan siitäkin syystä, etteivät he koe mitään vikaa itsessään, joten miksi he menisivät päätohtorille? Maailmaan mahtuu PALJON näitä oman edun tavoittelijoita, jotka haluavat tuhota toisen elämän eivätkä näe vikaa koskaan itsessää, vaan aina muissa... Jopa syyttämällä viatonta ihmistä omista teoistaan pääsee, kuin koira veräjästä.
Normaali ihminen tietää mikä on oikein ja mikä väärin ja osaa ottaa vastuun omista tekemisistään ja osaa olla epäitsekäs. Ei ole mitenkään tervettä esimerkiksi käyttää toisia taloudellisesti hyväksi vailla mitään omaatuntoa, parisuhteen pitäisi olla kunnioitusta puolin ja toisin ja rakkautta ei ainakaan ole toisen pettäminen ja toisen itsetunnon lyttääminen.