Lotta Näkyvä aikoo huiputtaa kaikki maailman yli 8 kilometriä korkeat vuoret
Onko tällä asiasta jotain kokemusta vai onko tämä näitä netistä luettuja kivoja juttuja joista innostunut?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/8599db9d-c1d9-4177-bab9-759b9e…;
Kilimanjaro ei ole sama asia kuin Everest tai K2. On itseasiassa aika todennäköistä, että menehtyy yrittäessä.
Kommentit (6087)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä yksi kirjoittelija dissaa KAIKKIA muita jotka tuovat mediassa tms kiipeilyä esille?
Onko joku veikka gustaffsson ainut koko suomessa joka saa aiheesta puhua? Todella ahdistavan kuuloinen harrastusryhmä. Mistään ei saa puhua, vaan hiljaa ja salamyhkäisesti kyyhöttää jossain kallionkolossa, ettei kukaan vaan ala kuvitella että minä olen jotain..
Voin kuvitella joo, ryhmässä merkitseviä hiljaisuuksia ja pitkiä kulmien alta annettuja silmäyksiä..
Saat vuorikiipeilyn kuulostamaan todella ahdistavalle kokemukselle. Kiitos vaan arvon kommentoija-guru!
Minä en tiennyt mitään vuorikiipeilystä, ja tämän ketjun perusteella en haluakaan tietää, jos sakki on näin umpimielistä, että toisten tekemisiä vahditaan näin tarkkaan ja keksitään koko ajan uusia syitä haukkua ja lytätä jotain toista kiipeilijää.
Olen samaa mieltä kirjoittajan 3093/3042 kanssa.
En pysty minäkään hyväksymään asennetta, jolla Lotta on asettanut itsensä lajin eliitin joukkoon.
Jo ensimmäisissä haastatteluissa hän on julistanut kiipeävänsä kaikki 14 8-tonnista ilman lisähappea, kantajia ja kaupallisia retkikuntia. Näin ei kukaan aikaisemmin aloittanut vuorikiipeilijä ole uraansa aloittanut. Samaan aikaan vuorilla on muutamia seuraamisen arvoisia suomalaisia, jotka tekevät ensin ja puhuvat vasta sitten kun puhuttavaa on. Toivon, että yritykset huomaisivat heidän arvonsa ja heille löytyisi tukijoita.
Mukavaa sinäänsä, että Lotta on löytänyt uuden harrastuksen hienon lajin parissa. Ja korostan sanaa harrastuksen, en ammatin. Papan perintö on pian poltettu lentelemällä Donin perässä ympäriinsä hengailemaan vuorten alarinteillä. Nyt vaan näyttää siltä, että julkisuudessa pysyminen vanhan missitittelin ja isän formulamaailmassa tekemän uran varjolla on pääasia.
Itse lopetan kommentoinnin tähän, koska keissi ohi ja tilanne 0-14.
Mikä sen Nirmal "Nims" Purjan, josta täälläkin kirjoitettu, kiipeilyprojektin tilanne on nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen Nirmal "Nims" Purjan, josta täälläkin kirjoitettu, kiipeilyprojektin tilanne on nykyään?
https://projectpossible.co.uk/2019/10/29/nirmal-purja-sets-new-world-re…
Kiipesi vuoret edellisen vuoden puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://projectpossible.co.uk/2019/10/29/nirmal-purja-sets-new-world-re…
Kiipesi vuoret edellisen vuoden puolella.
Kiitos!
Huh, on se kone....👏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urubkon fb sanoo että Don on todella sairas keuhkoistaan. Onkohan flunssa vai altitude sickness?
Luin äsken pitkän artikkelin siitä, että korkea ilmanala vahingoittaa merkittävösti aivoja ja aiheuttaa suurimmalle osalle (11/12) aivovamman.
Lotta voisi käsitellä tätä asiaa instassaan. Mielestäni kävi jossain aivokuvassa muutamia kuukausia sitten..
Eli, tuo artikkelisi väittää, että kasitonniskiipeilijöille tulee keskivaikea aivovamma harrastuksensa parissa. Itse en ole moista huomannut, eikä läheisenikään. Arki kulkee moitteettomasti, talousasiat paremmin kuin hyvin, sosiaalinen elämä hyvää. Yritykset soittelevat palvelujeni perään. Mihinkä olisinkaan päässyt ilman tuota "aivovammaa"?
Tuo ei ole "minun
" artikkelini, vaan näemmä siinö viitataan ihan tutkimuksiin. Usassa myös havaittu että korkea ilmanala aiheuttaa depressiota ja itsemurhia.Olisiko lottakaan käynyt aivotutkimuksess mittaamassa korkean ilmanalan vaikutuksia aivotoimintaansa ilman syytä? Tuliko tämä asia sinulle ihan yllä yllätyksenä?
Lottahan on alusta alkaen kehunut, miten harvinaisen poikkeuksellinen hänen sopeutumiskykynsä korkeaan ilmanalaan on. Veikkaan mahdollisiin tutkimuksiin osallistumisen syyksi halua saada myös tieteellistä vahvistusta asialle.
Mua ei oo viel käyny huiputtaa. Uuuuh Lotta beibeh tuu tänne uuuuuuuh
Noniin nyt oli urubkon sivuilla et lotta ja don lähteneet helikopterilla skarduun. Don ilm huonossa kunnossa ja denis jatkaa broad peakilla yksin. K2 suunnitelma unohdettu.
Kiitos sulle joka kertoo Urubkon facebookpäivityksistä. En itse niitä pääse näkemään. Harmi juttu Donilla, ikä? Reissun alussa sairastettu flunssa? Liikaa liian nopeasti?
Don on kai 50 ja Denis Urubko neljä vuotta Donia nuorempi, 46? Kuvien perusteella luulin Urubkon olevan Donia vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos sulle joka kertoo Urubkon facebookpäivityksistä. En itse niitä pääse näkemään. Harmi juttu Donilla, ikä? Reissun alussa sairastettu flunssa? Liikaa liian nopeasti?
Kyllä Urubkon Face-päivitykset näkyvät, vaikkei olisi omaa tiliä. Itse katsoin juuri tabletilla, kirjautumatta.
Muuten, on tuo Denis aika sälli, kun _yksin_ tuolla könyää. Huipulta toiselle. Jättikäsi Denikselle!
Jep.
Mut ettei vaan alkaisi ottaa liian isoja riskejä niinkui ueli steck.
Järkevintä olisi pitää van se kiioeilykumppani messissä. Vrt viimeisin Bowien tilanne. Tosi huonossa kunnossa vuorella.. Onneksi oki kaveri mukana..
Törmäsin tämmöiseen ja hämmästyin miten paljon suomalaisia noilla vuorilla on käynyt
https://www.alppikerho.fi/kasitonniset
ja sitten vielä tämä
Päivitys 23.1.2020: 2018, Paula Strengell, Climber, Cho Oyu
Eli pari viikkoa sitten käynyt
Vierailija kirjoitti:
Törmäsin tämmöiseen ja hämmästyin miten paljon suomalaisia noilla vuorilla on käynyt
https://www.alppikerho.fi/kasitonniset
ja sitten vielä tämä
Päivitys 23.1.2020: 2018, Paula Strengell, Climber, Cho Oyu
Eli pari viikkoa sitten käynyt
Sorry, katsoin väärin. Käynyt v. 2018
Lotta on mukana Vitosen uudessa sarjassa Extremepäiväkirjat:
https://ulkoilunmaailma.fi/ulkoilma/tv-extremepaivakirjat-vie-viisi-tun…
Voi selittää miksi ei ole paljon somessa päivitellyt kiipeilyistään, kun pitää säästää kaikki telkkariin. Eiköhän tästä Broad Peakin matkasta ole sitten kakkoskaudella...
Vierailija kirjoitti:
Noloa tässä ketjussa on ainoastaan tuo Lotan dissaaminen. Ottaa näköjään koville, että kaunis missi aloittaa rohkeasti uuden harrastuksen.
Olemme suurin osa samassa nollassa, kasitonnisten huiputtamisessa, joten turhaa sinä meitä dissaat. Siinä vaiheessa kunnes joku meistä sen saavuttaa, voimme alkaa puhua kateuksista ym. Mitä uuden harrastuksen aloittamiseen tulee, niin eihän se nyt rohkeutta vaadi. Kunhan vaan aloittaa. Ihan vaikka jalkalihasten treenaamisella syväkyykyillä sängyn vieressä.
Mutta se taitaa ottaa koville sinulle, ettei kaikki niele näitä etukäteen hehkutuksia totuutena tai toteutuneena asiana.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-11200057
Helikopterikyyti jo ylellä
Väärää tietoa. Lotta odotteli alempana.
Noloa tässä ketjussa on ainoastaan tuo Lotan dissaaminen. Ottaa näköjään koville, että kaunis missi aloittaa rohkeasti uuden harrastuksen.