Lotta Näkyvä aikoo huiputtaa kaikki maailman yli 8 kilometriä korkeat vuoret
Onko tällä asiasta jotain kokemusta vai onko tämä näitä netistä luettuja kivoja juttuja joista innostunut?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/8599db9d-c1d9-4177-bab9-759b9e…;
Kilimanjaro ei ole sama asia kuin Everest tai K2. On itseasiassa aika todennäköistä, että menehtyy yrittäessä.
Kommentit (6087)
mistä saa tietää mitä noille kuuluu? Pääsikö ne huipulle?
Vierailija kirjoitti:
mistä saa tietää mitä noille kuuluu? Pääsikö ne huipulle?
Näitä voi seurata Don Bowien ja Lotta Hintsan osalta instagamissa ja Denis Urubkon facebookissa. Ei tarvitse rekisteröityä.
Kaikkien näiden tiedottaminen on luokattoman surkealla tasolla. Ihmettelen sitä suuresti. Suomalaisetkin kiipeilijät ovat tehneet laadukkaampia tiedotuksia jo iät ajat.
Urubkon fb sanoo että Don on todella sairas keuhkoistaan. Onkohan flunssa vai altitude sickness?
Luin äsken pitkän artikkelin siitä, että korkea ilmanala vahingoittaa merkittävösti aivoja ja aiheuttaa suurimmalle osalle (11/12) aivovamman.
Lotta voisi käsitellä tätä asiaa instassaan. Mielestäni kävi jossain aivokuvassa muutamia kuukausia sitten..
https://www.14ers.com/php14ers/tripreport.php?trip=19642
Tuossa muuten TODELLA mielenkiintoinen matkaraportti siitä g2 reissusta jossa lotta oli viimeksi. Olisikohan kirjoittaja jenkki, joka oli ollut samaan aikaan vuorella ja liittynyt näiden tiimiin.
Viestintä tosiaan eri tasolla.. Pitäisivät edes tuollaista blogia. Ilmeisesti perusleirissö usein tylsää, ja aikaa näpytellä.
Vierailija kirjoitti:
Urubkon fb sanoo että Don on todella sairas keuhkoistaan. Onkohan flunssa vai altitude sickness?
Luin äsken pitkän artikkelin siitä, että korkea ilmanala vahingoittaa merkittävösti aivoja ja aiheuttaa suurimmalle osalle (11/12) aivovamman.
Lotta voisi käsitellä tätä asiaa instassaan. Mielestäni kävi jossain aivokuvassa muutamia kuukausia sitten..
Eli, tuo artikkelisi väittää, että kasitonniskiipeilijöille tulee keskivaikea aivovamma harrastuksensa parissa. Itse en ole moista huomannut, eikä läheisenikään. Arki kulkee moitteettomasti, talousasiat paremmin kuin hyvin, sosiaalinen elämä hyvää. Yritykset soittelevat palvelujeni perään. Mihinkä olisinkaan päässyt ilman tuota "aivovammaa"?
Urubko jätti huiputtamisen väliin hyvästä säästä huolimatta, koska Don oli niin huonossa hapessa, ettei halunnut jättää häntä yläleiriin odottamaan, vaan saattoi hänet turvallisesti perusleiriin. Ota Lotta oppia Urubkosta. Tuolla teollaan Denis nousi taas sankariksi, vaikkei huiputtanutkaan. Vielä! Voit sitten luennoillasi kertoa tosikiipeilijän toimista ja jättää omaa rooliasi hieman vähemmälle, tai ainakin kertoa totuuden saavutuksistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli, tuo artikkelisi väittää, että kasitonniskiipeilijöille tulee keskivaikea aivovamma harrastuksensa parissa. Itse en ole moista huomannut, eikä läheisenikään. Arki kulkee moitteettomasti, talousasiat paremmin kuin hyvin, sosiaalinen elämä hyvää. Yritykset soittelevat palvelujeni perään. Mihinkä olisinkaan päässyt ilman tuota "aivovammaa"?
Tuo ei ole "minun
" artikkelini, vaan näemmä siinö viitataan ihan tutkimuksiin. Usassa myös havaittu että korkea ilmanala aiheuttaa depressiota ja itsemurhia.
Olisiko lottakaan käynyt aivotutkimuksess mittaamassa korkean ilmanalan vaikutuksia aivotoimintaansa ilman syytä? Tuliko tämä asia sinulle ihan yllä yllätyksenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole "minun
" artikkelini, vaan näemmä siinö viitataan ihan tutkimuksiin. Usassa myös havaittu että korkea ilmanala aiheuttaa depressiota ja itsemurhia.Olisiko lottakaan käynyt aivotutkimuksess mittaamassa korkean ilmanalan vaikutuksia aivotoimintaansa ilman syytä? Tuliko tämä asia sinulle ihan yllä yllätyksenä?
Tiedän kyllä, että altistuminen korkealla olemiseen voi aiheuttaa euforiaa ja irrationaalista ajattelua, mutta aivovamma on minulle uutta. Siis, ainakin pääsääntöisesti. Olisiko tuossa tutkimuksessa kuitenkin ollut "saattaa aiheuttaa" ja "saattaa aiheuttaa joissakin depressiota ja itsemurhia". Olen nähnyt sekoamisia ja väkivaltaa, jopa mustasukkaisuusdraaman, retkikunnissa, mutta ylivoimaisesti suurin osa on ollut harkitsevia tolkun ihmisiä kaikissa korkeuksissa ja ilman havaittavia aivovammoja. Pahimmat irrationaalisuudet olen tavannut perusleiritasolla majaillessa lääkäreissä, jotka ovat pitäneet aivoödeema potilasta varmana kuolemaan ja luovuttaneet kaikilta osin. Sitten me ilmeisesti aivovammaiset olemme ottaneet ohjat käsiin ja järjestäneet hänet laittomin keinoin Tiibetistä Nepalin puolelle josta hänet helikopterilla kiidätettiin Kathmanduun hätäleikkaukseen. Selviytyi.
Lotta on saattanut muista syistä käynyt tutkimuksissa. Hän on saattanut kokea tuntemuksia, jotka aiheuttivat hänessä huolta. Hän saattaa osallistua myös aiheeseen liittyvään tutkimukseen.
En oikein ymmärrä miksi tämän kolmikon pitäisi erityisen paljon tiedottaa mistään, vauvapalstalle tai iltapulusiin. Ovat matkalla yksityishenkilöinä.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä miksi tämän kolmikon pitäisi erityisen paljon tiedottaa mistään, vauvapalstalle tai iltapulusiin. Ovat matkalla yksityishenkilöinä.
He ovat sponsorivetoisina ja siksi julkisuushakuisina liikenteessä, eikä siinä ole mitään pahaa. Lotta erityisesti hakee Suomalaista julkisuutta ja sankarittaren viittaa ylleen. Johan hänet erään lehden otsikoissa nimettiin "Vuorten kuningattareksi", ilman siihen oikeuttavia suorituksia. Toki he ovat yksityishenkilöinä liikenteessä, mutta rahan takia tarvitsevat julkisuutta. Tämä ketju on juuri sitä julkisuutta. Suurilla puheilla ja soitellen sotaan lähtiessä saattaa saada pientä kritiikkiä osakseen. Yksikään suomalainen kiipeilijä ei koskaan ole lähtenyt tuollaisella muiden harrastajien ala-arvioinnilla vuorille, ei tuollaisella uholla ja vaaratilanteiden vääristelyllä. Hänhän on mediassa esittänyt, että on jatkuvassa kuoleman vaarassa. Itse olen ollut aniharvoin, vaikka retkikunnissa on väkeä kuollut useita, jopa retkikuntamme johtaja. Kukaan tuntemani kiipeilijä ei ole Lotan tavoin paukutellut henkseleitään. Hän on puheillaan, ei ainoastaan loukannut muita harrastajia, vaan asettanut hienon lajin, suuren yleisön silmissä, itsekkäiden rikkaiden kusipäiden temmellyskentäksi, vaikka kaikki ovat kovasti ponnistelleet mm. rahoituksen kanssa, päästäkseen hienoille vuorille, rakastamansa harrastuksen pariin. Tiedän, että tämä vuodatus ei ole vain oma mielipiteeni!
Huomenna lauantaina TV2 klo 9.55 tulee uusintana Sykkeen jakso, joka kannattaa katsoa.
Matti Ristisen esittämä Ilmari lähtee Kazakstaniin vuorikiipeilymatkalle ja vuorella sairastutaan vuoristotautiin.
Matti Ristinen on harrastanut kauan kiipeilyä isoilla vuorilla, joten jaksossa hän pystyy tuomaan oikean kuvan siitä, kun alkaa saada vuoristotaudin oireita.
Katsokaa mitä vuoristotauti vuorella tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomenna lauantaina TV2 klo 9.55 tulee uusintana Sykkeen jakso, joka kannattaa katsoa.
Matti Ristisen esittämä Ilmari lähtee Kazakstaniin vuorikiipeilymatkalle ja vuorella sairastutaan vuoristotautiin.
Matti Ristinen on harrastanut kauan kiipeilyä isoilla vuorilla, joten jaksossa hän pystyy tuomaan oikean kuvan siitä, kun alkaa saada vuoristotaudin oireita.
Katsokaa mitä vuoristotauti vuorella tarkoittaa.
Matti Ristinen ei ole kauaa harrastanut vuoristokiipeilyä korkeilla vuorilla. Hän on jonkin verran hankkinut kokemusta aiheesta ja ollut kovien kavereiden seurassa, kuten edesmennyt Samuli Mansikka, kova jätkä! Katsoin sivusilmällä töitä tehdessäni pätkän tuosta jaksosta. Pitää katsoa uudestaan, että mitä siinä oli. Näin vain pätkän toista kaveria pää paketissa.
Onkohan Bowien keuhkotauti hengenvaarallista laatua? Voiko tuolta base campistä vaikka helikopterilla hakea jos henki kyseessä? Lotta ja Don ei päivitä mitään.
Vierailija kirjoitti:
https://www.14ers.com/php14ers/tripreport.php?trip=19642
Tuossa muuten TODELLA mielenkiintoinen matkaraportti siitä g2 reissusta jossa lotta oli viimeksi. Olisikohan kirjoittaja jenkki, joka oli ollut samaan aikaan vuorella ja liittynyt näiden tiimiin.
Viestintä tosiaan eri tasolla.. Pitäisivät edes tuollaista blogia. Ilmeisesti perusleirissö usein tylsää, ja aikaa näpytellä.
Luin eilen tuon Matthew Randallin kiipeilyreissun raportin. Olipa koukuttava; en malttanut ruveta nukkumaan ennen kuin olin lukenut loppuun asti. Kello 02. Ei pitäis tuommoisia jänniä lukea yötä vasten. 😁
Vierailija kirjoitti:
Onkohan Bowien keuhkotauti hengenvaarallista laatua? Voiko tuolta base campistä vaikka helikopterilla hakea jos henki kyseessä? Lotta ja Don ei päivitä mitään.
Pakkohan sitä evakuointia on ainakin yrittää, jos toiselta henki meinaa lähteä. 😬
Kumma juttu muuten, että vaikka olisi kuinka hyväkuntoinen ja kokenut kiipeilijä, aina on mahdollisuus (yllättäviin) ongelmiin.
Urubko on omassa luokassaan, mutta hänelle voi tulla yli-ihmiskompleksi.
Nythän Lotta voi julkisuuteen kertoa, että huiputus ei onnistunut kun Bowielle tuli keuhko-ongelmia. Muutenhan Lotta olisi päässyt huipulle.
Sitähän ei tarvitse kertoa, että hän löhöili perusleirissä.
Onko Don Lotan mies? Se on jo viisikymppinen
Miksi tämä yksi kirjoittelija dissaa KAIKKIA muita jotka tuovat mediassa tms kiipeilyä esille?
Onko joku veikka gustaffsson ainut koko suomessa joka saa aiheesta puhua? Todella ahdistavan kuuloinen harrastusryhmä. Mistään ei saa puhua, vaan hiljaa ja salamyhkäisesti kyyhöttää jossain kallionkolossa, ettei kukaan vaan ala kuvitella että minä olen jotain..
Voin kuvitella joo, ryhmässä merkitseviä hiljaisuuksia ja pitkiä kulmien alta annettuja silmäyksiä..
Saat vuorikiipeilyn kuulostamaan todella ahdistavalle kokemukselle. Kiitos vaan arvon kommentoija-guru!
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä yksi kirjoittelija dissaa KAIKKIA muita jotka tuovat mediassa tms kiipeilyä esille?
Onko joku veikka gustaffsson ainut koko suomessa joka saa aiheesta puhua? Todella ahdistavan kuuloinen harrastusryhmä. Mistään ei saa puhua, vaan hiljaa ja salamyhkäisesti kyyhöttää jossain kallionkolossa, ettei kukaan vaan ala kuvitella että minä olen jotain..
Voin kuvitella joo, ryhmässä merkitseviä hiljaisuuksia ja pitkiä kulmien alta annettuja silmäyksiä..
Saat vuorikiipeilyn kuulostamaan todella ahdistavalle kokemukselle. Kiitos vaan arvon kommentoija-guru!
Itse en ole huomannut kenenkään ketjussa dissaavan KAIKKIA muita jotka tuovat mediassa tms. kiipeilyä esille. Itse olen kritisoinut ainoastaan Lotan toimia, jotka ovat häpeäksi koko kiipeily-yhteisölle. Moukkamainen uho ja muiden harrastajien halveksunta, sekä väärän kuvan antaminen koko lajista, on omiaan synnyttämään kritiikkiä. Jos se aiheuttaa sinussa ahdistusta, niin sille en voi mitään.
kokkaileekohan Lotta tuolla noille vaan ruokaa.