Kuinka valtavasti te syötte leipää ja pullaa?
Maaseudun Tulevaisuus otsikoi: Tilastot kertovat: Suomalainen söi viime vuonna neljä palaa leipää päivässä ja pullan joka kolmas päivä.
Täh? Minä syön normaalioloissa 1 leipäviipaleen paahtoleipää päivässä ja pullaa ehkä kerran viikossa tai kahdessa.
Kommentit (41)
Anna meille meidän jokapäiväinen leipämme. :)
Syön leipää, en laske paljonko. Paljon!
Leivinhiivalla kohotettuja en syö ollenkaan, mutta juuritaikinaan tehtyjä suunnilleen joka toinen päivä, ja luen tähän kiintiöön kaikki viljaraaka-aineet esimerkiksi makaronit ja puurot, sitten jauhottomina päivinä käytän riisiä sijasta.
Ruisleipää tulee syötyä aamuisin ja iltaisin pari palaa. Hyvin heikko vatsa joten lisäkuitua pitää vetää senkin edestä jossei halua että on kokoajan vatsa vetelänä.
Voileipää tai pullaa en koskaan,omia viljapaistoksia sellaisenaan ilman päällisiä.
Vierailija kirjoitti:
En tarpeeksi. Pari kertaa kuukaudessa.
Gluteeniton ruoka on vaan niin kallista.
Ne "korvikkeet" on kalliita. Se ei tarkoita, että kaikki gluteeniton ruoka olisi kallista.
Voin paljon paremmin ilman viljoja, joten leipääkään en syö. Saati pullaa.
Leipää max 1 pala päivässä (ruis tai täysjyvä). Hapankorppua ta siemennäkkäriä voisin syödä siivun päivässä jos on kaapissa.
Pullaa tms leivonnaista egkä sen 3 pv välein iltakahvin kanssa.
Ruisleipää 2-4 viipaletta vrk. Pullaa syön harvoin.
Joka päivä menee leipää ja kerran viikossa leivon pullaa, niitä riittää 3 päiväksi. Sit 4 päivää ilman pullaa.
En syö kumpaakaan. Ihmiselle täysin tarpeetonta ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja halvalla tekee itse.
Syön yhden paahtoleipäpötkäleen päivässä.
Minun pitäisi olla lihava mutta bmi on 18 ja olen erittäin lihaksikas.
Olen myös notkea ja keskimääräistä liikunnallisempi kuin muut ovat.
Joskus voi mennä pullapitko yhdellä istumisella.
Aamulla 6 viipaletta pullaa ja sitten kahvitauolla 2 munkkia lounaaksi 4 viipaletta vaaleaa leipää ja kahvin kanssa yksi wiineri ja yksi herkkupulla. Kahvitauolla texaspulla ja korvapuusti. Kotiin päästyä hiukopalaksi munkki ja päivällisellä 4 viipaletta ranskanleipää iltapalaksi kuusi voileipää ja jos on paha mieli niin herkkupullaa tai muutama munkki.
Vierailija kirjoitti:
Syön yhden paahtoleipäpötkäleen päivässä.
Minun pitäisi olla lihava mutta bmi on 18 ja olen erittäin lihaksikas.
Olen myös notkea ja keskimääräistä liikunnallisempi kuin muut ovat.
😂😂
Syön limppua 250 gr per vuorokausi ja pullapitkon kertaa kaksi vuorokausi. Olen sairaalloisen lihava ja turvonnut? Kiitos vinkistä miten laihtua av! Kiitos!
Pari kertaa vuodessa. En vaan tykkää...
Luin jostain tutkimuksen, jossa oli selvitetty, mikä Välimeren ruokavaliossa on se tärkein osio. Pidelkää kiinni tuoleistanne, sillä se on vaalea/valkoinen leipä! Se on vatsalle kaikkein parasta.
Valitettavasti en enää muista, mikä tutkimus oli kyseessä.
Itse olen kyllä havainnut, että jos syön suomalaista hyvin hapatettua ruisleipää, vatsa alkaa kiukutella. Hiilareista ja gluteenista viis, mutta se happamuus!
Syön 2-3 palaa leipää päivässä, pullaa pari kertaa vuodessa.
Joutuuko tästä nyt hirteen?
Kyllä Maaseudun tulevaisuuden artikkeli on varsin totuudenmukainen koska Valtion ravitsemusneuvottelukunnan mukaan kevyttä sisätyötä tekevä nainen tarvii vuorokaudessa neljä tai viisi annosta viljatuotteita. Pullat kuuluvat harvoin syötyihin herkkuihin ainakin minulla koska syön niitä vain juhla-aikoihin.
Eli käytännössä aamupuuro, lounaalla desi riisiä tai pastaa tai pari perunaa, välipalalla ehkä eväsleipä, kotona taas päivällisen kanssa desi riisiä, pastaa tai pari perunaa ja iltapalalla pala leipää jollen ole syönyt töissä eväsleipää. Joka kolmas päivä ei ole juhlaa eikä pullaakaan.