Riitaa kotitöistä -syy erota?
Mitä olet mieltä? Ovatko kotityöt ja niistä riiteleminen syy erota? Tai onko liittosi päättynyt näistä syistä?
Kommentit (54)
Voi kun minullakin olisi huolet tätä luokkaa!! Joutavilla jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Kotityöt ovat kätevä kohde riitelylle jos puoliso muuten ärsyttää. Jos ei ärsytä voidaan hyväksyä se että jaetaan työt puoliksi jolloin toinen tekee vaikkapa kaikki kotityöt ja toinen kaikki muut työt joita esim omakotitalossa on riittämiin.
En millään ymmärrä tasa-arvoa kaikissa tilanteissa. Mies on vahvempi (koska voima liittyy veren hemoglobiinipitoisuuteen jota testosteroni nostaa) Miksi siis naisen pitäisi vaihtaa autoon renkaat ja miehen imuroida jos voimat riittävät paremmin toisenlaiseen työnjakoon?
Imuroidaanko teillä vain kaksi kertaa vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotityöt ovat kätevä kohde riitelylle jos puoliso muuten ärsyttää. Jos ei ärsytä voidaan hyväksyä se että jaetaan työt puoliksi jolloin toinen tekee vaikkapa kaikki kotityöt ja toinen kaikki muut työt joita esim omakotitalossa on riittämiin.
En millään ymmärrä tasa-arvoa kaikissa tilanteissa. Mies on vahvempi (koska voima liittyy veren hemoglobiinipitoisuuteen jota testosteroni nostaa) Miksi siis naisen pitäisi vaihtaa autoon renkaat ja miehen imuroida jos voimat riittävät paremmin toisenlaiseen työnjakoon?Imuroidaanko teillä vain kaksi kertaa vuodessa?
Olin juuri tulossa kirjoittamaan samaa. Monet näistä ”miesten töistä”, jotka vaativat voimaa on sellaisia, joita ei yleensä tehdä edes kerran kuukaudessa (ne lumityöt ja ruohonleikkuu voi ihan hyvin myös se nainen tehdä). Kun taas moni naisten töistä tehdään päivittäin/viikottain.
Palkattiin siivooja, ja siihen loppu riidat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä toisen mielestä kotityöt on asia josta pitäisi pystyä sopimaan jonkinlainen kompromissi mutta toinen osapuoli kokee asian niin isoksi, että on syytä erota.
Villi veikkaus: kompromissin haluaja on se joka laiskottelee, eroa haluaa se joka joutuu raatamaan kahden edestä.
Olen eri mieltä kuin useimmat vastaajat. Ne kotityöt todella ovat mahdollinen syy eroon vaikka kerta kaikkiaan mitään muita ongelmia ei olisi. En ymmärrä miksi kukaan haluaisi olla palkaton kodinhoitaja omassa kodissaan, vaikka parisuhde olisi muuten täydellinen.
Olin 14 vuotta parisuhteessa. Olen aina ollut sitä mieltä, että kotitöistä riitely on tylsintä mitä voi elämässään tehdä. Jotkut ihmiset (ja ehkä useimmat) tekevät kotitöitä eri tahtiin ja eri tavalla. Nillittäjätyypit eivät sitten sopeudu toisen tyyliin ja tekevät elämästä sietämätöntä. Nyt eronneena elämäni on huomattavasti helpompaa, kun kukaan ei ole kertomassa miten minun tulisi elää. Kotitöitä teen edelleen.
Vierailija kirjoitti:
En millään ymmärrä tasa-arvoa kaikissa tilanteissa. Mies on vahvempi (koska voima liittyy veren hemoglobiinipitoisuuteen jota testosteroni nostaa) Miksi siis naisen pitäisi vaihtaa autoon renkaat ja miehen imuroida jos voimat riittävät paremmin toisenlaiseen työnjakoon?
Kokeile joskus imuroida koko se aika mitä menee renkaiden vaihtoon.
Ja ihan samoin kuin kaikki pultit kiristetään kunnolla, imuroida pitää myös kunnolla. Eli huonekalujen alta, tarvittaessa kalusteet siirretään, villamatot imuroidaan niin että roskat lähtevät.
Kokeile, niin tiedät kumpi on raskaampaa.
Itse en ole ikinä edes hengästynyt renkaiden vaihdosta, mutta kun talo on imuroitu saa mennä suoraan suihkuun.
Vierailija kirjoitti:
Olin 14 vuotta parisuhteessa. Olen aina ollut sitä mieltä, että kotitöistä riitely on tylsintä mitä voi elämässään tehdä. Jotkut ihmiset (ja ehkä useimmat) tekevät kotitöitä eri tahtiin ja eri tavalla. Nillittäjätyypit eivät sitten sopeudu toisen tyyliin ja tekevät elämästä sietämätöntä. Nyt eronneena elämäni on huomattavasti helpompaa, kun kukaan ei ole kertomassa miten minun tulisi elää. Kotitöitä teen edelleen.
"Nillittäjätyypit eivät sitten sopeudu toisen tyyliin ja tekevät elämästä sietämätöntä."
Osaatko arvostaa kommenttisi ironiaa?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on, eikä niistä töistä kannata sopia/neuvotella. Katja- projekti heti käyntiin, eli kattilat jakoon.
Miesten kanssa on turha sopia ja neuvotella yhtään mitään. Ne eivät pidä lupauksiaan. Mitä kaikkea vaivautua, sillä tyhjän saa pyytämättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nillittäjätyypit eivät sitten sopeudu toisen tyyliin ja tekevät elämästä sietämätöntä."
Osaatko arvostaa kommenttisi ironiaa?
Ei siinä sen kummempaa ironiaa ole. Jonkunlainen kompromissi on löydyttävä samassa taloudessa asuvien kesken. Jos sitä ei löydy, älkää ihmeessä asuko yhdessä. Se ei ole sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Miten auton renkaiden vaihto vaatisi jotain ekstravoimia? Itse olen vaihtanut auton renkaat n. 16 v lähtien. Olen 165/53 nainen ja ei ole koskaan voimista ollut kiinni.
Taas jotkut asuu toivottomissa hökjeleisdä , jota pitää kokoajan fixata. Palkkaa ammattilaiset niin tulee kerralla kuntoon, eikä tarvitse jatkuvasti tusata.
Vierailija kirjoitti:
Nää auton renkaat on niin kliseiset että livettää.
Minä muuten ehdotin noihin vetoavalle miehelleni, että mulle sopii vaihtaa osia: hän puunaa huushollin, laittaa ruuan ja hoitaa pyykkihuollon, minä vaihdan renkaat ja katsastan autot. Mitäpä luulette, suostuiko?
Vierailija kirjoitti:
Kotitöistä eroamisessa syyt on pintaa syvemmällä. Toinen on huithapeli ja toinen on holhooja, eikä suhde ole silloin tasa-arvoinen. Molempien tulee kantaa vastuunsa taloudenpidosta ja osoittaa myös kunnioituksensa toisen panosta kohtaan. Eli jos toinen tekee kaikki kotityöt ja toinen tuo kaikki rahat, ei rahantuoja saa kuitenkaan kävellä niillä kurakengillä vastapestyillä lattioilla eikä kotonaolija tuhlailla holtittomasti. Vastuualueet ja kunnioitus pitää olla!
Meillä riidellään kotitöistä jatkuvasti, tälläkin hetkellä mykkäkoulu päällä. Ero alkaa tuntua parhaalta vaihtoehdolta, vaikka on tässä paljon hyvääkin.
Missä näitä "rahantuoja"-pariskuntia oikein on? En tunne ainuttakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotitöistä eroamisessa syyt on pintaa syvemmällä. Toinen on huithapeli ja toinen on holhooja, eikä suhde ole silloin tasa-arvoinen. Molempien tulee kantaa vastuunsa taloudenpidosta ja osoittaa myös kunnioituksensa toisen panosta kohtaan. Eli jos toinen tekee kaikki kotityöt ja toinen tuo kaikki rahat, ei rahantuoja saa kuitenkaan kävellä niillä kurakengillä vastapestyillä lattioilla eikä kotonaolija tuhlailla holtittomasti. Vastuualueet ja kunnioitus pitää olla!
Meillä riidellään kotitöistä jatkuvasti, tälläkin hetkellä mykkäkoulu päällä. Ero alkaa tuntua parhaalta vaihtoehdolta, vaikka on tässä paljon hyvääkin.Missä näitä "rahantuoja"-pariskuntia oikein on? En tunne ainuttakaan.
Niitä on amerikkalaisilla naisvihasivustoilla. Sieltä palstaääliöt niitä tempovat suomalaisten työssä käyvien naisten ihmeteltäviksi tänne mammapalstalle.
Meillä on ollut miehen kanssa isoja ongelmia ja kriisejä. Silti olen miettinyt eroa nimenomaan kotitöiden takia! Se toisen tekemättömyys saa mut voimaan joka päivä huonosti, sillä tunnen jatkuvasti enemmän vihaa ja katkeruutta. Se on niin konkreettista, kun päivästä toiseen korjaan toisen jälkiä.
Mun miehellä on sairauksia, joiden vuoksi en edes odota häneltä esim. imurointia ja raskaampia töitä. Minulle riittäisi, että veisi likaiset astiansa tiskikoneeseen, korjaisi vaatteensa likapyykkiin tai kaappiin, laittaisi ulkotakkinsa henkariin eikä oven päälle, pyyhkisi omat leivänmurunsa ja muut sotkut, veisi tyhjät pakkaukset ja vessapaperihylsyt roskikseen/kierrätysastiaan... Näitä pyykkejä ja tiskejä ja pieniä sotkuja joutuu hoitamaan joka ikinen päivä! Enkä jaksaisi stressata tällaista loppuelämääni. Se tunne, kun pyyhkii keittiön pöydältä miehen kahvinpuruja ja ruoanmuruja neljättä kertaa saman päivän aikana, kun on juuri siivonnut... Argh!
En ole mikään siivousneurootikko, perussiisteys riittää. Olen yrittänyt lähes kaikkea, eikä mikään tunnu muuttuvan. Raivoaminen, itkeminen, puhuminen, tekemättä jättäminen... Miehen "teen omaa tahtia" on sitten sitä, että hän syö leivontakulhosta kaikkien astioiden ollessa likaisia ja että hän ostaa uusia sukkia ennen kuin ryhtyy pyykinpesuun...
Tämä ei ollut tällaista ennen. Jotenkin yhdessä asuminen vaan mahdollistaa toiselle vapaaamatkustamisen, koska toisen on lopulta pakko hoitaa asioita.
Vierailija kirjoitti:
Laitapas lista niistä kuuluisista omakotitalon töistä. Meillä niitä tosiaan riittää, mutta ne ovat ihan puhtaasti itse haalittuja. Niitä ei olisi mikään pakko tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut miehen kanssa isoja ongelmia ja kriisejä. Silti olen miettinyt eroa nimenomaan kotitöiden takia! Se toisen tekemättömyys saa mut voimaan joka päivä huonosti, sillä tunnen jatkuvasti enemmän vihaa ja katkeruutta. Se on niin konkreettista, kun päivästä toiseen korjaan toisen jälkiä.
Mun miehellä on sairauksia, joiden vuoksi en edes odota häneltä esim. imurointia ja raskaampia töitä. Minulle riittäisi, että veisi likaiset astiansa tiskikoneeseen, korjaisi vaatteensa likapyykkiin tai kaappiin, laittaisi ulkotakkinsa henkariin eikä oven päälle, pyyhkisi omat leivänmurunsa ja muut sotkut, veisi tyhjät pakkaukset ja vessapaperihylsyt roskikseen/kierrätysastiaan... Näitä pyykkejä ja tiskejä ja pieniä sotkuja joutuu hoitamaan joka ikinen päivä! Enkä jaksaisi stressata tällaista loppuelämääni. Se tunne, kun pyyhkii keittiön pöydältä miehen kahvinpuruja ja ruoanmuruja neljättä kertaa saman päivän aikana, kun on juuri siivonnut... Argh!
En ole mikään siivousneurootikko, perussiisteys riittää. Olen yrittänyt lähes kaikkea, eikä mikään tunnu muuttuvan. Raivoaminen, itkeminen, puhuminen, tekemättä jättäminen... Miehen "teen omaa tahtia" on sitten sitä, että hän syö leivontakulhosta kaikkien astioiden ollessa likaisia ja että hän ostaa uusia sukkia ennen kuin ryhtyy pyykinpesuun...
Tämä ei ollut tällaista ennen. Jotenkin yhdessä asuminen vaan mahdollistaa toiselle vapaaamatkustamisen, koska toisen on lopulta pakko hoitaa asioita.
Kaikki tuon ongelman kanssa painivat naiset ovat kokeilleet kotitöiden tekemättä jättämistä. Mutta onkohan kukaan oikeasti maksanut takaisin samalla mitalla eli sabotoimalla miehen arkea? Esim. sotkemalla tai piilottamalla miehen harrastusvälineet, viskaamalla kaikki miehen vaatteet pihalle rapakkoon...
Tai yhden muistan palstalta: mies ei edes vessaa viitsinyt vetää käytyään paskalla. Nainen lopulta pyöräytti vessaharjaa sotkussa ja tunki harjan miehen upouusiin nahkakenkiin :D Juuri tuollaista kiusantekoa on tuo miesten sotkujensa siivouttaminen naisella. Turha yrittää nähdä sitä muuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä riidellään kotitöistä jatkuvasti, tälläkin hetkellä mykkäkoulu päällä. Ero alkaa tuntua parhaalta vaihtoehdolta, vaikka on tässä paljon hyvääkin.Missä näitä "rahantuoja"-pariskuntia oikein on? En tunne ainuttakaan.
En tunne itsekään, se oli kärjistetty esimerkki. Olisi pitänyt kirjoittaa "eli jos toinen esimerkiksi tekee...".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä toisen mielestä kotityöt on asia josta pitäisi pystyä sopimaan jonkinlainen kompromissi mutta toinen osapuoli kokee asian niin isoksi, että on syytä erota.
Villi veikkaus: kompromissin haluaja on se joka laiskottelee, eroa haluaa se joka joutuu raatamaan kahden edestä.
Olen eri mieltä kuin useimmat vastaajat. Ne kotityöt todella ovat mahdollinen syy eroon vaikka kerta kaikkiaan mitään muita ongelmia ei olisi. En ymmärrä miksi kukaan haluaisi olla palkaton kodinhoitaja omassa kodissaan, vaikka parisuhde olisi muuten täydellinen.
Niinhän sitä luulisi mutta juuri toisinpäin.